Vyšší výkon, nižší spotřeba

Vydáno 23.2.2017 automotive

Motory coby srdce osobního automobilu v současnosti čelí největšímu tlaku na inovace. Do sériové výroby vstupují nové typy paliv a do budoucna se očekává výraznější rozšíření elektromobility.

 

Lehký, dynamický, zatížitelný, s malým třením, odolný proti opotřebení s nepatrnými tolerancemi při nezměněné životnosti – to jsou hlavní požadavky kladené na moderní motory. V širším pohledu dramaticky rostou nároky na vyšší životnost a zároveň nízkou spotřebu motorů. Zvláště druhý aspekt bude při vývoji motorů hrát v následujících letech klíčovou roli.

Mnohé světové metropole plánují zavedení restrikcí pro automobily, které vypouštějí více emisí. Pokles zájmu o dieselové motory v důsledku aféry dieselgate do budoucna nejspíš umocní skutečnost, že města jako Paříž, Londýn či Mexico City plánují zákaz těchto motorů. Podobná nařízení se ovšem mají dotknout i benzinových jednotek. Čína přišla s kvótami pro elektrická vozidla a Norsko jedná o možnosti zavedení všeobecného zákazu spalovacích motorů už od roku 2025. Podle spoluautora E-mobility Indexu Q1/2017 Thomase Schlicka z automobilového kompetenčního centra Roland Berger musí proto vlády i nadále investovat do technologického mixu, od financování výzkumu až po dotace na rozvoj infrastruktury nabíjecích zařízení a podporu prodeje dotováním zákazníků. Tlak vlád se projeví u výrobců motorů a jejich komponent.

 


V širším pohledu dramaticky rostou nároky na vyšší životnost a zároveň nízkou spotřebu motorů.


 

Stále vyšší požadavky na části motoru

I když naznačený vývoj okamžitě nedopadne na výrobce motorů a jejich součástí, už nyní zaznívají jasné požadavky, které se týkají nižší spotřeby, klesajícího dopadu provozu agregátů na životní prostředí při současně rostoucím výkonu. Agregáty musí dosáhnout hned několika – často protichůdných – požadavků: vyšší výkon, vyšší zatížení konstrukčních dílů pomocí vyšších tlaků při zážehu a vyšší tepelné zatížení, redukované spotřeby oleje a nižší blow-by hodnoty (při měření průběhu tlaků).

Na příkladu pístů si můžeme ukázat, jaké to má praktické dopady. „Technických řešení u pístů z hliníkových slitin je hned několik: vylepšené slitiny pro udržení vysokých teplot, lokální optimalizace materiálu v podobě jemné struktury v obzvláště zatěžovaných zónách například přetavováním hrany komůrky nebo zlepšení mechanických vlastností první drážky pomocí anodace nebo nosičů kroužků z šedé litiny,“ vyjmenovává Udo Helwig, předseda představenstva společnosti KS Kolbenschmidt Czech Republic, a. s. Dále uvádí snížení teploty konstrukčních prvků na dně pístu pomocí chladicího kanálu (kavita ve dně pístu, která je ostřikována motorovým olejem), speciální design pro benzinové písty (zvětšení povrchu pro lepší odvod tepla a redukci hmotnosti), použití bronzových pouzder v čepním otvoru pro zvýšení lokální pevnosti nebo povrstvení kluzným lakem pro snížení tření a opotřebení. „Pokud tato opatření nejsou dostačující, dochází k výměně hliníkové slitiny za vysoce pevné ocelové slitiny, v současné době především u dieselových pístů,“ vysvětluje Udo Helwig.

I když je píst využíván pro spalovací motory s celou paletou paliv jako benzin, nafta, plyn či vodík, reaguje i tento základní konstrukční prvek na vývoj agregátů. „Detaily se samozřejmě liší v závislosti na druhu motorového paliva. Nafta má například účinky na tvar spalovacího prostoru s odpovídajícími vlivy na samotné lití a opracování,“ podotýká Udo Helwig.

Inovace se dotýkají i částí vozů, které bezprostředně navazují na motory. Například firma Witzenmann Opava, spol. s r.o., vyrábí dilatační díly nebo vlnovce sběrného potrubí spalin nejrůznějšího provedení. Jejich cílem je eliminace vibrací a zlepšení tepelné roztažnosti. Flexibilní recirkulace spalin přispívají ke značnému snížení emisí škodlivin, neboť je snížena tvorba oxidu dusíku při spalování. Víceplášťové vlnovce musí prokázat vysokou pevnost v tlaku a současně značnou pohyblivost. Tyto vlnovce se používají jako těsnění vřetene ventilů s provozními tlaky až 400 barů.

V cirkulaci oleje, benzínu a v chladicím okruhu jsou výhody flexibilních kovových potrubí v jejich absolutní plynotěsnosti, difúzní těsnosti, životnosti a teplotní stabilitě. To je hlavním kritériem, zvláště když jsou zabudovány v blízkosti kolen potrubí, turbodmychadel nebo výfukového systému.

 


Do roku 2025 chce Norsko zavést všeobecný zákaz spalovacích motorů.


 

Klimatická dohoda akceleruje vývoj

Zdá se, že vývoj a budoucnost motorů nezadržitelně směřuje k elektrickému a alternativnímu pohonu. Nakonec z tohoto důvodu aktuálně zesiluje trend zmenšeného a hybridního pohonu. V souvislosti s globální klimatickou dohodou a jednotlivými národními úpravami (v České republice například Národní akční plán čisté mobility) lze předpokládat, že v následujících letech ještě zesílí tlak na nižší spotřebu a redukci oxidů uhlíku a dusíku.

Nový přístup bude vyžadovat také nové pohledy výrobců agregátů. I tak zřejmě bude nadále trvat tlak na cenu. „Konkurence dodavatelů na trhu konstrukčních prvků pro tyto nové pohony je napjatá, výhodu mají ti rychlejší a flexibilnější,“ doplňuje čistě obchodní pohled Udo Helwig.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

Vydáno 17.6.2019

Začalo to jednoduchými žertíky nudících se studentů. V současné době patří kyberzločin k těm nejnebezpečnějším, co může být. „Podle analýz FBI jde o organizovanou činnost, která svou rozsáhlostí bývá přirovnávána k pašování drog nebo k obchodování s bílým masem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu budoucí generální ředitel společnosti Avast Software s.r.o. Ondřej Vlček.

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

Vydáno 28.6.2019

Montážní linka je digitálně řízena, v některých částech podniku pracuje více robotů než lidí, materiál rozvážejí autonomní vozíky, k dosažení vyšší kvality napomáhá akustická a pachová laboratoř či unikátní vodní komora, díly na montážní linky putují z robotizovaného skladu, zaměstnanci se vzdělávají v moderním tréninkovém centru.

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

Vydáno 25.6.2019

„Jedním z hlavních cílů firmy Reisswolf je nabídnout zákazníkům bezpečnou likvidaci všech nosičů dat, jejich uložení, správu a případně digitalizaci v jednotném bezpečnostním standardu po celém světě. O kvalitě poskytovaných služeb svědčí i získané certifikáty od Národního bezpečnostního úřadu,“ říká Vlastimil Balín, ředitel společnosti REISSWOLF likvidace dokumentů a dat, s.r.o.

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

Vydáno 20.6.2019

„Jsme zcela soběstačná firma, dokážeme obsáhnout vše od prvotního konceptu přes konstrukční práce, výrobu dílů či svařenců, jejich nalakování až po finální montáž a zprovoznění u nás a instalaci u zákazníka včetně garančního záručního servisu. V podstatě na všechno máme vlastní oddělení, což představuje pro naše zákazníky vysoký standard,“ říká Martin Kouřil, ředitel společnosti Montana.

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem