Hladký konec devizových intervencí

Vydáno 15.5.2017

Období devizových intervencí po téměř tři a půl roce skončilo a politika ČNB se tak může vrátit do starých kolejí. Tak se dá shrnout dění z prvního dubnového týdne, kdy se centrální banka podle očekávání rozhodla dále nedržet korunu nad dřívější intervenční hranicí a vrátit její vývoj do rukou trhu..

 

Samotný exit proběhl velmi hladce, koruna si postupně začala hledat rovnovážnou úroveň bez nějakých extrémních výstřelků. Žádný kvazišvýcarský scénář se neopakoval, a tak koruna na pár dnů vykazovala zisky okolo jednoho až dvou procent, posléze se její kurz stabilizoval jen nedaleko dřívější intervenční hranice. Úvahy některých hráčů na trhu o rychlém posílení, či dokonce návratu k silné koruně jako před intervencemi se zatím nenaplňují a hned tak vlastně ani naplnit nemusí. Ne proto, že by měl trh strach z případného zásahu centrální banky, která sama deklarovala, že trh pouze sleduje, ale nijak do něj nezasahuje. Tím skutečným důvodem nejspíše bude tzv. překoupenost koruny. S blížícím se koncem intervencí totiž výrazně zesílil příliv zahraničního – často spekulativního – kapitálu. ČNB tak jen během prvních čtyř měsíců nakoupila přes 40 miliard eur za nově „vytištěné“ koruny, přičemž za celou dobu kurzového režimu to bylo celkem asi 80 miliard eur. Velká část z těchto desítek miliard jsou investice motivované vírou v posílení koruny. Poté by investoři mohli svoje nově nabyté koruny vyměnit výhodněji zpět za eura a vykázat solidní rychlý profit.

 


Krátkodobé zisky na koruně jsou zatím minimální, zatímco náklady spekulujících firem na držbu korun v podobě záporných úroků či výnosů státních dluhopisů narůstají.

Petr Dufek


 

Chybějící eura

Problémem je, že trh je vybavený stovkami miliard korun a chybí dostatečně silný příliv eur, který by českou měnu mohl posunout k silnějším úrovním. Odtud úvaha o tzv. překoupenosti, o níž hovoří ČNB. Česká ekonomika sice má na to mít silnější měnu, avšak spekulativní pozice koruně v rychlejším posílení zatím brání. Zjednodušeně a krátkodobě se dá říct, že čím více zahraničních investorů věřilo v rychlé posílení koruny a zainvestovalo, tím více do budoucna byl tento scénář odsunut. Krátkodobé zisky na koruně jsou zatím minimální, zatímco náklady spekulujících firem na držbu korun v podobě záporných úroků či výnosů státních dluhopisů narůstají.

Sazby opět ve hře

Opuštěním kurzového závazku se ČNB vrací k dřívějšímu stylu měnové politiky založené na ovlivňování úrokových sazeb. Proto od každého dalšího zasedání bankovní rady budeme sledovat náznaky o možném zvýšení úrokových sazeb, s nimiž už dva roky za sebou počítá pravidelná prognóza centrální banky. Ta nejnovější dokonce už s tím, že na podzim by měly tržní úrokové sazby vzrůst o 0,3 procentního bodu a v roce 2018 o dalšího půl procenta. Takový nárůst by nejspíše byl konzistentní jak s vývojem celé ekonomiky, tak především inflace, nicméně reálný prostor pro zvýšení úrokových sazeb centrální bankou zůstává i nadále minimální. Jednak proto, že nárůst inflace nad cíl nemusí být permanentní, jednak proto, že ČNB není nijak motivovaná rozšiřovat úrokový diferenciál a ponoukat korunu k rychlejším ziskům, a to navzdory proinflačním rizikům prognózy. A nakonec třetím důvodem, který pro rychlý růst úroků nesvědčí, je samotný exit z kurzového režimu, jejž lze chápat jako zpřísnění měnových podmínek v ČR. Na růst krátkodobých úrokových sazeb, stejně jako na rychlejší posílení koruny si zatím musíme počkat.

 

Petr Dufek
analytik finančních trhů ČSOB

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem