Hladký konec devizových intervencí

Vydáno 15.5.2017

Období devizových intervencí po téměř tři a půl roce skončilo a politika ČNB se tak může vrátit do starých kolejí. Tak se dá shrnout dění z prvního dubnového týdne, kdy se centrální banka podle očekávání rozhodla dále nedržet korunu nad dřívější intervenční hranicí a vrátit její vývoj do rukou trhu..

 

Samotný exit proběhl velmi hladce, koruna si postupně začala hledat rovnovážnou úroveň bez nějakých extrémních výstřelků. Žádný kvazišvýcarský scénář se neopakoval, a tak koruna na pár dnů vykazovala zisky okolo jednoho až dvou procent, posléze se její kurz stabilizoval jen nedaleko dřívější intervenční hranice. Úvahy některých hráčů na trhu o rychlém posílení, či dokonce návratu k silné koruně jako před intervencemi se zatím nenaplňují a hned tak vlastně ani naplnit nemusí. Ne proto, že by měl trh strach z případného zásahu centrální banky, která sama deklarovala, že trh pouze sleduje, ale nijak do něj nezasahuje. Tím skutečným důvodem nejspíše bude tzv. překoupenost koruny. S blížícím se koncem intervencí totiž výrazně zesílil příliv zahraničního – často spekulativního – kapitálu. ČNB tak jen během prvních čtyř měsíců nakoupila přes 40 miliard eur za nově „vytištěné“ koruny, přičemž za celou dobu kurzového režimu to bylo celkem asi 80 miliard eur. Velká část z těchto desítek miliard jsou investice motivované vírou v posílení koruny. Poté by investoři mohli svoje nově nabyté koruny vyměnit výhodněji zpět za eura a vykázat solidní rychlý profit.

 


Krátkodobé zisky na koruně jsou zatím minimální, zatímco náklady spekulujících firem na držbu korun v podobě záporných úroků či výnosů státních dluhopisů narůstají.

Petr Dufek


 

Chybějící eura

Problémem je, že trh je vybavený stovkami miliard korun a chybí dostatečně silný příliv eur, který by českou měnu mohl posunout k silnějším úrovním. Odtud úvaha o tzv. překoupenosti, o níž hovoří ČNB. Česká ekonomika sice má na to mít silnější měnu, avšak spekulativní pozice koruně v rychlejším posílení zatím brání. Zjednodušeně a krátkodobě se dá říct, že čím více zahraničních investorů věřilo v rychlé posílení koruny a zainvestovalo, tím více do budoucna byl tento scénář odsunut. Krátkodobé zisky na koruně jsou zatím minimální, zatímco náklady spekulujících firem na držbu korun v podobě záporných úroků či výnosů státních dluhopisů narůstají.

Sazby opět ve hře

Opuštěním kurzového závazku se ČNB vrací k dřívějšímu stylu měnové politiky založené na ovlivňování úrokových sazeb. Proto od každého dalšího zasedání bankovní rady budeme sledovat náznaky o možném zvýšení úrokových sazeb, s nimiž už dva roky za sebou počítá pravidelná prognóza centrální banky. Ta nejnovější dokonce už s tím, že na podzim by měly tržní úrokové sazby vzrůst o 0,3 procentního bodu a v roce 2018 o dalšího půl procenta. Takový nárůst by nejspíše byl konzistentní jak s vývojem celé ekonomiky, tak především inflace, nicméně reálný prostor pro zvýšení úrokových sazeb centrální bankou zůstává i nadále minimální. Jednak proto, že nárůst inflace nad cíl nemusí být permanentní, jednak proto, že ČNB není nijak motivovaná rozšiřovat úrokový diferenciál a ponoukat korunu k rychlejším ziskům, a to navzdory proinflačním rizikům prognózy. A nakonec třetím důvodem, který pro rychlý růst úroků nesvědčí, je samotný exit z kurzového režimu, jejž lze chápat jako zpřísnění měnových podmínek v ČR. Na růst krátkodobých úrokových sazeb, stejně jako na rychlejší posílení koruny si zatím musíme počkat.

 

Petr Dufek
analytik finančních trhů ČSOB

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem