Zákazníci stále více požadují komplexní dodávky

Vydáno 27.3.2017

V kombinaci s úbytkem kvalifikované pracovní síly se u poptávek častěji objevují požadavky na automatizaci, robotizaci a bezobslužnost procesů. To klade větší nároky na dodavatele.

 

Už více než 26 let vyrábí a dodává společnost T M T spol. s r.o. Chrudim transportní, manipulační a dopravníkovou techniku pro profesionální dopravu sypkých a kusových materiálů ve všech průmyslových odvětvích a oborech. Tu zajišťuje jak v projekci, tak v konstrukci, montáži i servisu. Patří k předním českým dodavatelům dopravníků a dopravníkových systémů. „Naší předností jsou velké zkušenosti přípravných týmů ve spojení s moderním a výkonným hardwarovým a softwarovým vybavením, navíc s podporou vlastní silné realizační základny,“ říká Ing. Jiří Vítek, obchodní ředitel společnosti.

Prezentujete se jako inženýrsko-výrobní firma pro nejrůznější průmyslová odvětví. Lze vaši produkci procentuálně rozdělit podle sektorů?

Naše cesta v prvních dvou desetiletích vývoje nebyla sice zcela přímočará a bez zakolísání, hlavní linii a směr jsme však nikdy neopustili. V současnosti lze konstatovat, že v souladu s vývojem české i světové (evropské) ekonomiky směřuje asi polovina naší produkce do automobilového průmyslu. K dalším významným oborům a cílům našich dodávek patří průmysl gumárenský, papírenský, potravinářský a chemický. Celá řada zajímavých zakázek pak směřuje i do oblasti klasické strojařiny.Rádi však využijeme příležitosti dodávat naše dopravníkové systémy i do oblasti zbrojařského, tabákového, nebo dokonce zábavního průmyslu.

Prochází „složení“ vašich zákazníků nějakým vývojem s ohledem na současný výkon ekonomiky?

Máme stabilní, dlouholeté a věrné zákazníky – spíše již obchodní partnery. Ti tvoří stabilní jádro. S některými z nich jsme v kontaktu po celou dobu existence naší firmy, jiní „do klubu“ vstoupili později. Na ně se pak „nabalují“ ostatní. A samozřejmě máme i občasné, příležitostné zákazníky, kteří uspokojí své investiční potřeby a pak o nich slýcháme pouze občas v souvislosti s pravidelnou servisní činností našich montérů. O to více nás těší, když se i tito zákazníci po čase vrací a s důvěrou se na nás obracejí se svými  novými požadavky.

Obecně lze říci, že struktura zákazníků svým způsobem „kopíruje“ vývoj ekonomiky. Citlivé jsou tak především sezónní obory (zemědělství, stavebnictví apod.).

V závěru loňského roku jste dokončili výstavbu nové víceúčelové haly pro montážní procesy. Můžete uvést podrobnosti o této investiční akci? Projevilo se už zvýšení kapacit na chodu firmy?

Nová hala vznikla v místě dvou původních starých objektů, které již neodpovídaly potřebám firmy. Průzkumné a demoliční práce byly zahájeny na jaře, následovaly rozsáhlé zemní práce a vlastní založení stavby. Stavebně-dodavatelská firma měla vše dobře připravené, dílo rostlo doslova před očima. V listopadu 2016 byla hala o ploše více jak 1 700 čtverečních metrů a v hodnotě několika desítek milionů korun hotova, včetně terénních úprav, napojení na stávající areál, sociálního zázemí pro personál a základního vybavení s dvojicí jeřábů. Slouží hlavně jako montážní, zkušební a expediční prostor, menší část pak jako nový skladovací prostor pro uložení subdodávek a dílčích, ve výrobě či v externích kooperacích vznikajících montážních celků. Za tímto účelem byla také vybavena novými regály a odpovídající manipulační technikou.

Zvýšení kapacit se projevilo okamžitě a velmi pozitivně v rozšíření interních montážních možností a v určitém zklidnění procesů. Navíc registrujeme velmi pozitivní reakce našich zákazníků na tuto akci.

Před dvěma lety jste zprovoznili moderní vysokodynamické laserové řezací centrum. O jakých investicích bude rok letošní?

Investování do vybavení a chodu firmy je nikdy nekončícím procesem. Průběžně probíhají a budou i nadále probíhat investice do všech oblastí. Jistě si něco vyžádá obnova, doplnění a modernizace strojního vybavení do výpočetní techniky, trvale je nutno investovat do vozového parku. Flotila zhruba dvaceti automobilů stále něco potřebuje. Pořízení laserového řezacího centra bylo velmi přínosné, zbavilo nás závislosti na externích výrobních kapacitách.

Nyní v souvislosti s obecným růstem cen všech energií uvažujeme o zateplení jedné z výrobních hal, o obnově osvětlení pracovních prostor novými energeticky úspornými osvětlovacími tělesy a podobně. Zvažujeme též znovuobnovení vlastní čerpací stanice pohonných hmot přímo v areálu firmy. O zásadní investici, srovnatelné s loňským rokem (výstavba nové haly, poznámka redakce), však zatím neuvažujeme.

V minulém rozhovoru pro Svět průmyslu jste jako velmi zajímavé zmínil zakázky pro Škodu Auto v Mladé Boleslavi, Continental Otrokovice či podniky koncernu Michelin dislokované po celém světě. Které další projekty či zákazníci vám přibyli?

Nových a zajímavých zákazníků zase tolik nepřibývá, spíše se po letech vracejí staří známí, ale s novými požadavky. Je rovněž určitým pravidlem, že díky fluktuacím či funkčním personálním pohybům u našich zákazníků se kontakty ztrácejí a pracovní a obchodní vazby se pak „znovuobjevují“. Mnohdy je to radostný návrat do známých vod. Někdy je komické, kam osud některé lidi zavál a odkud se „vynoří“. Za všechny jmenujme nejnovější příklad několika zakázek pro našeho tradičního partnera z oblasti papírenského průmyslu, jejichž cílovými destinacemi jsou tentokrát mormonské Salt Lake City či Eastman v USA.

Přichází se současnými zákazníky do výroby nějaké nové zaměření, případně konkrétní výrobek, kvůli kterému budete muset dále investovat/inovovat?

Technický pokrok se nedá zastavit. V kombinaci s úbytkem kvalifikované pracovní síly se u poptávek stále více objevují požadavky na automatizaci, robotizaci a bezobslužnost procesů. To klade stále větší nároky na naše projektanty, konstruktéry a kapacity elektro (HW, SW, ŘS). Abychom obstáli, budujeme úzké a dlouhodobé vazby se specializovanými firmami a dodavateli – integrátory, například z oblasti robototechniky. Tyto procesy však nejsou ani tak o investicích, jako spíše o znalostech a nových pohledech na zdánlivě tradiční problematiku.

 


„V kombinaci s úbytkem kvalifikované pracovní síly se u poptávek stále více objevují požadavky na automatizaci, robotizaci a bezobslužnost procesů.“

Jiří Vítek


 

Co jsou nejnovější technologické trendy a zákaznické požadavky, které ovlivňují současný systém výroby?

Vzhledem k tomu, že je každá naše zakázka svým způsobem originální, jedinečná a „šitá na míru“, jsme zvyklí a připraveni splnit v podstatě cokoliv. Od sólo dopravních zařízení až po dodávky celých rozsáhlých linek „na klíč“, včetně integrace různých zařízení. Je opravdu málo požadavků, které by nás dovedly zaskočit. Stále častěji dominují trendy a požadavky po komplexních (generálních) dodávkách. Snímá to z beder zákazníků (objednatelů) organizační a koordinační povinnosti. O to větší nasazení musí vyvinout a zvládnout zhotovitel.

Komplexnost dodávek předpokládá velmi dobrý systém výroby, dobrou organizaci přípravy a průběhu každé zakázky, od konstrukční, technologické a předvýrobní přípravy až po koordinaci ve fázích vlastní výroby, kooperační připomoci, interní předmontáže, expedice a konečné externí instalace. Bez znalosti celého procesu by nebylo možné zvládat situace, kdy paralelně a současně běží několik desítek akcí. Již druhou desítku let je proto naším velkým pomocníkem podnikový systém Microsoft Navision.

Velkým tématem je aktuálně Průmysl 4.0. Jak k tomuto fenoménu přistupujete ve vaší firmě?

Mechanizace, automatizace, robotizace, bezobslužnost – to je z našeho pohledu obsahem a smyslem tohoto pojmu. My se v podstatě těmito činnostmi zabýváme stále, nikoliv pod tlakem jakési „módnosti“. Proto se již počty integrací robotických či automaticky pracujících zařízení do našich dopravníkových systémů dají počítat na desítky. Zdá se, že tento trend má velkou budoucnost – zvyšuje produktivitu a ulehčuje mnohdy monotónní činnost. Na druhé straně ale každá taková aplikace bere lidem práci a činí je svým způsobem zbytnými.

Je již možné zveřejnit alespoň přibližné hospodářské výsledky za uplynulý rok? Došlo k výraznějším změnám oproti roku předchozímu?

Výsledky firmy T M T spol. s r.o. Chrudim za rok 2016 budou oficiálně zveřejněny po auditu a po schválení valnou hromadou společníků (v průběhu května a června letošního roku, poznámka redakce). Přesto lze s určitou mírou jistoty konstatovat, že rok 2016 patřil k těm nejúspěšnějším za éru existence firmy. Obrat se pohyboval někde nad částkou 500 milionů korun, ziskovost před zdaněním lze očekávat (odhadnout) v řádu jednotek procent obratu. Oproti předchozímu roku 2015 dojde pravděpodobně k určitému, byť mírnému, zlepšení hospodářského výsledku.

Jaké výzvy či projekty pro vás přinese rok 2017? A jaký vývoj očekáváte v tomto směru v nadcházejících letech?

Pro nás začal rok 2017 již v hloubi roku 2016. Už tehdy se projednávaly a připravovaly nabídky, řešily budoucí a v současné době aktuální zakázky. Tento trend, jak oborově, tak systémově, bychom rádi do budoucna zachovali.

Jednou stránkou věci jsou naše snahy, přání, úsilí a představy, tedy jak jsme připraveni a vybaveni interně plnit požadavky zákazníků a partnerů. Sem patří i to, jak se nám bude dařit řešit generační otázky a zachovat kontinuitu stávajících procesů.

Druhou stránkou jsou námi neovlivnitelné externí vlivy. Mezi takové můžeme počítat určitý cyklický vývoj českého hospodářství, vlivy Evropské unie a dále celosvětovou mezinárodní situaci, migraci, vývoj evropské legislativy, vstupy dalších zahraničních investorů apod.

Snažíme se vždy být pozitivně naladěni, a proto hledíme do budoucna s jistou dávkou očekávání a mírným optimismem.

Uplatňujete nějaké specifické přístupy v zaměstnanecké politice, které by vám pomáhaly zvládat současnou nelehkou situaci na trhu práce?

Domnívám se, že žádné neobvyklé přístupy vůči zaměstnancům není potřeba aplikovat. Stačí slušnost, korektnost, plnit vyslovené sliby a oceňovat poctivě pracující zaměstnance. A kupodivu to jde i bez agenturních pracovníků.

Drtivá většina našich lidí si totiž uvědomuje, že pracuje v solidní české firmě, která je za odvedenou práci slušně platí, která jim nikdy za dobu své existence neposunula či neodložila výplatní termín a v níž se mohou odborně rozvíjet a růst. Vědí, že firma investuje nemalé prostředky do svého rozvoje, do vybavení, a tudíž i do jejich budoucnosti. Výsledkem je dobrá pracovní atmosféra a minimální fluktuace.

[V. B.]

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem