Snažíme se prosazovat Průmysl 4.0 – jít cestou digitalizace a automatizace

Vydáno 10.5.2017

V rakovnickém závodě firma VALEO AUTOKLIMATIZACE k.s. ověřuje a implementuje principy spojené se čtvrtou průmyslovou revolucí pro celou skupinu Valeo.

 

Bez papírů, bez per. Tak zní heslo, kterým se řídí ve společnosti VALEO AUTOKLIMATIZACE k.s. Dobře to ilustruje snahu prosazovat v praxi trendy spojené s moderními výrobními a vývojovými postupy, pro které se používá souhrnný název Průmysl 4.0. V rakovnickém závodě firma principy spojené se čtvrtou průmyslovou revolucí ověřuje a implementuje nejen pro české zastoupení, ale pro celou skupinu Valeo.

„Francouzský koncern Valeo má v České republice tři výrobní závody, v Rakovníku, Humpolci a Žebráku, a jedno vývojové centrum (R&D) v Praze,“ vysvětluje v interview pro Svět průmyslu Ing. Vladimír Sommer, generální ředitel společnosti VALEO AUTOKLIMATIZACE k.s. Ta se specializuje na výrobu produktů zabezpečujících teplotní komfort v kabině vozu, konkrétně to jsou v Rakovníku klimatizační jednotky a ovládací panely. V Humpolci se pak vyrábějí klimatizační kompresory a v Žebráku výparníky. Praha se zaměřuje kromě technického vývoje uvedených produktů také na vývoj senzorů, softwaru a systémů pro autonomní auta (parkovací asistenty, kamery, nouzové brzdění, hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomaty).

Valeo, které v ČR zaměstnává 3 500 lidí, tvoří na českém území tři výrobní subjekty: VALEO AUTOKLIMATIZACE k.s. (Rakovník), Valeo Compressor Europe s.r.o. (Humpolec) a VALEO VÝMĚNÍKY TEPLA s.r.o. (Žebrák).

Jaké nové projekty jste zajišťovali v roce 2016?

Na projekty se můžeme podívat ze dvou hledisek: první souvisí s dodávkami našim zákazníkům, ale na tomto místě bych zdůraznil to druhé, které obecně charakterizuje směr, kterým se ubíráme, tzn. přesun centra R&D v rámci Prahy do oblasti Hostivaře, kde jsme získali a pronajali si zcela novou budovu, se záměrem rozšiřovat se v těchto aktivitách. V oblasti výroby se snažíme prosazovat Industry 4.0, to znamená jít cestou digitalizace, automatizace výroby, integrace systémů a vyšší efektivity díky propracovanější logistice. Připomenu naše heslo: No paper, no pen.

 


„Provozujeme vlastní testovací polygon v Milovicích, což je unikum i v rámci skupiny Valeo.“

Vladimír Sommer


 

Lze se na váš výrobní program podívat optikou tržeb?

Co se týče objemu, seřadil bych naše produkty následovně: na prvním místě jsou klimatizace, na druhém kompresory a na třetím ovládací panely do vozů.

Jak dopadne srovnání výsledků hospodaření roků 2016 a 2015? A rok 2017?

Nejdřív připomenu výsledky celé skupiny, tržby za rok 2016 oproti roku 2015 vzrostly o 14 procent. Valeo v ČR kopíruje daný trend, ve srovnávaných letech  byl nárůst  tržeb ve výši 10 procent. Co se týče výhledu pro rok 2017, opět očekáváme dvouciferný růst tržeb.

Některé firmy si stěžují na nedostatek zakázek. Jak jste byli kapacitně vytíženi v roce 2016? Nakolik jste vyprodaní na rok 2017?

Pro nás platila a platí obrácená situace, tedy jak v roce 2016, tak i v roce 2017 jsme nejenže naplněni, ale musíme začít využívat i víkendové směny, a v příštích měsících či letech nás čeká i rozšiřování výroby, protože v ČR jsme na hranici s kapacitami.

Kdo patří mezi vaše hlavní klienty? Máte recept na získávání nových partnerů?

Našimi klíčovými zákazníky jsou v podstatě všechny známé automobilky, kupříkladu VW, BMW, Daimler, PSA, Renault, GM, Ford. Pokud jde o získávání nových klientů, žádné standardní recepty neplatí, v automobilovém průmyslu vše funguje jinak než v ostatních sektorech, zakázky se většinou začínají domlouvat několik let dopředu a v našem případě je to plně v kompetenci naší mateřské společnosti, která tak vlastně byznys pro nás do ČR přináší.

Kde končí vaše produkty?

Bavíme-li se o českých filiálkách, tzn. Humpolec, Rakovník, Žebrák, tak mohu říct, že závod v Žebráku dodává své výrobky v rámci skupiny Valeo, kdežto produkty ze závodů v Humpolci a Rakovníku z 80 procent míří do zemí EU. Valeo je globální společnost, snažíme se být zákazníkovi co nejblíže, je-li etablován v Číně, tak výrobky dodává Valeo Čína a podobně.

Inovaci věnujete maximum pozornosti, a to nejen v centru R&D v Praze, že?

K inovaci přistupujeme zejména ze strany výrobků a procesů. R&D Praha patří do první skupiny, přičemž výrobek vytváří a ladí společně se zákazníkem řadu let dopředu. Praha patří mezi nejvýznamnější R&D centra v rámci skupiny Valeo pro oblast autonomního řízení, další centra jsou ve Francii a v Německu. V Praze máme tři tisíce metrů čtverečních laboratoří, testovací plochu; provozujeme vlastní testovací polygon v Milovicích, což je unikum i v rámci skupiny Valeo. Zaměřujeme se na vývoj již zmíněných komponent, tj. klimatizace, kompresory, panely, autonomní parkování, kamerové systémy, senzorový software apod. Během dvou let došlo k dramatickému nárůstu počtu zaměstnanců, dnes jejich počet dosahuje 500.

Inovaci procesů prosazujeme v našich závodech, v poslední době úzce souvisí s trendem Industry 4.0; tady není od věci se pochlubit tím, že Rakovník byl vybrán skupinou Valeo jako jeden ze zásadních závodů, kde se principy jednak ověřují, jednak implementují. Takže se skutečně snažíme tzv. jít s dobou a připravit budoucnost v rámci celé skupiny v ČR.

Kolik finančních prostředků investujete a kam směřují?

Valeo celosvětově investuje kupříkladu do R&D kolem 10 procent tržeb, tzn., že i my jsme v rámci dané oblasti podobně aktivní. V loňském roce největší investici představovaly příprava a přesun R&D v rámci Prahy, z centra jsme se přemístili do nového areálu v Hostivaři, akce si vyžádala 600 milionů korun. Samozřejmě jsme připraveni investovat i do závodů v Rakovníku, Žebráku a v Humpolci. Vedle rozšiřování výroby půjde o zapojení prvků souvisejících s Industry 4.0.

Řadíte se mezi přední výrobce ve svém oboru. Jak silné je konkurenční prostředí? Jak těžké je najít na trhu příležitosti?

Rozhodně je silné, a to i přesto, že na trhu v daném oboru svým způsobem není příliš hráčů, nicméně krédo Valea zní: Být buď první, maximálně druhý. A je jasné, že se nám to daří: například v asistenčních systémech jsme číslo jedna, totéž platí u stěračů, kontrolních panelů, startérů, v klimatizacích jsme třeba číslo dvě. Filozofie Valea se řídí tím, že tam, kde nejsme schopni dosáhnout žádaného pořadí, zajišťujeme například akvizice, vloni přibyly firmy Peiker a Spheros, letos v lednu Ichikoh, navíc jsme založili společný podnik Valeo Siemens eAutomotive. Nejsme-li schopni uspět naznačenými způsoby, tak se podobných aktivit raději zbavujeme.

Připravujete nějaké podstatné novinky pro automobilový trh na letošní rok či nastávající léta?

Naše aktivity jednoznačně souvisí s trendem v automobilech a to je rychlý přechod na jejich elektrifikaci, tzn., že bude čím dál tím víc přibývat aut na elektropohony, což pro nás představuje velkou výzvu a příležitost. Objevuje se obrovský prostor připravit výrobky, které budou vyhovovat novým požadavkům.

Vnímáte nějaké hrozby?

Nemluvil bych přímo o hrozbě, nýbrž o komplikaci, například v souvislosti s intervencí ČNB, protože vzhledem k tomu, že prodáváme do EU, tzn. v eurech, významným způsobem nás to ovlivňuje. Další věcí je otázka pracovní síly, stále převládá nepružnost a nedostatek mobility zaměstnanců mezi regiony. Valeo bude hledat nejen nové dělníky, ale i spoustu kvalifikovaných inženýrů. Zatím se nám daří lidi motivovat a přivést, například v rámci skupiny Valeo za posledních pět let mluvíme o 45 tisících inženýrech a dělnících, jenom v Praze během posledních pěti let vzrostl počet nových inženýrů o 450. Na druhou stranu ale vidíme, že dokud nedojde do budoucna k nějaké podpoře i z pohledu zákonů, zákoníku práce, budeme pořád dost blokováni v úspěšném rozvíjení našich aktivit.

Jaké trendy, které ovlivní váš obor, vidíte v příštích deseti až 20 letech?

V našem případě v podstatě stále mluvíme o několika oborech, které jsou pochopitelně prověřovány a ověřovány v rámci skupiny Valeo, kde existují týmy lidí, kteří se vizemi zabývají… Znovu je potřeba zdůraznit, že všechno bude záviset na rychlosti rozvoje elektrifikace vozidel, protože tam bude vládnout zcela jiné prostředí, ať se týká energií, či akustických podmínek, protože naše výrobky vytvářejí určitý hluk, protože se tam „něco“ točí a rotuje. Proto budeme muset buď najít úplně jiný systém, který třeba odstraní rotující části, anebo naopak – výrobky vyvinout takovým způsobem, aby jednak konzumovaly minimum energie, protože v každém případě půjde o baterie, a hlavně – aby se pochopitelně chovaly tak, aby zákazník nepociťoval non komfort. Tohle si myslím, že je otázka další dekády, kdy se bude muset dojít k tomu, jakým způsobem osazovat nová elektrifikovaná vozidla, o nichž předpokládáme, že zanedlouho budou převládat.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem