Fed si s Trumpem užije horké chvilky

Vydáno 19.2.2017 ekonomika

Zatímco nový americký prezident Donald Trump vyvolal po svém zvolení na již relativně drahých amerických akciových trzích vlnu euforie, která vedla k jejich dalšímu růstu, šéfce americké centrální banky (Fed) může nástup Donalda Trumpa přidělat vrásky na čele.

 

Investoři se nechali zlákat především Trumpovými sliby ohledně snížení daní a zvýšení vládních výdajů hlavně na vojenské účely a také na infrastrukturu a interpretují tento volební program jako další způsob nastartování růstu americké ekonomiky. Stejně si tento volební program zatím vykládají i akciové trhy a na sliby i záměry nového amerického prezidenta reagují pozitivně. Zastánci liberálního přístupu kvitují snížení daní, na druhou stranu levicověji smýšlející jedinci jsou rádi za vyšší vládní výdaje, které podle jejich doktríny musí přispět k růstu HDP. Ovšem dle mého názoru zůstávají dvě zásadní otázky nezodpovězeny, a to a) kde nová vláda získá finanční prostředky na svůj program, když chce zároveň snížit daně a zvýšit vládní výdaje, a b) jaký to bude mít vlastně účinek.

Je až s podivem, že nikdo si obdobné otázky neklade a konsenzus trhu je přesvědčení, že díky vládní stimulaci dojde k hospodářskému růstu. V drtivé většině ale tržní konsenzus, který říká, že něco je přece jasné a ví to i malé dítě, neplatí a zpravidla dochází k pravému opaku. Odpověď na výše položené otázky tedy je, že snížení daní a zvýšení vládních výdajů nebude mít výrazný pozitivní vliv v současné pozdní fázi hospodářského cyklu v případě, že vláda nezíská nově natisknuté peníze od centrální banky. V ostatních případech dojde jenom k redistribuci výnosů/zisků v rámci jednotlivých odvětví hospodářství, ale nedojde k růstu jako celku.

Nula od nuly pojde

Ukažme si to na příkladu. Předpokládejme, že vláda vydá nové dluhopisy určené domácnostem, aby tak mohla financovat své výdaje na infrastrukturu. Aby k tomu mohlo dojít, musí domácnosti šetřit. Musí se vzdát své současné spotřeby, aby za uspořené peníze mohly koupit vládní dluhopisy a aby vláda mohla utrácet za stavbu nových dálnic a mostů. Sektor stavebnictví si tak polepší, ale tím, jak se domácnosti vzdají současné spotřeby, pohorší si zase spotřebitelský sektor. Takže „nula od nuly pojde“ a růst HDP nenastává. Dochází pouze k redistribuci v rámci hospodářství. Jestliže si vládní dluhopisy nekoupí domácnosti, ale jakýkoliv jiný tuzemský subjekt, tak dochází ke stejnému efektu, protože v případě, že se nenatisknou nové peníze, musí dojít k omezení buď spotřeby, nebo investic. Vláda také může hledat zdroje v zahraničí. Kde ovšem zahraniční subjekt získá americké dolary? V konečném důsledku získá americký dolar tak, že do USA bude více exportovat, respektive méně z USA importovat. V konečném důsledku tedy utrpí zahraniční obchod USA na úkor odvětví, do kterých budou putovat nově získané zdroje americkou vládou.

 


Fed má v popisu práce, na rozdíl od mnoha evropských centrálních bank, podporovat hospodářský růst.

Michal Valentík


 

Bude Fed ochotný tisknout peníze?

Z toho vyplývá, že pouze v případě, kdy vláda emituje dluhopisy, které koupí centrální banka z peněz, jež nově natiskla, a žádný jiný domácí subjekt nebude muset snížit svojí spotřebu nebo investici, tak teprve tehdy může dojít ke zvýšení HDP.

Je ochotná americká centrální banka tisknout peníze? Fed již ukončil několikaleté kvantitativní uvolňování (tisk nových peněz) a navíc shodně v prosinci 2015 a v prosinci 2016 zvýšil svoji základní úrokovou sazbu o 0,25 procentního bodu. Dále koncem roku 2016 došlo v USA k růstu tempa inflace na úroveň 1,7 procenta, což se blíží inflačnímu cíli. Jinými slovy řečeno, Fed pravděpodobně nebude mít žádnou vůli tisknout nové peníze a půjčovat je vládě, naopak letos pravděpodobně dojde k dalšímu mírnému utažení měnové politiky.

Na druhou stranu kromě udržování cenové stability má Fed v popisu práce, na rozdíl od mnoha evropských centrálních bank, podporovat hospodářský růst a  je si jistě vědom toho, že neexistuje přímá úměra mezi hospodářským růstem a vládními výdaji. Stačí se podívat na prezidentské období Baracka Obamy, za jehož působení se zvýšil vládní dluh na dvojnásobek z 10 trilionů dolarů na 20 trilionů dolarů a k výraznému růstu amerického hospodářství nedošlo. Není tedy důvod, proč by vládní výdaje Donalda Trumpa měly mít „zázračný“ efekt. Důkazem může být i obrázek níže, který zobrazuje tři ukazatele v období od roku 1980 do roku 2007, a to přebytky/deficity vládního rozpočtu jakožto procento HDP (červené sloupce), roční změnu nově natištěných peněz (modrá linka) a roční změnu HDP (tečkovaná linka).

Horké křeslo pro šéfku Fedu

Z obrázku lze vypozorovat, že zvýšení vládních deficitů vedlo k poklesu růstu HDP. Tedy závislost byla pozitivní, a ne negativní, stejně jako to vyplývá ze současného konsenzu na trhu, který očekává, že dojde ke zvýšení růstu ekonomiky. Dále z obrázku vidíme, že pozitivní závislost je mezi množstvím nově natištěných peněz a roční změnou HDP. Tudíž první housle v případě růstu HDP hrají peníze, a ne vládní výdaje.

Jestliže si je šéfka Fedu Janet Yellenová vědoma tohoto jevu, tak sedí opravdu na horkém křesle. Na jedné straně je nucena utahovat monetární kohoutky, protože úrokové sazby jsou extrémně nízko a mohlo by dojít k nekontrolovanému růstu inflace, a na straně druhé je Fed zavázán napomáhat hospodářskému růstu.

 

Michal Valentík
investiční ředitel společnosti Broker Trust

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem