Nebojme se automobilek

Vydáno 18.2.2017 automotive

Už přes sedm procent českého HDP tvoří automobilový průmysl. Není to příliš?

 

Česká republika má velmi bohatou průmyslovou historii. Vždyť už za Rakouska-Uherska byly české země průmyslovým srdcem mocnářství a ani v rámci celé kontinentální Evropy jsme se neměli za co stydět. Z tohoto historického dědictví těžíme dodnes a týká se to samozřejmě také průmyslu automobilového. V době habsburské říše se jediná automobilka Rakouska-Uherska nacházela právě na našem území. Řeč je o legendární mladoboleslavské firmě Laurin & Klement.

Dnes je automotive sektor tahounem celé naší ekonomiky s více než čtvrtinovým podílem na průmyslové produkci České republiky. Zajímavá jsou také data ohledně vývoje počtu pracovních míst, která tento segment generuje. V roce 2015 pracovalo pro firmy sdružené v organizaci AutoSAP téměř 120 tisíc lidí, jejichž průměrné mzdy dalece převyšovaly běžné české výplaty, a to i v dělnických profesích.
Každému, kdo sleduje statistiky českého automobilového průmyslu, musí při jejich čtení po krátké chvíli vyvstat na mysli jednoduchá otázka. Nemá už automotive až přílišnou váhu na české ekonomice? Nezačínáme být na něm závislí? Přece jen už více než sedm procent našeho hrubého domácího produktu je tvořeno právě automobilkami a jejich dodavateli. Navíc je zde ještě efekt napojení dalších firem, které by v případě útlumu výroby automobilů také zaznamenaly pokles svých objednávek, což by jen zesílilo negativní dopad na tuzemskou ekonomickou aktivitu. Z dosavadního tahouna našeho růstu by se tak rázem mohla stát nepříjemná železná koule u nohy.

Automobilový průmysl je cyklický sektor, s čímž nikdo nic nenadělá. Jeho výkonnost se bude vždy odvíjet od toho, v jaké kondici bude zrovna spotřebitelská důvěra. Konkrétně pro náš automobilový sektor je klíčové, v jakém stavu je ekonomika, a tedy i poptávka v Evropské unii, zejména pak v západní Evropě. Právě tyto trhy jsou hlavními odbytišti našich automobilek, na kterých stojí a padá jejich úspěch. O tom, jak výrazně je tento sektor exportně závislý, krásně vypovídá rozložení tržeb generovaných v zahraničí a v tuzemsku. Opět zde vyjdu ze statistik Sdružení automobilového průmyslu ČR, dle nichž tvoří export 85 % veškerých realizovaných tržeb tuzemského automobilového průmyslu. Vyplývá z toho jediné. Není v našich silách příliš ovlivnit dění v automotive sektoru. Na celkových číslech se jen nepatrně projeví to, jakým způsobem se vyvíjí domácí poptávka po automobilech. Trend bude určovat dění na velkých trzích, jako je Německo, Velká Británie či Francie.

Nechci tím ale naznačit, že bychom měli úplně mávnout rukou nad automobilovým průmyslem s tím, že jej stejně neovlivníme. To by bylo velmi krátkozraké a potenciálně i nebezpečné. Stále je na nás, resp. na vládě, jaký regulatorní rámec tomuto odvětví nastavíme. Důležitým tématem akcentovaným zejména v poslední době je také zatraktivnění technických oborů ve školách či podpora při zavádění nových technologií spojených s nastupující čtvrtou průmyslovou revolucí. Strach z případné přílišné závislosti na automobilovém průmyslu by neměl vést k úmyslnému podkopávání tohoto odvětví a umělému budování překážek jeho dalšího rozvoje s tím, že chceme stůj co stůj diverzifikovat naše hospodářství. Velkou roli hraje také to, že jsme relativně malou ekonomikou, která jen stěží může ve větším rozsahu vynikat ve vícero oborech, obzvláště v dnešní době globalizace, která přímo vybízí k nárůstu specializace.
Není pochyb o tom, že automobilový průmysl stojí před razantními změnami, pro které se díky jejich intenzitě jen stěží hledají historické paralely. Digitalizace, customizace, alternativní pohony, sdílení vozů a autonomní technologie, to vše jsou nové trendy, se kterými se budou muset automobilky popasovat, pokud si budou chtít udržet svou konkurenceschopnost. Příprava na tyto revoluční novinky si vyžádá nemalé finanční prostředky i lidské úsilí a bude určující v tom, které automobilky získají na trhu budoucnosti náskok před ostatními. Nespornou výhodou většiny našich automobilek a dalších firem z automotive sektoru je jejich provázanost s německými společnostmi, které v přijímání nových technologií patří na světovou špičku. Na domácích firmách ale bude, aby tyto nové technologie byly schopny včas identifikovat a implementovat. Osobně jsem optimista a věřím, že automobilový průmysl bude i v nadcházejících dekádách hrát výraznou roli v naší ekonomice, sic se výrazně promění.

 

Jiří Šimara
analytik společnosti Cyrrus

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem