Konec devizových intervencí na obzoru

Vydáno 10.2.2017 ekonomika

Už je to více než tři roky, co ČNB drží korunu nad hranicí 27 korun za euro.

 

Jak se zdá, čtvrté výročí kurzového režimu bychom už „slavit“ nemuseli. Ekonomika roste slušným tempem, nezaměstnanost klesá, zaměstnanost je dokonce nejvyšší v historii a inflace nabírá na síle. Postupně tak pominuly důvody, proč by měla být koruna svázána kurzovým režimem, respektive proč by měla ČNB masívně nakupovat na finančním trhu eura, aby koruně nedovolila posílit. Už během první poloviny letošního roku by proto mohlo dojít k uvolnění koruny, které bude mít nepochybně dopad jak na české exportéry, tak nakonec i na importéry.

K devizovým intervencím ČNB sáhla v době, kdy „hrozil“ propad inflace do záporu, aby se vyhnula tzv. deflační spirále. Byla to doba, kdy se česká ekonomika teprve začala vzpamatovávat z druhé recese, jež přišla poměrně krátce po té předchozí, odstartované americkou hypoteční krizí. Vzhledem k významu devizového kurzu jako zprostředkovatele zahraničních cen do domácí ekonomiky se tehdy centrální banka rozhodla korunu uměle oslabit o zhruba pět procent. Vedlejším efektem tohoto kroku měla být podpora domácí ekonomiky, zejména pak exportérů, vedoucí k vyšší zaměstnanosti a akceleraci mezd.

Průmysl jako nejsilnější odvětví

Zamýšlené záměry ČNB se postupně začaly – především díky cyklickému oživení ekonomiky – naplňovat. Dynamika průmyslu – jako nejsilnějšího odvětví, které je současně i největším zaměstnavatelem – v průběhu času výrazně za nemalé pomoci úspěšné výroby osobních automobilů vzrostla, nezaměstnanost poklesla na osmiletá minima a tlak na mzdy sílí s tím, jak firmy stále obtížněji hledají nové zaměstnance.

 

Zahraniční a zřejmě i někteří tuzemští investoři rozehráli velkou hru na rychlé posilování koruny.

 

Centrální banka pod tlakem

V průběhu roku 2015 finanční trhy postupně opustily spekulace na další silné oslabení koruny (začátek roku 2015) a začaly rozehrávat obrácenou „hru“, tedy na brzký exit z kurzového režimu. Jestliže až do léta 2015 nemusela ČNB v podstatě pro udržení koruny nad intervenční hranicí dělat nic, od července toho roku je na devizovém trhu přítomna téměř permanentně. Část trhu začala předpokládat, že se centrální banka pod tlakem přílivu eur vzdá a korunu uvolní, nicméně jak je vidět, ČNB dostála svému závazku a namísto kapitulace začala masívně „tisknout“ koruny, za něž nakupovala a vlastně dodnes nakupuje přitékající spekulativní eura. Od začátku intervenčního režimu do loňského listopadu tak ČNB nakoupila 30,1 miliardy eur.

V lednu 2017 se však obchodování na českém devizovém trhu posunulo do nových dimenzí. Jen za prvních deset dnů už ČNB pravděpodobně musela nakoupit více než 10 miliard eur, aby udržela korunu nad intervenční hranicí, a dodala tak skoro 300 miliard nových korun do českého finančního systému a zároveň znovu navýšila své devizové rezervy. Zahraniční a zřejmě i někteří tuzemští investoři totiž rozehráli velkou hru na rychlé posilování koruny po zrušení intervenčního režimu (tzv. exitu) a hodlají toho maximálně využít. Někteří věří, že koruna má díky silným fundamentům ekonomiky na to, aby se vrátila možná až ke kurzu 25 korun za euro, a jsou dokonce ochotni v mezičase nést náklad v podobě záporných úrokových sazeb, za něž si získané koruny musejí ukládat, nebo záporných výnosů státních dluhopisů, k nimž se část z investorů uchýlila. Nakolik je tato „hra“ správná, ukáže teprve čas.

Vliv spekulací

Česká ekonomika má nepochybně na to, aby její měna byla oproti současné úrovni silnější, avšak masívní spekulace na budoucí posílení koruny mohou tento scénář jedině oddálit. Velká část zmíněných spekulantů totiž nehodlá v ČR investovat dlouhodobě, ale jen čeká na vhodnou příležitost k návratu do zahraničních měn poté, co koruna posílí. Vyčkávají s korunami v rukou, zatímco jejich eura má ve svých rezervách ČNB. Otázkou proto je, zda ve chvíli, kdy budou chtít z českého trhu odejít, bude existovat dostatečná nabídka eur za pro ně sympatický kurz, což vzhledem k objemu „sázek“ může být docela problém. Může se proto stát, že v úvodu exitu koruna nebude mít až takovou sílu posilovat, jak si někteří myslí. Zdá se totiž stále pravděpodobnější, že s rostoucími sázkami na posílení klesá pravděpodobnost, že se tak skutečně ihned stane.

 

Pro dovozce i vývozce rok 2017 nejspíše přinese konec kurzové pohody.

 

Zahraniční hráči

Kterým směrem se kurz koruny vydá, je stále více zamlžené v důsledku rostoucích korunových pozic zahraničních hráčů. Prozatím jejich „hra“ v podstatě výrazně omezila možnosti českých exportérů se zajišťovat, protože například roční forwardový kurz je blízko úrovně 26,50 koruny za euro. Stejně tak „nakazili“ i trh státních dluhopisů, protože vyšponovali ceny bondů do takových výšek, že se české státní dluhopisy fakticky staly nejdražšími na světě. Co z tohoto vývoje nakonec mohou mít ti, kteří do ČR dováží? Mohou věřit na posílení koruny nebo na rozdíl od exportérů mohou už delší čas prostřednictvím forwardů realizovat obchod výrazně výhodněji. Pro dovozce i vývozce rok 2017 nejspíše přinese konec kurzové pohody a postupem času i konec slabé koruny. Kdy nadejde, však rozhodnou především zahraniční investoři, kteří si na korunu vsadili.

 

Petr Dufek
analytik finančních trhů ČSOB

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem