L 410 NG nabírá směr k sériové výrobě

Vydáno 3.5.2017

Vývoj inovovaného modelu letounu se pozitivně promítl v celém českém leteckém průmyslu.

 

Dlouho očekávaný letoun L 410 NG, který byl vyvíjen v rámci právě ukončeného projektu MOSTA, úspěšně absolvoval převážnou většinu požadovaných zkoušek. Nyní se celý proces přípravy posouvá k sériové výrobě, která by měla začít v druhé polovině roku. Vývoj inovovaného modelu letounu se pozitivně promítl v celém českém leteckém průmyslu.

Hlavní událostí pro tento rok ve společnosti Aircraft Industries, a.s., je nový turbovrtulový letoun L 410 NG, který navazuje na to nejlepší z letounů řady L 410. Inovovaný model byl vyvíjen v rámci projektu MOSTA od roku 2010 („Modernizace malého dopravního letounu za účelem zvýšení efektivnosti a ekonomie jeho provozu“), který vznikl za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu v programu TIP a byl úspěšně obhájen na půdě společnosti Aircraft Industries, a.s., dne 29. března 2017. Významnou skutečností je to, že na projektu spolupracovala řada českých subjektů – spoluřešitelů projektu: Avia Propeller, s.r.o., EVEKTOR, spol. s r.o., GE Aviation Czech s.r.o., VR Group, a.s., JIHLAVAN, a.s., Jihostroj a.s., MESIT přístroje spol. s r.o., SVÚM a.s., UNIS, a.s., Vysoké učení technické v Brně, Aero Vodochody, a.s.,VZLÚ a.s. Aktuálně výrobce absolvuje poslední fáze certifikace a připravuje se na sériovou výrobu. „Zahájení sériové výroby předchází dokončení certifikačního procesu, kdy se nacházíme ve fázi pokračujících letových zkoušek. Aktuálně má v rámci certifikačních zkoušek náš prototyp nalétáno asi 400 hodin,“ sdělila Světu průmyslu generální ředitelka společnosti Ilona Plšková.

Nové investice ještě tento rok

Součástí certifikačního procesu jsou laboratorní zkoušky letadlových celků a modernizovaných přístrojů a agregátů, které se aktuálně realizují. „Koncem minulého roku byla dokončena statická zkouška křídla a dále byla zahájena únavová zkouška křídla. Rovněž probíhají únavové zkoušky modernizovaných podvozků. Dokončení certifikace letounu L 410 NG je plánováno v polovině roku 2017,“ dodala Ilona Plšková.

Pro kompletní rozjetí sériové výroby L 410 NG je ještě potřeba uskutečnit další kroky a investice. „Bude nutné například vypracovat nové NC programy pro dílce, které se dříve vyráběly na jiných méně výkonných frézovacích centrech. Bude potřeba vyrobit či upravit některé výrobní přípravky a dále ještě dovybavit některá pracoviště, například NDT pracoviště nebo pracoviště povrchových ochran,“ informovala Ilona Plšková. Společnost tak zahájí sériovou výrobu v druhé polovině letošního roku výrobou tří kusů. „Jejich dokončení pak plánujeme na příští rok,“ dodala generální ředitelka.

Delší dolet a vytrvalost

L 410 NG je turbovrtulový letoun, který navazuje na řadu L 410 a přináší zlepšené letové parametry a provozní charakteristiky. V souladu s vývojem v leteckém průmyslu se objeví modernější technologie a inovovaná avionika. Letadlo je nadále zařazeno v kategorii commuter, což znamená přepravu maximálně 19 cestujících s dvoučlennou posádkou.

Změnou prošla konstrukce křídla, které nyní obsahuje palivovou nádrž s větším objemem, a proto umožňuje podstatně delší dolet a vytrvalost. Nový stroj charakterizuje také zvýšení maximální vzletové hmotnosti a užitečného zatížení, může tak transportovat o 400 kilogramů více nákladu. Zvětšením prošel rovněž zavazadlový prostor, který je nyní dvojnásobný. Tato novinka se projevila v prodloužení nosové části letounu. Výkonnější pohonná jednotka sestává z motorů GE H85-200 BC04 spolu s vrtulemi AV 725.

Díky uvedeným vylepšením poskytne nový stroj lepší užitné vlastnosti, širší rozsah nasazení i komfort pro cestující. Zvýší se cestovní rychlost a podle výrobce by se měl zásadním způsobem zlepšit výkon motorů v teplých a vysokohorských podmínkách. Současně by měl mít provozovatel zajištěnu významně delší životnost letounu. V pilotní kabině je zabudován úplný Glass Cockpit a modernizací prošel i prostor pro cestující.

S novými kompozitovými díly

Snaha o snižování spotřeby paliva se projeví v používání odlehčených materiálů. L 410 NG tak bude mít do budoucna některé kompozitové díly, například dveře, jež sníží hmotnost a prostup tepla. Kompozitová konstrukce motorových gondol má kromě redukce hmotnosti a nákladů na výrobu přispět ke zvýšení účinnosti vstupního vzduchového kanálu pohonné jednotky a ke snížení aerodynamického odporu motorových gondol jako celku.

Letoun L 410 NG bude nabízen ve všech variantách jako stávající model L 410 UVP-E20. Objednávky na nový stroj jsou očekávány z celého světa a zejména z destinací, kde mají se stroji řady L 410 historicky dobré zkušenosti. Inovovaný model se poprvé coby prototyp vznesl na konci července 2015.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

TOP Rozhovory

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Vydáno 22.12.2017

Mirek Topolánek se pro Svět průmyslu vyjadřuje nejen k otázkám přijetí eura, imigrační politiky, ale také k motivům své kandidatury a svým šancím v boji o post prezidenta České republiky uspět.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Další zprávy

KDO DLÁŽDÍ CESTU DO CZEXITOVÉHO PEKLA?

KDO DLÁŽDÍ CESTU DO CZEXITOVÉHO PEKLA?

Vydáno 17.4.2018

Pokud Česká republika vystoupí z Evropské unie, je to, jako bychom se dobrovolně střelili do nohy. Alespoň z ekonomického hlediska je tedy rozhodně rozumné czexit odmítat. Objevil se však v české veřejné debatě o něm jeden nešvar.

OCENĚNÍ JE SIGNÁLEM DOBRÉ PRÁCE

OCENĚNÍ JE SIGNÁLEM DOBRÉ PRÁCE

Vydáno 12.4.2018

Společnosti PKS stavby v současné době patří k předním stavebním společnostem v oboru pozemního stavitelství v České republice, zaměstnává na tři stovky lidí a daří se jí opakovaně tvořit roční obrat kolem 1,5 miliardy korun. „Dokážeme to s konstantním kádrem zkušených lidí bez překotných personálních změn a výkyvů,“ říká Jaroslav Kladiva.

TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

Vydáno 11.4.2018

Plzeň se rozhodla, že se stane stoprocentním vlastníkem klíčového podniku Vodárna Plzeň. Přechod od původního vlastníka trval osm let. „Nutnost změny majetkových poměrů u společnosti Vodárna Plzeň logicky vyplynula z podmínek u dotačních titulů na vodohospodářské projekty, “ uvedl k důvodům odkoupení akcií od francouzské společnosti Veolia Ludvík Nesnídal.

NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

Vydáno 9.4.2018

Jsou tři problémy, které brzdí rozvoj stavebnictví. Pomalé schvalovací procesy, které prodlužují stavby i o několik let, a ekologičtí aktivisté. Ten největší problém však přináší ekonomický rozvoj – nedostatek kvalifikovaných pracovníků. S touto překážkou musí bojovat také slovenská společnost SMS a.s.

SVITAP JE SPOLEČNOST, KTERÁ UMÍ VŠE OD SPORTOVNÍ HALY PO UTĚRKU

SVITAP JE SPOLEČNOST, KTERÁ UMÍ VŠE OD SPORTOVNÍ HALY PO UTĚRKU

Vydáno 6.4.2018

„Naše výrobky se využívají ve stavebnictví, zemědělství, v oděvním průmyslu, produkujeme materiál, ze kterého se vyrábějí boty či šijí uniformy. Recyklujeme plasty a z nich vyrábíme páskové tkaniny. Je toho opravdu hodně,“ říká generální ředitel firmy SVITAP J. H. J. spol. s r. o. Jan Heřmanský.

INOVACE JSOU KLÍČEM K PROSPERITĚ FIRMY

INOVACE JSOU KLÍČEM K PROSPERITĚ FIRMY

Vydáno 5.4.2018

Mürdter Dvořák, lisovna, spol. s r.o. se díky nejmodernějším výrobním technologiím a vzdělávání svých zaměstnanců stále drží na špici v oboru vstřikování a konečné úpravy plastů především do automobilového průmyslu.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem