Rozhodující cíl je spokojený zákazník

Vydáno 31.3.2017

Pozitivní zkušenosti zákazníků velkou měrou spolurozhodují o úspěchu při dalších výběrových řízeních. Nové projekty Chropyňské strojírny ukazují, že se jí daří strategii naplňovat.

 

„Našimi klienty jsou výrobci automobilů a sérioví dodavatelé do automobilového průmyslu, tedy firmy z jednoho z nejnáročnějších a nejtvrdších odvětví průmyslu. Protože jsme si dali za cíl být nejlepším dodavatelem výrobních linek, musíme naše úsilí zaměřit k tomu, aby se k nám naši zákazníci rádi vraceli. To je pro nás velké zadostiučinění a potvrzení toho, že to, co děláme, děláme dobře. Předchozí pozitivní zkušenosti zákazníků s výrobky z Chropyně potom velkou měrou spolurozhodují o úspěchu při dalších výběrových řízeních,“ říká Ján Pokorný, ředitel divize Engineering Chropyňské strojírny, předního českého producenta výrobních linek pro automobilový průmysl.

„Společnost Chropyňská strojírna, a.s., vznikla v roce 1992, navazovala ovšem na jednu z organizačních složek – výrobu a údržbu vstřikovacích forem pro plasty, tvářecích a řezacích nástrojů plastikářských strojů – společnosti Technoplast založené v roce 1948,“ uvedl v interview Ing. Ján Pokorný. Hlavní činnost firmy představuje vývoj a dodávka svařovacích, montážních a dopravních linek určených pro automobilový průmysl. Mezi další aktivity patří výroba forem pro termoplasty a vakuové tvarování, výroba jednoúčelových strojů, kontrolních zařízení, elektrorozvaděčů a elektroinstalace. Zaměstnává cca 260 lidí. Jediným akcionářem je Chropyňská Group a.s., která je nedílně spjatá s otcem a synem Kudelovými, kteří společnost v její novodobé historii vybudovali do současné podoby.

Mohl byste přiblížit váš výrobní program, který na první pohled vypadá jako hodně obsáhlý?

Divize Engineering, která tvoří největší část tržeb, zajišťuje vedení projektů nejen pro nové průmyslové linky, ale také v oblasti jejich úprav či relokací. Jedná se o projektové řízení „od A do Z“. Na základě zákaznické specifikace vyvíjíme systémy pro svařovny, konečné montáže a celky dopravní techniky pro transport karoserií nebo jejích podkompletů. Ve svařovnách se dnes s ohledem na změny v konstrukci vozů a většího využití například hliníku nebo vysokopevnostních plechů čím dále tím více uplatňují jiné než svařovací metody pro spojování dílů. Jedná se hlavně o metody lepení, různé typy šroubových nebo nýtovaných spojů, které s úspěchem aplikujeme do našich linek. V oblasti konečných montáží se specializujeme na systémy zástavby podvozku, předmontážní linky a už zmiňovaná podvěsná nebo pozemní řešení transportu karoserií a celých vozů.

Divize výroby strojů a zařízení zajišťuje produkci komponent pro projekty, které realizujeme sami, tedy typicky dříve zmiňované svařovací přípravky nebo části dopravních systémů. Stejně tak realizuje výrobu svařovacích, lemovacích a montážních přípravků, dopravní techniky a jednoúčelových strojů pro automobilový průmysl na základě dokumentace dodané externími zákazníky.

Divize výroby forem a cubingů na základě dat a specifikace konečného produktu navrhuje, konstruuje, vyrábí a vzorkuje vstřikovací formy, zejména pro větší plastové výlisky. Dodává formy jak pro velkosériovou výrobu, tak pro menší série. Velkou pozornost si zaslouží cubing, který umí málo firem v Evropě, potažmo ve světě. Jedná se v podstatě o velmi přesné modely karoserie, případně jejích částí, frézované z hliníku, které slouží jako kontrolní přípravky pro díly, jež jsou obtížně měřitelné.

Divize elektro nabízí komplexní průmyslové instalace linek, stavbu rozvaděčových skříní a elektro- a pneuinstalace výrobních zařízení, která se v Chropyni vyrábějí. Samozřejmě kolegové z elektra jsou součástí realizačních týmů našich linek u našich koncových zákazníků.

Jaké zajímavé projekty se za rok 2016 objevily?

Zajímavý je svým způsobem každý projekt. Tato práce je velice kreativní a nejhezčí na ní pro mě, a troufnu si říci, že i pro mé kolegy, je, že vás nenechá sklouznout k rutině. Automobily se stále vyvíjejí, a přestože výrobní procesy jsou více méně svou povahou značně podobné, máte neustále prostor pro jejich efektivnější využití. Máte neustále možnost zákazníkovi přinést řešení, které je pro něj finančně zajímavější, technicky efektivnější. Nejzajímavějším pak nemusí být ten největší nebo nejnáročnější projekt. Pro mě osobně jsou to za minulý rok asi dva projekty. Prvním je zakázka ve Volkswagenu Slovakia na linkách předních a zadních kapot pro prémiové SUV Audi Q8. Jedná se o hliníkové povrchové plechy a je to jednoduše „krásná práce“.

Další projekt, který si velmi cením, souvisí s výstavbou nového závodu Jaguaru v Nitře na Slovensku. Podařilo se nám získat zakázku na pozemní i podvěsnou techniku v hale konečné montáže a věřím, že se stane počátkem dlouhodobé a úspěšné spolupráce s Jaguarem.

 


„Vloni se nám podařila zakázka napřímo pro Audi, novým zákazníkem se pro nás stal i Jaguar a Valmet. Musíme si je udržet!“

Ján Pokorný


 

Přicházíte s novinkami sami, nebo vám je „nařizuje“ zákazník, automobilka?

Snahu o invenci projevujeme, ovšem automobilky jsou mnohdy konzervativní, mají svoje standardy poměrně striktní, a to včetně povolených technologií. Je to vcelku logické a pochopitelné, s ohledem na jejich snahu o udržení nákladů na školení a kvalifikaci personálu obsluhy a údržby a výši skladových položek náhradních dílů na rozumné úrovni. Zlom v technologiích zpravidla přichází se změnou v konstrukci vozů. Před šesti sedmi lety proběhl boom v používání termicky upravovaných vysokopevnostních plechů na podvozkové části a boční výztuhy, jenže pevné plechy jsou relativně těžké, došlo k nárůstu hmotnosti, proto bylo nezbytné přistoupit ke kompenzaci někde jinde. Povrchové díly dveří, střechy, kapoty jsou z hliníku, který už zase běžně nesvaříte, takže musely nastoupit nové technologie spojování, ať již v podobě různého šroubování, nebo „clinchování“, což je v podstatě nýtování materiálu do sebe samého, případně lepení apod. To všechno jsme museli zapracovat do našich linek.

Věnujete se výzkumu a vývoji? Řešili jste například projekt „Vývoj automatické svařovací linky pro automobilový průmysl“.

V žádném případě nejde o akademický výzkum, abychom tady měli laboratoře a v nich bádali, jak něco svařit lépe, rychleji, jinak apod. My v podstatě vyvíjíme linku koncepčně, a jak jsem už zmínil dříve, snažíme se o návrh toho nejefektivnějšího uspořádání celého toku, aby náš zákazník profitoval například z vysoké technické využitelnosti linky, případně zohlednění možné budoucí integrace dalších modelů.

Čili zákazník nám poskytne data vozu, prvotní koncepční layout, prvotní premisy, tedy jakou si přeje kapacitu, kolik personálu má linku obsluhovat a případně zda plánuje v budoucnu na lince vyrábět nějaký jiný model. Pak už je na nás linku vymyslet a postavit tak, aby byla schopná auto vyrobit.

V roce 2015 investice dosáhly částky 63,83 milionu korun. Do čeho jste investovali v roce 2016?

Vlastně všechny peníze, které firma vydělá, směřují opět do jejího dalšího rozvoje. To je směr, který nastavil pan Kudela st. už při samotném založení společnosti, a jsem strašně rád, že je to dnes už naše naprostá přirozenost. Drtivá většina realizovaných investic je určena do obnovy strojního parku, dostáváme jej tak na vyšší kvalitativní úroveň. Stabilně nakupujeme nová obráběcí centra, aktuálně probíhá renovace měřicího střediska. Kapacitně je velmi výkonné, ale potřebujeme se posunout dále. Vloni jsme si například pořídili další nový laserový tracker s 3D skenerem.

Kde končí vaše produkty? Export v roce 2015 dosahoval 44 procent. Změnilo se toto číslo za rok 2016?

Myslím si, že export by měl narůst. Zdůrazňuji, že ale více méně reflektuje to, ve které destinaci projekty aktuálně máme. Například vloni jsme pracovali pro BMW ve Spartanburgu v Jižní Karolíně ve Spojených státech. Jednalo se o linku postranic a předních a zadních dveří k vozům řady X3 a X4. Další naše dodávky mířily do Polska, kde VW Nutzfahrzeuge otevřel úplně novou továrnu na výrobu vozu VW Crafter, na Slovensko do VW Slovakia. Letos budou naše dodávky směřovat do závodu Jaguaru v Nitře, Audi v Bruselu nebo společného závodu Škoda/GAZ v Nižném Novgorodu v Rusku.

Můžete představit klíčové zákazníky, případně i jejich procentuální podíl?

Našimi důležitými zákazníky jsou: Škoda Auto (51,37 procenta), VW Poznaň (16,51 procenta), BMW AG (15,32 procenta), dalšími kupříkladu Honda, VW AG, Audi AG atd.

Lze ještě dnes za dané situace v automotive získat nového zákazníka?

Určitě ano. Jak jsem již uvedl, vloni se nám podařila zakázka napřímo pro Audi, novým zákazníkem se pro nás stal i Jaguar. Rovněž jsme získali firmu Valmet ve Finsku. Velice zajímavá a perspektivní firma, kterou ve čtyřicátých letech založil Saab a postupně se vyprofilovala ve výrobce automobilů pro další automobilky. Dnes se tu například vyrábí Mercedes třídy A a nově také Mercedes GLC, pro který jsme v minulém roce dodávali linku pro část podvozku.

Zahlédl jsem, že máte strategický výhled až do roku 2020. Na co se tedy soustředíte v nejbližších letech?

Rozhodujícím cílem je udržet spokojené zákazníky. Naše branže je specifická, nefunguje v ní marketing v pravém slova smyslu, nechodíme totiž za klienty a nenabízíme jim produkty. Abychom měli práci za dva tři roky, tak je nezbytné aktuální projekty zrealizovat takovým způsobem, aby zákazník byl spokojený a rád se k nám vracel. Linky se dnes často integrují a v situaci, kdy životnost modelů aut je třeba šest sedm let, k nám klient přijde po dvou letech s návrhem, že připravuje facelift, za další dva roky s tím, že začíná pracovat na nové modelové řadě, a my jako firma, která linku vyráběla, máme snazší pozici, protože svůj produkt známe, navíc lze využít zmiňovanou integraci, čímž se šetří náklady. Zvyšujeme si šance uspět, proto jsem vyzvedl klíčový cíl, kterým je spokojený zákazník.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

TOP Rozhovory

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Vydáno 22.12.2017

Mirek Topolánek se pro Svět průmyslu vyjadřuje nejen k otázkám přijetí eura, imigrační politiky, ale také k motivům své kandidatury a svým šancím v boji o post prezidenta České republiky uspět.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Další zprávy

OCENĚNÍ JE SIGNÁLEM DOBRÉ PRÁCE

OCENĚNÍ JE SIGNÁLEM DOBRÉ PRÁCE

Vydáno 12.4.2018

Společnosti PKS stavby v současné době patří k předním stavebním společnostem v oboru pozemního stavitelství v České republice, zaměstnává na tři stovky lidí a daří se jí opakovaně tvořit roční obrat kolem 1,5 miliardy korun. „Dokážeme to s konstantním kádrem zkušených lidí bez překotných personálních změn a výkyvů,“ říká Jaroslav Kladiva.

TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

Vydáno 11.4.2018

Plzeň se rozhodla, že se stane stoprocentním vlastníkem klíčového podniku Vodárna Plzeň. Přechod od původního vlastníka trval osm let. „Nutnost změny majetkových poměrů u společnosti Vodárna Plzeň logicky vyplynula z podmínek u dotačních titulů na vodohospodářské projekty, “ uvedl k důvodům odkoupení akcií od francouzské společnosti Veolia Ludvík Nesnídal.

NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

Vydáno 9.4.2018

Jsou tři problémy, které brzdí rozvoj stavebnictví. Pomalé schvalovací procesy, které prodlužují stavby i o několik let, a ekologičtí aktivisté. Ten největší problém však přináší ekonomický rozvoj – nedostatek kvalifikovaných pracovníků. S touto překážkou musí bojovat také slovenská společnost SMS a.s.

SVITAP JE SPOLEČNOST, KTERÁ UMÍ VŠE OD SPORTOVNÍ HALY PO UTĚRKU

SVITAP JE SPOLEČNOST, KTERÁ UMÍ VŠE OD SPORTOVNÍ HALY PO UTĚRKU

Vydáno 6.4.2018

„Naše výrobky se využívají ve stavebnictví, zemědělství, v oděvním průmyslu, produkujeme materiál, ze kterého se vyrábějí boty či šijí uniformy. Recyklujeme plasty a z nich vyrábíme páskové tkaniny. Je toho opravdu hodně,“ říká generální ředitel firmy SVITAP J. H. J. spol. s r. o. Jan Heřmanský.

INOVACE JSOU KLÍČEM K PROSPERITĚ FIRMY

INOVACE JSOU KLÍČEM K PROSPERITĚ FIRMY

Vydáno 5.4.2018

Mürdter Dvořák, lisovna, spol. s r.o. se díky nejmodernějším výrobním technologiím a vzdělávání svých zaměstnanců stále drží na špici v oboru vstřikování a konečné úpravy plastů především do automobilového průmyslu.

JE HLAD PO ŘEMESLNÍCÍCH, ZAMĚSTNAVATELÉ PRAKTICKY NEMAJÍ ŠANCI TENTO TREND ZMĚNIT

JE HLAD PO ŘEMESLNÍCÍCH, ZAMĚSTNAVATELÉ PRAKTICKY NEMAJÍ ŠANCI TENTO TREND ZMĚNIT

Vydáno 3.4.2018

„Vzhledem k omezenému počtu kvalifikovaných výrobních dělníků na trhu práce a volnému pohybu pracovních sil v rámci Evropské unie dochází ke konkurenčnímu boji zaměstnavatelů o tyto omezené kapacity kvalitních dělnických profesí. Zaměstnavatelé prakticky nemají šanci tento trend změnit,“ říká předseda představenstva akciové společnosti Axis Ivo Stráník.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem