Význam softwaru v automotive nadále stoupá

Vydáno 1.4.2017 automotive

Srovnávat dnešní auta s těmi před deseti lety je jako porovnávat smartphony s tlačítkovými telefony. Software a elektronika obecně se stávají nedílnou součástí moderních automobilů.

 

Význam těchto prvků i nadále poroste, říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Picek, obchodní ředitel společnosti NVision Czech Republic a.s. Firma se v oblasti automotive specializuje na výrobu elektronických modulů, které hrají důležitou roli především v řídicích systémech či přístupech do automobilu.

Část produktového portfolia NVision je zaměřena na automobilový průmysl. Které služby/produkty jsou v tomto ohledu nejdůležitější a zákazníky nejvíce poptávané?

Výroba elektronických modulů pro automobilový průmysl představuje pro naši společnost 70 procent z celkového obratu. Našim zákazníkům dodáváme široké spektrum výrobků počínaje osazením jednoduchých desek plošných spojů (DPS) až po komplexní produkty zahrnující osazování DPS, jejich plné elektrické a funkční testování a různé druhy následných montáží.

Pokud bychom se měli bavit o funkčnosti našich výrobků, ty vstupují na různá místa automobilů, ale významné jsou pro nás především produkty související se systémy řízení a přístupů do automobilů.

Působíte také v oblasti softwaru. Souhlasíte s tvrzením, že software bude hrát v automobilech stále výraznější roli? Jak se vlivem nárůstu využívaného softwaru automobily proměňují?

Software se již stal nedílnou součástí našich produktů a jeho význam nadále stoupá. V dnešní době jsou automobily stále více propojovány s celou řadou externích zařízení, ať jde o média a zábavu uvnitř vozidla, navigaci, externí ovládání funkcionalit vozidel a tak dále. Moderní automobily, a již nejde jen o prémiové vozy, nabízí celou řadu podobných možností.

A výrobci částí vozů, stejně tak jako automobilky intenzivně vnímají fakt, že právě software v jejich zařízeních jim dokáže dát žádoucí konkurenční výhodu.

Jaké trendy v automobilovém průmyslu ve svém zaměření v současnosti pozorujete?

Když se podíváte na podíl elektroniky ve vozidlech před 10 lety a dnes, uvidíte rozdíly sami. V nedávné minulosti byla elektronika důležitá z pohledu diagnostiky vozidel a ovládání některých specifických prvků jako vstřikování paliva, ABS, protiskluzové systémy atd. To vše bylo samozřejmě zachováno a zmodernizováno, ale dnes jsme jinde především v kokpitu vozu, stačí krátký pohled na současné ovládací prvky automobilů, kde je patrný posun z analogových ovladačů do integrovaných multimediálních systémů, ve kterých absentují tlačítka, kolečka apod. Vezměme si standardně nabízené prvky výbavy jako rozpoznávání dopravních značek, asistenty detekce únavy nebo vybočení z jízdního pruhu… Stačí si otevřít konfigurátor kterékoliv z evropských automobilek a příkladů najdete nespočet.

Sám jsem byl velmi blízko výroby ovladačů pro první generaci škody Octavie, a porovnám-li to se současnou verzí tohoto automobilu, je to jako porovnávat staré tlačítkové mobily s moderními smartphony, ale taková je doba a takové jsou požadavky nás, zákazníků.

A co jsou trendy, které budou formovat automobilový průmysl v příštích letech? Co to pro vás znamená?

Nechci mluvit o trendech v automobilovém průmyslu. Jednak se k tomu necítím dostatečně kompetentní a jednak naše společnost není tím typem firmy, která by trendy určovala. Naším úkolem je realizovat bezvadné a funkční výrobky pro naše zákazníky, které již za významné inovátory v jejich podnikání považuji.

O který typ vašich služeb/produktů jeví automobiloví výrobci zvýšený zájem, například v závislosti na rozvoji prvků samořízení?

Samořízení je dnes žhavé a aktuální téma a vaši čtenáři na tuto oblast určitě sami narazili. Pro nás to ale v současné době není aktuální. To přijde ve chvíli, kdy naši zákazníci, a vím, že se na podobných projektech podílí, rozhodnou o sériové výrobě a získají patřičná povolení. Osobně se domnívám, že sériově vyráběné automobily jedoucí bez zásahů řidiče na silnicích ještě nějaký rok neuvidíme. Celá problematika musí být zasazena i do právního rámce a to možná potrvá déle než celý vývoj samořídicích systémů.

Jak se díky novým technologiím mění a v budoucnu ještě promění komfort cestujících (nejen) v osobních automobilech?

Domnívám se, že komfortu máme v automobilech již dostatek. Tím nechci říct, že nelze očekávat posun na této cestě, ale razantní rozvoj očekávám v oblastech, kdy automobil bude dále včleňován do běžného života a napojen na další námi ovládané celky. Viděl jsem nedávno prezentaci jednoho z německých prémiových výrobců vozidel a jejich auta již dnes dokážou používat data z vašeho kalendáře a na základě těchto informací plánovat optimální trasu, a to včetně přesednutí např. na vlak v případě problémů na silnicích, umí vás nasměrovat na typ hotelu, který vám vyhovuje, totéž platí i o jídle nebo sportu.

Je celá řada nových aplikací a startupových projektů týkajících se kvality našeho života a jsem si jistý, že výrobci aut tento segment podnikání pečlivě sledují a jejich akvizice jsou prioritně směřovány do podobných oblastí s cílem implementace nových funkcionalit v jejich vozech.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

NENASKOČÍME-LI NA PALUBU, LOĎ PŘÍLEŽITOSTÍ ODPLUJE JINAM

NENASKOČÍME-LI NA PALUBU, LOĎ PŘÍLEŽITOSTÍ ODPLUJE JINAM

Vydáno 20.1.2020

„Pokud srovnáme plány rozvoje obnovitelných zdrojů pro produkci elektřiny v zemích V4, pak má Česko jednoznačně nejmenší ambice,“ říká v rozsáhlém rozhovoru pro Svět průmyslu Martin Sedlák ze Svazu moderní energetiky. Rozpovídal se také o cílech organizace, jejích dosavadních úspěších, ale také o osvětě veřejnosti, jaderných elektrárnách a stavu tuzemské energetiky.

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

Vydáno 10.1.2020

Příběh společnosti Alcaplast, výrobce sanitární techniky, kterou na jižní Moravě vybudovali Radka Prokopová s manželem Františkem Fabičovicem, vypadá pohádkově. Lídr oboru ve střední a východní Evropě si ale musel náročnou cestu na vrchol vyšlapat. „Náš segment je velice konkurenční, na trhu se potkáváme se světovými značkami a výrobci, proto musíme mít výrobky dotažené do posledního detailu,“ říká v rozhovoru výkonná ředitelka Alcaplastu.

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

Vydáno 8.1.2020

Až pojedete na prodloužený víkend do hotelového wellness a usednete tam do horké vířivky, je dost možné, že vám bude pohodlí zajišťovat výrobek od české firmy USSPA. Ta je totiž v oboru spa lídrem na českém trhu a velké jméno má i v rámci Evropy. „Při všech činnostech myslíme na nejpodstatnější věc: vířivky jsou pro zákazníkův užitek, jeho relaxaci a radost, to stojí na prvním místě,“ říká Kateřina Kadlecová.

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

Vydáno 6.1.2020

„Nejsem plnohodnotný kamioňák ani technický typ,“ říká o sobě Martina Šmídlová, která se téměř dvě dekády významně podílí na chodu společnosti Šmídl působící v kamionové přepravě. Největší problém oboru vidí především v nedostatku řidičů, budoucnost autonomních náklaďáků na silnicích je však podle ní stále vzdálená.

Zobrazit Více