Unikátní dveřní systémy zvyšují bezpečnost i komfort

Vydáno 27.4.2017 železnice

Moravská firma IFE-CR, a.s., je klíčovým výrobním závodem rakouské společnosti IFE.

 

Už příští rok začnou v moskevském metru jezdit vozy s unikátním nástupním systémem, který díky světelnému značení zvýší plynulost podzemní dopravy. Konstrukce tohoto a mnoha dalších řešení, která mají například v Izraeli odolat výbuchu nebo písečné bouři v Saúdské Arábii, vzniká v Modřicích u Brna ve společnosti IFE-CR, a.s.

V bezprostředním sousedství Brna působí od roku 1996 firma IFE-CR, a.s., která je klíčovým výrobním závodem rakouské společnosti IFE. Moravská pobočka se zabývá konstrukcí a výrobou automatizovaných dveřních systémů pro kolejová vozidla, v čemž je IFE světovou jedničkou a vlastní řadu patentů. Vývoj a obchod zajišťuje sesterský závod v Rakousku – v Kematenu. „V současnosti působíme v CTParku v Modřicích, ve dvou výrobních halách a skladovém areálu. Máme 800 zaměstnanců, jejich počet bychom i během tohoto roku rádi navýšili. I proto, že jsme v roce 2016 navýšili výrobu o rekordních 20 procent,“ říká nový generální ředitel společnosti IFE-CR Robert Kubala, který na otázky Světa průmyslu odpovídal společně s kolegy z managementu firmy.

Zakázky se speciálním zadáním pro vás nejsou novinkou. S jakými požadavky či limity jste se potýkali při nedávném zpracování tramvajové zakázky do Izraele?

Vždy se snažíme vyjít vstříc požadavkům zákazníka, z čehož plyne i specifičnost zakázek. U zakázky na tramvaje do Izraele byl požadavek na výbuchovzdornost, ale zevnitř, aby nebylo ohroženo okolí, kdyby uvnitř vozu vybuchla nálož s trhavinou. Do Saúdské Arábie jsme zase dodali dveře do vlaku, který jezdí rychlostí až 320 kilometrů za hodinu a musí odolat tamním podmínkám, což zahrnuje i odolnost vůči písečné bouři. Když tedy vlak například v 250kilometrové rychlosti vjede do písečné bouře, dveře se nesmí poškodit a nesmí ani žádný písek propustit dovnitř. Pro zakázku meziměstského vlaku do Švýcarska jsme zase dělali u nás dosud největší vyrobené dveře. Měly rozměr 2,2 metru na 1,8 metru a hmotnost cca 90 kilogramů.

Teď vyvíjíme dveřní systém pro moskevské metro, jehož součástí je osvětlení rámu dveří LED, jež zároveň slouží jako signalizace: zelená znamená OK, červená znamená nenastupovat. Bude to první takový nástupní systém na světě. Vozy s těmito dveřmi by tam měly jezdit už příští rok.

Do provozu jste uvedli novou lakovnu. Jak probíhá její zapojování do výrobního procesu a podařilo se vám ji již plně obsadit obsluhou?

Stále se učíme a naše know-how lakování narůstá. Požadavky zákazníků jsou vysoké, je to specifický proces. „Drhne“ to na kvalitě a na trhu kompetentních lidí, kteří tento požadavek kvality lakování umí. Tým si sami budujeme a školíme, proto to trvá tak dlouho.

Nicméně radost nám v poslední době udělaly výsledky zákaznického procesního auditu, kde jsme získali historicky nejlepší výsledek ze všech auditovaných subjektů. V naší lakovně to skutečně vypadá spíše jako v laboratoři. Když tam vejdete, je čistá, žádný zápach barev, žádné pocákané podlahy. Jedná se o nejmodernější lakovnu v Evropě.

Potýkáte se také s nedostatkem kvalitních pracovníků jako mnoho průmyslových firem v Česku? Jak případně této situaci čelíte?

Konkurence na Brněnsku je na trhu práce vysoká, je tu nízká nezaměstnanost a mnoho nových firem. Snažíme se proto vyniknout – vytvořili jsme projekt Zaměstnavatelské značky IFE postavené od roku 2015 na konceptu hrdiny, který je zodpovědný a překračuje svoje vlastní hranice, i za cenu vlastního nekomfortu. Našim zaměstnancům pak nabízíme mzdy nad průměrem trhu, bohaté benefity, jedinečnou firemní kulturu, super tým – dobrou firmu, která má budoucnost. Růst firmy je hodně velká výzva a nejsme jediní v této lokalitě, kteří s tím bojují. S náročnou situací na trhu práce se samozřejmě potýkáme taky, ale už teď vidíme, že jsme na tom lépe než konkurence – většina ostatních zaměstnavatelů z našeho oboru.

S firmou Court of Moravia jste měnili procesy v IFE tak, že jste do příprav zapojili vybrané zaměstnance. Osvědčil se tento způsob a budete v něm pokračovat?

Pokračovat v projektu budeme. Jednalo se o spojení pozic kvalitáře a technologa do jedné. Naši zaměstnanci si tuto pozici humorně překřtili na „kvachnolog“. U tohoto projektu jsme ve fázi školení dotčených zaměstnanců. Reálně ho spustíme příští rok.

Výsledky plynoucí ze zapojení zaměstnanců se vždycky osvědčí – „vypadnou“ z toho nové cesty a způsoby řešení, které by nás ve vedení firmy jinak nenapadly. Spolupráce s Court of Moravia sloužila k simulaci procesu a přesvědčení lidí, že to nemusí být tak hrozné, jak se může jevit, k odstranění obav. V současnosti připravujeme například nový projekt on-boardingu (adaptačního programu nových zaměstnanců, pozn. red.), opět se zapojením zaměstnanců.

Můžete přiblížit ještě váš rozvojový program G4P?

V G4P pokračujeme, není jednorázový, jedná se o průběžný rozvoj lidí – komplexní rozvojový program, který se zaměřuje nejen na rozvoj jednotlivců na základě jejich rozvojového zadání, ale pomáhá i upevňovat zdravou firemní kulturu. Není to soubor školení, ale cílený program. Jeho náplní je vzdělávání a tréninky lidí v oblasti nenásilné komunikace, zvládání konfliktů, vedení lidí a týmů atp. Jsou do něj zapojeni vedoucí pracovníci, jejich vytipovaní nástupci a lidé, které můžeme označit za „horké karty“, tedy mimořádně šikovní a talentovaní.

Program má jednoznačně vliv na růst firmy i na stabilizaci. Lidé mají díky tomu nástroje, jak zvládat nepříjemné nebo konfliktní situace, dívají se z nadhledu, týmy lépe fungují.

Sídlíte v pronajatém výrobním areá­lu. Neplánujete výstavbu vlastního podniku? Měli jste, mimo lakovny, v posledních letech další zásadní investice nebo je chystáte?

Přesun neplánujeme. Uvidíme do budoucna, jak porosteme, jak budeme schopni tuto lokalitu růstu přizpůsobit. V současnosti investujeme hodně do předvýroby, obrábění a automatizace.

Jako významné investiční počiny v loňském roce můžeme označit například přesun našeho oddělení Rail Services zajišťujícího opravy dveří již uvedených do provozu, a to třeba i po 20 letech, do nové výrobní haly v CTParku, dále nákup 2 nových obráběcích strojů související s rozšiřováním výroby. Letos nás čekají další změny technologií a interní přesuny ve výrobě.

Jaké plány jste si stanovili pro letošní rok a do blízké budoucnosti? 

Plánujeme růst, který je teď ale limitovaný plochou a situací na trhu práce. Toto jsou některé z dalších výzev, jimž budeme čelit nejen v tomto roce.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

Deset let prototypování automatizační firmy budoucnosti

Deset let prototypování automatizační firmy budoucnosti

Vydáno 15.12.2021

ICE Industrial Services letos slaví desetileté výročí své existence. Firma projekty realizuje ve třiceti zemích světa a spolupracuje s globálními společnostmi. Nyní přináší automatizaci i do stavebnictví.  „Lidé nejsou stroje a automatizace je jediná cesta, jak je přestat ničit těžkou prací,“ říká zakladatel a ředitel žďárské společnosti Tomáš Vránek.  Vy jste poměrně mladý člověk, který […]

Ekologická varianta zámkové dlažby

Ekologická varianta zámkové dlažby

Vydáno 15.12.2021

Společnost Semmelrock Stein + Design dlažby s.r.o. nabízí svým zákazníkům volnost a prostor ve své realizaci. V letošním roce se integrovala do společnosti Wienerberger a představila novinku ekologické zámkové dlažby. Zeptali jsme se Petra Magdy, jednatele společnosti. Vy nabízíte široké spektrum produktů. Můžete je představit? Okolí našich domovů je v dnešní době vnímáno mnohem více jako […]

Tisk 3D plastů dobývá průmysl

Tisk 3D plastů dobývá průmysl

Vydáno 16.11.2021

Plastový 3D tisk patří mezi ty technologie Průmyslu 4.0, kterým se v minulosti nedostávalo tolik pozornosti. V současné době však prudce dohání tempo a nachází své nezastupitelné místo v průmyslu. Tuto pozici si nevydobyl náhodou – dokazují to i příklady jeho využití z výroby ŠKODA AUTO. Jaké je hlavní využití 3D tisku plastů ve výrobních podnicích? Kam směřuje jeho […]

Magnety jsou pojítkem, prodáváme efektivitu

Magnety jsou pojítkem, prodáváme efektivitu

Vydáno 8.11.2021

Společnost WALMAG MAGNETICS s.r.o. bude letos slavit, a to hned dvakrát. ,,Finanční rok sice skončil, ale už teď máme zásoby objednávek na rekordních číslech a stále přibývají. Budeme tedy pokračovat v tom, co děláme,” říká Filip Šejba, spolumajitel společnosti.  Můžete nám představit vaše produkty, případně o které je v současnosti největší zájem? Již více než 30 […]

Zobrazit Více