Vyšší výkon, nižší spotřeba

Vydáno 23.2.2017 automotive

Motory coby srdce osobního automobilu v současnosti čelí největšímu tlaku na inovace. Do sériové výroby vstupují nové typy paliv a do budoucna se očekává výraznější rozšíření elektromobility.

 

Lehký, dynamický, zatížitelný, s malým třením, odolný proti opotřebení s nepatrnými tolerancemi při nezměněné životnosti – to jsou hlavní požadavky kladené na moderní motory. V širším pohledu dramaticky rostou nároky na vyšší životnost a zároveň nízkou spotřebu motorů. Zvláště druhý aspekt bude při vývoji motorů hrát v následujících letech klíčovou roli.

Mnohé světové metropole plánují zavedení restrikcí pro automobily, které vypouštějí více emisí. Pokles zájmu o dieselové motory v důsledku aféry dieselgate do budoucna nejspíš umocní skutečnost, že města jako Paříž, Londýn či Mexico City plánují zákaz těchto motorů. Podobná nařízení se ovšem mají dotknout i benzinových jednotek. Čína přišla s kvótami pro elektrická vozidla a Norsko jedná o možnosti zavedení všeobecného zákazu spalovacích motorů už od roku 2025. Podle spoluautora E-mobility Indexu Q1/2017 Thomase Schlicka z automobilového kompetenčního centra Roland Berger musí proto vlády i nadále investovat do technologického mixu, od financování výzkumu až po dotace na rozvoj infrastruktury nabíjecích zařízení a podporu prodeje dotováním zákazníků. Tlak vlád se projeví u výrobců motorů a jejich komponent.

 


V širším pohledu dramaticky rostou nároky na vyšší životnost a zároveň nízkou spotřebu motorů.


 

Stále vyšší požadavky na části motoru

I když naznačený vývoj okamžitě nedopadne na výrobce motorů a jejich součástí, už nyní zaznívají jasné požadavky, které se týkají nižší spotřeby, klesajícího dopadu provozu agregátů na životní prostředí při současně rostoucím výkonu. Agregáty musí dosáhnout hned několika – často protichůdných – požadavků: vyšší výkon, vyšší zatížení konstrukčních dílů pomocí vyšších tlaků při zážehu a vyšší tepelné zatížení, redukované spotřeby oleje a nižší blow-by hodnoty (při měření průběhu tlaků).

Na příkladu pístů si můžeme ukázat, jaké to má praktické dopady. „Technických řešení u pístů z hliníkových slitin je hned několik: vylepšené slitiny pro udržení vysokých teplot, lokální optimalizace materiálu v podobě jemné struktury v obzvláště zatěžovaných zónách například přetavováním hrany komůrky nebo zlepšení mechanických vlastností první drážky pomocí anodace nebo nosičů kroužků z šedé litiny,“ vyjmenovává Udo Helwig, předseda představenstva společnosti KS Kolbenschmidt Czech Republic, a. s. Dále uvádí snížení teploty konstrukčních prvků na dně pístu pomocí chladicího kanálu (kavita ve dně pístu, která je ostřikována motorovým olejem), speciální design pro benzinové písty (zvětšení povrchu pro lepší odvod tepla a redukci hmotnosti), použití bronzových pouzder v čepním otvoru pro zvýšení lokální pevnosti nebo povrstvení kluzným lakem pro snížení tření a opotřebení. „Pokud tato opatření nejsou dostačující, dochází k výměně hliníkové slitiny za vysoce pevné ocelové slitiny, v současné době především u dieselových pístů,“ vysvětluje Udo Helwig.

I když je píst využíván pro spalovací motory s celou paletou paliv jako benzin, nafta, plyn či vodík, reaguje i tento základní konstrukční prvek na vývoj agregátů. „Detaily se samozřejmě liší v závislosti na druhu motorového paliva. Nafta má například účinky na tvar spalovacího prostoru s odpovídajícími vlivy na samotné lití a opracování,“ podotýká Udo Helwig.

Inovace se dotýkají i částí vozů, které bezprostředně navazují na motory. Například firma Witzenmann Opava, spol. s r.o., vyrábí dilatační díly nebo vlnovce sběrného potrubí spalin nejrůznějšího provedení. Jejich cílem je eliminace vibrací a zlepšení tepelné roztažnosti. Flexibilní recirkulace spalin přispívají ke značnému snížení emisí škodlivin, neboť je snížena tvorba oxidu dusíku při spalování. Víceplášťové vlnovce musí prokázat vysokou pevnost v tlaku a současně značnou pohyblivost. Tyto vlnovce se používají jako těsnění vřetene ventilů s provozními tlaky až 400 barů.

V cirkulaci oleje, benzínu a v chladicím okruhu jsou výhody flexibilních kovových potrubí v jejich absolutní plynotěsnosti, difúzní těsnosti, životnosti a teplotní stabilitě. To je hlavním kritériem, zvláště když jsou zabudovány v blízkosti kolen potrubí, turbodmychadel nebo výfukového systému.

 


Do roku 2025 chce Norsko zavést všeobecný zákaz spalovacích motorů.


 

Klimatická dohoda akceleruje vývoj

Zdá se, že vývoj a budoucnost motorů nezadržitelně směřuje k elektrickému a alternativnímu pohonu. Nakonec z tohoto důvodu aktuálně zesiluje trend zmenšeného a hybridního pohonu. V souvislosti s globální klimatickou dohodou a jednotlivými národními úpravami (v České republice například Národní akční plán čisté mobility) lze předpokládat, že v následujících letech ještě zesílí tlak na nižší spotřebu a redukci oxidů uhlíku a dusíku.

Nový přístup bude vyžadovat také nové pohledy výrobců agregátů. I tak zřejmě bude nadále trvat tlak na cenu. „Konkurence dodavatelů na trhu konstrukčních prvků pro tyto nové pohony je napjatá, výhodu mají ti rychlejší a flexibilnější,“ doplňuje čistě obchodní pohled Udo Helwig.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem