Spirálová vrata jsou technicky i technologicky nejvyspělejší

Vydáno 28.3.2017

Společnost EFAFLEX vyrábí 66 typů vrat, lišících se samotnou konstrukcí a použitými materiály, principem otevírání a zavírání.

 

„Rychloběžná vrata EFAFLEX jsou technologicky postavena tak, a máme to skutečně ověřené, že kdo je vyzkouší, už jiné nekoupí,“ říká v interview pro Svět průmyslu Ing. Luděk Lhotka, jednatel společnosti EFAFLEX – CZ s.r.o. Společnost, zapsaná do obchodního rejstříku v roce 1995 se sídlem v Olší u Opařan nedaleko Tábora, zajišťuje výrobu, prodej a servis rychloběžných průmyslových vrat, která patří ve svém oboru ke světové špičce. Zaměstnává cca 300 lidí. Obrat za rok 2016 přesáhl 1,1 miliardy korun. Společnost vlastní dva zahraniční subjekty: EFAFLEX INŽENIRING d.o.o., Ljubljana, ze Slovinska (60 procent) a EFAFLEX Tor- und Sicherheitssysteme GmbH & Co. KG Bruckberg z Německa (40 procent).

Co se skrývá za vaším výrobním progra­mem „rychloběžná průmyslová vrata“?

V současné době vyrábíme 66 typů vrat, lišících se samotnou konstrukcí a použitými materiály, principem otevírání a zavírání, vybavením apod. Dělíme je do třech základních skupin: první – spirálová vrata využívající princip bezkontaktního navíjení vratového listu po spirálové dráze; druhá – rolovací vrata známá například z obchodních středisek, u nichž se na hřídel naroluje PES fólie; třetí – klasická skládací vrata.

Můžete tři skupiny vrat seřadit podle objemu výroby?

Nejvíc vyrábíme spirálových vrat, dále rolovacích a nakonec skládacích. Spirálová vrata jsou technicky i technologicky nejvyspělejší. Dosahují rychlosti otevírání až čtyři metry za sekundu, garantovanou četnost až 250 tisíc cyklů za rok, životnost 15–20 let. Technologie spirálového navíjení se řadí k našemu know-how, vytvořili jsme ji v Efaflexu před 25 lety, bezkontaktní způsob navíjení je nesmírně šetrný k lamelám, proto systém dokáže zajistit zmiňovanou rychlost a obrovskou četnost, aniž by vrata podléhala zásadnímu mechanickému opotřebení či dokonce destrukci.

V úvodu zazněly výsledky hospodaření za rok 2016. Jste spokojen? A co rok 2017?

S výsledky jsem pochopitelně spokojen, zvlášť postavím-li čísla za rok 2015 a 2016 proti sobě: obrat 1 miliarda korun × 1,1 miliardy korun, čistý zisk 62 milionů korun × 77 milionů korun. Plán na rok 2017 je postavený tak, aby došlo k dalšímu nárůstu obratu i zisku. Záměr je reálný a navýšení dosažitelné.

Byli jste v roce 2016 kapacitně plně vytíženi?

Náš výrobní závod by toho zvládl ještě víc. Připomínám, že v roce 2016 byl ukončen kompletní projekt převodu výroby z německého závodu do Čech, takže tady u nás se vyrábějí a finalizují všechny typy vrat z portfolia, kromě jednoho. Díky tomu jsme mohli navýšit výrobní možnosti, přijmout další zaměstnance, jakož i zvětšit kapacitu.

Nakolik jste „vyprodaní“ na rok 2017?

Naše situace je oproti jiným podnikům odlišná – vrata totiž nejsou sériovým produktem, pokaždé jde o zakázkovou výrobu. Každá vrata souvisí s velikostí stavebního otvoru. Uvedu příklad: u zákazníka zaměříme otvor ve stěně 4 925 milimetrů široký a 4 520 milimetrů vysoký, my vyrobíme vrata přesně na daný rozměr, tudíž zakázky vidíme tak tři až čtyři týdny dopředu. Neděláme tedy nic na sklad. Proto stěží můžeme hovořit o „vyprodanosti“. Na jednotlivých pracovištích jedeme různé provozy, od třísměnného po jednosměnný, na tzv. nejužším místě máme volnou kapacitu kolem 20 procent, o ni bychom výrobu navýšili. Výraznou kapacitní rezervu máme na pracovištích jedoucích na jednu či dvě směny.

Kdo jsou vaši zákazníci?

Mezi naše zákazníky se řadí průmyslové společnosti, které chtějí vlastnit produkt, s nímž nebudou mít žádné problémy. Rychloběžná vrata jsou technologicky postavena tak, a to máme skutečně ověřené, že kdo je vyzkouší, už jiné nekoupí. Jedná se o automobilové, strojírenské, potravinářské, mrazírenské, kosmetické, farmaceutické a další podniky. Z ČR připomenu firmy Škoda Auto, Hyundai Motor Manufacturing Czech, Agrostroj Pelhřimov, Mondelez Opavia CZ, EvoBus, PRANTL Masný průmysl, Tyrolit atd.

Představil byste nějakou ojedinělou zakázku?

Nedávno jsme pro jednu českou pobočku významné mezinárodní farmaceutické firmy dodávali a instalovali vrata do čistých prostor. Čisté prostory farmaceutických provozů kladou na rychloběžná vrata extrémní nároky, ať již z pohledu těsnosti vrat, snadného čištění, systému řízení, ale i z pohledu rychlosti a spolehlivosti. V těchto provozech je každé zaváhání vrat velký problém, ale naše vrata tyto nároky splňují.

Dosahuje váš export pořád 95 procent?

Uvedené číslo stále platí. Jak jsem již uvedl, dnes náš závod vyrábí pro celý koncern, vyvážíme do celého světa. V roce 2016 jsme udělali významný krok, v Čechách bylo vybudováno expediční centrum, vrata se u nás skladují do poslední chvíle před expedicí. Dřív byla po výrobě odvezena do Německa a až odtamtud expedována k zákazníkům.

Kdo vyvíjí a zdokonaluje vaše výrobky?

Efaflex stojí na třech nohách:

první – centrála v německém městě Bruckberg zajišťuje celosvětový prodej, je tam i servisní středisko;

druhá – konstrukční kancelář sídlící ve slovinské Lublani, majitel, tvůrce spirálového patentu Gabriel Rejc, je Slovinec, tam máme 30 techniků, kteří zajišťují vývoj nových produktů a optimalizaci starých;

třetí – výrobní závod pro skupinu v Olší v Čechách.

Vývoj tedy garantuje slovinská strana, my se staráme „jenom“ o technologii, pochopitelně ovšem už tím se podílíme na konstrukčních návrzích, protože ne všechno, co se navrhuje či inovuje, se dá optimálně a efektivně vyrobit. Ročně vyvineme troje až čtvery vrata. Víc se dostáváme do segmentu průmyslových specialit, například vrat pro kosmetický průmysl, automotive apod.

Máte nějaké novinky?

Ve vývoji i těsně před puštěním do světa máme několik produktů, ale z pochopitelných důvodů se k nim nemohu blíže vyjádřit. Podstatné je, že se nechceme zaměřovat na privátní sektor ani pomaluběžná vrata, kde působí velká konkurence. My se hodláme věnovat atypickým věcem, jdeme do specialit s vysokou kvalitou produktu, které budou za každých okolností fungovat, většinu náhradních dílů jsme schopni dodat do 24 hodin.

V roce 2016 jste plánovali proinvestovat 78,5 milionu korun. Byly splněny vaše záměry?

Zmiňovanou částku jsme nakonec celou neproinvestovali, některé projekty nám totiž přecházejí do letošního roku. Mezi důležité provedené či dokončované akce loňského roku patří: dostavba, vybavení a rozšíření expedičního skladu, zprovoznění nové lakovny využívající obě technologie, tj. práškové i mokré lakování. V horizontu pěti let každý rok proinvestujeme 60–65 milionů korun.

Pozornost věnujeme obnově strojního parku, některá výrobní zařízení jsou investičně náročnější, příklad: provozujeme tři laserové řezací stroje, přitom jeden stojí  cca 25 milionů korun, jejich doporučená životnost je přibližně 10 let, respektive 50 tisíc strojních hodin. Stroje dosahují stáří devíti až desíti let.

Buďme trochu vizionáři… Jak budou vypadat vaše produkty za tři, pět, deset let? Máte nějakou strategii či vizi?

Tato otázka by měla být určena spíše pro naši konstrukci… Z pohledu českého závodu bude Efaflex směřovat do oblasti, jak jsem již naznačil, nikoliv privátních, nýbrž průmyslových vrat, cílem se stanou další obory průmyslu, které dosud našimi produkty osazeny nejsou. Soustředíme se na aplikace, s nimiž si nikdo neví rady – na to jsme specialisté!

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem