Více peněz ženám! Ale mužům také

Vydáno 10.3.2017

Muži jsou prý v Česku přepláceni. Alespoň tedy v porovnání se ženami. Takový názor se v našich médiích objevuje periodicky už dlouhá léta.

 

Nejnověji debatu rozproudila jistá studie, která shledala, že v ČR muž bere v průměru o osm procent více než žena na téže pozici. Do nebe volající nespravedlnost! Rychle, volejte politiky, kteří to napraví! Nejen volejte, ale hlavně volte. Jasně.

Vžijme se na chvíli do kůže zaměstnavatele. Má na výběr: buď dá práci muži, nebo v průměru o osm procent „levnější“ ženě. Jsou snad zaměstnavatelé tak hloupí a sexističtí, že nevyužívají levnější práci ženy? Za loňský rok totiž průměrná míra nezaměstnanosti žen, 5,8 procenta, předčila průměrnou míru nezaměstnanosti mužů – jen 5,3 procenta. Proč, když jsou ženy levnější? Neměla by být větší sháňka po tom, co je levnější? Když do pekařství ráno přivezou dva druhy rohlíků, stejně chutné a výživné, ale první druh bude o osm procent levnější, který z obou druhů půjde rychleji na odbyt? Pochopitelně ten levnější – odpoledne už tam nebude. Proč tedy ženy nejdou rychleji „na odbyt“ než muži? Zřejmě proto, že nejsou muži. To se sice zdá samozřejmé, avšak mediálně chytlavý slogan, že berou o osm procent méně na téže pozici, jako by měl sugerovat něco jiného: muž je jako žena a žena je jako muž, a když má žena míň, je za tím mužský sexismus. Ehm.

Co když ale zaměstnavatelé (až na výjimky) sexističtí nejsou? Ostatně míra zaměstnanosti bezdětných žen je v ČR v mezinárodním srovnání na velmi vysoké úrovni. Platilo by to, pokud by byl sexismus mužských zaměstnavatelů spíše pravidlem než výjimkou? Těžko.

Zaměstnavatelé u nás spíše jen nenechávají – nemohou nechat – ženy riskovat. V roce 2015 se na tuzemských pracovištích stalo zhruba 60 600 úrazů s pracovní neschopností, jen 23 procent z nich se týkalo žen. Ve stejném roce zemřelo při práci v ČR 142 lidí, 92 procent zemřelých byli muži, osm procent představovaly ženy. Muži v násobně vyšší míře než ženy čelí na pracovišti nejen riziku nehody a smrti, ale také faktorům zatěžujícím lidské zdraví, jako je manipulace s chemickými látkami, prach a kouř či nošení těžkých břemen. V ČR je toto vše umocněno tím, že jsme nejprůmyslovější zemí EU. Zkušenosti „z terénu“, který je pro ženu třeba už až příliš rizikový, přispívají k mužovu celkovému know-how. To uplatní později v kariéře, když třeba zastane nějakou administrativní pozici. Ženě na téže pozici budou zkušenosti „z terénu“ chybět. Nečelila – a z biologických důvodů často prostě ani čelit nemohla – jako muž zvýšenému riziku smrti, nehody či poškození zdraví. Proto lze rozdíl ve mzdě muže a ženy na stejné pozici vysvětlit právě i takto.

Nenechme se ovšem mýlit. Ani muži se svými mzdami žádnou díru do světa stejně neudělají. V mezinárodním srovnání pokulhávají jak čeští muži, tak české ženy. Což je další častý stesk tuzemského tisku. Proč pokulháváme?

Stačí zajet do průměrného tuzemského podniku. Když jim tam poradíte, ať pořídí náhradní díl ze zahraničí, ofrní se, že je to hrozně drahé. Když jim řeknete, ať vymění starou linku za novou, hned se cukají, že prý jde o moc velkou investici. Takže raději přijmou dva „strejce“ (spíše než „tety“) za 15 tisíc hrubého. Takže super, máme nejnižší nezaměstnanost v Evropské unii. Jenže je vykoupena tím, že mzdy rostou pomaleji, než by měly, protože se neinvestuje do moderních technologií a produktivita práce zůstává nízká. Dost k tomuto neblahému stavu přispívá Česká národní banka, která již přes tři roky svévolně oslabuje korunu. Tím na jedné straně zdražuje zahraniční díly či technologie, takže jsou pro české podniky hůře dostupné. Na straně druhé poskytuje „doping“ českým exportérům. Těm levná koruna uměle zvyšuje zisky a oni nemají motivaci zvyšovat produktivitu práce, a tedy mzdy. Tento „doping“ ovšem platíme my všichni – nejen podniky v podobě drahých zahraničních technologií, ale i obyčejní lidé v podobě dražších dovolených apod.

Platíme za něj ovšem i jinak. Konzervací takové struktury ekonomiky, kterou charakterizuje značný podíl průmyslové výroby s nízkou přidanou hodnotou. V takové ekonomice ještě pracovní síla z masa a kostí v kritické míře kope, rube, dobývá, nosí těžká břemena, čelí nehodám a úrazům, nebo dokonce úmrtím. V takové ekonomice přetrvává přirozeně větší sháňka po mužích – i z čistě biologických a fyzikálních důvodů. I přesto, že jsou ženy levnější.

Až budeme ekonomikou služeb nebo ekonomikou s hi-tech průmyslovou výrobou, nůžky ve mzdách mužů a žen se nepochybně přivřou.

 

Lukáš Kovanda,

hlavní ekonom společnosti Cyrrus

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem