Největší univerzální kooperant v Evropě

Vydáno 30.3.2017

Druhá dekáda 21. století je pro ryze českou firmu nesporně zásadním obdobím v její dlouhé historii, která loni dosáhla 120 let.

 

Ocenění za rozvoj průmyslu a regionu, který společnosti AGROSTROJ Pelhřimov, a.s., a jeho majiteli Lubomíru Stokláskovi udělil Svaz průmyslu a dopravy ČR na posledním MSV v Brně, je dokladem dlouhodobého úspěšného působení firmy nejen v oblasti zemědělské techniky.

Zemědělská technika dnes tvoří zhruba polovinu celkového obratu, druhou oblastí, na niž se společnost v posledních letech stále více orientuje a která se stejnou měrou na obratu podílí, je segment užitkových vozidel. Za klíčovou považuje majitel společnosti kooperační výrobu, což dotvrzuje hodnocení zákazníků, kteří ji vnímají jako největšího univerzálního kooperanta v Evropě. AGROSTROJ

ovšem nadále úspěšně produkuje i vlastní zemědělskou techniku. Pod obchodní značkou TracLift uvedl na trh aktuálně nejrychlejší čelní nakladač pro traktory.

Když v roce 1997 Lubomír Stoklásek krachující AGROSTROJ Pelhřimov koupil, musel začít prakticky od začátku. Inspiroval se pověstným německým smyslem pro pořádek s důrazem na vysokou kvalitu zpracování. Aby jí mohla společnost dostát, bylo nezbytné vybudovat technologicky vyspělý výrobní park, který současně disponuje příjemným pracovním prostředím včetně širokého zaměstnaneckého zázemí.

Vzhledem k takto komplexnímu přístupu k firmě lze v Lubomíru Stokláskovi bez nadsázky spatřovat pokračovatele Baťova odkazu. Kromě investic do výrobních závodů směřuje nemalé finanční prostředky do projektů podporujících vzdělávání i celkovou spokojenost zaměstnanců, ale také veřejný sektor. Pochvalná slova prezidenta SP ČR Jaroslava Hanáka, v nichž vyzdvihl přínos AGROSTROJe Pelhřimov pro region zejména v kontextu snížení mužské nezaměstnanosti na 1,4 procenta, proto pro něj byla i určitým dodatečným zadostiučiněním za odvahu vstoupit do společnosti stojící na pokraji bankrotu a během 20 let ji přetvořit na moderní prosperující českou firmu vstřícnou nejen ke svým zákazníkům, ale i zaměstnancům.

Období světové stagnace

Prognóza růstu výkonu českého strojírenství hovořila v roce 2016 o 3,8 procenta, z dlouhodobého pohledu však upozornila na skutečnost, že růst zpomaluje. To potvrdil ze své pozice generálního ředitele AGROSTROJe Pelhřimov i Lubomír Stoklásek. V posledních dvou letech má podle něj na českou ekonomiku dopad světová odvětvová krize týkající se zejména produkce zemědělské techniky, což je oblast, v níž AGROSTROJ kooperuje, ale sám se i nadále věnuje vlastnímu vývoji a výrobě, kde patří ke čtveřici největších evropských výrobců čelních nakladačů pro traktory. V rámci udržení plánovaného růstu prodejů rozšiřuje nabídku aplikací na další nové značky traktorů, jako je například Kubota, John Deere nebo CNH. Nabídku doplňuje rovněž o příslušenství, a to zejména pro lesnické práce.

Jako téměř výhradně exportní společnosti se ho rovněž negativně dotýká současný přístup EU, který, jak uvedl v loňském rozhovoru se Světem průmyslu obchodní ředitel Jaroslav Habáň, českému a evropskému strojírenství a zemědělství určitě nepomáhá a namísto toho, aby exportní trhy otevíral, je spíše uzavírá.

Přes všechna tato negativa společnost úspěšně roste finančně, prostorově, personálně i v objemu zakázek. Ročně zpracuje 52 tisíc tun oceli, což ji řadí na druhé místo za největšího zpracovatele plechu v České republice, kterým je ŠKODA AUTO. Objem obratu chce v návaznosti na postupnou využitelnost nových výrobních kapacit navýšit do roku 2020 ze stávajících 231 milionů EUR na 400 milionů EUR. Podílet se na něm budou podle Jaroslava Habáně aktuálně realizované i v tomto horizontu plánované projekty jak z oblasti užitkových vozidel, mezi něž se řadí kamiony, autobusy, stavební a manipulační technika, tak i ze zemědělského sektoru. Zejména se jedná o montážní celky a finální stroje pro kooperační partnery, jimiž jsou koncerny evropské i světové úrovně, jako například výrobci kamionů DAF, Volvo, Scania či ze segmentu zemědělských a užitkových vozidel Krone, John Deere či Claas.

Lék na embargo

Za způsob posílení pozice na ruském trhu lze považovat investici do výstavby vlastního závodu o ploše 40 tisíc m2 nedaleko Voroněže. Zahájení provozu pobočky Agrostroj Rus o.o.o. je naplánováno na rok 2018. Pro společnost je to cesta, jak vyřešit omezení dovozu do Ruska, které si klade podmínku, že 60 procent prodaných výrobků musí být vyrobeno v Ruské federaci. Stěžejním výrobním programem budou zemědělské stroje, dále zde bude probíhat výroba dílů pro automotive a užitková vozidla.

V programu péče o zaměstnance vycházel AGROSTROJ z modelů severských firem, které podle slov generálního ředitele ještě předčil. Příjemné pracovní prostředí podle něj vychovává k větší kulturnosti a kvalitě.

Kromě aktuální průměrné hrubé mzdy ve výši 29 tisíc korun nabízí svým zaměstnancům 12 různých benefitů. Patří k nim ordinace praktického lékaře, dvou zubařů a specialisty umístěné přímo ve vstupní části závodu, prodejna regionálních potravin či možnost rodinného volání zdarma. Firma má vlastní gastrodivizi, která pro zaměstnance denně zajišťuje přípravu 1 700 obědových porcí. Pro přepravu zaměstnanců firma zřídila dvě autobusové linky a na programu je i výstavba nového parkoviště.

Zatím největším počinem v tomto programu, jenž má AGROSTROJi Pelhřimov současně přispět k personální stabilitě a kvalitě zaměstnanců, je výstavba stovky podnikových bytů s tří- až čtyřpokojovou dispozicí, což je u nás v dnešní době zcela ojedinělý úkaz. Smlouva o výstavbě bytových domů v lokalitě Polní dvůr byla se zástupci města Pelhřimov podepsána 28. září 2016. Současně došlo k podpisu smlouvy o společné investiční akci společnosti a města týkající se přestavby kruhové křižovatky v Myslotínské ulici. Investici v řádu cca 17 milionů korun bude z 51 procent financovat AGROSTROJ, zbylou část uhradí město Pelhřimov.

Řešení krize vzdělávání

Kromě přímého vlivu na minimalizaci nezaměstnanosti v regionu si AGROSTROJ připisuje další plus v politice zaměstnanosti mladých lidí do 25 let. Průměrný věk jeho zaměstnanců je 38 let, maturitu má 40 procent z nich. S ohledem na převážně zahraniční zakázky klade společnost již při přijímacím řízení důraz na jazykovou vybavenost, zejména znalost angličtiny a němčiny. Pro doplnění znalostí mohou zaměstnanci využít firemní kurzy, které při úspěšném složení závěrečné zkoušky AGROSTROJ za absolventa zaplatí.

Majitel společnosti Lubomír Stoklásek dlouhodobě apeluje na změnu školského systému zejména v souvislosti s technickými obory v učňovském školství. Upozorňuje na skutečnost, že do deseti let odejdou do důchodu poslední ročníky s kvalitním technickým vzděláním, a pokud se úroveň současného technického vzdělávání nezvýší, nastane obrovský propad, který bude mít za následek mj. snižování HDP České republiky.

Když nenašel odezvu na ministerstvu školství, začal AGROSTROJ aktivně spolupracovat s odbornými školami v regionu, pořádat exkurze pro základní školy i rodiče a vychovávat si tak budoucí strojaře od začátku sám. Současně spolupracuje i s ČVUT a VUT. Má rovněž vlastní svářečskou školu a vzdělávací středisko zaměřené na obráběcí stroje.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem