SILON letos pokoří hranici sto tisíc tun objemové produkce

Vydáno 11.5.2017

V dubnu společnost zahájila pravidelné dodávky polyesterových vláken z nové výrobní linky.

 

Společnost SILON s.r.o. z Plané nad Lužnicí se zaměřuje na vývoj a produkci kompaundů na bázi polyolefinů a polyesterových vláken. Výrobky této firmy s téměř sedmdesátiletou historií najdou využití především ve stavebnictví, automotive, oblasti hygieny a lékařství, ale i v nespočtu dalších odvětví. Firma vyrábí rovněž polyesterovou střiž z recyklovaných PET lahví. V dubnu SILON zahájil pravidelné dodávky polyesterových vláken z nové výrobní linky, která je vybavená nejmodernějším zařízením s jednostupňovou výrobní technologií. Společnost vstoupila do roku 2017 s optimismem. „V letošním roce by měla padnout magická hranice vyrobeného objemu sto tisíc tun,“ říká Dr. Bernd Morawitz v rozhovoru pro Svět průmyslu.

V roce 2016 jste v důsledku zvýšení cen vstupních surovin předpokládal nárůst obratu zhruba o šest procent. Naplnil se tento odhad?

Našich cílů pro příjmovou stranu rozpočtu pro rok 2016 bylo dosaženo. U množstevních cílů jsme měli trochu zpoždění s ohledem na uvádění našeho nového zařízení s jednostupňovou výrobní technologií do provozu. Problémy jsme rychle vyřešili, a tak do nového roku vstupujeme velmi optimisticky. Letos by měla padnout magická hranice sto tisíc tun vyrobených produktů.

Které hlavní cíle jste si stanovili pro tento rok?

Bezpečnost, kvalita a hospodářský úspěch, to jsou naše hlavní cíle pro rok 2017. Na prvním místě stojí zdraví našich zaměstnanců. Investovali jsme do lepší ochrany na pracovišti a připravili koncept vzdělávání s důrazem na bezpečnost práce. Požadavky trhu se v posledních letech od základu změnily. Očekávání týkající se kvality našich výrobků a obchodních procesů jsou výrazně vyšší a my je chceme naplnit. Koncentrace na naše rozpočtové cíle zajistí budoucnost naší společnosti. Důležité je pro nás také to, aby se na úspěchu podíleli i naši zaměstnanci.

Rok 2017 se jeví pro exportéry s ohledem na brexit jako minimálně nejistý – upřednostnění domácí výroby v USA či bojkot západního zboží v Rusku. Očekáváte změny ve skladbě vašeho odbytového trhu?

Podíl vývozu je nadále u společnosti SILON vysoký. Přesto zůstáváme díky našim strategickým opatřením z velké části ušetřeni nepříznivých, zpravidla politicky motivovaných změn. Nelze ovšem přehlížet, že politika měla zčásti velký dopad i na rozvoj jednotlivých trhů, v poslední době ne zrovna příznivý.

V Anglii nebo ve východoevropských zemích je SILON relativně slabě zastoupen, a proto se nás zdejší změny prakticky nedotkly. Jak bude myšlenka „Amerika především“ v budoucnosti opravdu prosazována, se podle našeho názoru nedá nyní předvídat. Průmysl, i americký, je příliš provázaný, což znamená, že příliš silný protekcionismus může velmi poškodit i domácí průmysl. Pro naši společnost je rozhodující, aby byla blízko zákazníkům, zejména zákazníkům s mezinárodní působností. Jedním z výsledků této strategie je i letošní investice do vlastní výrobní kapacity v USA.

Jak pokračuje rozvoj strategie „dvojích zdrojů“, která vás má ochránit před výpadky ve výrobě?

Spolehlivost dodavatelského řetězce je v posledních letech stále důležitější. Musíme být připraveni na to, aby havárie u našich dodavatelů, jako tomu bylo například v létě 2015 v Česku, neměly žádný dopad na naši vlastní výrobu a zásobování našich zákazníků. Mít strategickou alternativu je pro nás nutností. Vyžaduje určité finanční investice, protože rozdělením množství mezi více dodavatelů přicházíme o objemové bonifikace, ale cena za prostoje výroby je každopádně vyšší.

Sledujete bonitu odběratelů?

Velmi pečlivě sledujeme, jak se vyvíjí platební chování našich zákazníků. Změny zpravidla ukazují na to, že má zákazník problémy. Dodatečné zajištění nebo důsledné schvalování dodávek může pomáhat jako prevence ztrát způsobených dluhy. Stoprocentní ochrana ale zcela jistě neexistuje.

V uplynulém období jste plánovali investovat zhruba 100 milionů korun. Které nejdůležitější projekty byly realizovány?

Po velkých investicích v oblasti výroby vláken a směsí byl rok 2016 rokem konsolidace. Těžiště našich investic leželo zejména ve zlepšování našich výrobních postupů, ale také v podpoře našeho výzkumu a vývoje. Zejména tuto poslední oblast vnímají naši zákazníci stále více jako výrazný charakteristický rys společnosti SILON.

Nejvýznamnější investici v oblasti výzkumu a vývoje jsme realizovali v prvním kvartálu letošního roku. Moderní přístroj (chlortester) v hodně půl milionu eur je třetím svého druhu na světě. Je to nejmodernější testovací přístroj na měření odolnosti trubek vyrobených z polymerního materiálu vůči účinkům chlorované vody. Výsledky prováděných testů nám zajistí spolehlivá vstupní data pro vlastní výrobu i vývoj nových produktů. Možnosti testování nabídneme jako přidanou hodnotu i našim zákazníkům.

SILON uvádí, že je největším zpracovatelem surovin z recyklovaných PET lahví v České republice. Plánujete využívat případně i jiné recyklovatelné suroviny?

V oblasti vláken zpracováváme ročně ekvivalent asi jedné miliardy PET lahví. Při tom vždy podle receptury využíváme čiré i barevné lahve.

Určitě existují i alternativy k polyesterovým lahvím, například netříděný průmyslový odpad. Jeho použití má ovšem kvůli omezené dostupnosti na celkovém množství pouze malý podíl.

Dotýká se vás sílící vliv asijských zpracovatelů PET, zejména čínských? 

V Číně nyní nevidíme žádné velké nebezpečí, protože její orientace na masové zboží není kompatibilní s přáními našich zákazníků.

V celé oblasti průmyslu je aktuálně velkým tématem kvalifikovaná pracovní síla. Zasáhl i vaši firmu tento obecný nedostatek?

Dostupnost nekvalifikovaných nebo málo kvalifikovaných pracovníků v současné době není optimální, ale ani nevzbuzuje obavy. V oblasti vysoce kvalifikované pracovní síly je v plném proudu „válka o talenty“. Speciální znalosti, které jsou potřeba v našem podnikání, jsou v regionu vzácné. Nábor tedy probíhá celorepublikově a přímo konkurujeme regionům, jako je Praha, Plzeň nebo Brno.

Avizovali jste ukončení spolupráce s pracovními agenturami. Jak se to projevuje na chodu firmy?

Společnost SILON využívá pracovní agentury výlučně jako podporu vlastního náboru. Nezaměstnáváme externí pracovníky, to znamená, že každý nový zaměstnanec dostane po úspěšném zapracování pracovní smlouvu na dobu neurčitou. Tím se chceme odlišit od velkého množství podniků a počítáme přitom i s vícenáklady za ztrátu flexibility. Jsme přesvědčeni, že tímto přístupem vytvoříme lepší firemní kulturu a podpoříme pochopení toho, že nadcházející úkoly můžeme zvládnout pouze společně jako „rodina“.

Praktickou výukou se má SILON podílet na nově vznikajícím oboru s maturitou: strojní a přístrojová mechanika – technologie zpracování plastů. Je o něj zájem?

Ve spolupráci s vyšší odbornou školou v Táboře jsme vytvořili nový studijní program, přičemž jsou definovány osnovy a probíhají všechna povolovací řízení. Dosud ovšem úspěch modelu ztroskotával na počtu zájemců. Ale nevzdáme se a letos budeme tento studijní program propagovat mnohem intenzivněji.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

NENASKOČÍME-LI NA PALUBU, LOĎ PŘÍLEŽITOSTÍ ODPLUJE JINAM

NENASKOČÍME-LI NA PALUBU, LOĎ PŘÍLEŽITOSTÍ ODPLUJE JINAM

Vydáno 20.1.2020

„Pokud srovnáme plány rozvoje obnovitelných zdrojů pro produkci elektřiny v zemích V4, pak má Česko jednoznačně nejmenší ambice,“ říká v rozsáhlém rozhovoru pro Svět průmyslu Martin Sedlák ze Svazu moderní energetiky. Rozpovídal se také o cílech organizace, jejích dosavadních úspěších, ale také o osvětě veřejnosti, jaderných elektrárnách a stavu tuzemské energetiky.

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

Vydáno 10.1.2020

Příběh společnosti Alcaplast, výrobce sanitární techniky, kterou na jižní Moravě vybudovali Radka Prokopová s manželem Františkem Fabičovicem, vypadá pohádkově. Lídr oboru ve střední a východní Evropě si ale musel náročnou cestu na vrchol vyšlapat. „Náš segment je velice konkurenční, na trhu se potkáváme se světovými značkami a výrobci, proto musíme mít výrobky dotažené do posledního detailu,“ říká v rozhovoru výkonná ředitelka Alcaplastu.

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

Vydáno 8.1.2020

Až pojedete na prodloužený víkend do hotelového wellness a usednete tam do horké vířivky, je dost možné, že vám bude pohodlí zajišťovat výrobek od české firmy USSPA. Ta je totiž v oboru spa lídrem na českém trhu a velké jméno má i v rámci Evropy. „Při všech činnostech myslíme na nejpodstatnější věc: vířivky jsou pro zákazníkův užitek, jeho relaxaci a radost, to stojí na prvním místě,“ říká Kateřina Kadlecová.

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

Vydáno 6.1.2020

„Nejsem plnohodnotný kamioňák ani technický typ,“ říká o sobě Martina Šmídlová, která se téměř dvě dekády významně podílí na chodu společnosti Šmídl působící v kamionové přepravě. Největší problém oboru vidí především v nedostatku řidičů, budoucnost autonomních náklaďáků na silnicích je však podle ní stále vzdálená.

Zobrazit Více