Spirálová vrata jsou technicky i technologicky nejvyspělejší

Vydáno 28.3.2017

Společnost EFAFLEX vyrábí 66 typů vrat, lišících se samotnou konstrukcí a použitými materiály, principem otevírání a zavírání.

 

„Rychloběžná vrata EFAFLEX jsou technologicky postavena tak, a máme to skutečně ověřené, že kdo je vyzkouší, už jiné nekoupí,“ říká v interview pro Svět průmyslu Ing. Luděk Lhotka, jednatel společnosti EFAFLEX – CZ s.r.o. Společnost, zapsaná do obchodního rejstříku v roce 1995 se sídlem v Olší u Opařan nedaleko Tábora, zajišťuje výrobu, prodej a servis rychloběžných průmyslových vrat, která patří ve svém oboru ke světové špičce. Zaměstnává cca 300 lidí. Obrat za rok 2016 přesáhl 1,1 miliardy korun. Společnost vlastní dva zahraniční subjekty: EFAFLEX INŽENIRING d.o.o., Ljubljana, ze Slovinska (60 procent) a EFAFLEX Tor- und Sicherheitssysteme GmbH & Co. KG Bruckberg z Německa (40 procent).

Co se skrývá za vaším výrobním progra­mem „rychloběžná průmyslová vrata“?

V současné době vyrábíme 66 typů vrat, lišících se samotnou konstrukcí a použitými materiály, principem otevírání a zavírání, vybavením apod. Dělíme je do třech základních skupin: první – spirálová vrata využívající princip bezkontaktního navíjení vratového listu po spirálové dráze; druhá – rolovací vrata známá například z obchodních středisek, u nichž se na hřídel naroluje PES fólie; třetí – klasická skládací vrata.

Můžete tři skupiny vrat seřadit podle objemu výroby?

Nejvíc vyrábíme spirálových vrat, dále rolovacích a nakonec skládacích. Spirálová vrata jsou technicky i technologicky nejvyspělejší. Dosahují rychlosti otevírání až čtyři metry za sekundu, garantovanou četnost až 250 tisíc cyklů za rok, životnost 15–20 let. Technologie spirálového navíjení se řadí k našemu know-how, vytvořili jsme ji v Efaflexu před 25 lety, bezkontaktní způsob navíjení je nesmírně šetrný k lamelám, proto systém dokáže zajistit zmiňovanou rychlost a obrovskou četnost, aniž by vrata podléhala zásadnímu mechanickému opotřebení či dokonce destrukci.

V úvodu zazněly výsledky hospodaření za rok 2016. Jste spokojen? A co rok 2017?

S výsledky jsem pochopitelně spokojen, zvlášť postavím-li čísla za rok 2015 a 2016 proti sobě: obrat 1 miliarda korun × 1,1 miliardy korun, čistý zisk 62 milionů korun × 77 milionů korun. Plán na rok 2017 je postavený tak, aby došlo k dalšímu nárůstu obratu i zisku. Záměr je reálný a navýšení dosažitelné.

Byli jste v roce 2016 kapacitně plně vytíženi?

Náš výrobní závod by toho zvládl ještě víc. Připomínám, že v roce 2016 byl ukončen kompletní projekt převodu výroby z německého závodu do Čech, takže tady u nás se vyrábějí a finalizují všechny typy vrat z portfolia, kromě jednoho. Díky tomu jsme mohli navýšit výrobní možnosti, přijmout další zaměstnance, jakož i zvětšit kapacitu.

Nakolik jste „vyprodaní“ na rok 2017?

Naše situace je oproti jiným podnikům odlišná – vrata totiž nejsou sériovým produktem, pokaždé jde o zakázkovou výrobu. Každá vrata souvisí s velikostí stavebního otvoru. Uvedu příklad: u zákazníka zaměříme otvor ve stěně 4 925 milimetrů široký a 4 520 milimetrů vysoký, my vyrobíme vrata přesně na daný rozměr, tudíž zakázky vidíme tak tři až čtyři týdny dopředu. Neděláme tedy nic na sklad. Proto stěží můžeme hovořit o „vyprodanosti“. Na jednotlivých pracovištích jedeme různé provozy, od třísměnného po jednosměnný, na tzv. nejužším místě máme volnou kapacitu kolem 20 procent, o ni bychom výrobu navýšili. Výraznou kapacitní rezervu máme na pracovištích jedoucích na jednu či dvě směny.

Kdo jsou vaši zákazníci?

Mezi naše zákazníky se řadí průmyslové společnosti, které chtějí vlastnit produkt, s nímž nebudou mít žádné problémy. Rychloběžná vrata jsou technologicky postavena tak, a to máme skutečně ověřené, že kdo je vyzkouší, už jiné nekoupí. Jedná se o automobilové, strojírenské, potravinářské, mrazírenské, kosmetické, farmaceutické a další podniky. Z ČR připomenu firmy Škoda Auto, Hyundai Motor Manufacturing Czech, Agrostroj Pelhřimov, Mondelez Opavia CZ, EvoBus, PRANTL Masný průmysl, Tyrolit atd.

Představil byste nějakou ojedinělou zakázku?

Nedávno jsme pro jednu českou pobočku významné mezinárodní farmaceutické firmy dodávali a instalovali vrata do čistých prostor. Čisté prostory farmaceutických provozů kladou na rychloběžná vrata extrémní nároky, ať již z pohledu těsnosti vrat, snadného čištění, systému řízení, ale i z pohledu rychlosti a spolehlivosti. V těchto provozech je každé zaváhání vrat velký problém, ale naše vrata tyto nároky splňují.

Dosahuje váš export pořád 95 procent?

Uvedené číslo stále platí. Jak jsem již uvedl, dnes náš závod vyrábí pro celý koncern, vyvážíme do celého světa. V roce 2016 jsme udělali významný krok, v Čechách bylo vybudováno expediční centrum, vrata se u nás skladují do poslední chvíle před expedicí. Dřív byla po výrobě odvezena do Německa a až odtamtud expedována k zákazníkům.

Kdo vyvíjí a zdokonaluje vaše výrobky?

Efaflex stojí na třech nohách:

první – centrála v německém městě Bruckberg zajišťuje celosvětový prodej, je tam i servisní středisko;

druhá – konstrukční kancelář sídlící ve slovinské Lublani, majitel, tvůrce spirálového patentu Gabriel Rejc, je Slovinec, tam máme 30 techniků, kteří zajišťují vývoj nových produktů a optimalizaci starých;

třetí – výrobní závod pro skupinu v Olší v Čechách.

Vývoj tedy garantuje slovinská strana, my se staráme „jenom“ o technologii, pochopitelně ovšem už tím se podílíme na konstrukčních návrzích, protože ne všechno, co se navrhuje či inovuje, se dá optimálně a efektivně vyrobit. Ročně vyvineme troje až čtvery vrata. Víc se dostáváme do segmentu průmyslových specialit, například vrat pro kosmetický průmysl, automotive apod.

Máte nějaké novinky?

Ve vývoji i těsně před puštěním do světa máme několik produktů, ale z pochopitelných důvodů se k nim nemohu blíže vyjádřit. Podstatné je, že se nechceme zaměřovat na privátní sektor ani pomaluběžná vrata, kde působí velká konkurence. My se hodláme věnovat atypickým věcem, jdeme do specialit s vysokou kvalitou produktu, které budou za každých okolností fungovat, většinu náhradních dílů jsme schopni dodat do 24 hodin.

V roce 2016 jste plánovali proinvestovat 78,5 milionu korun. Byly splněny vaše záměry?

Zmiňovanou částku jsme nakonec celou neproinvestovali, některé projekty nám totiž přecházejí do letošního roku. Mezi důležité provedené či dokončované akce loňského roku patří: dostavba, vybavení a rozšíření expedičního skladu, zprovoznění nové lakovny využívající obě technologie, tj. práškové i mokré lakování. V horizontu pěti let každý rok proinvestujeme 60–65 milionů korun.

Pozornost věnujeme obnově strojního parku, některá výrobní zařízení jsou investičně náročnější, příklad: provozujeme tři laserové řezací stroje, přitom jeden stojí  cca 25 milionů korun, jejich doporučená životnost je přibližně 10 let, respektive 50 tisíc strojních hodin. Stroje dosahují stáří devíti až desíti let.

Buďme trochu vizionáři… Jak budou vypadat vaše produkty za tři, pět, deset let? Máte nějakou strategii či vizi?

Tato otázka by měla být určena spíše pro naši konstrukci… Z pohledu českého závodu bude Efaflex směřovat do oblasti, jak jsem již naznačil, nikoliv privátních, nýbrž průmyslových vrat, cílem se stanou další obory průmyslu, které dosud našimi produkty osazeny nejsou. Soustředíme se na aplikace, s nimiž si nikdo neví rady – na to jsme specialisté!

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

Vydáno 29.4.2019

Město staví developeři. I naše metropole rostla především díky soukromému kapitálu. Tak vznikly nejen oblíbené čtvrti, jako jsou Vinohrady nebo Ořechovka, ale třeba i současná Waltrovka či Florentinum, které nesou značku Penta. „Zodpovědnost za to, jak Praha vypadá, je velká, jsme si toho vědomi a snažíme se podle toho chovat,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Palička, výkonný ředitel pro Českou republiku ve společnosti Penta Real Estate.

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

Vydáno 10.5.2019

Provádí vodoinstalační a topenářské práce, rozvody plynu, ale také odstraňují usazeniny z technologických zařízení. Přerovská firma G R N, s.r.o., patří ve svém oboru ke zkušeným hráčům, přestože vznikla až na počátku třetího tisíciletí. „Mezi našimi klienty jsou státní organizace jako Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo zemědělství,“ prozradil Rudolf Gerža.

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Vydáno 9.5.2019

Již od nadcházejícího roku bude společnost Bosch klimaticky zcela neutrální. Od roku 2020 již více než 400 závodů Bosch po celém světě za sebou nebude zanechávat žádnou uhlíkovou stopu. Bosch je tak prvním velkým průmyslovým podnikem, který tento ambiciózní cíl zrealizuje za zhruba jeden rok. „Přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu, a proto jednáme právě teď,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

Vydáno 7.5.2019

„Těším se na tu dobu, kdy budu vědět, že tramvaj mi přijede za minutu a další spoj na ni perfektně naváže a neujede mi, že si v aplikaci budu moct předplatit kupon na jízdné,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

ELEKTŘINA V NAŠICH DOBÍJECÍCH STANICÍCH JE Z ČISTÝCH ZDROJŮ

ELEKTŘINA V NAŠICH DOBÍJECÍCH STANICÍCH JE Z ČISTÝCH ZDROJŮ

Vydáno 15.4.2019

Až se elektromobilita v Česku rozjede naplno, velkou část dobíjecí infrastruktury budou tvořit nabíječky od společnosti Pražská energetika (PRE). Ta již nyní provozuje zejména v hlavním městě přes 90 dobíjecích bodů a s rozšiřováním sítě rozhodně nekončí. „Elektřina v našich stanicích přitom pochází výhradně z obnovitelných zdrojů,“ zdůraznil generální ředitel PRE Pavel Elis.

ČESKÁ ENERGETIKA JE NA ROZVOJ E-MOBILITY PŘIPRAVENÁ

ČESKÁ ENERGETIKA JE NA ROZVOJ E-MOBILITY PŘIPRAVENÁ

Vydáno 10.4.2019

Jelikož je společnost ČEZ ESCO lídrem v oblasti úsporných a ekologicky šetrných řešení pro firmy i stát, nemůže opomíjet elektromobilitu. Mimo jiné na českém území provozuje přes 140 veřejných dobíjecích stanic. „I díky novým dobíjecím bodům přestává být potíží cestování mezi městy a objem odebrané elektřiny ve veřejné síti bude pozvolna narůstat,“ říká generální ředitel společnosti ČEZ ESCO Kamil Čermák.

NA BOOM ELEKTROMOBILITY SI JEŠTĚ CHVÍLI POČKÁME

NA BOOM ELEKTROMOBILITY SI JEŠTĚ CHVÍLI POČKÁME

Vydáno 8.4.2019

„Bude přibývat míst, kam bude s auty na fosilní paliva vjezd zakázán, a obyvatelům nezbyde nic jiného než přejít na elektromobil nebo na vůz s vodíkovým pohonem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Ivo Hykyš, akviziční manažer e-mobility ve společnosti Siemens.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem