Význam softwaru v automotive nadále stoupá

Vydáno 1.4.2017

Srovnávat dnešní auta s těmi před deseti lety je jako porovnávat smartphony s tlačítkovými telefony. Software a elektronika obecně se stávají nedílnou součástí moderních automobilů.

 

Význam těchto prvků i nadále poroste, říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Picek, obchodní ředitel společnosti NVision Czech Republic a.s. Firma se v oblasti automotive specializuje na výrobu elektronických modulů, které hrají důležitou roli především v řídicích systémech či přístupech do automobilu.

Část produktového portfolia NVision je zaměřena na automobilový průmysl. Které služby/produkty jsou v tomto ohledu nejdůležitější a zákazníky nejvíce poptávané?

Výroba elektronických modulů pro automobilový průmysl představuje pro naši společnost 70 procent z celkového obratu. Našim zákazníkům dodáváme široké spektrum výrobků počínaje osazením jednoduchých desek plošných spojů (DPS) až po komplexní produkty zahrnující osazování DPS, jejich plné elektrické a funkční testování a různé druhy následných montáží.

Pokud bychom se měli bavit o funkčnosti našich výrobků, ty vstupují na různá místa automobilů, ale významné jsou pro nás především produkty související se systémy řízení a přístupů do automobilů.

Působíte také v oblasti softwaru. Souhlasíte s tvrzením, že software bude hrát v automobilech stále výraznější roli? Jak se vlivem nárůstu využívaného softwaru automobily proměňují?

Software se již stal nedílnou součástí našich produktů a jeho význam nadále stoupá. V dnešní době jsou automobily stále více propojovány s celou řadou externích zařízení, ať jde o média a zábavu uvnitř vozidla, navigaci, externí ovládání funkcionalit vozidel a tak dále. Moderní automobily, a již nejde jen o prémiové vozy, nabízí celou řadu podobných možností.

A výrobci částí vozů, stejně tak jako automobilky intenzivně vnímají fakt, že právě software v jejich zařízeních jim dokáže dát žádoucí konkurenční výhodu.

Jaké trendy v automobilovém průmyslu ve svém zaměření v současnosti pozorujete?

Když se podíváte na podíl elektroniky ve vozidlech před 10 lety a dnes, uvidíte rozdíly sami. V nedávné minulosti byla elektronika důležitá z pohledu diagnostiky vozidel a ovládání některých specifických prvků jako vstřikování paliva, ABS, protiskluzové systémy atd. To vše bylo samozřejmě zachováno a zmodernizováno, ale dnes jsme jinde především v kokpitu vozu, stačí krátký pohled na současné ovládací prvky automobilů, kde je patrný posun z analogových ovladačů do integrovaných multimediálních systémů, ve kterých absentují tlačítka, kolečka apod. Vezměme si standardně nabízené prvky výbavy jako rozpoznávání dopravních značek, asistenty detekce únavy nebo vybočení z jízdního pruhu… Stačí si otevřít konfigurátor kterékoliv z evropských automobilek a příkladů najdete nespočet.

Sám jsem byl velmi blízko výroby ovladačů pro první generaci škody Octavie, a porovnám-li to se současnou verzí tohoto automobilu, je to jako porovnávat staré tlačítkové mobily s moderními smartphony, ale taková je doba a takové jsou požadavky nás, zákazníků.

A co jsou trendy, které budou formovat automobilový průmysl v příštích letech? Co to pro vás znamená?

Nechci mluvit o trendech v automobilovém průmyslu. Jednak se k tomu necítím dostatečně kompetentní a jednak naše společnost není tím typem firmy, která by trendy určovala. Naším úkolem je realizovat bezvadné a funkční výrobky pro naše zákazníky, které již za významné inovátory v jejich podnikání považuji.

O který typ vašich služeb/produktů jeví automobiloví výrobci zvýšený zájem, například v závislosti na rozvoji prvků samořízení?

Samořízení je dnes žhavé a aktuální téma a vaši čtenáři na tuto oblast určitě sami narazili. Pro nás to ale v současné době není aktuální. To přijde ve chvíli, kdy naši zákazníci, a vím, že se na podobných projektech podílí, rozhodnou o sériové výrobě a získají patřičná povolení. Osobně se domnívám, že sériově vyráběné automobily jedoucí bez zásahů řidiče na silnicích ještě nějaký rok neuvidíme. Celá problematika musí být zasazena i do právního rámce a to možná potrvá déle než celý vývoj samořídicích systémů.

Jak se díky novým technologiím mění a v budoucnu ještě promění komfort cestujících (nejen) v osobních automobilech?

Domnívám se, že komfortu máme v automobilech již dostatek. Tím nechci říct, že nelze očekávat posun na této cestě, ale razantní rozvoj očekávám v oblastech, kdy automobil bude dále včleňován do běžného života a napojen na další námi ovládané celky. Viděl jsem nedávno prezentaci jednoho z německých prémiových výrobců vozidel a jejich auta již dnes dokážou používat data z vašeho kalendáře a na základě těchto informací plánovat optimální trasu, a to včetně přesednutí např. na vlak v případě problémů na silnicích, umí vás nasměrovat na typ hotelu, který vám vyhovuje, totéž platí i o jídle nebo sportu.

Je celá řada nových aplikací a startupových projektů týkajících se kvality našeho života a jsem si jistý, že výrobci aut tento segment podnikání pečlivě sledují a jejich akvizice jsou prioritně směřovány do podobných oblastí s cílem implementace nových funkcionalit v jejich vozech.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

Vydáno 18.9.2018

„Český letecký průmysl má ohromný potenciál a jsem nesmírně rád, že mohu být jeho součástí a aktivně přispívat k jeho rozvoji,“ říká Milan Šlapák, prezident společnosti General Electric pro Českou a Slovenskou republiku a programový ředitel společnosti GE Aviation Czech.

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

Vydáno 14.9.2018

„L-39NG je pro Aero Vodochody novým začátkem, který nás posouvá zpět mezi světovou třídu producentů vlastních proudových letadel,“ řekl Světu průmyslu Giuseppe Giordo, prezident a výkonný ředitel společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl velmi dobrý a mohly za to hlavně rostoucí ceny surovin, které umožnily investiční činnost v těžebním a zpracovatelském průmyslu. Také se dařilo v energetice klasické i obnovitelné a v kolejových vozidlech,“ říká Antonín Růžička, generální ředitel WIKOV INDUSTRY.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

Vydáno 7.9.2018

„Dodnes není jednoduché prosazovat některé prvky automatizace, zejména když mají nahradit rutinní zaběhnuté činnosti. Možná je to také trochu české specifikum, přece jen jsme konzervativnější než některé jiné země,“ říká Vladislava Česáková, výkonná ředitelka a členka představenstva společnosti ZAT a.s.

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

Vydáno 4.9.2018

Hrají všemi barvami, mají dřevěné i kamenné dekory a vyrábí je společnost Kronospan, evropský lídr v produkci dřevotřískových desek. „Materiál budoucnosti pro náš obor je použité dřevo. Jeho zpracováním pomáháme životnímu prostředí,“ říká Sylva Krechlerová, jednatelka společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

Vydáno 30.8.2018

„Naše mikroskopy se podílejí na výzkumu všech nejdiskutovanějších záležitostí týkajících se zdraví lidí. V průmyslu je zase pěkným příkladem chytrý telefon. Když si představíte jeho vývoj, tak téměř na každém kroku se podílela naše technologie,“ říká Hynek Peřina, generální ředitel společnosti Thermo Fisher Scientific.

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem