L 410 NG nabírá směr k sériové výrobě

Vydáno 3.5.2017

Vývoj inovovaného modelu letounu se pozitivně promítl v celém českém leteckém průmyslu.

 

Dlouho očekávaný letoun L 410 NG, který byl vyvíjen v rámci právě ukončeného projektu MOSTA, úspěšně absolvoval převážnou většinu požadovaných zkoušek. Nyní se celý proces přípravy posouvá k sériové výrobě, která by měla začít v druhé polovině roku. Vývoj inovovaného modelu letounu se pozitivně promítl v celém českém leteckém průmyslu.

Hlavní událostí pro tento rok ve společnosti Aircraft Industries, a.s., je nový turbovrtulový letoun L 410 NG, který navazuje na to nejlepší z letounů řady L 410. Inovovaný model byl vyvíjen v rámci projektu MOSTA od roku 2010 („Modernizace malého dopravního letounu za účelem zvýšení efektivnosti a ekonomie jeho provozu“), který vznikl za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu v programu TIP a byl úspěšně obhájen na půdě společnosti Aircraft Industries, a.s., dne 29. března 2017. Významnou skutečností je to, že na projektu spolupracovala řada českých subjektů – spoluřešitelů projektu: Avia Propeller, s.r.o., EVEKTOR, spol. s r.o., GE Aviation Czech s.r.o., VR Group, a.s., JIHLAVAN, a.s., Jihostroj a.s., MESIT přístroje spol. s r.o., SVÚM a.s., UNIS, a.s., Vysoké učení technické v Brně, Aero Vodochody, a.s.,VZLÚ a.s. Aktuálně výrobce absolvuje poslední fáze certifikace a připravuje se na sériovou výrobu. „Zahájení sériové výroby předchází dokončení certifikačního procesu, kdy se nacházíme ve fázi pokračujících letových zkoušek. Aktuálně má v rámci certifikačních zkoušek náš prototyp nalétáno asi 400 hodin,“ sdělila Světu průmyslu generální ředitelka společnosti Ilona Plšková.

Nové investice ještě tento rok

Součástí certifikačního procesu jsou laboratorní zkoušky letadlových celků a modernizovaných přístrojů a agregátů, které se aktuálně realizují. „Koncem minulého roku byla dokončena statická zkouška křídla a dále byla zahájena únavová zkouška křídla. Rovněž probíhají únavové zkoušky modernizovaných podvozků. Dokončení certifikace letounu L 410 NG je plánováno v polovině roku 2017,“ dodala Ilona Plšková.

Pro kompletní rozjetí sériové výroby L 410 NG je ještě potřeba uskutečnit další kroky a investice. „Bude nutné například vypracovat nové NC programy pro dílce, které se dříve vyráběly na jiných méně výkonných frézovacích centrech. Bude potřeba vyrobit či upravit některé výrobní přípravky a dále ještě dovybavit některá pracoviště, například NDT pracoviště nebo pracoviště povrchových ochran,“ informovala Ilona Plšková. Společnost tak zahájí sériovou výrobu v druhé polovině letošního roku výrobou tří kusů. „Jejich dokončení pak plánujeme na příští rok,“ dodala generální ředitelka.

Delší dolet a vytrvalost

L 410 NG je turbovrtulový letoun, který navazuje na řadu L 410 a přináší zlepšené letové parametry a provozní charakteristiky. V souladu s vývojem v leteckém průmyslu se objeví modernější technologie a inovovaná avionika. Letadlo je nadále zařazeno v kategorii commuter, což znamená přepravu maximálně 19 cestujících s dvoučlennou posádkou.

Změnou prošla konstrukce křídla, které nyní obsahuje palivovou nádrž s větším objemem, a proto umožňuje podstatně delší dolet a vytrvalost. Nový stroj charakterizuje také zvýšení maximální vzletové hmotnosti a užitečného zatížení, může tak transportovat o 400 kilogramů více nákladu. Zvětšením prošel rovněž zavazadlový prostor, který je nyní dvojnásobný. Tato novinka se projevila v prodloužení nosové části letounu. Výkonnější pohonná jednotka sestává z motorů GE H85-200 BC04 spolu s vrtulemi AV 725.

Díky uvedeným vylepšením poskytne nový stroj lepší užitné vlastnosti, širší rozsah nasazení i komfort pro cestující. Zvýší se cestovní rychlost a podle výrobce by se měl zásadním způsobem zlepšit výkon motorů v teplých a vysokohorských podmínkách. Současně by měl mít provozovatel zajištěnu významně delší životnost letounu. V pilotní kabině je zabudován úplný Glass Cockpit a modernizací prošel i prostor pro cestující.

S novými kompozitovými díly

Snaha o snižování spotřeby paliva se projeví v používání odlehčených materiálů. L 410 NG tak bude mít do budoucna některé kompozitové díly, například dveře, jež sníží hmotnost a prostup tepla. Kompozitová konstrukce motorových gondol má kromě redukce hmotnosti a nákladů na výrobu přispět ke zvýšení účinnosti vstupního vzduchového kanálu pohonné jednotky a ke snížení aerodynamického odporu motorových gondol jako celku.

Letoun L 410 NG bude nabízen ve všech variantách jako stávající model L 410 UVP-E20. Objednávky na nový stroj jsou očekávány z celého světa a zejména z destinací, kde mají se stroji řady L 410 historicky dobré zkušenosti. Inovovaný model se poprvé coby prototyp vznesl na konci července 2015.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

Vydáno 17.6.2019

Začalo to jednoduchými žertíky nudících se studentů. V současné době patří kyberzločin k těm nejnebezpečnějším, co může být. „Podle analýz FBI jde o organizovanou činnost, která svou rozsáhlostí bývá přirovnávána k pašování drog nebo k obchodování s bílým masem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu budoucí generální ředitel společnosti Avast Software s.r.o. Ondřej Vlček.

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

Vydáno 28.6.2019

Montážní linka je digitálně řízena, v některých částech podniku pracuje více robotů než lidí, materiál rozvážejí autonomní vozíky, k dosažení vyšší kvality napomáhá akustická a pachová laboratoř či unikátní vodní komora, díly na montážní linky putují z robotizovaného skladu, zaměstnanci se vzdělávají v moderním tréninkovém centru.

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

Vydáno 25.6.2019

„Jedním z hlavních cílů firmy Reisswolf je nabídnout zákazníkům bezpečnou likvidaci všech nosičů dat, jejich uložení, správu a případně digitalizaci v jednotném bezpečnostním standardu po celém světě. O kvalitě poskytovaných služeb svědčí i získané certifikáty od Národního bezpečnostního úřadu,“ říká Vlastimil Balín, ředitel společnosti REISSWOLF likvidace dokumentů a dat, s.r.o.

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

Vydáno 20.6.2019

„Jsme zcela soběstačná firma, dokážeme obsáhnout vše od prvotního konceptu přes konstrukční práce, výrobu dílů či svařenců, jejich nalakování až po finální montáž a zprovoznění u nás a instalaci u zákazníka včetně garančního záručního servisu. V podstatě na všechno máme vlastní oddělení, což představuje pro naše zákazníky vysoký standard,“ říká Martin Kouřil, ředitel společnosti Montana.

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem