Spirálová vrata jsou technicky i technologicky nejvyspělejší

Vydáno 28.3.2017

Společnost EFAFLEX vyrábí 66 typů vrat, lišících se samotnou konstrukcí a použitými materiály, principem otevírání a zavírání.

 

„Rychloběžná vrata EFAFLEX jsou technologicky postavena tak, a máme to skutečně ověřené, že kdo je vyzkouší, už jiné nekoupí,“ říká v interview pro Svět průmyslu Ing. Luděk Lhotka, jednatel společnosti EFAFLEX – CZ s.r.o. Společnost, zapsaná do obchodního rejstříku v roce 1995 se sídlem v Olší u Opařan nedaleko Tábora, zajišťuje výrobu, prodej a servis rychloběžných průmyslových vrat, která patří ve svém oboru ke světové špičce. Zaměstnává cca 300 lidí. Obrat za rok 2016 přesáhl 1,1 miliardy korun. Společnost vlastní dva zahraniční subjekty: EFAFLEX INŽENIRING d.o.o., Ljubljana, ze Slovinska (60 procent) a EFAFLEX Tor- und Sicherheitssysteme GmbH & Co. KG Bruckberg z Německa (40 procent).

Co se skrývá za vaším výrobním progra­mem „rychloběžná průmyslová vrata“?

V současné době vyrábíme 66 typů vrat, lišících se samotnou konstrukcí a použitými materiály, principem otevírání a zavírání, vybavením apod. Dělíme je do třech základních skupin: první – spirálová vrata využívající princip bezkontaktního navíjení vratového listu po spirálové dráze; druhá – rolovací vrata známá například z obchodních středisek, u nichž se na hřídel naroluje PES fólie; třetí – klasická skládací vrata.

Můžete tři skupiny vrat seřadit podle objemu výroby?

Nejvíc vyrábíme spirálových vrat, dále rolovacích a nakonec skládacích. Spirálová vrata jsou technicky i technologicky nejvyspělejší. Dosahují rychlosti otevírání až čtyři metry za sekundu, garantovanou četnost až 250 tisíc cyklů za rok, životnost 15–20 let. Technologie spirálového navíjení se řadí k našemu know-how, vytvořili jsme ji v Efaflexu před 25 lety, bezkontaktní způsob navíjení je nesmírně šetrný k lamelám, proto systém dokáže zajistit zmiňovanou rychlost a obrovskou četnost, aniž by vrata podléhala zásadnímu mechanickému opotřebení či dokonce destrukci.

V úvodu zazněly výsledky hospodaření za rok 2016. Jste spokojen? A co rok 2017?

S výsledky jsem pochopitelně spokojen, zvlášť postavím-li čísla za rok 2015 a 2016 proti sobě: obrat 1 miliarda korun × 1,1 miliardy korun, čistý zisk 62 milionů korun × 77 milionů korun. Plán na rok 2017 je postavený tak, aby došlo k dalšímu nárůstu obratu i zisku. Záměr je reálný a navýšení dosažitelné.

Byli jste v roce 2016 kapacitně plně vytíženi?

Náš výrobní závod by toho zvládl ještě víc. Připomínám, že v roce 2016 byl ukončen kompletní projekt převodu výroby z německého závodu do Čech, takže tady u nás se vyrábějí a finalizují všechny typy vrat z portfolia, kromě jednoho. Díky tomu jsme mohli navýšit výrobní možnosti, přijmout další zaměstnance, jakož i zvětšit kapacitu.

Nakolik jste „vyprodaní“ na rok 2017?

Naše situace je oproti jiným podnikům odlišná – vrata totiž nejsou sériovým produktem, pokaždé jde o zakázkovou výrobu. Každá vrata souvisí s velikostí stavebního otvoru. Uvedu příklad: u zákazníka zaměříme otvor ve stěně 4 925 milimetrů široký a 4 520 milimetrů vysoký, my vyrobíme vrata přesně na daný rozměr, tudíž zakázky vidíme tak tři až čtyři týdny dopředu. Neděláme tedy nic na sklad. Proto stěží můžeme hovořit o „vyprodanosti“. Na jednotlivých pracovištích jedeme různé provozy, od třísměnného po jednosměnný, na tzv. nejužším místě máme volnou kapacitu kolem 20 procent, o ni bychom výrobu navýšili. Výraznou kapacitní rezervu máme na pracovištích jedoucích na jednu či dvě směny.

Kdo jsou vaši zákazníci?

Mezi naše zákazníky se řadí průmyslové společnosti, které chtějí vlastnit produkt, s nímž nebudou mít žádné problémy. Rychloběžná vrata jsou technologicky postavena tak, a to máme skutečně ověřené, že kdo je vyzkouší, už jiné nekoupí. Jedná se o automobilové, strojírenské, potravinářské, mrazírenské, kosmetické, farmaceutické a další podniky. Z ČR připomenu firmy Škoda Auto, Hyundai Motor Manufacturing Czech, Agrostroj Pelhřimov, Mondelez Opavia CZ, EvoBus, PRANTL Masný průmysl, Tyrolit atd.

Představil byste nějakou ojedinělou zakázku?

Nedávno jsme pro jednu českou pobočku významné mezinárodní farmaceutické firmy dodávali a instalovali vrata do čistých prostor. Čisté prostory farmaceutických provozů kladou na rychloběžná vrata extrémní nároky, ať již z pohledu těsnosti vrat, snadného čištění, systému řízení, ale i z pohledu rychlosti a spolehlivosti. V těchto provozech je každé zaváhání vrat velký problém, ale naše vrata tyto nároky splňují.

Dosahuje váš export pořád 95 procent?

Uvedené číslo stále platí. Jak jsem již uvedl, dnes náš závod vyrábí pro celý koncern, vyvážíme do celého světa. V roce 2016 jsme udělali významný krok, v Čechách bylo vybudováno expediční centrum, vrata se u nás skladují do poslední chvíle před expedicí. Dřív byla po výrobě odvezena do Německa a až odtamtud expedována k zákazníkům.

Kdo vyvíjí a zdokonaluje vaše výrobky?

Efaflex stojí na třech nohách:

první – centrála v německém městě Bruckberg zajišťuje celosvětový prodej, je tam i servisní středisko;

druhá – konstrukční kancelář sídlící ve slovinské Lublani, majitel, tvůrce spirálového patentu Gabriel Rejc, je Slovinec, tam máme 30 techniků, kteří zajišťují vývoj nových produktů a optimalizaci starých;

třetí – výrobní závod pro skupinu v Olší v Čechách.

Vývoj tedy garantuje slovinská strana, my se staráme „jenom“ o technologii, pochopitelně ovšem už tím se podílíme na konstrukčních návrzích, protože ne všechno, co se navrhuje či inovuje, se dá optimálně a efektivně vyrobit. Ročně vyvineme troje až čtvery vrata. Víc se dostáváme do segmentu průmyslových specialit, například vrat pro kosmetický průmysl, automotive apod.

Máte nějaké novinky?

Ve vývoji i těsně před puštěním do světa máme několik produktů, ale z pochopitelných důvodů se k nim nemohu blíže vyjádřit. Podstatné je, že se nechceme zaměřovat na privátní sektor ani pomaluběžná vrata, kde působí velká konkurence. My se hodláme věnovat atypickým věcem, jdeme do specialit s vysokou kvalitou produktu, které budou za každých okolností fungovat, většinu náhradních dílů jsme schopni dodat do 24 hodin.

V roce 2016 jste plánovali proinvestovat 78,5 milionu korun. Byly splněny vaše záměry?

Zmiňovanou částku jsme nakonec celou neproinvestovali, některé projekty nám totiž přecházejí do letošního roku. Mezi důležité provedené či dokončované akce loňského roku patří: dostavba, vybavení a rozšíření expedičního skladu, zprovoznění nové lakovny využívající obě technologie, tj. práškové i mokré lakování. V horizontu pěti let každý rok proinvestujeme 60–65 milionů korun.

Pozornost věnujeme obnově strojního parku, některá výrobní zařízení jsou investičně náročnější, příklad: provozujeme tři laserové řezací stroje, přitom jeden stojí  cca 25 milionů korun, jejich doporučená životnost je přibližně 10 let, respektive 50 tisíc strojních hodin. Stroje dosahují stáří devíti až desíti let.

Buďme trochu vizionáři… Jak budou vypadat vaše produkty za tři, pět, deset let? Máte nějakou strategii či vizi?

Tato otázka by měla být určena spíše pro naši konstrukci… Z pohledu českého závodu bude Efaflex směřovat do oblasti, jak jsem již naznačil, nikoliv privátních, nýbrž průmyslových vrat, cílem se stanou další obory průmyslu, které dosud našimi produkty osazeny nejsou. Soustředíme se na aplikace, s nimiž si nikdo neví rady – na to jsme specialisté!

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem