V roce 2035 budou vedle sebe v Dukovanech stát dvě jaderné elektrárny

Vydáno 2.5.2017 energetikafirmy & trhy

Podle společnosti ČEZ umožňuje stav jaderných bloků dukovanské elektrárny dalších 20 až 30 let provozu. Co ale bude dál?

 

„Pokrýváme více než 20 procent tuzemské spotřeby elektřiny,“ uvedl v interview pro Svět průmyslu Ing. Miloš Štěpanovský, ředitel ČEZ, Jaderná elektrárna Dukovany (dále jen EDU). EDU byla první provozovanou jadernou elektrárnou na území ČR, blok číslo jedna byl uveden do provozu v roce 1985. Instalovaný výkon je 2 040 megawattů a zaměstnává cca 1 200 lidí. Má čtyři jaderné bloky, jejichž projektová životnost byla původně plánována na 30 let, což je lhůta, která pro první z bloků uplynula minulý rok. ČEZ, a.s., coby vlastník ale dokladuje stav zařízení, který umožňuje provozovat tyto bloky dalších 20 až 30 let. V roce 2035 by  pak  měla podle Miloše Štěpanovského stát v souladu s energetickou koncepcí ČR vedle stávající elektrárny nová, která by měla být připravená na spuštění do provozu a výkonově nahradit tu stávající.

Začněme pocitovou otázkou. Co ve vás evokuje teze: EDU má dosloužit v roce 2035?

To je dobrá otázka na rozjezd rozhovoru… Nicméně – ve mně to vyvolá představu spuštění nové jaderné elektrárny v téhle lokalitě. V roce 2035 by tady vedle nás měla stát nová „jaderka“ – Dukovany II.

Jakými nejdůležitějšími událostmi EDU momentálně žije?

Aktuálně žijeme zpracováním dokumentace k žádostem pro nové provozní licence na stávající bloky, přesněji řečeno: na první blok jsme licenci již obdrželi, na bloky dva, tři, čtyři v současné době připravujeme dokumentaci k žádosti, tak abychom na konci roku 2017 měli všechny čtyři bloky pokryté novou provozní licencí. Pro nás to představuje provedení řady kontrol a dokladování stavu celé řady systémů, komponent, stavebních objektů atd. Smyslem je prokázat jejich spolehlivou funkci, bezpečný provoz na budoucích minimálně 20 let.

EDU dodala za rok 2016 do sítě 11,954 terawatthodin elektřiny, v porovnání s rokem 2015 její výroba klesla o 5,1 procenta (nejnižší od roku 1988). Co bylo příčinou?

Rozhodujícím způsobem zapůsobily odstávky, jež se pohybovaly kolem 120, někdy dokonce až 180 dní. Na jejich délku působily dva hlavní vlivy: za prvé – bylo nezbytné provést kontroly spousty komponent v souvislosti se zpracováním dokumentace k prodloužení provozu – a za druhé – proběhla kontrola dokumentace svarů.

Je reálná následující myšlenka, že „rok 2017 bude posledním rokem, kdy budou zejména díky rozsáhlým kontrolám, testům a zkouškám bloků na další dlouhodobý provoz probíhat několikaměsíční odstávky bloků“?

Z velké části ano. Avšak je třeba připomenout, že ještě v roce 2018 počítáme s delšími odstávkami, zhruba jeden a půl až dva měsíce. Důvodem ale už nejsou rozsáhlé kontroly, ty musí skončit letos, nýbrž modernizace (například centrální čerpací stanice), rekonstrukce, modifikace různých systémů, především v oblasti elektro, jež rovněž souvisí s prodlužováním životnosti EDU.

Jaký je váš názor na budoucí využívání jaderné energetiky pro výrobu elektrické energie v ČR? A co soběstačnost?

Současná jaderná energetika poskytuje spolehlivou, dostupnou, lacinou a bezemisní energii. Přesto i v dané oblasti se čeká nový vývoj – například nových typů reaktorů. Z mého pohledu: jestli chceme zůstat soběstačnou zemí v zásobování elektrickou energií, což by bylo pochopitelně nejen dobré, ale i žádoucí, potom je nezbytné budoucnost stavět na stabilních zdrojích, mezi něž se řadí za prvé jaderné elektrárny, za druhé plynové elektrárny, jež dokážou jednoduše a efektivně kompenzovat výkyvy spotřeby v síti, za třetí obnovitelné zdroje, které mají svoji úlohu v zásobování lokálních spotřebitelů. Dnes se intenzivně diskutuje o úsporách a o zajištění spotřeby pro domácnosti a lokální sídla, ovšem musíme počítat i se spotřebou průmyslu, dopravy, velkých aglomerací a tak dále. Tam bude pořád nutné spoléhat na již zmiňované stabilní velké zdroje. Bohužel zatím technicky nic vhodnějšího a lepšího nemáme k dispozici.

Buďme trochu vizionáři: jak bude vypadat EDU v roce 2035?

Možná se budu opakovat, ale EDU by mohla vypadat tak jako v současné době čili jako stále spolehlivá elektrárna – děláme pro to spoustu věcí. A vedle bude stát nová jaderná elektrárna, v podstatě připravená k uvedení do provozu. Jistě převezme všechny naše zkušenosti s provozem, údržbou, rozvojem atd.

Výstavba nové jaderné elektrárny je už jistá?

Podle schválené aktualizované státní energetické koncepce máme mít v roce 2035 postavenou a uvedenou do provozu novou „jaderku“ o výkonu minimálně jednoho bloku v Dukovanech, počítá se totiž s ukončením provozu stávající EDU Dukovany I. Abychom ji ale plně nahradili, měli bychom připravit dokonce dva bloky…

V jakém stavu je daný záměr?

Projekt má hodně milníků a ty běží dle předpokladu. V dané chvíli například probíhá zpracovávání tzv. studie EIA, připravuje se lokalita. Že by ale byl podepsán kontrakt s nějakým dodavatelem na výstavbu, na to je ještě příliš brzo.

Všiml jsem si, že EDU přijme během pěti let 170 pracovníků. Z toho bych vyvodil, že v budoucnost EDU věříte.

Rozhodně ano. V žádném případě bychom nenabírali lidi, kdybychom neměli budoucnost a počítali s propouštěním, to je nesmysl. Nabíráme personál s technickou kvalifikací, který musíme minimálně rok i dva školit, od pracovníků v jaderné elektrárně se vyžaduje značné penzum předpokladů, proto dostat se k nám není jednoduché. Pokud se to ovšem někomu podaří, tak tady zpravidla stráví celý svůj profesní život.

Jaká zkreslení se podle vás v souvislosti s energetikou nejčastěji objevují v médiích?

Z mého pohledu nás nejvíc trápí to, že předpokládáme vyvinutí takových technických řešení, která umožní zásobovat velkou energetiku čili průmysl, dopravu, aglomerace novými technologiemi, což jsou fotovoltaiky, větrné elektrárny a podobně. A přitom na to zatím technicky nejsme připraveni.

Před námi stojí obrovský otazník: v podstatě totiž nevíme, čím nahradíme zmiňované hromadně rozvíjející se zdroje, když nebude svítit slunce, foukat vítr… Jedná se o veliký problém, o kterém se nemluví, nebo minimálně, hlavně se nijak neřeší, jaksi automaticky se spoléhá na to, že stávající zdroje to budou nějakým způsobem kompenzovat, ale ono to tak nejde donekonečna.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem