Výrobní procesy se do 15 let kompletně změní

Vydáno 30.3.2017

V budoucnu se dá stavět především na přidané hodnotě produktů, multifunkčnosti strojního parku, vysoké kvalitě, důrazu na ekologii, snižování nákladů a zapojení prvků Průmyslu 4.0.

 

V České republice scházejí velké průmyslové projekty. Společnost TS Plzeň a.s. se tak musí po zakázkách poohlížet ve světě, například i v Severní a Jižní Americe. Využívá při tom jedinečné 150leté know-how svých konstruktérů. Zároveň chce ale společnost zachytit výrazné technologické změny, které přijdou v následujících letech.

„V uplynulém období jsme nejvíc vyváželi válcovací tratě, respektive zajišťovali opravy. Ostatně – převážná část tržeb spadá do dvou oborů: válcovací tratě a hydraulické lisy,“ uvedl v interview pro Svět průmyslu Vlastimil Rous, obchodní ředitel TS Plzeň a.s. Společnost známá dříve jako ŠKODA TS, zapsaná do obchodního rejstříku v roce 1999, dodává produkty těžkého strojírenství do celého světa již více než 150 let. Hlavní předmět podnikání se soustřeďuje především do oborů hydraulické lisy, zařízení válcoven, vulkanizační lisy, zařízení třtinových cukrovarů a divadelní technika. Zaměstnává cca 232 lidí. Vlastníkem společnosti je ŽĎAS, a.s., spadající pod čínskou skupinu China Energy Company Limited (CEFC).

Projevilo se nějak převzetí společnosti čínskou skupinou CEFC?

Stali jsme se součástí čínské společnosti, která v Evropě mohutně investuje v různých oborech, jedním z nich je i strojírenství. K převzetí došlo vloni, zatím k žádným výrazným zásahům v chodu podniku nedošlo. Společnost CEFC je šestou největší privátní firmou v Číně. Působí především v oblastech financí, energetiky a průmyslu. Zastoupení má v řadě zemí, kupříkladu v USA, Velké Británii, Kanadě, Mexiku a Rusku. Českou republiku si CEFC vybrala jako hlavní sídlo evropských aktivit.

Klíčové tržby za rok 2016 měly být podle plánu následující: válcovny 55 procent, hydraulické lisy 28,1 procenta a vulkanizační lisy 7 procent. Naplnili jste tyto záměry?

Vzhledem k tomu, že dosud není hotová závěrka, přesná čísla vám nemohu poskytnout. Tržby se pokaždé odvíjejí od hlavních zakázek, přičemž usilujeme o získání projektů na delší dobu. Nezajišťujeme sériovou výrobu, nýbrž zakázkovou – s vysokou přidanou hodnotou. V uplynulém období jsme nejvíc vyváželi válcovací tratě, respektive zajišťovali opravy. Ostatně – převážná část tržeb spadá do dvou oborů: válcovací tratě a hydraulické lisy. Vulkanizační lisy jsou teď v útlumu, přitom ještě před čtyřmi až pěti lety byly velice žádané.

Když ještě zůstaneme u ekonomiky, tak celkové tržby za rok 2016 jste plánovali přibližně na 635 milionů korun, zisk okolo 20 milionů. Přiblížili jste se těmto výsledkům?

Plán splníme s určitými odchylkami. Výsledky by měly být pozitivní. Obrat se většinou pohybuje mezi 500 a 800 miliony korun ročně.

Snažíme se po celém světě získat co nejobjemnější zakázky ve stále sílícím konkurenčním prostředí. Jezdíme po specializovaných veletrzích, zanedlouho vyrážíme na veletrh gumárenství, kde se uplatňují velké vulkanizační lisy. Neustále komunikujeme s našimi bývalými i potenciálními zákazníky, obchodníci hledají nejrůznější cesty k získání zakázek. Některé projekty jsou ještě rozjednané, jejich uzavření v našem oboru se může mnohdy táhnout i roky, ovlivňuje to celá řada faktorů, například v případě veřejných peněz rozhoduje politická podpora, jinak klíčový je stav trhu a poptávka.

Nakolik jste vloni vytížili svoji kapacitu?

Nějaká procenta zbývala. Byla ovšem období, kdy jsme v podstatě nestíhali, potom přišla doba útlumu, většinou v letních měsících. Souvisí to vždy s tím, jak projekty nabíhají, jak jsem zmínil, neděláme sériovou výrobu, z toho plynou určitá specifika. Zákazník si rozhodně přeje co nejkratší dodací lhůtu.

A kapacitní vytížení v roce 2017?

Jsme na tom dobře. Projekty jsou zpravidla dlouhodobě předjednány a dnes některé tzv. na spadnutí, záleží de facto na souhlasu jednoho či dvou lidí, aby byly spuštěny. Konkrétní příklady nemohu uvést, kvůli konkurenci, která nás monitoruje.

 


„Unikátní zakázkou byla dodávka 21 vulkanizačních lisů na výrobu velkých pneumatik do východního Běloruska, do největší gumárny v bývalém Sovětském svazu, v Belšině.“

Vlastimil Rous


 

Kdo jsou vaši zákazníci?

Představují je velké průmyslové podniky z jednotlivých oborů. Za příklad mohou posloužit společnosti jako Doosan, Mitas, Michelin, Areva atd.

Můžete připomenout nějakou unikátní zakázku?

Byla to například dodávka 21 vulkanizačních lisů na výrobu velkých pneumatik do východního Běloruska, do největší gumárny v bývalém Sovětském svazu, v Belšině. Šlo o pneumatiky o rozměrech kolem dvou metrů, které se využívají na těžebních strojích. Byla to zakázka desetiletí v oboru vulkanizačních  lisů, potěšilo nás, že jsme výběrové řízení vyhráli, získali jsme práci na dva až tři roky. Velký hydraulický lis jsme dodali do Arevy, francouzské společnosti zastřešující jaderný průmysl. Válcovací tratě mířily zpravidla do Asie a Afriky.

Pokud se nemýlím, převažuje u vás export. Je to tak?

Náš export se pohybuje mezi 75 a 80 procenty. Více než 60 procent produkce míří mimo Evropu, respektive států EU. Z kontinentů převládá Asie, země jako Čína, Korea, Indie. Evropě patří 30 procent, na předních místech stojí Francie a Rumunsko. V Rusku jsme měli velké projekty, ale jednak spadl kurz rublu, jednak poptávka nebyla příliš silná, i když se možná obnoví, protože jsou tam obrazně řečeno nekonečné zdroje. Pro doplnění: v Turecku máme rozjednanou dodávku velkého kovacího lisu, podobně to platí i pro Egypt, kam jsme dodávali válcovací trať.

Proč na Českou republiku zbývá jen cca pětina vaší produkce?

V tuzemsku scházejí velké průmyslové projekty na dlouhodobou výrobu v podstatě těžkých věcí jako klikové hřídele do velkých lodí, nikdo tady nevyrábí obrovská letadla atd. Ostatně my, jako bývalá Škodovka, jsme vždycky mířili spíše do světa.

Usilovali jste o Severní i Jižní Ameriku, konkrétně o dodávky hydraulických lisů a válcoven. Jak se vám v tomto ohledu daří?

Na trh v Americe bychom se rádi dostali, jenže těžko se tam probojovává, jak kvůli vysoké konkurenci, tak technologické úrovni. Produkty mají velkou přidanou hodnotu, tudíž získat tam velké průmyslové projekty je obtížné. V záměru budeme pokračovat. Před několika lety jsme uspěli v projektu na dodávku 17 gumárenských lisů pro výrobu traktorových pneumatik v Iowě.

Jak přistupujete k inovacím?

Inovovat pochopitelně musíme. Zlepšujeme nabídku, kvalitu služeb, výrobků, kupříkladu aby byly technologie lehčí, aby zařízení dokázalo zpracovávat to, co nezvládá konkurence. Tím vším získáváme konkurenční výhodu.

Jak se rodí novinky? Jste pouze prostí vykonavatelé požadavků klientů?

To ne, my samozřejmě se zákazníkem komunikujeme již během přípravy i plnění projektu, třeba navrhujeme různá zlepšovací řešení. V oddělení konstrukce působí 30 až 40 kvalitních odborníků. A vlastníme archiv jedinečných věcí, je to takové 150leté know-how našich konstruktérů, opravdu hodnotné, obsahuje totiž specialitky, které dokážeme vyrobit jenom my, a nikdo jiný, například různé vytlačovací lisy nebo válcovací trať na vzácné kovy jako vanad či měď, případně ocelové slitiny apod.

Do čeho investujete?

Investujeme hlavně do obnovování výrobního parku, koupili jsme nové obráběcí stroje, horizontku, frézku atd.

Jak silné je konkurenční prostředí v oboru?

Konkurence je opravdu silná, zejména německé firmy nabízejí výbornou technickou úroveň, na rychlém vzestupu je Čína. Máme ale i domácí konkurenci, kupříkladu firmu Rotas strojírny v Rotavě v oboru gumárenských lisů.

Máte strategický plán na nejbližší roky?

Cíle jsou udržet se na trhu, zvyšovat tržní podíl, získávat velké zakázky. Konkrétního nic říct nelze, odkryl bych tím karty. Rádi bychom se vrátili do Ruska a získali další větší zakázky, nerostné bohatství Ruska je nezměrné, přitom však technologicky země zaostává. Jedná se o náš tradiční trh, i když v současné době je trochu „mrtvý“, přesto věříme, že se dá obnovit. Pozornost věnujeme Americe, kde zkoušíme prorazit.

Jaké trendy zaznamenáváte v oboru?

V budoucnu se dá stavět především na přidané hodnotě produktů, multifunkčnosti strojního parku, vysoké kvalitě, důrazu na ekologii, snižování nákladů atd. Nesmíme zapomenout na zapojení Průmyslu 4.0 čili trend digitalizace a s ní související automatizace výroby a změn na trhu práce, které s sebou přinese. Příklad: využití 3D tiskáren, třeba tištění hřídele z kovového prachu – to bude revoluce. Výrobní procesy se za 10–15 let kompletně změní, tohle všechno je naše společnost rozhodnuta zachytit.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem