Zákazníci stále více požadují komplexní dodávky

Vydáno 27.3.2017

V kombinaci s úbytkem kvalifikované pracovní síly se u poptávek častěji objevují požadavky na automatizaci, robotizaci a bezobslužnost procesů. To klade větší nároky na dodavatele.

 

Už více než 26 let vyrábí a dodává společnost T M T spol. s r.o. Chrudim transportní, manipulační a dopravníkovou techniku pro profesionální dopravu sypkých a kusových materiálů ve všech průmyslových odvětvích a oborech. Tu zajišťuje jak v projekci, tak v konstrukci, montáži i servisu. Patří k předním českým dodavatelům dopravníků a dopravníkových systémů. „Naší předností jsou velké zkušenosti přípravných týmů ve spojení s moderním a výkonným hardwarovým a softwarovým vybavením, navíc s podporou vlastní silné realizační základny,“ říká Ing. Jiří Vítek, obchodní ředitel společnosti.

Prezentujete se jako inženýrsko-výrobní firma pro nejrůznější průmyslová odvětví. Lze vaši produkci procentuálně rozdělit podle sektorů?

Naše cesta v prvních dvou desetiletích vývoje nebyla sice zcela přímočará a bez zakolísání, hlavní linii a směr jsme však nikdy neopustili. V současnosti lze konstatovat, že v souladu s vývojem české i světové (evropské) ekonomiky směřuje asi polovina naší produkce do automobilového průmyslu. K dalším významným oborům a cílům našich dodávek patří průmysl gumárenský, papírenský, potravinářský a chemický. Celá řada zajímavých zakázek pak směřuje i do oblasti klasické strojařiny.Rádi však využijeme příležitosti dodávat naše dopravníkové systémy i do oblasti zbrojařského, tabákového, nebo dokonce zábavního průmyslu.

Prochází „složení“ vašich zákazníků nějakým vývojem s ohledem na současný výkon ekonomiky?

Máme stabilní, dlouholeté a věrné zákazníky – spíše již obchodní partnery. Ti tvoří stabilní jádro. S některými z nich jsme v kontaktu po celou dobu existence naší firmy, jiní „do klubu“ vstoupili později. Na ně se pak „nabalují“ ostatní. A samozřejmě máme i občasné, příležitostné zákazníky, kteří uspokojí své investiční potřeby a pak o nich slýcháme pouze občas v souvislosti s pravidelnou servisní činností našich montérů. O to více nás těší, když se i tito zákazníci po čase vrací a s důvěrou se na nás obracejí se svými  novými požadavky.

Obecně lze říci, že struktura zákazníků svým způsobem „kopíruje“ vývoj ekonomiky. Citlivé jsou tak především sezónní obory (zemědělství, stavebnictví apod.).

V závěru loňského roku jste dokončili výstavbu nové víceúčelové haly pro montážní procesy. Můžete uvést podrobnosti o této investiční akci? Projevilo se už zvýšení kapacit na chodu firmy?

Nová hala vznikla v místě dvou původních starých objektů, které již neodpovídaly potřebám firmy. Průzkumné a demoliční práce byly zahájeny na jaře, následovaly rozsáhlé zemní práce a vlastní založení stavby. Stavebně-dodavatelská firma měla vše dobře připravené, dílo rostlo doslova před očima. V listopadu 2016 byla hala o ploše více jak 1 700 čtverečních metrů a v hodnotě několika desítek milionů korun hotova, včetně terénních úprav, napojení na stávající areál, sociálního zázemí pro personál a základního vybavení s dvojicí jeřábů. Slouží hlavně jako montážní, zkušební a expediční prostor, menší část pak jako nový skladovací prostor pro uložení subdodávek a dílčích, ve výrobě či v externích kooperacích vznikajících montážních celků. Za tímto účelem byla také vybavena novými regály a odpovídající manipulační technikou.

Zvýšení kapacit se projevilo okamžitě a velmi pozitivně v rozšíření interních montážních možností a v určitém zklidnění procesů. Navíc registrujeme velmi pozitivní reakce našich zákazníků na tuto akci.

Před dvěma lety jste zprovoznili moderní vysokodynamické laserové řezací centrum. O jakých investicích bude rok letošní?

Investování do vybavení a chodu firmy je nikdy nekončícím procesem. Průběžně probíhají a budou i nadále probíhat investice do všech oblastí. Jistě si něco vyžádá obnova, doplnění a modernizace strojního vybavení do výpočetní techniky, trvale je nutno investovat do vozového parku. Flotila zhruba dvaceti automobilů stále něco potřebuje. Pořízení laserového řezacího centra bylo velmi přínosné, zbavilo nás závislosti na externích výrobních kapacitách.

Nyní v souvislosti s obecným růstem cen všech energií uvažujeme o zateplení jedné z výrobních hal, o obnově osvětlení pracovních prostor novými energeticky úspornými osvětlovacími tělesy a podobně. Zvažujeme též znovuobnovení vlastní čerpací stanice pohonných hmot přímo v areálu firmy. O zásadní investici, srovnatelné s loňským rokem (výstavba nové haly, poznámka redakce), však zatím neuvažujeme.

V minulém rozhovoru pro Svět průmyslu jste jako velmi zajímavé zmínil zakázky pro Škodu Auto v Mladé Boleslavi, Continental Otrokovice či podniky koncernu Michelin dislokované po celém světě. Které další projekty či zákazníci vám přibyli?

Nových a zajímavých zákazníků zase tolik nepřibývá, spíše se po letech vracejí staří známí, ale s novými požadavky. Je rovněž určitým pravidlem, že díky fluktuacím či funkčním personálním pohybům u našich zákazníků se kontakty ztrácejí a pracovní a obchodní vazby se pak „znovuobjevují“. Mnohdy je to radostný návrat do známých vod. Někdy je komické, kam osud některé lidi zavál a odkud se „vynoří“. Za všechny jmenujme nejnovější příklad několika zakázek pro našeho tradičního partnera z oblasti papírenského průmyslu, jejichž cílovými destinacemi jsou tentokrát mormonské Salt Lake City či Eastman v USA.

Přichází se současnými zákazníky do výroby nějaké nové zaměření, případně konkrétní výrobek, kvůli kterému budete muset dále investovat/inovovat?

Technický pokrok se nedá zastavit. V kombinaci s úbytkem kvalifikované pracovní síly se u poptávek stále více objevují požadavky na automatizaci, robotizaci a bezobslužnost procesů. To klade stále větší nároky na naše projektanty, konstruktéry a kapacity elektro (HW, SW, ŘS). Abychom obstáli, budujeme úzké a dlouhodobé vazby se specializovanými firmami a dodavateli – integrátory, například z oblasti robototechniky. Tyto procesy však nejsou ani tak o investicích, jako spíše o znalostech a nových pohledech na zdánlivě tradiční problematiku.

 


„V kombinaci s úbytkem kvalifikované pracovní síly se u poptávek stále více objevují požadavky na automatizaci, robotizaci a bezobslužnost procesů.“

Jiří Vítek


 

Co jsou nejnovější technologické trendy a zákaznické požadavky, které ovlivňují současný systém výroby?

Vzhledem k tomu, že je každá naše zakázka svým způsobem originální, jedinečná a „šitá na míru“, jsme zvyklí a připraveni splnit v podstatě cokoliv. Od sólo dopravních zařízení až po dodávky celých rozsáhlých linek „na klíč“, včetně integrace různých zařízení. Je opravdu málo požadavků, které by nás dovedly zaskočit. Stále častěji dominují trendy a požadavky po komplexních (generálních) dodávkách. Snímá to z beder zákazníků (objednatelů) organizační a koordinační povinnosti. O to větší nasazení musí vyvinout a zvládnout zhotovitel.

Komplexnost dodávek předpokládá velmi dobrý systém výroby, dobrou organizaci přípravy a průběhu každé zakázky, od konstrukční, technologické a předvýrobní přípravy až po koordinaci ve fázích vlastní výroby, kooperační připomoci, interní předmontáže, expedice a konečné externí instalace. Bez znalosti celého procesu by nebylo možné zvládat situace, kdy paralelně a současně běží několik desítek akcí. Již druhou desítku let je proto naším velkým pomocníkem podnikový systém Microsoft Navision.

Velkým tématem je aktuálně Průmysl 4.0. Jak k tomuto fenoménu přistupujete ve vaší firmě?

Mechanizace, automatizace, robotizace, bezobslužnost – to je z našeho pohledu obsahem a smyslem tohoto pojmu. My se v podstatě těmito činnostmi zabýváme stále, nikoliv pod tlakem jakési „módnosti“. Proto se již počty integrací robotických či automaticky pracujících zařízení do našich dopravníkových systémů dají počítat na desítky. Zdá se, že tento trend má velkou budoucnost – zvyšuje produktivitu a ulehčuje mnohdy monotónní činnost. Na druhé straně ale každá taková aplikace bere lidem práci a činí je svým způsobem zbytnými.

Je již možné zveřejnit alespoň přibližné hospodářské výsledky za uplynulý rok? Došlo k výraznějším změnám oproti roku předchozímu?

Výsledky firmy T M T spol. s r.o. Chrudim za rok 2016 budou oficiálně zveřejněny po auditu a po schválení valnou hromadou společníků (v průběhu května a června letošního roku, poznámka redakce). Přesto lze s určitou mírou jistoty konstatovat, že rok 2016 patřil k těm nejúspěšnějším za éru existence firmy. Obrat se pohyboval někde nad částkou 500 milionů korun, ziskovost před zdaněním lze očekávat (odhadnout) v řádu jednotek procent obratu. Oproti předchozímu roku 2015 dojde pravděpodobně k určitému, byť mírnému, zlepšení hospodářského výsledku.

Jaké výzvy či projekty pro vás přinese rok 2017? A jaký vývoj očekáváte v tomto směru v nadcházejících letech?

Pro nás začal rok 2017 již v hloubi roku 2016. Už tehdy se projednávaly a připravovaly nabídky, řešily budoucí a v současné době aktuální zakázky. Tento trend, jak oborově, tak systémově, bychom rádi do budoucna zachovali.

Jednou stránkou věci jsou naše snahy, přání, úsilí a představy, tedy jak jsme připraveni a vybaveni interně plnit požadavky zákazníků a partnerů. Sem patří i to, jak se nám bude dařit řešit generační otázky a zachovat kontinuitu stávajících procesů.

Druhou stránkou jsou námi neovlivnitelné externí vlivy. Mezi takové můžeme počítat určitý cyklický vývoj českého hospodářství, vlivy Evropské unie a dále celosvětovou mezinárodní situaci, migraci, vývoj evropské legislativy, vstupy dalších zahraničních investorů apod.

Snažíme se vždy být pozitivně naladěni, a proto hledíme do budoucna s jistou dávkou očekávání a mírným optimismem.

Uplatňujete nějaké specifické přístupy v zaměstnanecké politice, které by vám pomáhaly zvládat současnou nelehkou situaci na trhu práce?

Domnívám se, že žádné neobvyklé přístupy vůči zaměstnancům není potřeba aplikovat. Stačí slušnost, korektnost, plnit vyslovené sliby a oceňovat poctivě pracující zaměstnance. A kupodivu to jde i bez agenturních pracovníků.

Drtivá většina našich lidí si totiž uvědomuje, že pracuje v solidní české firmě, která je za odvedenou práci slušně platí, která jim nikdy za dobu své existence neposunula či neodložila výplatní termín a v níž se mohou odborně rozvíjet a růst. Vědí, že firma investuje nemalé prostředky do svého rozvoje, do vybavení, a tudíž i do jejich budoucnosti. Výsledkem je dobrá pracovní atmosféra a minimální fluktuace.

[V. B.]

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

Vydáno 17.6.2019

Začalo to jednoduchými žertíky nudících se studentů. V současné době patří kyberzločin k těm nejnebezpečnějším, co může být. „Podle analýz FBI jde o organizovanou činnost, která svou rozsáhlostí bývá přirovnávána k pašování drog nebo k obchodování s bílým masem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu budoucí generální ředitel společnosti Avast Software s.r.o. Ondřej Vlček.

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

Vydáno 28.6.2019

Montážní linka je digitálně řízena, v některých částech podniku pracuje více robotů než lidí, materiál rozvážejí autonomní vozíky, k dosažení vyšší kvality napomáhá akustická a pachová laboratoř či unikátní vodní komora, díly na montážní linky putují z robotizovaného skladu, zaměstnanci se vzdělávají v moderním tréninkovém centru.

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

Vydáno 25.6.2019

„Jedním z hlavních cílů firmy Reisswolf je nabídnout zákazníkům bezpečnou likvidaci všech nosičů dat, jejich uložení, správu a případně digitalizaci v jednotném bezpečnostním standardu po celém světě. O kvalitě poskytovaných služeb svědčí i získané certifikáty od Národního bezpečnostního úřadu,“ říká Vlastimil Balín, ředitel společnosti REISSWOLF likvidace dokumentů a dat, s.r.o.

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

Vydáno 20.6.2019

„Jsme zcela soběstačná firma, dokážeme obsáhnout vše od prvotního konceptu přes konstrukční práce, výrobu dílů či svařenců, jejich nalakování až po finální montáž a zprovoznění u nás a instalaci u zákazníka včetně garančního záručního servisu. V podstatě na všechno máme vlastní oddělení, což představuje pro naše zákazníky vysoký standard,“ říká Martin Kouřil, ředitel společnosti Montana.

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem