Dodržování a zpřísňování emisních pravidel je obrovská obchodní příležitost

Vydáno 24.2.2017 automotive

Společnost MOTORPAL, a.s., se sídlem v Jihlavě se specializuje na výrobu vstřikovacích systémů pro dieselové motory, klíčovými produkty jsou mimo jiné vstřikovací čerpadla, vstřikovače či vstřikovací trysky pro vznětové motory. Dalším oborem činnosti je přesné strojírenství, tedy přesně obráběné dílce pro automobilový průmysl. Jedná se o ryze českou firmu, jejíž historie se píše již od roku 1946, v loňském roce však prošla náročným obdobím – v lednu sama podala návrh na zahájení insolvenčního řízení mimo jiné kvůli dluhům, převyšujícím 800 milionů korun. Současně připravila návrh svého ozdravného procesu a podnikla kroky pro vstup nového strategického partnera. O tom, jakým způsobem se firma vyrovnala s těžkou situací a zda naváže na svou předchozí úspěšnou bilanci, hovořil s redakcí časopisu Svět průmyslu předseda představenstva a generální ředitel společnosti MOTORPAL, a.s., Dr. Ing. Radim Valas.

 

 

Nedávno společnost prošla náročným obdobím, byla v insolvenci, měla vysoké dluhy. Proč se dostala do této situace?

Šlo o kombinaci několika faktorů. Předně firma před sebou roky valila neúměrné finanční zatížení. Největší pohledávku představoval syndikovaný úvěr bank ve výši cca 480 milionů korun. V době krize na světových trzích, kdy došlo k obrovskému propadu v oboru její produkce, tak nebyla reálně schopna generovat prostředky na splacení úvěrů ani na potřebné investice. O vyřešení staré dluhové zátěže, která svazovala jeho podnikatelské aktivity, MOTORPAL usiloval dlouhodobě. Po tom, co se mu podařilo získat rozhodující podporu věřitelů, spustil na začátku roku 2016 projekt svého finančního ozdravení a celkové restrukturalizace, a to formou insolvenčního řízení.

Můžete přiblížit aktuální situaci. Došlo již ke stabilizaci?

Na začátku roku 2017 mohu říci, že MOTORPAL je už stabilizovanou firmou. Za rok 2016 se nám obchodně podařilo meziročně navýšit tržby za prodej vlastních výrobků o osm procent na 927 milionů korun, což je v souladu s reorganizačním plánem společnosti. Poprvé po dlouhých letech se v MOTORPALu zaměstnancům zvedly mzdy o tři procenta, což byl mimo jiné velmi důležitý signál pro trh práce. Došlo k výrazné obměně manažerského týmu – máme například kompletně nové představenstvo, angažovali jsme zkušené odborníky pro řízení výroby, nákupu atd. Díky provedeným změnám dosahujeme vyšší produktivity práce s vyšším výkonem na zaměstnance a vyšší výrobní kapacitou při stejném (či o trochu nižším) počtu zaměstnanců.

Do jaké míry měly zmíněné události vliv na dobré jméno firmy? Zůstali vám zákazníci věrní, udrželi jste si postavení na trhu? Kdo patří k vašim hlavním odběratelům?

Jedním z hlavních úkolů nového mana­gementu bylo přesvědčit zákazníky, že nastartovaný proces dává smysl pro pokračování vzájemné spolupráce. Osobně jsme jednali se všemi klíčovými obchodními partnery a povedlo se nám to – udrželi jsme si všechny. Historicky k našim nejvýznamnějším zákazníkům patří v tuzemsku Zetor, v zahraničí pak německý Deutz či běloruský MMZ. Exportujeme prakticky do celého světa včetně velkých trhů, jakými jsou Rusko, Čína nebo Indie.

Můžete ozřejmit strukturu společnosti? Kolik má závodů a jaký počet pracovníků zaměstnává?

Řídicí struktura MOTORPALu byla v předchozí etapě poměrně složitá. Zrušili jsme jednu správní úroveň manažerů (viceprezidenty) a podnik výrazně zeštíhlil i v oblasti THP a režijních pracovníků – celkem šlo o cca 70 lidí. Naopak se ale oproti začátku roku 2016 zvýšil stav dělníků. Ve čtyřech výrobních závodech v Kraji Vysočina – mimo Jihlavy ještě v Batelově, Jemnici a Velkém Meziříčí – nyní zaměstnáváme více než 1 250 lidí.

 

Dokážeme výrobci motorů navrhnout, odladit a dodat kompletní systém vstřikování tak, aby celek měl požadované vlastnosti a plnil emisní limity.

 

Klíčovými výrobními produkty jsou vstřikovací čerpadla, vstřikovače, vstřikovací trysky pro vznětové motory a další komponenty pro dieselové motory. Ty jsou v současné době stále častěji zmiňované v souvislosti s možností dodržování emisních pravidel. Měly tyto události vliv na zakázky podniku?

Pro nás je dodržování a zpřísňování emisních pravidel obrovská obchodní příležitost. Legislativu totiž v této oblasti postupně zpřísňují i země s obrovskými trhy v Asii nebo státech někdejšího SNS včetně Ruska a my jim máme co nabídnout. Nejsme klasická automotive firma, která vyrábí díly dle zadání automobilek. Dokážeme výrobci motorů navrhnout, odladit a dodat kompletní systém vstřikování včetně případných úprav motoru tak, aby celek měl požadované vlastnosti a plnil emisní limity. To, co děláme my, umí jen zhruba pět firem na celém světě. Jakmile se s výrobcem motorů dohodneme, motor odladíme a zahájíme pro něj i výrobu vstřikování, znamená to spolupráci na dalších pět až deset let a skokový růst.

Dieselové motory mají své nesporné přednosti. Jsou synonymem silného a stabilního výkonu a spolehlivého provozu. Může dnes tento vznětový motor, pokud hovoříme o osobních automobilech, dostát požadavkům legislativy na ekologický provoz a zákazníků na nízkou spotřebu a „živost“ vozu (která není jeho přirozenou vlastností a vyžaduje proto určité zacházení)? Jaká je podle vás budoucnost dieselových motorů?

Dieselové motory v osobních automobilech jsou podle aktuálně zveřejňovaných studií v médiích považovány za slepou větev dalšího vývoje automobilismu. Netuším, jestli jde jen o přání vlivných environmentálních skupin, či to tak nakonec dopadne. Každopádně se tak nestane hned zítra. Využití dieselových motorů v průmyslovém sektoru, kam dodáváme my, má ale při plnění přísných emisních limitů, které se navíc stále zvyšují, svoji budoucnost. V období příštích desetiletí za ně třeba v dopravě těžkých nákladů na větší vzdálenosti, při přemisťování obrovských ploch jakéhokoli materiálu nebo v zemědělství a řadě jiných oblastí není adekvátní náhrada – tak výkonná a navíc i ekonomická.

Disponujete vývojovým oddělením. Jaké zajímavé systémy jste vyvinuli? Zabýváte se zakázkovou výrobou?

Prioritou MOTORPALu i v těžkých dobách nedávné minulosti byla podpora a udržení vlastního technického úseku včetně vývojového oddělení. Díky tomu jsme stále vysoce konkurenceschopnou firmou v našem oboru a držitelem špičkového know-how. Z nedávné doby uvedu jeden příklad. Pro motory traktorů začal v roce 2016 platit nový emisní předpis Stage 4. Vstřikovací systém VERMi z produkce MOTORPALu (jde o elektronicky řízené vstřikovací čerpadlo, kde řídicí jednotka umožňuje též komunikaci s ostatními řídicími systémy a prvky vozidla) úspěšně pro tyto nové emisní předpisy ve svém motoru homologoval náš zákazník Zetor Tractors. Podařilo se tak ověřit přímo v  provozu způsobilost a potenciál systému VERMi pro splnění špičkových emisních předpisů i pro traktorové aplikace motorů.

Zaměření výroby vyžaduje odborně vzdělané zaměstnance. Jak řešíte obsazenost pozic v závodech? Máte dostatek pracovníků i zájemců o práci?

Technicky erudovaných lidí je už léta v celé ČR nedostatek a nejinak je tomu i u nás. Musíme to řešit i pomocí agenturních zaměstnanců, vypisujeme například i jednorázové finanční bonusy za získání hledané pozice. Momentálně třeba potřebujeme vývojové pracovníky na zkušebnu motorů, elektroniky, výpočtáře nebo konstruktéry, inženýra zákaznické kvality a samostatného technologa – metalurga. Pokud nám začnou nabíhat nové projekty, budeme potřebovat další obráběče kovů a seřizovače čerpadel v  řádu desítek lidí.

Jakým směrem se bude firma ubírat v nejbližším období? Jaké úkoly vás aktuálně čekají?

Cíl je po dokončení reorganizace jasný – samozřejmě dále rozvíjet své aktivity v oblasti vývoje a výroby vstřikovacích systémů pro dieselové motory a rozjet v průběhu roku 2017 nové obchodní projekty, na nichž jsme tvrdě pracovali celý rok 2016. V roce 2017 bychom chtěli dostat MOTORPAL do provozního zisku EBITDA minimálně v řádu několika desítek milionů korun a dosáhnout tržeb za prodej vlastních výrobků na úrovni 1,2 miliardy korun.