L 410 NG nabírá směr k sériové výrobě

Vydáno 3.5.2017

Vývoj inovovaného modelu letounu se pozitivně promítl v celém českém leteckém průmyslu.

 

Dlouho očekávaný letoun L 410 NG, který byl vyvíjen v rámci právě ukončeného projektu MOSTA, úspěšně absolvoval převážnou většinu požadovaných zkoušek. Nyní se celý proces přípravy posouvá k sériové výrobě, která by měla začít v druhé polovině roku. Vývoj inovovaného modelu letounu se pozitivně promítl v celém českém leteckém průmyslu.

Hlavní událostí pro tento rok ve společnosti Aircraft Industries, a.s., je nový turbovrtulový letoun L 410 NG, který navazuje na to nejlepší z letounů řady L 410. Inovovaný model byl vyvíjen v rámci projektu MOSTA od roku 2010 („Modernizace malého dopravního letounu za účelem zvýšení efektivnosti a ekonomie jeho provozu“), který vznikl za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu v programu TIP a byl úspěšně obhájen na půdě společnosti Aircraft Industries, a.s., dne 29. března 2017. Významnou skutečností je to, že na projektu spolupracovala řada českých subjektů – spoluřešitelů projektu: Avia Propeller, s.r.o., EVEKTOR, spol. s r.o., GE Aviation Czech s.r.o., VR Group, a.s., JIHLAVAN, a.s., Jihostroj a.s., MESIT přístroje spol. s r.o., SVÚM a.s., UNIS, a.s., Vysoké učení technické v Brně, Aero Vodochody, a.s.,VZLÚ a.s. Aktuálně výrobce absolvuje poslední fáze certifikace a připravuje se na sériovou výrobu. „Zahájení sériové výroby předchází dokončení certifikačního procesu, kdy se nacházíme ve fázi pokračujících letových zkoušek. Aktuálně má v rámci certifikačních zkoušek náš prototyp nalétáno asi 400 hodin,“ sdělila Světu průmyslu generální ředitelka společnosti Ilona Plšková.

Nové investice ještě tento rok

Součástí certifikačního procesu jsou laboratorní zkoušky letadlových celků a modernizovaných přístrojů a agregátů, které se aktuálně realizují. „Koncem minulého roku byla dokončena statická zkouška křídla a dále byla zahájena únavová zkouška křídla. Rovněž probíhají únavové zkoušky modernizovaných podvozků. Dokončení certifikace letounu L 410 NG je plánováno v polovině roku 2017,“ dodala Ilona Plšková.

Pro kompletní rozjetí sériové výroby L 410 NG je ještě potřeba uskutečnit další kroky a investice. „Bude nutné například vypracovat nové NC programy pro dílce, které se dříve vyráběly na jiných méně výkonných frézovacích centrech. Bude potřeba vyrobit či upravit některé výrobní přípravky a dále ještě dovybavit některá pracoviště, například NDT pracoviště nebo pracoviště povrchových ochran,“ informovala Ilona Plšková. Společnost tak zahájí sériovou výrobu v druhé polovině letošního roku výrobou tří kusů. „Jejich dokončení pak plánujeme na příští rok,“ dodala generální ředitelka.

Delší dolet a vytrvalost

L 410 NG je turbovrtulový letoun, který navazuje na řadu L 410 a přináší zlepšené letové parametry a provozní charakteristiky. V souladu s vývojem v leteckém průmyslu se objeví modernější technologie a inovovaná avionika. Letadlo je nadále zařazeno v kategorii commuter, což znamená přepravu maximálně 19 cestujících s dvoučlennou posádkou.

Změnou prošla konstrukce křídla, které nyní obsahuje palivovou nádrž s větším objemem, a proto umožňuje podstatně delší dolet a vytrvalost. Nový stroj charakterizuje také zvýšení maximální vzletové hmotnosti a užitečného zatížení, může tak transportovat o 400 kilogramů více nákladu. Zvětšením prošel rovněž zavazadlový prostor, který je nyní dvojnásobný. Tato novinka se projevila v prodloužení nosové části letounu. Výkonnější pohonná jednotka sestává z motorů GE H85-200 BC04 spolu s vrtulemi AV 725.

Díky uvedeným vylepšením poskytne nový stroj lepší užitné vlastnosti, širší rozsah nasazení i komfort pro cestující. Zvýší se cestovní rychlost a podle výrobce by se měl zásadním způsobem zlepšit výkon motorů v teplých a vysokohorských podmínkách. Současně by měl mít provozovatel zajištěnu významně delší životnost letounu. V pilotní kabině je zabudován úplný Glass Cockpit a modernizací prošel i prostor pro cestující.

S novými kompozitovými díly

Snaha o snižování spotřeby paliva se projeví v používání odlehčených materiálů. L 410 NG tak bude mít do budoucna některé kompozitové díly, například dveře, jež sníží hmotnost a prostup tepla. Kompozitová konstrukce motorových gondol má kromě redukce hmotnosti a nákladů na výrobu přispět ke zvýšení účinnosti vstupního vzduchového kanálu pohonné jednotky a ke snížení aerodynamického odporu motorových gondol jako celku.

Letoun L 410 NG bude nabízen ve všech variantách jako stávající model L 410 UVP-E20. Objednávky na nový stroj jsou očekávány z celého světa a zejména z destinací, kde mají se stroji řady L 410 historicky dobré zkušenosti. Inovovaný model se poprvé coby prototyp vznesl na konci července 2015.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

Vydáno 18.9.2018

„Český letecký průmysl má ohromný potenciál a jsem nesmírně rád, že mohu být jeho součástí a aktivně přispívat k jeho rozvoji,“ říká Milan Šlapák, prezident společnosti General Electric pro Českou a Slovenskou republiku a programový ředitel společnosti GE Aviation Czech.

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

Vydáno 14.9.2018

„L-39NG je pro Aero Vodochody novým začátkem, který nás posouvá zpět mezi světovou třídu producentů vlastních proudových letadel,“ řekl Světu průmyslu Giuseppe Giordo, prezident a výkonný ředitel společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl velmi dobrý a mohly za to hlavně rostoucí ceny surovin, které umožnily investiční činnost v těžebním a zpracovatelském průmyslu. Také se dařilo v energetice klasické i obnovitelné a v kolejových vozidlech,“ říká Antonín Růžička, generální ředitel WIKOV INDUSTRY.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

Vydáno 7.9.2018

„Dodnes není jednoduché prosazovat některé prvky automatizace, zejména když mají nahradit rutinní zaběhnuté činnosti. Možná je to také trochu české specifikum, přece jen jsme konzervativnější než některé jiné země,“ říká Vladislava Česáková, výkonná ředitelka a členka představenstva společnosti ZAT a.s.

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

Vydáno 4.9.2018

Hrají všemi barvami, mají dřevěné i kamenné dekory a vyrábí je společnost Kronospan, evropský lídr v produkci dřevotřískových desek. „Materiál budoucnosti pro náš obor je použité dřevo. Jeho zpracováním pomáháme životnímu prostředí,“ říká Sylva Krechlerová, jednatelka společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

Vydáno 30.8.2018

„Naše mikroskopy se podílejí na výzkumu všech nejdiskutovanějších záležitostí týkajících se zdraví lidí. V průmyslu je zase pěkným příkladem chytrý telefon. Když si představíte jeho vývoj, tak téměř na každém kroku se podílela naše technologie,“ říká Hynek Peřina, generální ředitel společnosti Thermo Fisher Scientific.

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem