Dodržování a zpřísňování emisních pravidel je obrovská obchodní příležitost

Vydáno 24.2.2017 automotive

Společnost MOTORPAL, a.s., se sídlem v Jihlavě se specializuje na výrobu vstřikovacích systémů pro dieselové motory, klíčovými produkty jsou mimo jiné vstřikovací čerpadla, vstřikovače či vstřikovací trysky pro vznětové motory. Dalším oborem činnosti je přesné strojírenství, tedy přesně obráběné dílce pro automobilový průmysl. Jedná se o ryze českou firmu, jejíž historie se píše již od roku 1946, v loňském roce však prošla náročným obdobím – v lednu sama podala návrh na zahájení insolvenčního řízení mimo jiné kvůli dluhům, převyšujícím 800 milionů korun. Současně připravila návrh svého ozdravného procesu a podnikla kroky pro vstup nového strategického partnera. O tom, jakým způsobem se firma vyrovnala s těžkou situací a zda naváže na svou předchozí úspěšnou bilanci, hovořil s redakcí časopisu Svět průmyslu předseda představenstva a generální ředitel společnosti MOTORPAL, a.s., Dr. Ing. Radim Valas.

 

 

Nedávno společnost prošla náročným obdobím, byla v insolvenci, měla vysoké dluhy. Proč se dostala do této situace?

Šlo o kombinaci několika faktorů. Předně firma před sebou roky valila neúměrné finanční zatížení. Největší pohledávku představoval syndikovaný úvěr bank ve výši cca 480 milionů korun. V době krize na světových trzích, kdy došlo k obrovskému propadu v oboru její produkce, tak nebyla reálně schopna generovat prostředky na splacení úvěrů ani na potřebné investice. O vyřešení staré dluhové zátěže, která svazovala jeho podnikatelské aktivity, MOTORPAL usiloval dlouhodobě. Po tom, co se mu podařilo získat rozhodující podporu věřitelů, spustil na začátku roku 2016 projekt svého finančního ozdravení a celkové restrukturalizace, a to formou insolvenčního řízení.

Můžete přiblížit aktuální situaci. Došlo již ke stabilizaci?

Na začátku roku 2017 mohu říci, že MOTORPAL je už stabilizovanou firmou. Za rok 2016 se nám obchodně podařilo meziročně navýšit tržby za prodej vlastních výrobků o osm procent na 927 milionů korun, což je v souladu s reorganizačním plánem společnosti. Poprvé po dlouhých letech se v MOTORPALu zaměstnancům zvedly mzdy o tři procenta, což byl mimo jiné velmi důležitý signál pro trh práce. Došlo k výrazné obměně manažerského týmu – máme například kompletně nové představenstvo, angažovali jsme zkušené odborníky pro řízení výroby, nákupu atd. Díky provedeným změnám dosahujeme vyšší produktivity práce s vyšším výkonem na zaměstnance a vyšší výrobní kapacitou při stejném (či o trochu nižším) počtu zaměstnanců.

Do jaké míry měly zmíněné události vliv na dobré jméno firmy? Zůstali vám zákazníci věrní, udrželi jste si postavení na trhu? Kdo patří k vašim hlavním odběratelům?

Jedním z hlavních úkolů nového mana­gementu bylo přesvědčit zákazníky, že nastartovaný proces dává smysl pro pokračování vzájemné spolupráce. Osobně jsme jednali se všemi klíčovými obchodními partnery a povedlo se nám to – udrželi jsme si všechny. Historicky k našim nejvýznamnějším zákazníkům patří v tuzemsku Zetor, v zahraničí pak německý Deutz či běloruský MMZ. Exportujeme prakticky do celého světa včetně velkých trhů, jakými jsou Rusko, Čína nebo Indie.

Můžete ozřejmit strukturu společnosti? Kolik má závodů a jaký počet pracovníků zaměstnává?

Řídicí struktura MOTORPALu byla v předchozí etapě poměrně složitá. Zrušili jsme jednu správní úroveň manažerů (viceprezidenty) a podnik výrazně zeštíhlil i v oblasti THP a režijních pracovníků – celkem šlo o cca 70 lidí. Naopak se ale oproti začátku roku 2016 zvýšil stav dělníků. Ve čtyřech výrobních závodech v Kraji Vysočina – mimo Jihlavy ještě v Batelově, Jemnici a Velkém Meziříčí – nyní zaměstnáváme více než 1 250 lidí.

 

Dokážeme výrobci motorů navrhnout, odladit a dodat kompletní systém vstřikování tak, aby celek měl požadované vlastnosti a plnil emisní limity.

 

Klíčovými výrobními produkty jsou vstřikovací čerpadla, vstřikovače, vstřikovací trysky pro vznětové motory a další komponenty pro dieselové motory. Ty jsou v současné době stále častěji zmiňované v souvislosti s možností dodržování emisních pravidel. Měly tyto události vliv na zakázky podniku?

Pro nás je dodržování a zpřísňování emisních pravidel obrovská obchodní příležitost. Legislativu totiž v této oblasti postupně zpřísňují i země s obrovskými trhy v Asii nebo státech někdejšího SNS včetně Ruska a my jim máme co nabídnout. Nejsme klasická automotive firma, která vyrábí díly dle zadání automobilek. Dokážeme výrobci motorů navrhnout, odladit a dodat kompletní systém vstřikování včetně případných úprav motoru tak, aby celek měl požadované vlastnosti a plnil emisní limity. To, co děláme my, umí jen zhruba pět firem na celém světě. Jakmile se s výrobcem motorů dohodneme, motor odladíme a zahájíme pro něj i výrobu vstřikování, znamená to spolupráci na dalších pět až deset let a skokový růst.

Dieselové motory mají své nesporné přednosti. Jsou synonymem silného a stabilního výkonu a spolehlivého provozu. Může dnes tento vznětový motor, pokud hovoříme o osobních automobilech, dostát požadavkům legislativy na ekologický provoz a zákazníků na nízkou spotřebu a „živost“ vozu (která není jeho přirozenou vlastností a vyžaduje proto určité zacházení)? Jaká je podle vás budoucnost dieselových motorů?

Dieselové motory v osobních automobilech jsou podle aktuálně zveřejňovaných studií v médiích považovány za slepou větev dalšího vývoje automobilismu. Netuším, jestli jde jen o přání vlivných environmentálních skupin, či to tak nakonec dopadne. Každopádně se tak nestane hned zítra. Využití dieselových motorů v průmyslovém sektoru, kam dodáváme my, má ale při plnění přísných emisních limitů, které se navíc stále zvyšují, svoji budoucnost. V období příštích desetiletí za ně třeba v dopravě těžkých nákladů na větší vzdálenosti, při přemisťování obrovských ploch jakéhokoli materiálu nebo v zemědělství a řadě jiných oblastí není adekvátní náhrada – tak výkonná a navíc i ekonomická.

Disponujete vývojovým oddělením. Jaké zajímavé systémy jste vyvinuli? Zabýváte se zakázkovou výrobou?

Prioritou MOTORPALu i v těžkých dobách nedávné minulosti byla podpora a udržení vlastního technického úseku včetně vývojového oddělení. Díky tomu jsme stále vysoce konkurenceschopnou firmou v našem oboru a držitelem špičkového know-how. Z nedávné doby uvedu jeden příklad. Pro motory traktorů začal v roce 2016 platit nový emisní předpis Stage 4. Vstřikovací systém VERMi z produkce MOTORPALu (jde o elektronicky řízené vstřikovací čerpadlo, kde řídicí jednotka umožňuje též komunikaci s ostatními řídicími systémy a prvky vozidla) úspěšně pro tyto nové emisní předpisy ve svém motoru homologoval náš zákazník Zetor Tractors. Podařilo se tak ověřit přímo v  provozu způsobilost a potenciál systému VERMi pro splnění špičkových emisních předpisů i pro traktorové aplikace motorů.

Zaměření výroby vyžaduje odborně vzdělané zaměstnance. Jak řešíte obsazenost pozic v závodech? Máte dostatek pracovníků i zájemců o práci?

Technicky erudovaných lidí je už léta v celé ČR nedostatek a nejinak je tomu i u nás. Musíme to řešit i pomocí agenturních zaměstnanců, vypisujeme například i jednorázové finanční bonusy za získání hledané pozice. Momentálně třeba potřebujeme vývojové pracovníky na zkušebnu motorů, elektroniky, výpočtáře nebo konstruktéry, inženýra zákaznické kvality a samostatného technologa – metalurga. Pokud nám začnou nabíhat nové projekty, budeme potřebovat další obráběče kovů a seřizovače čerpadel v  řádu desítek lidí.

Jakým směrem se bude firma ubírat v nejbližším období? Jaké úkoly vás aktuálně čekají?

Cíl je po dokončení reorganizace jasný – samozřejmě dále rozvíjet své aktivity v oblasti vývoje a výroby vstřikovacích systémů pro dieselové motory a rozjet v průběhu roku 2017 nové obchodní projekty, na nichž jsme tvrdě pracovali celý rok 2016. V roce 2017 bychom chtěli dostat MOTORPAL do provozního zisku EBITDA minimálně v řádu několika desítek milionů korun a dosáhnout tržeb za prodej vlastních výrobků na úrovni 1,2 miliardy korun.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

Vydáno 17.6.2019

Začalo to jednoduchými žertíky nudících se studentů. V současné době patří kyberzločin k těm nejnebezpečnějším, co může být. „Podle analýz FBI jde o organizovanou činnost, která svou rozsáhlostí bývá přirovnávána k pašování drog nebo k obchodování s bílým masem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu budoucí generální ředitel společnosti Avast Software s.r.o. Ondřej Vlček.

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

Vydáno 28.6.2019

Montážní linka je digitálně řízena, v některých částech podniku pracuje více robotů než lidí, materiál rozvážejí autonomní vozíky, k dosažení vyšší kvality napomáhá akustická a pachová laboratoř či unikátní vodní komora, díly na montážní linky putují z robotizovaného skladu, zaměstnanci se vzdělávají v moderním tréninkovém centru.

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

Vydáno 25.6.2019

„Jedním z hlavních cílů firmy Reisswolf je nabídnout zákazníkům bezpečnou likvidaci všech nosičů dat, jejich uložení, správu a případně digitalizaci v jednotném bezpečnostním standardu po celém světě. O kvalitě poskytovaných služeb svědčí i získané certifikáty od Národního bezpečnostního úřadu,“ říká Vlastimil Balín, ředitel společnosti REISSWOLF likvidace dokumentů a dat, s.r.o.

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

Vydáno 20.6.2019

„Jsme zcela soběstačná firma, dokážeme obsáhnout vše od prvotního konceptu přes konstrukční práce, výrobu dílů či svařenců, jejich nalakování až po finální montáž a zprovoznění u nás a instalaci u zákazníka včetně garančního záručního servisu. V podstatě na všechno máme vlastní oddělení, což představuje pro naše zákazníky vysoký standard,“ říká Martin Kouřil, ředitel společnosti Montana.

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem