Zákazníci stále více požadují komplexní dodávky

Vydáno 27.3.2017

V kombinaci s úbytkem kvalifikované pracovní síly se u poptávek častěji objevují požadavky na automatizaci, robotizaci a bezobslužnost procesů. To klade větší nároky na dodavatele.

 

Už více než 26 let vyrábí a dodává společnost T M T spol. s r.o. Chrudim transportní, manipulační a dopravníkovou techniku pro profesionální dopravu sypkých a kusových materiálů ve všech průmyslových odvětvích a oborech. Tu zajišťuje jak v projekci, tak v konstrukci, montáži i servisu. Patří k předním českým dodavatelům dopravníků a dopravníkových systémů. „Naší předností jsou velké zkušenosti přípravných týmů ve spojení s moderním a výkonným hardwarovým a softwarovým vybavením, navíc s podporou vlastní silné realizační základny,“ říká Ing. Jiří Vítek, obchodní ředitel společnosti.

Prezentujete se jako inženýrsko-výrobní firma pro nejrůznější průmyslová odvětví. Lze vaši produkci procentuálně rozdělit podle sektorů?

Naše cesta v prvních dvou desetiletích vývoje nebyla sice zcela přímočará a bez zakolísání, hlavní linii a směr jsme však nikdy neopustili. V současnosti lze konstatovat, že v souladu s vývojem české i světové (evropské) ekonomiky směřuje asi polovina naší produkce do automobilového průmyslu. K dalším významným oborům a cílům našich dodávek patří průmysl gumárenský, papírenský, potravinářský a chemický. Celá řada zajímavých zakázek pak směřuje i do oblasti klasické strojařiny.Rádi však využijeme příležitosti dodávat naše dopravníkové systémy i do oblasti zbrojařského, tabákového, nebo dokonce zábavního průmyslu.

Prochází „složení“ vašich zákazníků nějakým vývojem s ohledem na současný výkon ekonomiky?

Máme stabilní, dlouholeté a věrné zákazníky – spíše již obchodní partnery. Ti tvoří stabilní jádro. S některými z nich jsme v kontaktu po celou dobu existence naší firmy, jiní „do klubu“ vstoupili později. Na ně se pak „nabalují“ ostatní. A samozřejmě máme i občasné, příležitostné zákazníky, kteří uspokojí své investiční potřeby a pak o nich slýcháme pouze občas v souvislosti s pravidelnou servisní činností našich montérů. O to více nás těší, když se i tito zákazníci po čase vrací a s důvěrou se na nás obracejí se svými  novými požadavky.

Obecně lze říci, že struktura zákazníků svým způsobem „kopíruje“ vývoj ekonomiky. Citlivé jsou tak především sezónní obory (zemědělství, stavebnictví apod.).

V závěru loňského roku jste dokončili výstavbu nové víceúčelové haly pro montážní procesy. Můžete uvést podrobnosti o této investiční akci? Projevilo se už zvýšení kapacit na chodu firmy?

Nová hala vznikla v místě dvou původních starých objektů, které již neodpovídaly potřebám firmy. Průzkumné a demoliční práce byly zahájeny na jaře, následovaly rozsáhlé zemní práce a vlastní založení stavby. Stavebně-dodavatelská firma měla vše dobře připravené, dílo rostlo doslova před očima. V listopadu 2016 byla hala o ploše více jak 1 700 čtverečních metrů a v hodnotě několika desítek milionů korun hotova, včetně terénních úprav, napojení na stávající areál, sociálního zázemí pro personál a základního vybavení s dvojicí jeřábů. Slouží hlavně jako montážní, zkušební a expediční prostor, menší část pak jako nový skladovací prostor pro uložení subdodávek a dílčích, ve výrobě či v externích kooperacích vznikajících montážních celků. Za tímto účelem byla také vybavena novými regály a odpovídající manipulační technikou.

Zvýšení kapacit se projevilo okamžitě a velmi pozitivně v rozšíření interních montážních možností a v určitém zklidnění procesů. Navíc registrujeme velmi pozitivní reakce našich zákazníků na tuto akci.

Před dvěma lety jste zprovoznili moderní vysokodynamické laserové řezací centrum. O jakých investicích bude rok letošní?

Investování do vybavení a chodu firmy je nikdy nekončícím procesem. Průběžně probíhají a budou i nadále probíhat investice do všech oblastí. Jistě si něco vyžádá obnova, doplnění a modernizace strojního vybavení do výpočetní techniky, trvale je nutno investovat do vozového parku. Flotila zhruba dvaceti automobilů stále něco potřebuje. Pořízení laserového řezacího centra bylo velmi přínosné, zbavilo nás závislosti na externích výrobních kapacitách.

Nyní v souvislosti s obecným růstem cen všech energií uvažujeme o zateplení jedné z výrobních hal, o obnově osvětlení pracovních prostor novými energeticky úspornými osvětlovacími tělesy a podobně. Zvažujeme též znovuobnovení vlastní čerpací stanice pohonných hmot přímo v areálu firmy. O zásadní investici, srovnatelné s loňským rokem (výstavba nové haly, poznámka redakce), však zatím neuvažujeme.

V minulém rozhovoru pro Svět průmyslu jste jako velmi zajímavé zmínil zakázky pro Škodu Auto v Mladé Boleslavi, Continental Otrokovice či podniky koncernu Michelin dislokované po celém světě. Které další projekty či zákazníci vám přibyli?

Nových a zajímavých zákazníků zase tolik nepřibývá, spíše se po letech vracejí staří známí, ale s novými požadavky. Je rovněž určitým pravidlem, že díky fluktuacím či funkčním personálním pohybům u našich zákazníků se kontakty ztrácejí a pracovní a obchodní vazby se pak „znovuobjevují“. Mnohdy je to radostný návrat do známých vod. Někdy je komické, kam osud některé lidi zavál a odkud se „vynoří“. Za všechny jmenujme nejnovější příklad několika zakázek pro našeho tradičního partnera z oblasti papírenského průmyslu, jejichž cílovými destinacemi jsou tentokrát mormonské Salt Lake City či Eastman v USA.

Přichází se současnými zákazníky do výroby nějaké nové zaměření, případně konkrétní výrobek, kvůli kterému budete muset dále investovat/inovovat?

Technický pokrok se nedá zastavit. V kombinaci s úbytkem kvalifikované pracovní síly se u poptávek stále více objevují požadavky na automatizaci, robotizaci a bezobslužnost procesů. To klade stále větší nároky na naše projektanty, konstruktéry a kapacity elektro (HW, SW, ŘS). Abychom obstáli, budujeme úzké a dlouhodobé vazby se specializovanými firmami a dodavateli – integrátory, například z oblasti robototechniky. Tyto procesy však nejsou ani tak o investicích, jako spíše o znalostech a nových pohledech na zdánlivě tradiční problematiku.

 


„V kombinaci s úbytkem kvalifikované pracovní síly se u poptávek stále více objevují požadavky na automatizaci, robotizaci a bezobslužnost procesů.“

Jiří Vítek


 

Co jsou nejnovější technologické trendy a zákaznické požadavky, které ovlivňují současný systém výroby?

Vzhledem k tomu, že je každá naše zakázka svým způsobem originální, jedinečná a „šitá na míru“, jsme zvyklí a připraveni splnit v podstatě cokoliv. Od sólo dopravních zařízení až po dodávky celých rozsáhlých linek „na klíč“, včetně integrace různých zařízení. Je opravdu málo požadavků, které by nás dovedly zaskočit. Stále častěji dominují trendy a požadavky po komplexních (generálních) dodávkách. Snímá to z beder zákazníků (objednatelů) organizační a koordinační povinnosti. O to větší nasazení musí vyvinout a zvládnout zhotovitel.

Komplexnost dodávek předpokládá velmi dobrý systém výroby, dobrou organizaci přípravy a průběhu každé zakázky, od konstrukční, technologické a předvýrobní přípravy až po koordinaci ve fázích vlastní výroby, kooperační připomoci, interní předmontáže, expedice a konečné externí instalace. Bez znalosti celého procesu by nebylo možné zvládat situace, kdy paralelně a současně běží několik desítek akcí. Již druhou desítku let je proto naším velkým pomocníkem podnikový systém Microsoft Navision.

Velkým tématem je aktuálně Průmysl 4.0. Jak k tomuto fenoménu přistupujete ve vaší firmě?

Mechanizace, automatizace, robotizace, bezobslužnost – to je z našeho pohledu obsahem a smyslem tohoto pojmu. My se v podstatě těmito činnostmi zabýváme stále, nikoliv pod tlakem jakési „módnosti“. Proto se již počty integrací robotických či automaticky pracujících zařízení do našich dopravníkových systémů dají počítat na desítky. Zdá se, že tento trend má velkou budoucnost – zvyšuje produktivitu a ulehčuje mnohdy monotónní činnost. Na druhé straně ale každá taková aplikace bere lidem práci a činí je svým způsobem zbytnými.

Je již možné zveřejnit alespoň přibližné hospodářské výsledky za uplynulý rok? Došlo k výraznějším změnám oproti roku předchozímu?

Výsledky firmy T M T spol. s r.o. Chrudim za rok 2016 budou oficiálně zveřejněny po auditu a po schválení valnou hromadou společníků (v průběhu května a června letošního roku, poznámka redakce). Přesto lze s určitou mírou jistoty konstatovat, že rok 2016 patřil k těm nejúspěšnějším za éru existence firmy. Obrat se pohyboval někde nad částkou 500 milionů korun, ziskovost před zdaněním lze očekávat (odhadnout) v řádu jednotek procent obratu. Oproti předchozímu roku 2015 dojde pravděpodobně k určitému, byť mírnému, zlepšení hospodářského výsledku.

Jaké výzvy či projekty pro vás přinese rok 2017? A jaký vývoj očekáváte v tomto směru v nadcházejících letech?

Pro nás začal rok 2017 již v hloubi roku 2016. Už tehdy se projednávaly a připravovaly nabídky, řešily budoucí a v současné době aktuální zakázky. Tento trend, jak oborově, tak systémově, bychom rádi do budoucna zachovali.

Jednou stránkou věci jsou naše snahy, přání, úsilí a představy, tedy jak jsme připraveni a vybaveni interně plnit požadavky zákazníků a partnerů. Sem patří i to, jak se nám bude dařit řešit generační otázky a zachovat kontinuitu stávajících procesů.

Druhou stránkou jsou námi neovlivnitelné externí vlivy. Mezi takové můžeme počítat určitý cyklický vývoj českého hospodářství, vlivy Evropské unie a dále celosvětovou mezinárodní situaci, migraci, vývoj evropské legislativy, vstupy dalších zahraničních investorů apod.

Snažíme se vždy být pozitivně naladěni, a proto hledíme do budoucna s jistou dávkou očekávání a mírným optimismem.

Uplatňujete nějaké specifické přístupy v zaměstnanecké politice, které by vám pomáhaly zvládat současnou nelehkou situaci na trhu práce?

Domnívám se, že žádné neobvyklé přístupy vůči zaměstnancům není potřeba aplikovat. Stačí slušnost, korektnost, plnit vyslovené sliby a oceňovat poctivě pracující zaměstnance. A kupodivu to jde i bez agenturních pracovníků.

Drtivá většina našich lidí si totiž uvědomuje, že pracuje v solidní české firmě, která je za odvedenou práci slušně platí, která jim nikdy za dobu své existence neposunula či neodložila výplatní termín a v níž se mohou odborně rozvíjet a růst. Vědí, že firma investuje nemalé prostředky do svého rozvoje, do vybavení, a tudíž i do jejich budoucnosti. Výsledkem je dobrá pracovní atmosféra a minimální fluktuace.

[V. B.]

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem