Bezpečnost a úspornost jsou tahouny současných inovací

Vydáno 27.2.2017 automotive

Automotive je v mnoha ohledech považováno za konzervativní odvětví. Plány se stanovují na roky dopředu, improvizace je nevítaná kvůli riziku obrovských ztrát. Neznamená to ovšem, že by nešlo o segment dynamický, ve kterém se odehrává řada inovací. Naopak, inovace se dějí v režimu stálého zlepšování. Svědčí o tom i vývoj v oblasti osvětlení automobilů.
Když se podíváme na historii výroby světlometů, světelné zdroje se měnily od klasické žárovky k halogenům, pak ke xenonům a nedávno k LED. „Světlomety za poslední roky zaznamenaly obrovský vývojový skok zvlášť v souvislosti s přechodem na plně LED světlomety různých generací. S tím je samozřejmě spojen značný vývoj, ať v oblasti světlometů, tak i montáží,“ podotýká Petr Chládek, ředitel pro vývoj výrobního zařízení společnosti HELLA AUTOTECHNIK NOVA, s.r.o. Stále se hledají zdroje s co nejvyšší svítivostí, nejnižší energetickou náročností a výdrží. Z tohoto pohledu to vypadá, že dříve, než většina motoristů bude jezdit v autech s LED světlomety, dostane se do masivního použití technologie LASER, OLED. „V poslední době je důležité bezpečné vidění, proto jsou zaváděny nové technologie jako AFS a ADB, aby řidič včas detekoval překážky,“ říká Shinji Watanabe, prezident společnosti KOITO CZECH s.r.o., a dodává: „Pokrok v těchto technologiích bude velmi důležitý pro automaticky řízené automobily. Pokud by vůz byl řízen automaticky a nebylo by dobře vidět při jízdě ve tmě, řidič se nebude cítit bezpečně. Nebezpečné by také bylo, pokud by auto neviděl chodec.“ Pro firmy z toho vyplývá jasný úkol – vyvíjet ekologické světlomety s co největší svítivostí.

Stále více komponent
S razantním vylepšováním osvětlení automobilů vzrůstá počet součástek. Světla, která dříve zjednodušeně tvořila parabola, žárovka, svorka a kryt, jsou dnes minulostí. „Zásadní změna souvisí s nárůstem počtu LED světlometů, což s sebou ovšem přináší nesmírně velké množství komponentů, které světla obsahují. Vždyť dnes v podstatě není výjimkou světlomet s více než 300 komponenty, čímž vzrůstá nárok na dodavatele,“ vysvětluje Petr Chládek. I z toho důvodu se Hella daleko více soustřeďuje na outsourcing jednotlivých součástek, protože roste tlak na rozvoj i na nalezení dostatečných kapacit pro pokrytí výroby. Pro ilustraci důležitosti vývoje pro tohoto významného výrobce snad jen jedna informace: Hella má celosvětově zhruba 32 tisíc zaměstnanců, z toho více než šest tisíc zaměstnanců působí přímo ve vývoji. Česká Mohelnice se řadí k jedné z předních vývojových lokací v rámci světelné divize koncernu Hella a aktuálně zde pracuje přes 400 lidí ve vývoji světlometů a 140 lidí ve vývoji montážních linek a zařízení.

Značný nárůst komponent hlásí i společnosti Koito. A důvodem není pouze zmiňovaná technologická náročnost světel a s tím rostoucí počet součástek, ale rovněž množství modelových řad, faceliftů a především zákaznických úprav v různých barvách a provedeních, které činí výrobu náročnější. „Musíme počítat s přípravou zdrojů pro vývoj a s jejich udržením tak, abychom uměli reagovat na požadavky zákazníků. Především musíme využít japonské know-how výroby mnoha druhů světel v malých výrobních dávkách, abychom mohli konkurovat v cenách jiným dodavatelům,“ upozorňuje Shinji Watanabe.

Vývoj směrem k designu a úspornosti
Oblast osvětlovací techniky pro automobily má slušně našlápnuto. V sériové výrobě jsou nedávno zapojené technologie a další teprve čekají na své výraznější využití v návaznosti na to, jak se bude vylepšovat jejich možnosti (viz rámeček Výhody a nevýhody různých typů světel). To ale neznamená, že by výrobci usínali na vavřínech. Vývoj musí pokračovat a bude se odehrávat na několika úrovních.

Tou zdánlivě nejméně důležitou bude design. Jak už bylo zmíněno, prohlubují se zákaznická řešení a v příštích letech s individualizací průmyslové produkce a idejí Průmyslu 4.0 se tento trend může zásadně prohloubit. „Vydesignovat“ světlo v malé sérii bude stále důležitější. Petr Chládek připomíná: „Většina reklam kolem automobilů věnuje záběr na světlomet, marketingově se jedná o velmi zajímavou a podstatnou tvář automobilu, ať již zepředu, nebo zezadu.“

Z pohledu technologického se budou muset výrobci zaměřit na zdroje typu LASER a ještě vyšší úrovně. Cílem je výrazně zvýšit svítivost, ale současně usilovat o energetickou nenáročnost, což bude v příštích letech v automotive zcela zásadní trend. A s příchodem elektromobility to bude tendence více reálná než spíše proklamativní vyjádření výrobců aut z posledních dvou dekád.

Bezpečnost pro cestující i chodce
S ohledem na konkurenci nechce být Petr Chládek při predikci budoucího vývoje příliš konkrétní, ale přesto poměrně jednoznačně naznačuje tendenci: „Soustřeďujeme se nejenom na světelné vlastnosti produktu, ale i na bezpečnostní vlivy, kdy se ke světlometu přiřazuje řada funkcí, například různé adaptivní osvětlení silnice, přisvěcování do zatáček a tak dále.“
Právě vazba na bezpečnost, komfort cestujících v autonomně řízených vozidlech i provoz nehlučných elektromobilů bude znamenat do budoucna jeden z významných impulsů pro pokrok. „Všichni dodavatelé musí přispívat ke snížení dopravních nehod a vyvíjet aktivity pro bezpečnější provoz,“ říká Shinji Watanabe a doplňuje: „Rád bych vyvinul světlo, které bude vydávat zvukový signál, především pro elektromobily, zkrátka pro vozidla, která nejsou slyšet, aby mohlo upozornit chodce.“ Takové světlo se umístí na přední část karosérie a zvukové signály pak chodce dopředu upozorní.

Trendem se stávají adaptibilní světlomety. Běžná technologie pro luxusní vozy se dnes více přibližuje střední třídě automobilů. „Spočívá v tom, že dálkové světlo svítí neustále a jen ubere na intenzitě, aby nedošlo k oslnění protijedoucího vozidla. Tato technologie zlepšuje vidění při nočním řízení a v budoucnu přispěje k bezpečnosti v silničním provozu,“ vysvětluje Shinji Watanabe s tím, že jeho firma chce přispět ke zlevnění nákladů právě na adaptivní světlomety AFL (ADB).
Vlivy, které zvenčí dopadají na automotive, jsou těžko predikovatelné. Stačí zmínit brexit, dieselgate, sankce pro Rusko, nový americký protekcionismus, rozhodnutí Číny pro elektromobilitu… Je ale zřejmé, že minimálně v osvětlení je budoucnost poměrně jasná: Bezpečnost, efektivita a uživatelský komfort.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

Vydáno 18.9.2018

„Český letecký průmysl má ohromný potenciál a jsem nesmírně rád, že mohu být jeho součástí a aktivně přispívat k jeho rozvoji,“ říká Milan Šlapák, prezident společnosti General Electric pro Českou a Slovenskou republiku a programový ředitel společnosti GE Aviation Czech.

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

Vydáno 14.9.2018

„L-39NG je pro Aero Vodochody novým začátkem, který nás posouvá zpět mezi světovou třídu producentů vlastních proudových letadel,“ řekl Světu průmyslu Giuseppe Giordo, prezident a výkonný ředitel společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl velmi dobrý a mohly za to hlavně rostoucí ceny surovin, které umožnily investiční činnost v těžebním a zpracovatelském průmyslu. Také se dařilo v energetice klasické i obnovitelné a v kolejových vozidlech,“ říká Antonín Růžička, generální ředitel WIKOV INDUSTRY.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

Vydáno 7.9.2018

„Dodnes není jednoduché prosazovat některé prvky automatizace, zejména když mají nahradit rutinní zaběhnuté činnosti. Možná je to také trochu české specifikum, přece jen jsme konzervativnější než některé jiné země,“ říká Vladislava Česáková, výkonná ředitelka a členka představenstva společnosti ZAT a.s.

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

Vydáno 4.9.2018

Hrají všemi barvami, mají dřevěné i kamenné dekory a vyrábí je společnost Kronospan, evropský lídr v produkci dřevotřískových desek. „Materiál budoucnosti pro náš obor je použité dřevo. Jeho zpracováním pomáháme životnímu prostředí,“ říká Sylva Krechlerová, jednatelka společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

Vydáno 30.8.2018

„Naše mikroskopy se podílejí na výzkumu všech nejdiskutovanějších záležitostí týkajících se zdraví lidí. V průmyslu je zase pěkným příkladem chytrý telefon. Když si představíte jeho vývoj, tak téměř na každém kroku se podílela naše technologie,“ říká Hynek Peřina, generální ředitel společnosti Thermo Fisher Scientific.

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem