Dodržování a zpřísňování emisních pravidel je obrovská obchodní příležitost

Vydáno 24.2.2017 automotive

Společnost MOTORPAL, a.s., se sídlem v Jihlavě se specializuje na výrobu vstřikovacích systémů pro dieselové motory, klíčovými produkty jsou mimo jiné vstřikovací čerpadla, vstřikovače či vstřikovací trysky pro vznětové motory. Dalším oborem činnosti je přesné strojírenství, tedy přesně obráběné dílce pro automobilový průmysl. Jedná se o ryze českou firmu, jejíž historie se píše již od roku 1946, v loňském roce však prošla náročným obdobím – v lednu sama podala návrh na zahájení insolvenčního řízení mimo jiné kvůli dluhům, převyšujícím 800 milionů korun. Současně připravila návrh svého ozdravného procesu a podnikla kroky pro vstup nového strategického partnera. O tom, jakým způsobem se firma vyrovnala s těžkou situací a zda naváže na svou předchozí úspěšnou bilanci, hovořil s redakcí časopisu Svět průmyslu předseda představenstva a generální ředitel společnosti MOTORPAL, a.s., Dr. Ing. Radim Valas.

 

 

Nedávno společnost prošla náročným obdobím, byla v insolvenci, měla vysoké dluhy. Proč se dostala do této situace?

Šlo o kombinaci několika faktorů. Předně firma před sebou roky valila neúměrné finanční zatížení. Největší pohledávku představoval syndikovaný úvěr bank ve výši cca 480 milionů korun. V době krize na světových trzích, kdy došlo k obrovskému propadu v oboru její produkce, tak nebyla reálně schopna generovat prostředky na splacení úvěrů ani na potřebné investice. O vyřešení staré dluhové zátěže, která svazovala jeho podnikatelské aktivity, MOTORPAL usiloval dlouhodobě. Po tom, co se mu podařilo získat rozhodující podporu věřitelů, spustil na začátku roku 2016 projekt svého finančního ozdravení a celkové restrukturalizace, a to formou insolvenčního řízení.

Můžete přiblížit aktuální situaci. Došlo již ke stabilizaci?

Na začátku roku 2017 mohu říci, že MOTORPAL je už stabilizovanou firmou. Za rok 2016 se nám obchodně podařilo meziročně navýšit tržby za prodej vlastních výrobků o osm procent na 927 milionů korun, což je v souladu s reorganizačním plánem společnosti. Poprvé po dlouhých letech se v MOTORPALu zaměstnancům zvedly mzdy o tři procenta, což byl mimo jiné velmi důležitý signál pro trh práce. Došlo k výrazné obměně manažerského týmu – máme například kompletně nové představenstvo, angažovali jsme zkušené odborníky pro řízení výroby, nákupu atd. Díky provedeným změnám dosahujeme vyšší produktivity práce s vyšším výkonem na zaměstnance a vyšší výrobní kapacitou při stejném (či o trochu nižším) počtu zaměstnanců.

Do jaké míry měly zmíněné události vliv na dobré jméno firmy? Zůstali vám zákazníci věrní, udrželi jste si postavení na trhu? Kdo patří k vašim hlavním odběratelům?

Jedním z hlavních úkolů nového mana­gementu bylo přesvědčit zákazníky, že nastartovaný proces dává smysl pro pokračování vzájemné spolupráce. Osobně jsme jednali se všemi klíčovými obchodními partnery a povedlo se nám to – udrželi jsme si všechny. Historicky k našim nejvýznamnějším zákazníkům patří v tuzemsku Zetor, v zahraničí pak německý Deutz či běloruský MMZ. Exportujeme prakticky do celého světa včetně velkých trhů, jakými jsou Rusko, Čína nebo Indie.

Můžete ozřejmit strukturu společnosti? Kolik má závodů a jaký počet pracovníků zaměstnává?

Řídicí struktura MOTORPALu byla v předchozí etapě poměrně složitá. Zrušili jsme jednu správní úroveň manažerů (viceprezidenty) a podnik výrazně zeštíhlil i v oblasti THP a režijních pracovníků – celkem šlo o cca 70 lidí. Naopak se ale oproti začátku roku 2016 zvýšil stav dělníků. Ve čtyřech výrobních závodech v Kraji Vysočina – mimo Jihlavy ještě v Batelově, Jemnici a Velkém Meziříčí – nyní zaměstnáváme více než 1 250 lidí.

 

Dokážeme výrobci motorů navrhnout, odladit a dodat kompletní systém vstřikování tak, aby celek měl požadované vlastnosti a plnil emisní limity.

 

Klíčovými výrobními produkty jsou vstřikovací čerpadla, vstřikovače, vstřikovací trysky pro vznětové motory a další komponenty pro dieselové motory. Ty jsou v současné době stále častěji zmiňované v souvislosti s možností dodržování emisních pravidel. Měly tyto události vliv na zakázky podniku?

Pro nás je dodržování a zpřísňování emisních pravidel obrovská obchodní příležitost. Legislativu totiž v této oblasti postupně zpřísňují i země s obrovskými trhy v Asii nebo státech někdejšího SNS včetně Ruska a my jim máme co nabídnout. Nejsme klasická automotive firma, která vyrábí díly dle zadání automobilek. Dokážeme výrobci motorů navrhnout, odladit a dodat kompletní systém vstřikování včetně případných úprav motoru tak, aby celek měl požadované vlastnosti a plnil emisní limity. To, co děláme my, umí jen zhruba pět firem na celém světě. Jakmile se s výrobcem motorů dohodneme, motor odladíme a zahájíme pro něj i výrobu vstřikování, znamená to spolupráci na dalších pět až deset let a skokový růst.

Dieselové motory mají své nesporné přednosti. Jsou synonymem silného a stabilního výkonu a spolehlivého provozu. Může dnes tento vznětový motor, pokud hovoříme o osobních automobilech, dostát požadavkům legislativy na ekologický provoz a zákazníků na nízkou spotřebu a „živost“ vozu (která není jeho přirozenou vlastností a vyžaduje proto určité zacházení)? Jaká je podle vás budoucnost dieselových motorů?

Dieselové motory v osobních automobilech jsou podle aktuálně zveřejňovaných studií v médiích považovány za slepou větev dalšího vývoje automobilismu. Netuším, jestli jde jen o přání vlivných environmentálních skupin, či to tak nakonec dopadne. Každopádně se tak nestane hned zítra. Využití dieselových motorů v průmyslovém sektoru, kam dodáváme my, má ale při plnění přísných emisních limitů, které se navíc stále zvyšují, svoji budoucnost. V období příštích desetiletí za ně třeba v dopravě těžkých nákladů na větší vzdálenosti, při přemisťování obrovských ploch jakéhokoli materiálu nebo v zemědělství a řadě jiných oblastí není adekvátní náhrada – tak výkonná a navíc i ekonomická.

Disponujete vývojovým oddělením. Jaké zajímavé systémy jste vyvinuli? Zabýváte se zakázkovou výrobou?

Prioritou MOTORPALu i v těžkých dobách nedávné minulosti byla podpora a udržení vlastního technického úseku včetně vývojového oddělení. Díky tomu jsme stále vysoce konkurenceschopnou firmou v našem oboru a držitelem špičkového know-how. Z nedávné doby uvedu jeden příklad. Pro motory traktorů začal v roce 2016 platit nový emisní předpis Stage 4. Vstřikovací systém VERMi z produkce MOTORPALu (jde o elektronicky řízené vstřikovací čerpadlo, kde řídicí jednotka umožňuje též komunikaci s ostatními řídicími systémy a prvky vozidla) úspěšně pro tyto nové emisní předpisy ve svém motoru homologoval náš zákazník Zetor Tractors. Podařilo se tak ověřit přímo v  provozu způsobilost a potenciál systému VERMi pro splnění špičkových emisních předpisů i pro traktorové aplikace motorů.

Zaměření výroby vyžaduje odborně vzdělané zaměstnance. Jak řešíte obsazenost pozic v závodech? Máte dostatek pracovníků i zájemců o práci?

Technicky erudovaných lidí je už léta v celé ČR nedostatek a nejinak je tomu i u nás. Musíme to řešit i pomocí agenturních zaměstnanců, vypisujeme například i jednorázové finanční bonusy za získání hledané pozice. Momentálně třeba potřebujeme vývojové pracovníky na zkušebnu motorů, elektroniky, výpočtáře nebo konstruktéry, inženýra zákaznické kvality a samostatného technologa – metalurga. Pokud nám začnou nabíhat nové projekty, budeme potřebovat další obráběče kovů a seřizovače čerpadel v  řádu desítek lidí.

Jakým směrem se bude firma ubírat v nejbližším období? Jaké úkoly vás aktuálně čekají?

Cíl je po dokončení reorganizace jasný – samozřejmě dále rozvíjet své aktivity v oblasti vývoje a výroby vstřikovacích systémů pro dieselové motory a rozjet v průběhu roku 2017 nové obchodní projekty, na nichž jsme tvrdě pracovali celý rok 2016. V roce 2017 bychom chtěli dostat MOTORPAL do provozního zisku EBITDA minimálně v řádu několika desítek milionů korun a dosáhnout tržeb za prodej vlastních výrobků na úrovni 1,2 miliardy korun.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem