Fed si s Trumpem užije horké chvilky

Vydáno 19.2.2017 ekonomika

Zatímco nový americký prezident Donald Trump vyvolal po svém zvolení na již relativně drahých amerických akciových trzích vlnu euforie, která vedla k jejich dalšímu růstu, šéfce americké centrální banky (Fed) může nástup Donalda Trumpa přidělat vrásky na čele.

 

Investoři se nechali zlákat především Trumpovými sliby ohledně snížení daní a zvýšení vládních výdajů hlavně na vojenské účely a také na infrastrukturu a interpretují tento volební program jako další způsob nastartování růstu americké ekonomiky. Stejně si tento volební program zatím vykládají i akciové trhy a na sliby i záměry nového amerického prezidenta reagují pozitivně. Zastánci liberálního přístupu kvitují snížení daní, na druhou stranu levicověji smýšlející jedinci jsou rádi za vyšší vládní výdaje, které podle jejich doktríny musí přispět k růstu HDP. Ovšem dle mého názoru zůstávají dvě zásadní otázky nezodpovězeny, a to a) kde nová vláda získá finanční prostředky na svůj program, když chce zároveň snížit daně a zvýšit vládní výdaje, a b) jaký to bude mít vlastně účinek.

Je až s podivem, že nikdo si obdobné otázky neklade a konsenzus trhu je přesvědčení, že díky vládní stimulaci dojde k hospodářskému růstu. V drtivé většině ale tržní konsenzus, který říká, že něco je přece jasné a ví to i malé dítě, neplatí a zpravidla dochází k pravému opaku. Odpověď na výše položené otázky tedy je, že snížení daní a zvýšení vládních výdajů nebude mít výrazný pozitivní vliv v současné pozdní fázi hospodářského cyklu v případě, že vláda nezíská nově natisknuté peníze od centrální banky. V ostatních případech dojde jenom k redistribuci výnosů/zisků v rámci jednotlivých odvětví hospodářství, ale nedojde k růstu jako celku.

Nula od nuly pojde

Ukažme si to na příkladu. Předpokládejme, že vláda vydá nové dluhopisy určené domácnostem, aby tak mohla financovat své výdaje na infrastrukturu. Aby k tomu mohlo dojít, musí domácnosti šetřit. Musí se vzdát své současné spotřeby, aby za uspořené peníze mohly koupit vládní dluhopisy a aby vláda mohla utrácet za stavbu nových dálnic a mostů. Sektor stavebnictví si tak polepší, ale tím, jak se domácnosti vzdají současné spotřeby, pohorší si zase spotřebitelský sektor. Takže „nula od nuly pojde“ a růst HDP nenastává. Dochází pouze k redistribuci v rámci hospodářství. Jestliže si vládní dluhopisy nekoupí domácnosti, ale jakýkoliv jiný tuzemský subjekt, tak dochází ke stejnému efektu, protože v případě, že se nenatisknou nové peníze, musí dojít k omezení buď spotřeby, nebo investic. Vláda také může hledat zdroje v zahraničí. Kde ovšem zahraniční subjekt získá americké dolary? V konečném důsledku získá americký dolar tak, že do USA bude více exportovat, respektive méně z USA importovat. V konečném důsledku tedy utrpí zahraniční obchod USA na úkor odvětví, do kterých budou putovat nově získané zdroje americkou vládou.

 


Fed má v popisu práce, na rozdíl od mnoha evropských centrálních bank, podporovat hospodářský růst.

Michal Valentík


 

Bude Fed ochotný tisknout peníze?

Z toho vyplývá, že pouze v případě, kdy vláda emituje dluhopisy, které koupí centrální banka z peněz, jež nově natiskla, a žádný jiný domácí subjekt nebude muset snížit svojí spotřebu nebo investici, tak teprve tehdy může dojít ke zvýšení HDP.

Je ochotná americká centrální banka tisknout peníze? Fed již ukončil několikaleté kvantitativní uvolňování (tisk nových peněz) a navíc shodně v prosinci 2015 a v prosinci 2016 zvýšil svoji základní úrokovou sazbu o 0,25 procentního bodu. Dále koncem roku 2016 došlo v USA k růstu tempa inflace na úroveň 1,7 procenta, což se blíží inflačnímu cíli. Jinými slovy řečeno, Fed pravděpodobně nebude mít žádnou vůli tisknout nové peníze a půjčovat je vládě, naopak letos pravděpodobně dojde k dalšímu mírnému utažení měnové politiky.

Na druhou stranu kromě udržování cenové stability má Fed v popisu práce, na rozdíl od mnoha evropských centrálních bank, podporovat hospodářský růst a  je si jistě vědom toho, že neexistuje přímá úměra mezi hospodářským růstem a vládními výdaji. Stačí se podívat na prezidentské období Baracka Obamy, za jehož působení se zvýšil vládní dluh na dvojnásobek z 10 trilionů dolarů na 20 trilionů dolarů a k výraznému růstu amerického hospodářství nedošlo. Není tedy důvod, proč by vládní výdaje Donalda Trumpa měly mít „zázračný“ efekt. Důkazem může být i obrázek níže, který zobrazuje tři ukazatele v období od roku 1980 do roku 2007, a to přebytky/deficity vládního rozpočtu jakožto procento HDP (červené sloupce), roční změnu nově natištěných peněz (modrá linka) a roční změnu HDP (tečkovaná linka).

Horké křeslo pro šéfku Fedu

Z obrázku lze vypozorovat, že zvýšení vládních deficitů vedlo k poklesu růstu HDP. Tedy závislost byla pozitivní, a ne negativní, stejně jako to vyplývá ze současného konsenzu na trhu, který očekává, že dojde ke zvýšení růstu ekonomiky. Dále z obrázku vidíme, že pozitivní závislost je mezi množstvím nově natištěných peněz a roční změnou HDP. Tudíž první housle v případě růstu HDP hrají peníze, a ne vládní výdaje.

Jestliže si je šéfka Fedu Janet Yellenová vědoma tohoto jevu, tak sedí opravdu na horkém křesle. Na jedné straně je nucena utahovat monetární kohoutky, protože úrokové sazby jsou extrémně nízko a mohlo by dojít k nekontrolovanému růstu inflace, a na straně druhé je Fed zavázán napomáhat hospodářskému růstu.

 

Michal Valentík
investiční ředitel společnosti Broker Trust

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem