Bezpečnost a úspornost jsou tahouny současných inovací

Vydáno 27.2.2017 automotive

Automotive je v mnoha ohledech považováno za konzervativní odvětví. Plány se stanovují na roky dopředu, improvizace je nevítaná kvůli riziku obrovských ztrát. Neznamená to ovšem, že by nešlo o segment dynamický, ve kterém se odehrává řada inovací. Naopak, inovace se dějí v režimu stálého zlepšování. Svědčí o tom i vývoj v oblasti osvětlení automobilů.
Když se podíváme na historii výroby světlometů, světelné zdroje se měnily od klasické žárovky k halogenům, pak ke xenonům a nedávno k LED. „Světlomety za poslední roky zaznamenaly obrovský vývojový skok zvlášť v souvislosti s přechodem na plně LED světlomety různých generací. S tím je samozřejmě spojen značný vývoj, ať v oblasti světlometů, tak i montáží,“ podotýká Petr Chládek, ředitel pro vývoj výrobního zařízení společnosti HELLA AUTOTECHNIK NOVA, s.r.o. Stále se hledají zdroje s co nejvyšší svítivostí, nejnižší energetickou náročností a výdrží. Z tohoto pohledu to vypadá, že dříve, než většina motoristů bude jezdit v autech s LED světlomety, dostane se do masivního použití technologie LASER, OLED. „V poslední době je důležité bezpečné vidění, proto jsou zaváděny nové technologie jako AFS a ADB, aby řidič včas detekoval překážky,“ říká Shinji Watanabe, prezident společnosti KOITO CZECH s.r.o., a dodává: „Pokrok v těchto technologiích bude velmi důležitý pro automaticky řízené automobily. Pokud by vůz byl řízen automaticky a nebylo by dobře vidět při jízdě ve tmě, řidič se nebude cítit bezpečně. Nebezpečné by také bylo, pokud by auto neviděl chodec.“ Pro firmy z toho vyplývá jasný úkol – vyvíjet ekologické světlomety s co největší svítivostí.

Stále více komponent
S razantním vylepšováním osvětlení automobilů vzrůstá počet součástek. Světla, která dříve zjednodušeně tvořila parabola, žárovka, svorka a kryt, jsou dnes minulostí. „Zásadní změna souvisí s nárůstem počtu LED světlometů, což s sebou ovšem přináší nesmírně velké množství komponentů, které světla obsahují. Vždyť dnes v podstatě není výjimkou světlomet s více než 300 komponenty, čímž vzrůstá nárok na dodavatele,“ vysvětluje Petr Chládek. I z toho důvodu se Hella daleko více soustřeďuje na outsourcing jednotlivých součástek, protože roste tlak na rozvoj i na nalezení dostatečných kapacit pro pokrytí výroby. Pro ilustraci důležitosti vývoje pro tohoto významného výrobce snad jen jedna informace: Hella má celosvětově zhruba 32 tisíc zaměstnanců, z toho více než šest tisíc zaměstnanců působí přímo ve vývoji. Česká Mohelnice se řadí k jedné z předních vývojových lokací v rámci světelné divize koncernu Hella a aktuálně zde pracuje přes 400 lidí ve vývoji světlometů a 140 lidí ve vývoji montážních linek a zařízení.

Značný nárůst komponent hlásí i společnosti Koito. A důvodem není pouze zmiňovaná technologická náročnost světel a s tím rostoucí počet součástek, ale rovněž množství modelových řad, faceliftů a především zákaznických úprav v různých barvách a provedeních, které činí výrobu náročnější. „Musíme počítat s přípravou zdrojů pro vývoj a s jejich udržením tak, abychom uměli reagovat na požadavky zákazníků. Především musíme využít japonské know-how výroby mnoha druhů světel v malých výrobních dávkách, abychom mohli konkurovat v cenách jiným dodavatelům,“ upozorňuje Shinji Watanabe.

Vývoj směrem k designu a úspornosti
Oblast osvětlovací techniky pro automobily má slušně našlápnuto. V sériové výrobě jsou nedávno zapojené technologie a další teprve čekají na své výraznější využití v návaznosti na to, jak se bude vylepšovat jejich možnosti (viz rámeček Výhody a nevýhody různých typů světel). To ale neznamená, že by výrobci usínali na vavřínech. Vývoj musí pokračovat a bude se odehrávat na několika úrovních.

Tou zdánlivě nejméně důležitou bude design. Jak už bylo zmíněno, prohlubují se zákaznická řešení a v příštích letech s individualizací průmyslové produkce a idejí Průmyslu 4.0 se tento trend může zásadně prohloubit. „Vydesignovat“ světlo v malé sérii bude stále důležitější. Petr Chládek připomíná: „Většina reklam kolem automobilů věnuje záběr na světlomet, marketingově se jedná o velmi zajímavou a podstatnou tvář automobilu, ať již zepředu, nebo zezadu.“

Z pohledu technologického se budou muset výrobci zaměřit na zdroje typu LASER a ještě vyšší úrovně. Cílem je výrazně zvýšit svítivost, ale současně usilovat o energetickou nenáročnost, což bude v příštích letech v automotive zcela zásadní trend. A s příchodem elektromobility to bude tendence více reálná než spíše proklamativní vyjádření výrobců aut z posledních dvou dekád.

Bezpečnost pro cestující i chodce
S ohledem na konkurenci nechce být Petr Chládek při predikci budoucího vývoje příliš konkrétní, ale přesto poměrně jednoznačně naznačuje tendenci: „Soustřeďujeme se nejenom na světelné vlastnosti produktu, ale i na bezpečnostní vlivy, kdy se ke světlometu přiřazuje řada funkcí, například různé adaptivní osvětlení silnice, přisvěcování do zatáček a tak dále.“
Právě vazba na bezpečnost, komfort cestujících v autonomně řízených vozidlech i provoz nehlučných elektromobilů bude znamenat do budoucna jeden z významných impulsů pro pokrok. „Všichni dodavatelé musí přispívat ke snížení dopravních nehod a vyvíjet aktivity pro bezpečnější provoz,“ říká Shinji Watanabe a doplňuje: „Rád bych vyvinul světlo, které bude vydávat zvukový signál, především pro elektromobily, zkrátka pro vozidla, která nejsou slyšet, aby mohlo upozornit chodce.“ Takové světlo se umístí na přední část karosérie a zvukové signály pak chodce dopředu upozorní.

Trendem se stávají adaptibilní světlomety. Běžná technologie pro luxusní vozy se dnes více přibližuje střední třídě automobilů. „Spočívá v tom, že dálkové světlo svítí neustále a jen ubere na intenzitě, aby nedošlo k oslnění protijedoucího vozidla. Tato technologie zlepšuje vidění při nočním řízení a v budoucnu přispěje k bezpečnosti v silničním provozu,“ vysvětluje Shinji Watanabe s tím, že jeho firma chce přispět ke zlevnění nákladů právě na adaptivní světlomety AFL (ADB).
Vlivy, které zvenčí dopadají na automotive, jsou těžko predikovatelné. Stačí zmínit brexit, dieselgate, sankce pro Rusko, nový americký protekcionismus, rozhodnutí Číny pro elektromobilitu… Je ale zřejmé, že minimálně v osvětlení je budoucnost poměrně jasná: Bezpečnost, efektivita a uživatelský komfort.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

TOP Rozhovory

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Vydáno 22.12.2017

Mirek Topolánek se pro Svět průmyslu vyjadřuje nejen k otázkám přijetí eura, imigrační politiky, ale také k motivům své kandidatury a svým šancím v boji o post prezidenta České republiky uspět.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Další zprávy

OCENĚNÍ JE SIGNÁLEM DOBRÉ PRÁCE

OCENĚNÍ JE SIGNÁLEM DOBRÉ PRÁCE

Vydáno 12.4.2018

Společnosti PKS stavby v současné době patří k předním stavebním společnostem v oboru pozemního stavitelství v České republice, zaměstnává na tři stovky lidí a daří se jí opakovaně tvořit roční obrat kolem 1,5 miliardy korun. „Dokážeme to s konstantním kádrem zkušených lidí bez překotných personálních změn a výkyvů,“ říká Jaroslav Kladiva.

TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

Vydáno 11.4.2018

Plzeň se rozhodla, že se stane stoprocentním vlastníkem klíčového podniku Vodárna Plzeň. Přechod od původního vlastníka trval osm let. „Nutnost změny majetkových poměrů u společnosti Vodárna Plzeň logicky vyplynula z podmínek u dotačních titulů na vodohospodářské projekty, “ uvedl k důvodům odkoupení akcií od francouzské společnosti Veolia Ludvík Nesnídal.

NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

Vydáno 9.4.2018

Jsou tři problémy, které brzdí rozvoj stavebnictví. Pomalé schvalovací procesy, které prodlužují stavby i o několik let, a ekologičtí aktivisté. Ten největší problém však přináší ekonomický rozvoj – nedostatek kvalifikovaných pracovníků. S touto překážkou musí bojovat také slovenská společnost SMS a.s.

SVITAP JE SPOLEČNOST, KTERÁ UMÍ VŠE OD SPORTOVNÍ HALY PO UTĚRKU

SVITAP JE SPOLEČNOST, KTERÁ UMÍ VŠE OD SPORTOVNÍ HALY PO UTĚRKU

Vydáno 6.4.2018

„Naše výrobky se využívají ve stavebnictví, zemědělství, v oděvním průmyslu, produkujeme materiál, ze kterého se vyrábějí boty či šijí uniformy. Recyklujeme plasty a z nich vyrábíme páskové tkaniny. Je toho opravdu hodně,“ říká generální ředitel firmy SVITAP J. H. J. spol. s r. o. Jan Heřmanský.

INOVACE JSOU KLÍČEM K PROSPERITĚ FIRMY

INOVACE JSOU KLÍČEM K PROSPERITĚ FIRMY

Vydáno 5.4.2018

Mürdter Dvořák, lisovna, spol. s r.o. se díky nejmodernějším výrobním technologiím a vzdělávání svých zaměstnanců stále drží na špici v oboru vstřikování a konečné úpravy plastů především do automobilového průmyslu.

JE HLAD PO ŘEMESLNÍCÍCH, ZAMĚSTNAVATELÉ PRAKTICKY NEMAJÍ ŠANCI TENTO TREND ZMĚNIT

JE HLAD PO ŘEMESLNÍCÍCH, ZAMĚSTNAVATELÉ PRAKTICKY NEMAJÍ ŠANCI TENTO TREND ZMĚNIT

Vydáno 3.4.2018

„Vzhledem k omezenému počtu kvalifikovaných výrobních dělníků na trhu práce a volnému pohybu pracovních sil v rámci Evropské unie dochází ke konkurenčnímu boji zaměstnavatelů o tyto omezené kapacity kvalitních dělnických profesí. Zaměstnavatelé prakticky nemají šanci tento trend změnit,“ říká předseda představenstva akciové společnosti Axis Ivo Stráník.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem