Význam softwaru v automotive nadále stoupá

Vydáno 1.4.2017

Srovnávat dnešní auta s těmi před deseti lety je jako porovnávat smartphony s tlačítkovými telefony. Software a elektronika obecně se stávají nedílnou součástí moderních automobilů.

 

Význam těchto prvků i nadále poroste, říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Picek, obchodní ředitel společnosti NVision Czech Republic a.s. Firma se v oblasti automotive specializuje na výrobu elektronických modulů, které hrají důležitou roli především v řídicích systémech či přístupech do automobilu.

Část produktového portfolia NVision je zaměřena na automobilový průmysl. Které služby/produkty jsou v tomto ohledu nejdůležitější a zákazníky nejvíce poptávané?

Výroba elektronických modulů pro automobilový průmysl představuje pro naši společnost 70 procent z celkového obratu. Našim zákazníkům dodáváme široké spektrum výrobků počínaje osazením jednoduchých desek plošných spojů (DPS) až po komplexní produkty zahrnující osazování DPS, jejich plné elektrické a funkční testování a různé druhy následných montáží.

Pokud bychom se měli bavit o funkčnosti našich výrobků, ty vstupují na různá místa automobilů, ale významné jsou pro nás především produkty související se systémy řízení a přístupů do automobilů.

Působíte také v oblasti softwaru. Souhlasíte s tvrzením, že software bude hrát v automobilech stále výraznější roli? Jak se vlivem nárůstu využívaného softwaru automobily proměňují?

Software se již stal nedílnou součástí našich produktů a jeho význam nadále stoupá. V dnešní době jsou automobily stále více propojovány s celou řadou externích zařízení, ať jde o média a zábavu uvnitř vozidla, navigaci, externí ovládání funkcionalit vozidel a tak dále. Moderní automobily, a již nejde jen o prémiové vozy, nabízí celou řadu podobných možností.

A výrobci částí vozů, stejně tak jako automobilky intenzivně vnímají fakt, že právě software v jejich zařízeních jim dokáže dát žádoucí konkurenční výhodu.

Jaké trendy v automobilovém průmyslu ve svém zaměření v současnosti pozorujete?

Když se podíváte na podíl elektroniky ve vozidlech před 10 lety a dnes, uvidíte rozdíly sami. V nedávné minulosti byla elektronika důležitá z pohledu diagnostiky vozidel a ovládání některých specifických prvků jako vstřikování paliva, ABS, protiskluzové systémy atd. To vše bylo samozřejmě zachováno a zmodernizováno, ale dnes jsme jinde především v kokpitu vozu, stačí krátký pohled na současné ovládací prvky automobilů, kde je patrný posun z analogových ovladačů do integrovaných multimediálních systémů, ve kterých absentují tlačítka, kolečka apod. Vezměme si standardně nabízené prvky výbavy jako rozpoznávání dopravních značek, asistenty detekce únavy nebo vybočení z jízdního pruhu… Stačí si otevřít konfigurátor kterékoliv z evropských automobilek a příkladů najdete nespočet.

Sám jsem byl velmi blízko výroby ovladačů pro první generaci škody Octavie, a porovnám-li to se současnou verzí tohoto automobilu, je to jako porovnávat staré tlačítkové mobily s moderními smartphony, ale taková je doba a takové jsou požadavky nás, zákazníků.

A co jsou trendy, které budou formovat automobilový průmysl v příštích letech? Co to pro vás znamená?

Nechci mluvit o trendech v automobilovém průmyslu. Jednak se k tomu necítím dostatečně kompetentní a jednak naše společnost není tím typem firmy, která by trendy určovala. Naším úkolem je realizovat bezvadné a funkční výrobky pro naše zákazníky, které již za významné inovátory v jejich podnikání považuji.

O který typ vašich služeb/produktů jeví automobiloví výrobci zvýšený zájem, například v závislosti na rozvoji prvků samořízení?

Samořízení je dnes žhavé a aktuální téma a vaši čtenáři na tuto oblast určitě sami narazili. Pro nás to ale v současné době není aktuální. To přijde ve chvíli, kdy naši zákazníci, a vím, že se na podobných projektech podílí, rozhodnou o sériové výrobě a získají patřičná povolení. Osobně se domnívám, že sériově vyráběné automobily jedoucí bez zásahů řidiče na silnicích ještě nějaký rok neuvidíme. Celá problematika musí být zasazena i do právního rámce a to možná potrvá déle než celý vývoj samořídicích systémů.

Jak se díky novým technologiím mění a v budoucnu ještě promění komfort cestujících (nejen) v osobních automobilech?

Domnívám se, že komfortu máme v automobilech již dostatek. Tím nechci říct, že nelze očekávat posun na této cestě, ale razantní rozvoj očekávám v oblastech, kdy automobil bude dále včleňován do běžného života a napojen na další námi ovládané celky. Viděl jsem nedávno prezentaci jednoho z německých prémiových výrobců vozidel a jejich auta již dnes dokážou používat data z vašeho kalendáře a na základě těchto informací plánovat optimální trasu, a to včetně přesednutí např. na vlak v případě problémů na silnicích, umí vás nasměrovat na typ hotelu, který vám vyhovuje, totéž platí i o jídle nebo sportu.

Je celá řada nových aplikací a startupových projektů týkajících se kvality našeho života a jsem si jistý, že výrobci aut tento segment podnikání pečlivě sledují a jejich akvizice jsou prioritně směřovány do podobných oblastí s cílem implementace nových funkcionalit v jejich vozech.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem