Bezpečnost a úspornost jsou tahouny současných inovací

Vydáno 27.2.2017 automotive

Automotive je v mnoha ohledech považováno za konzervativní odvětví. Plány se stanovují na roky dopředu, improvizace je nevítaná kvůli riziku obrovských ztrát. Neznamená to ovšem, že by nešlo o segment dynamický, ve kterém se odehrává řada inovací. Naopak, inovace se dějí v režimu stálého zlepšování. Svědčí o tom i vývoj v oblasti osvětlení automobilů.
Když se podíváme na historii výroby světlometů, světelné zdroje se měnily od klasické žárovky k halogenům, pak ke xenonům a nedávno k LED. „Světlomety za poslední roky zaznamenaly obrovský vývojový skok zvlášť v souvislosti s přechodem na plně LED světlomety různých generací. S tím je samozřejmě spojen značný vývoj, ať v oblasti světlometů, tak i montáží,“ podotýká Petr Chládek, ředitel pro vývoj výrobního zařízení společnosti HELLA AUTOTECHNIK NOVA, s.r.o. Stále se hledají zdroje s co nejvyšší svítivostí, nejnižší energetickou náročností a výdrží. Z tohoto pohledu to vypadá, že dříve, než většina motoristů bude jezdit v autech s LED světlomety, dostane se do masivního použití technologie LASER, OLED. „V poslední době je důležité bezpečné vidění, proto jsou zaváděny nové technologie jako AFS a ADB, aby řidič včas detekoval překážky,“ říká Shinji Watanabe, prezident společnosti KOITO CZECH s.r.o., a dodává: „Pokrok v těchto technologiích bude velmi důležitý pro automaticky řízené automobily. Pokud by vůz byl řízen automaticky a nebylo by dobře vidět při jízdě ve tmě, řidič se nebude cítit bezpečně. Nebezpečné by také bylo, pokud by auto neviděl chodec.“ Pro firmy z toho vyplývá jasný úkol – vyvíjet ekologické světlomety s co největší svítivostí.

Stále více komponent
S razantním vylepšováním osvětlení automobilů vzrůstá počet součástek. Světla, která dříve zjednodušeně tvořila parabola, žárovka, svorka a kryt, jsou dnes minulostí. „Zásadní změna souvisí s nárůstem počtu LED světlometů, což s sebou ovšem přináší nesmírně velké množství komponentů, které světla obsahují. Vždyť dnes v podstatě není výjimkou světlomet s více než 300 komponenty, čímž vzrůstá nárok na dodavatele,“ vysvětluje Petr Chládek. I z toho důvodu se Hella daleko více soustřeďuje na outsourcing jednotlivých součástek, protože roste tlak na rozvoj i na nalezení dostatečných kapacit pro pokrytí výroby. Pro ilustraci důležitosti vývoje pro tohoto významného výrobce snad jen jedna informace: Hella má celosvětově zhruba 32 tisíc zaměstnanců, z toho více než šest tisíc zaměstnanců působí přímo ve vývoji. Česká Mohelnice se řadí k jedné z předních vývojových lokací v rámci světelné divize koncernu Hella a aktuálně zde pracuje přes 400 lidí ve vývoji světlometů a 140 lidí ve vývoji montážních linek a zařízení.

Značný nárůst komponent hlásí i společnosti Koito. A důvodem není pouze zmiňovaná technologická náročnost světel a s tím rostoucí počet součástek, ale rovněž množství modelových řad, faceliftů a především zákaznických úprav v různých barvách a provedeních, které činí výrobu náročnější. „Musíme počítat s přípravou zdrojů pro vývoj a s jejich udržením tak, abychom uměli reagovat na požadavky zákazníků. Především musíme využít japonské know-how výroby mnoha druhů světel v malých výrobních dávkách, abychom mohli konkurovat v cenách jiným dodavatelům,“ upozorňuje Shinji Watanabe.

Vývoj směrem k designu a úspornosti
Oblast osvětlovací techniky pro automobily má slušně našlápnuto. V sériové výrobě jsou nedávno zapojené technologie a další teprve čekají na své výraznější využití v návaznosti na to, jak se bude vylepšovat jejich možnosti (viz rámeček Výhody a nevýhody různých typů světel). To ale neznamená, že by výrobci usínali na vavřínech. Vývoj musí pokračovat a bude se odehrávat na několika úrovních.

Tou zdánlivě nejméně důležitou bude design. Jak už bylo zmíněno, prohlubují se zákaznická řešení a v příštích letech s individualizací průmyslové produkce a idejí Průmyslu 4.0 se tento trend může zásadně prohloubit. „Vydesignovat“ světlo v malé sérii bude stále důležitější. Petr Chládek připomíná: „Většina reklam kolem automobilů věnuje záběr na světlomet, marketingově se jedná o velmi zajímavou a podstatnou tvář automobilu, ať již zepředu, nebo zezadu.“

Z pohledu technologického se budou muset výrobci zaměřit na zdroje typu LASER a ještě vyšší úrovně. Cílem je výrazně zvýšit svítivost, ale současně usilovat o energetickou nenáročnost, což bude v příštích letech v automotive zcela zásadní trend. A s příchodem elektromobility to bude tendence více reálná než spíše proklamativní vyjádření výrobců aut z posledních dvou dekád.

Bezpečnost pro cestující i chodce
S ohledem na konkurenci nechce být Petr Chládek při predikci budoucího vývoje příliš konkrétní, ale přesto poměrně jednoznačně naznačuje tendenci: „Soustřeďujeme se nejenom na světelné vlastnosti produktu, ale i na bezpečnostní vlivy, kdy se ke světlometu přiřazuje řada funkcí, například různé adaptivní osvětlení silnice, přisvěcování do zatáček a tak dále.“
Právě vazba na bezpečnost, komfort cestujících v autonomně řízených vozidlech i provoz nehlučných elektromobilů bude znamenat do budoucna jeden z významných impulsů pro pokrok. „Všichni dodavatelé musí přispívat ke snížení dopravních nehod a vyvíjet aktivity pro bezpečnější provoz,“ říká Shinji Watanabe a doplňuje: „Rád bych vyvinul světlo, které bude vydávat zvukový signál, především pro elektromobily, zkrátka pro vozidla, která nejsou slyšet, aby mohlo upozornit chodce.“ Takové světlo se umístí na přední část karosérie a zvukové signály pak chodce dopředu upozorní.

Trendem se stávají adaptibilní světlomety. Běžná technologie pro luxusní vozy se dnes více přibližuje střední třídě automobilů. „Spočívá v tom, že dálkové světlo svítí neustále a jen ubere na intenzitě, aby nedošlo k oslnění protijedoucího vozidla. Tato technologie zlepšuje vidění při nočním řízení a v budoucnu přispěje k bezpečnosti v silničním provozu,“ vysvětluje Shinji Watanabe s tím, že jeho firma chce přispět ke zlevnění nákladů právě na adaptivní světlomety AFL (ADB).
Vlivy, které zvenčí dopadají na automotive, jsou těžko predikovatelné. Stačí zmínit brexit, dieselgate, sankce pro Rusko, nový americký protekcionismus, rozhodnutí Číny pro elektromobilitu… Je ale zřejmé, že minimálně v osvětlení je budoucnost poměrně jasná: Bezpečnost, efektivita a uživatelský komfort.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem