Dodavatelé se budou muset více zaměřit na komplexní sestavy

Vydáno 16.2.2017 automotive

Čtyři trendy, které budou nejsilněji ovlivňovat budoucí uspořádání společnosti fischer, jsou: urbanizace, mobilita, neoekologie a Silver Society.

 

Už desátým rokem působí v České republice společnost fischer automotive systems s.r.o., která vystavěla v Ivanovicích na Hané výrobní závod, mezi jehož hlavní produkty patří výdechy klimatizací, kinematické díly, úložné boxy a držáky nápojů pro vnitřní prostor osobních vozů. Sto procent své produkce firma exportuje. V interview pro Svět průmyslu uvádí Ing. Daniel Sabel, ředitel a jednatel českého zastoupení společnosti, jež patří do německého koncernu fischer, budoucí směřování závodu v Ivanovicích. Trendy budoucího vývoje automobilového odvětví skupina fischer detailně pozoruje a je připravena reagovat na několik zásadních směrů do budoucna. Patří mezi ně i rozmach vozů s elektrickým či hybridním pohonem. „Tyto typy vozidel budou mít díky svým pohonným jednotkám mnohem méně komponentů a dílů. Tento trend bude nutit velké dodavatele k větší potřebě dodávat komplexní sestavy,“ říká Daniel Sabel.

Jste česká pobočka německé skupiny fischer. Jaké jsou hlavní obory vaší činnosti a jaké postavení v rámci této skupiny máte?

Skupina fischer zahrnuje čtyři podnikatelské oblasti. Fischer upevňovací systémy se specializuje na bezpečná a hospodárná upevnění a spoje na stavbách. Spektrum výrobků sahá od chemických systémů, železných kotev, vrutů přes trámové kleště až k plastovým hmoždinkám. Fischertechnik je aktivní se svými konstrukčními stavebnicemi, jak v oblasti hraček, tak v oblasti vzdělávání. Fischer Consulting vznikl z odborností vyvinutých ve vlastním podniku. Tam je umístěn systém procesů fischer, jehož hlavním obsahem je permanentní zlepšování a který nabízíme našim zákazníkům ke zlepšení produktivity. Společnost fischer automotive systems vyrábí kvalitní interiérové komponenty pro vozidla. Podnik má vysokou odbornost v oblasti zpracování plastů a je důležitým partnerem automobilového průmyslu. V Ivanovicích vyrábíme ve druhém výrobním závodě část výrobního spektra upevňovacích systémů a především výdechy klimatizací, držáky nápojů a kinematické díly pro automotive.

Podnikatelská skupina fischer má globální počet 4 423 zaměstnanců. Rodinný podnik řízený majitelem prof. Klausem Fischerem má firemní zastoupení ve 46 zemích světa a exportuje své výrobky do více než stovky zemí.

Jaké konkrétní výrobky by si měl zákazník umět pod vaší značkou představit? Dodáváte je pro tuzemsko, nebo jen na export?

Mezi hlavní produkty patří výdechy klimatizací, kinematické díly, úložné boxy a držáky nápojů pro vnitřní prostor osobních vozů. Ve sto procentech naše produkty exportujeme. Mezi hlavní země patří Německo, ale dodáváme také do USA, Číny a Jižní Afriky.

Kdo patří k vašim hlavním zákazníkům? Můžete uvést zajímavé reference z poslední doby?

Hlavními zákazníky závodu v Ivanovicích jsou Mercedes, BMW, Porsche a Audi.

Velmi zajímavý produkt pro automobilku Porsche začínáme vyrábět od začátku roku 2017. Jedná se o nový typ plně automatizovaného výdechu do palubovky.

Zaznělo také, že by bylo zajímavé zasadit se o výrobu pro domácí automobilky. Podařilo se? A u kterých značek?

V této oblasti je velmi aktivní náš obchodní tým v centrále v Horbu, který je v úzkém kontaktu s nákupním oddělením Škody Auto v Mladé Boleslavi. Rýsují se první možné poptávky pro tohoto domácího výrobce.

Došlo ve společnosti za uplynulých 12 měsíců k výraznějším změnám? Očekáváte v dohledné době nějaké výraznější změny?

Za posledních 12 měsíců se v našem závodě neodehrály žádné dramatické změny. Stabilní odvolávky našich klíčových zákazníků nám umožnily zaměřit se na procesní excelenci. Díky trvalému zlepšování všech procesů a s využitím našeho interního fischer proces systému jsme dosáhli skvělých výsledků například v oblasti dodacích termínů, zvýšení produktivity montáže nebo snížení časů na výměnu nástrojů ve vstřikovacích lisech.

Skupina fischer má ambice „stát se nejlepším podnikem na světě v oboru větracích mřížek a kinematických dílů pro automobilový průmysl“. Jak se jí tento záměr daří a čím konkrétně přispívá váš závod v Ivanovicích?

Programové prohlášení fischer definuje cíl podnikání a hodnoty podnikatelské skupiny fischer, které platí beze změny pro všechny zaměstnance ve společnosti fischer dodnes: inovativnost, vlastní zodpovědnost a opravdovost. Skupina pracuje celosvětově s orientací na výsledek ve prospěch zákazníků a uživatelů. V popředí přitom stojí zamezení plýtvání a zvyšování tvorby hodnot. Naše pracovnice a pracovníci vědí nejlépe, co na jejich pracovištích funguje a co ne. Vedou naši společnost a naše výrobky vpřed tím, že každý den myslí na to, co dnes mohou udělat lépe než včera. Tím tvoří jimi požadované soustavné zlepšování.

Zavedli jste nebo plánujete zavádět nějaké inovace?

Inovativnost společnosti fischer je ve všech oblastech podnikání už po mnoho let velmi vysoká. Zaměstnanci podnikatelské skupiny fischer podali dvacetkrát více patentů na pracovníka, než je průměr německého hospodářství. Počet ochranných práv činí více než 1 500. Jako první výrobce celosvětově vyrábí fischer se sortimentem „greenline“ hmoždinky z převážně obnovitelných surovin. Naše vícenásobně oceněná inteligentní plastová hmoždinka DUOPOWER rozhoduje samostatně, zda se ve stavebním místě rozepne, zaklapne, nebo zauzlí. Podnikatelská skupina fischertechnik prezentovala v roce 2016 na veletrhu hraček v Norimberku poprvé 3D tiskárnu ze stavebnicového systému. Fischer automotive systems vyvíjí stále nové kinematické systémy pro velké výrobce automobilů.

Můžete uvést detaily o hospodaření společnosti?

Podnikatelská skupina fischer dosáhla v roce 2015 s globálním počtem 4 423 pracovníků obrat 711 milionů eur. V oblasti tržeb jsme v závodě v Ivanovicích na Hané za rok 2016 dosáhli velmi podobný výsledek jako v roce 2015, přiblížili jsme se jedné miliardě korun. Za rok 2016 splníme všechny hlavní finanční ukazatele.

Krédem vaší společnosti je „pomáhat zabránit plýtvání a zvyšovat přidanou hodnotu“. Můžete to blíže rozvést? A jak se vám tento záměr prakticky daří?

Z programového prohlášení společnosti fischer a z filozofie japonské metody KAIZEN, soustavné změny k lepšímu, vznikl systém procesů fischer. Cílem je zamezit plýtvání ve všech oblastech podnikání, soustavně zlepšovat procesy a důsledně se přizpůsobit požadavkům zákazníků. Přitom přísluší hlavní role pracovnicím a pracovníkům. Mají mnoho zkušeností a znalostí. Znají přesně slabiny procesů a vědí, co musí být změněno, aby je zlepšili.

V praxi to znamená denně se uvědoměle zabývat svou prací, kontrolovat své počínání a snažit se sám o tato zlepšení při každodenní činnosti. V roce 2016 vyhrál fischer například cenu životního prostředí za efektivitu zdrojů při čištění oleje. Díky nově nasazeným procesům a tím zavedeným opatřením pracují nyní zařízení na tvářecích strojích ve společnosti fischer zřetelně ekologičtěji a hospodárněji. Čištění oleje snižuje náklady na nákup nového oleje a snižuje likvidované množství starého oleje. Prostoje strojů způsobené čištěním olejových van mohly být sníženy z deseti hodin na pouhou hodinu. Tento příklad ukazuje, jak systém procesů fischer vede k větší stálosti a rovněž zlepšuje hospodárnost společnosti.

Kde vidíte největší příležitosti pro růst a rozvoj vaší společnosti? Uplatňujete v tomto směru nějakou specifickou strategii v řízení společnosti?

Velmi přesně sledujeme trhy, na kterých jsme s našimi čtyřmi oblastmi podnikání aktivní. V přímém rozhovoru s našimi zákazníky a uživateli, ale také našimi pracovnicemi a pracovníky nacházíme přímou cestou, jak můžeme naše výrobky dále zlepšovat nebo jaké výrobky a služby chybí. Výsledky z toho plynou potom bezprostředně do naší práce.

V rámci strategického uspořádání pro budoucnost schválila podnikatelská skupina fischer pro příští čtyři roky strategii 2020. Definuje dlouhodobé cíle a jejich střednědobou realizaci. Byly definovány čtyři trendy, které budou nejsilněji ovlivňovat budoucí uspořádání společnosti fischer: urbanizace, mobilita, neoekologie a Silver Society (trend spojený s celosvětově prodlužující se délkou života a stárnutím společnosti, pozn. redakce). K dosažení těchto strategických záměrů rozpracováváme jednotlivé cíle pomocí metodiky „Hoshin Kanri“.

Čekají vás ať už ve střednědobém, nebo dlouhodobém horizontu nějaké další zásadní výzvy?

Mezi zásadní výzvy patří získávání a stabilizace nových zaměstnanců. V regionu Vyškovska se nezaměstnanost pohybuje na úrovni 3,4 procenta, což je velmi nízká hodnota. Společnost fischer se snaží získávat a udržet si své stávající zaměstnance pomocí široké škály finančních i nefinančních benefitů. Mezi ně patří například příspěvek na dopravu, odměny k pracovním i životním jubileím, příspěvky na bazén, masáže atd.

Jaké aktuální trendy vašeho oboru budou mít podle vašeho názoru vliv na budoucí výrobu?

Zcela zásadní roli, která ovlivní vývoj automobilového průmyslu a jeho dodavatelů, sehraje stále více podporovaná strategie osobních vozů s elektrickým nebo hybridním pohonem. Tyto typy vozidel budou mít díky svým pohonným jednotkám mnohem méně komponentů a dílů. Tento trend bude nutit velké dodavatele k větší potřebě dodávat komplexní sestavy, a proto se budou zaměřovat na výrobu nových komponent ve svém portfoliu.

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem