Bezpečnost a úspornost jsou tahouny současných inovací

Vydáno 27.2.2017 automotive

Automotive je v mnoha ohledech považováno za konzervativní odvětví. Plány se stanovují na roky dopředu, improvizace je nevítaná kvůli riziku obrovských ztrát. Neznamená to ovšem, že by nešlo o segment dynamický, ve kterém se odehrává řada inovací. Naopak, inovace se dějí v režimu stálého zlepšování. Svědčí o tom i vývoj v oblasti osvětlení automobilů.
Když se podíváme na historii výroby světlometů, světelné zdroje se měnily od klasické žárovky k halogenům, pak ke xenonům a nedávno k LED. „Světlomety za poslední roky zaznamenaly obrovský vývojový skok zvlášť v souvislosti s přechodem na plně LED světlomety různých generací. S tím je samozřejmě spojen značný vývoj, ať v oblasti světlometů, tak i montáží,“ podotýká Petr Chládek, ředitel pro vývoj výrobního zařízení společnosti HELLA AUTOTECHNIK NOVA, s.r.o. Stále se hledají zdroje s co nejvyšší svítivostí, nejnižší energetickou náročností a výdrží. Z tohoto pohledu to vypadá, že dříve, než většina motoristů bude jezdit v autech s LED světlomety, dostane se do masivního použití technologie LASER, OLED. „V poslední době je důležité bezpečné vidění, proto jsou zaváděny nové technologie jako AFS a ADB, aby řidič včas detekoval překážky,“ říká Shinji Watanabe, prezident společnosti KOITO CZECH s.r.o., a dodává: „Pokrok v těchto technologiích bude velmi důležitý pro automaticky řízené automobily. Pokud by vůz byl řízen automaticky a nebylo by dobře vidět při jízdě ve tmě, řidič se nebude cítit bezpečně. Nebezpečné by také bylo, pokud by auto neviděl chodec.“ Pro firmy z toho vyplývá jasný úkol – vyvíjet ekologické světlomety s co největší svítivostí.

Stále více komponent
S razantním vylepšováním osvětlení automobilů vzrůstá počet součástek. Světla, která dříve zjednodušeně tvořila parabola, žárovka, svorka a kryt, jsou dnes minulostí. „Zásadní změna souvisí s nárůstem počtu LED světlometů, což s sebou ovšem přináší nesmírně velké množství komponentů, které světla obsahují. Vždyť dnes v podstatě není výjimkou světlomet s více než 300 komponenty, čímž vzrůstá nárok na dodavatele,“ vysvětluje Petr Chládek. I z toho důvodu se Hella daleko více soustřeďuje na outsourcing jednotlivých součástek, protože roste tlak na rozvoj i na nalezení dostatečných kapacit pro pokrytí výroby. Pro ilustraci důležitosti vývoje pro tohoto významného výrobce snad jen jedna informace: Hella má celosvětově zhruba 32 tisíc zaměstnanců, z toho více než šest tisíc zaměstnanců působí přímo ve vývoji. Česká Mohelnice se řadí k jedné z předních vývojových lokací v rámci světelné divize koncernu Hella a aktuálně zde pracuje přes 400 lidí ve vývoji světlometů a 140 lidí ve vývoji montážních linek a zařízení.

Značný nárůst komponent hlásí i společnosti Koito. A důvodem není pouze zmiňovaná technologická náročnost světel a s tím rostoucí počet součástek, ale rovněž množství modelových řad, faceliftů a především zákaznických úprav v různých barvách a provedeních, které činí výrobu náročnější. „Musíme počítat s přípravou zdrojů pro vývoj a s jejich udržením tak, abychom uměli reagovat na požadavky zákazníků. Především musíme využít japonské know-how výroby mnoha druhů světel v malých výrobních dávkách, abychom mohli konkurovat v cenách jiným dodavatelům,“ upozorňuje Shinji Watanabe.

Vývoj směrem k designu a úspornosti
Oblast osvětlovací techniky pro automobily má slušně našlápnuto. V sériové výrobě jsou nedávno zapojené technologie a další teprve čekají na své výraznější využití v návaznosti na to, jak se bude vylepšovat jejich možnosti (viz rámeček Výhody a nevýhody různých typů světel). To ale neznamená, že by výrobci usínali na vavřínech. Vývoj musí pokračovat a bude se odehrávat na několika úrovních.

Tou zdánlivě nejméně důležitou bude design. Jak už bylo zmíněno, prohlubují se zákaznická řešení a v příštích letech s individualizací průmyslové produkce a idejí Průmyslu 4.0 se tento trend může zásadně prohloubit. „Vydesignovat“ světlo v malé sérii bude stále důležitější. Petr Chládek připomíná: „Většina reklam kolem automobilů věnuje záběr na světlomet, marketingově se jedná o velmi zajímavou a podstatnou tvář automobilu, ať již zepředu, nebo zezadu.“

Z pohledu technologického se budou muset výrobci zaměřit na zdroje typu LASER a ještě vyšší úrovně. Cílem je výrazně zvýšit svítivost, ale současně usilovat o energetickou nenáročnost, což bude v příštích letech v automotive zcela zásadní trend. A s příchodem elektromobility to bude tendence více reálná než spíše proklamativní vyjádření výrobců aut z posledních dvou dekád.

Bezpečnost pro cestující i chodce
S ohledem na konkurenci nechce být Petr Chládek při predikci budoucího vývoje příliš konkrétní, ale přesto poměrně jednoznačně naznačuje tendenci: „Soustřeďujeme se nejenom na světelné vlastnosti produktu, ale i na bezpečnostní vlivy, kdy se ke světlometu přiřazuje řada funkcí, například různé adaptivní osvětlení silnice, přisvěcování do zatáček a tak dále.“
Právě vazba na bezpečnost, komfort cestujících v autonomně řízených vozidlech i provoz nehlučných elektromobilů bude znamenat do budoucna jeden z významných impulsů pro pokrok. „Všichni dodavatelé musí přispívat ke snížení dopravních nehod a vyvíjet aktivity pro bezpečnější provoz,“ říká Shinji Watanabe a doplňuje: „Rád bych vyvinul světlo, které bude vydávat zvukový signál, především pro elektromobily, zkrátka pro vozidla, která nejsou slyšet, aby mohlo upozornit chodce.“ Takové světlo se umístí na přední část karosérie a zvukové signály pak chodce dopředu upozorní.

Trendem se stávají adaptibilní světlomety. Běžná technologie pro luxusní vozy se dnes více přibližuje střední třídě automobilů. „Spočívá v tom, že dálkové světlo svítí neustále a jen ubere na intenzitě, aby nedošlo k oslnění protijedoucího vozidla. Tato technologie zlepšuje vidění při nočním řízení a v budoucnu přispěje k bezpečnosti v silničním provozu,“ vysvětluje Shinji Watanabe s tím, že jeho firma chce přispět ke zlevnění nákladů právě na adaptivní světlomety AFL (ADB).
Vlivy, které zvenčí dopadají na automotive, jsou těžko predikovatelné. Stačí zmínit brexit, dieselgate, sankce pro Rusko, nový americký protekcionismus, rozhodnutí Číny pro elektromobilitu… Je ale zřejmé, že minimálně v osvětlení je budoucnost poměrně jasná: Bezpečnost, efektivita a uživatelský komfort.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

Vydáno 17.6.2019

Začalo to jednoduchými žertíky nudících se studentů. V současné době patří kyberzločin k těm nejnebezpečnějším, co může být. „Podle analýz FBI jde o organizovanou činnost, která svou rozsáhlostí bývá přirovnávána k pašování drog nebo k obchodování s bílým masem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu budoucí generální ředitel společnosti Avast Software s.r.o. Ondřej Vlček.

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

Vydáno 28.6.2019

Montážní linka je digitálně řízena, v některých částech podniku pracuje více robotů než lidí, materiál rozvážejí autonomní vozíky, k dosažení vyšší kvality napomáhá akustická a pachová laboratoř či unikátní vodní komora, díly na montážní linky putují z robotizovaného skladu, zaměstnanci se vzdělávají v moderním tréninkovém centru.

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

Vydáno 25.6.2019

„Jedním z hlavních cílů firmy Reisswolf je nabídnout zákazníkům bezpečnou likvidaci všech nosičů dat, jejich uložení, správu a případně digitalizaci v jednotném bezpečnostním standardu po celém světě. O kvalitě poskytovaných služeb svědčí i získané certifikáty od Národního bezpečnostního úřadu,“ říká Vlastimil Balín, ředitel společnosti REISSWOLF likvidace dokumentů a dat, s.r.o.

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

Vydáno 20.6.2019

„Jsme zcela soběstačná firma, dokážeme obsáhnout vše od prvotního konceptu přes konstrukční práce, výrobu dílů či svařenců, jejich nalakování až po finální montáž a zprovoznění u nás a instalaci u zákazníka včetně garančního záručního servisu. V podstatě na všechno máme vlastní oddělení, což představuje pro naše zákazníky vysoký standard,“ říká Martin Kouřil, ředitel společnosti Montana.

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem