Nebojme se automobilek

Vydáno 18.2.2017 automotive

Už přes sedm procent českého HDP tvoří automobilový průmysl. Není to příliš?

 

Česká republika má velmi bohatou průmyslovou historii. Vždyť už za Rakouska-Uherska byly české země průmyslovým srdcem mocnářství a ani v rámci celé kontinentální Evropy jsme se neměli za co stydět. Z tohoto historického dědictví těžíme dodnes a týká se to samozřejmě také průmyslu automobilového. V době habsburské říše se jediná automobilka Rakouska-Uherska nacházela právě na našem území. Řeč je o legendární mladoboleslavské firmě Laurin & Klement.

Dnes je automotive sektor tahounem celé naší ekonomiky s více než čtvrtinovým podílem na průmyslové produkci České republiky. Zajímavá jsou také data ohledně vývoje počtu pracovních míst, která tento segment generuje. V roce 2015 pracovalo pro firmy sdružené v organizaci AutoSAP téměř 120 tisíc lidí, jejichž průměrné mzdy dalece převyšovaly běžné české výplaty, a to i v dělnických profesích.
Každému, kdo sleduje statistiky českého automobilového průmyslu, musí při jejich čtení po krátké chvíli vyvstat na mysli jednoduchá otázka. Nemá už automotive až přílišnou váhu na české ekonomice? Nezačínáme být na něm závislí? Přece jen už více než sedm procent našeho hrubého domácího produktu je tvořeno právě automobilkami a jejich dodavateli. Navíc je zde ještě efekt napojení dalších firem, které by v případě útlumu výroby automobilů také zaznamenaly pokles svých objednávek, což by jen zesílilo negativní dopad na tuzemskou ekonomickou aktivitu. Z dosavadního tahouna našeho růstu by se tak rázem mohla stát nepříjemná železná koule u nohy.

Automobilový průmysl je cyklický sektor, s čímž nikdo nic nenadělá. Jeho výkonnost se bude vždy odvíjet od toho, v jaké kondici bude zrovna spotřebitelská důvěra. Konkrétně pro náš automobilový sektor je klíčové, v jakém stavu je ekonomika, a tedy i poptávka v Evropské unii, zejména pak v západní Evropě. Právě tyto trhy jsou hlavními odbytišti našich automobilek, na kterých stojí a padá jejich úspěch. O tom, jak výrazně je tento sektor exportně závislý, krásně vypovídá rozložení tržeb generovaných v zahraničí a v tuzemsku. Opět zde vyjdu ze statistik Sdružení automobilového průmyslu ČR, dle nichž tvoří export 85 % veškerých realizovaných tržeb tuzemského automobilového průmyslu. Vyplývá z toho jediné. Není v našich silách příliš ovlivnit dění v automotive sektoru. Na celkových číslech se jen nepatrně projeví to, jakým způsobem se vyvíjí domácí poptávka po automobilech. Trend bude určovat dění na velkých trzích, jako je Německo, Velká Británie či Francie.

Nechci tím ale naznačit, že bychom měli úplně mávnout rukou nad automobilovým průmyslem s tím, že jej stejně neovlivníme. To by bylo velmi krátkozraké a potenciálně i nebezpečné. Stále je na nás, resp. na vládě, jaký regulatorní rámec tomuto odvětví nastavíme. Důležitým tématem akcentovaným zejména v poslední době je také zatraktivnění technických oborů ve školách či podpora při zavádění nových technologií spojených s nastupující čtvrtou průmyslovou revolucí. Strach z případné přílišné závislosti na automobilovém průmyslu by neměl vést k úmyslnému podkopávání tohoto odvětví a umělému budování překážek jeho dalšího rozvoje s tím, že chceme stůj co stůj diverzifikovat naše hospodářství. Velkou roli hraje také to, že jsme relativně malou ekonomikou, která jen stěží může ve větším rozsahu vynikat ve vícero oborech, obzvláště v dnešní době globalizace, která přímo vybízí k nárůstu specializace.
Není pochyb o tom, že automobilový průmysl stojí před razantními změnami, pro které se díky jejich intenzitě jen stěží hledají historické paralely. Digitalizace, customizace, alternativní pohony, sdílení vozů a autonomní technologie, to vše jsou nové trendy, se kterými se budou muset automobilky popasovat, pokud si budou chtít udržet svou konkurenceschopnost. Příprava na tyto revoluční novinky si vyžádá nemalé finanční prostředky i lidské úsilí a bude určující v tom, které automobilky získají na trhu budoucnosti náskok před ostatními. Nespornou výhodou většiny našich automobilek a dalších firem z automotive sektoru je jejich provázanost s německými společnostmi, které v přijímání nových technologií patří na světovou špičku. Na domácích firmách ale bude, aby tyto nové technologie byly schopny včas identifikovat a implementovat. Osobně jsem optimista a věřím, že automobilový průmysl bude i v nadcházejících dekádách hrát výraznou roli v naší ekonomice, sic se výrazně promění.

 

Jiří Šimara
analytik společnosti Cyrrus

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem