Od poloviny roku začne v Jilemnici výroba pro Pirelli

Vydáno 30.5.2017 textilní průmysl

Společnost MEHLER ENGINEERED PRODUCTS s.r.o. završila v roce 2014 projekt, který uzavřel jednu velkou kapitolu závodu v Jilemnici. Po přibližně století zde skončila výroba tkaných textilií, přesunula se do koncernového podniku v Portugalsku. Ve stejné době ale začal jiný projekt, svým rozsahem větší, který představoval transfer značné části výroby z německé Fuldy. I o tom jsme hovořili s prokuristou společnosti Janem Kolínem.

 

V jakém fázi se nachází přesun výroby z Fuldy?

Přesun výroby z naší mateřské společnosti sídlící v Německu už z větší části proběhl. Jednalo se jak o přesun skacích technologií, tak i o technologii nánosování přízí. Skacími stroji disponuje společnost již velmi dlouho (identické stroje používala již bývalá tkalcovna) a zde došlo přesunem z Německa pouze k mírnému navýšení kapacit. Daleko významnější je přesun další nánosovací linky. Tato oblast v jilemnickém závodě významně posílila. Ke konci roku 2016 byla uvedena do provozu čtvrtá nánosovací linka. Jednalo se o hlavní investiční akci loňského roku, která „spolkla“ více než 27 milionů korun. Celá linka navíc byla kompletně renovována.

V současnosti jste plně saturováni z hlediska výrobní technologie, nebo očekáváte ještě nějaké přírůstky?

Už na konci roku 2016 se uskutečnily vstupní atesty na nově pořízené čtvrté nánosovací lince pro společnost Pirelli, která bude hlavním odběratelem výrobků právě z této linky. Protože se jedná o výrobek pro automobilový průmysl, schválení se týká i konkrétního výrobního zařízení (jiné než povolené se nesmí používat). Čekáme na potvrzení společnosti Pirelli, abychom mohli výrobu na tuto linku plnohodnotně převést. Výroba ještě běží v Německu, ale jakmile dojde k uvolnění produkce, přijde k nám první velká zakázka.

 


„I když jsme v kontaktu přímo se zákazníky jako Pirelli a Continental, vidíme, že posun od klasických pneumatik nebude tak rychlý.“

Jan Kolín


 

Kdy by to mělo být?

Původní plán hovořil o prvním čtvrtletí letošního roku, nyní se kloníme spíše k polovině roku. Plán počítá s přesunutím ještě páté linky, i k tomu by mělo dojít tento rok. Uvedení do provozu a investice do technologického zázemí závodu se budou ale zcela jistě realizovat ještě napřesrok. Pak bychom měli být kompletní a do dalších let bychom nánosovací linky nepořizovali. Kapacita bude naprosto dostačující.

Kdo jsou vedle Pirelli vaši největší zákazníci a mění se nějak zacílení firmy spíše na západní trhy?

Dalšího významného zákazníka představuje společnost SGF v Německu či Maflow v Itálii a obrovským klientem je firma Continental. Pokud jde o geografické pokrytí, tak se prioritně orientujeme na západoevropské země především Německo případně Itálii či Francii. Snažíme se proniknout i na východní trhy, jmenovitě třeba do Ruska, Polska nebo Slovenska, ale zatím realizujeme spíše drobnější zakázky.

Proč jsou východní trhy nedostupnější?

Třeba ruský trh má poměrně vysokou konkurenci z důvodu tamějších dostatečných výrobních kapacit. A pravda je, že nejsme moc úspěšní ani z pohledu ceny.

Jaké trendy, které se projevují v automobilové branži, musíte reflektovat?

V logistice se toho v posledních letech příliš nemění. Dodávky probíhají podle principu just in time. Hodně jsou preferovány konsignační sklady. V obchodě trvají tlaky na úsporu, efektivitu a snižování ceny. Poslední aspekt se týká základního materiálu. Hodně se zkoušejí čínské a korejské suroviny, jež bývají cenově příznivější, ale nutno přiznat rozdíl v kvalitě. Často se stává, že zákazník je s cenou sice spokojen, ale raději se vrátí k dražšímu „západoevropskému“ materiálu.

Lze v následujících letech očekávat nějakou revoluční materiálovou novinku, kterou chystáte v rámci vývoje?

V Jilemnici nedisponujeme oddělením vývoje, ale koncern samozřejmě vyhodnocuje rizika, jež souvisejí se změnou technologie například u pneumatik. Sledujeme novinky a nabídku firem v gumárenském průmyslu. I když jsme v kontaktu přímo se zákazníky jako Pirelli a Continental, vidíme, že posun od klasických pneumatik nebude tak rychlý. Důvod spočívá v bezpečnosti, přece jen klasická příze představuje lety vyzkoušený materiál.

A pokud bychom se bavili o delším horizontu, například deseti let?

Zatím nevíme, ale na změnu jsme připraveni. Investice dimenzujeme vždy na dobu jen několika let, nikoliv na dvě nebo tři dekády. Stále sledujeme inovace, jež jsou k dispozici, a když se objeví něco nového, rychle zareagujeme.

Aktuálně trh zažívá období konjunktury. Jak na něj reagovala vaše obchodní bilance?

Rok 2016 byl pro nás poměrně úspěšný, dosáhli jsme lepšího hospodářského výsledku, než jsme plánovali. Jak na naší, tak na straně koncernu panovala velká spokojenost. Výnosy dosáhly výše 644 milionů korun. Rok 2017 a 2018 jsme naplánovali trochu opatrněji. Nechceme možné výnosy zbytečně nadhodnocovat, cílem je dosahovat stabilního zisku.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

NENASKOČÍME-LI NA PALUBU, LOĎ PŘÍLEŽITOSTÍ ODPLUJE JINAM

NENASKOČÍME-LI NA PALUBU, LOĎ PŘÍLEŽITOSTÍ ODPLUJE JINAM

Vydáno 20.1.2020

„Pokud srovnáme plány rozvoje obnovitelných zdrojů pro produkci elektřiny v zemích V4, pak má Česko jednoznačně nejmenší ambice,“ říká v rozsáhlém rozhovoru pro Svět průmyslu Martin Sedlák ze Svazu moderní energetiky. Rozpovídal se také o cílech organizace, jejích dosavadních úspěších, ale také o osvětě veřejnosti, jaderných elektrárnách a stavu tuzemské energetiky.

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

Vydáno 10.1.2020

Příběh společnosti Alcaplast, výrobce sanitární techniky, kterou na jižní Moravě vybudovali Radka Prokopová s manželem Františkem Fabičovicem, vypadá pohádkově. Lídr oboru ve střední a východní Evropě si ale musel náročnou cestu na vrchol vyšlapat. „Náš segment je velice konkurenční, na trhu se potkáváme se světovými značkami a výrobci, proto musíme mít výrobky dotažené do posledního detailu,“ říká v rozhovoru výkonná ředitelka Alcaplastu.

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

Vydáno 8.1.2020

Až pojedete na prodloužený víkend do hotelového wellness a usednete tam do horké vířivky, je dost možné, že vám bude pohodlí zajišťovat výrobek od české firmy USSPA. Ta je totiž v oboru spa lídrem na českém trhu a velké jméno má i v rámci Evropy. „Při všech činnostech myslíme na nejpodstatnější věc: vířivky jsou pro zákazníkův užitek, jeho relaxaci a radost, to stojí na prvním místě,“ říká Kateřina Kadlecová.

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

Vydáno 6.1.2020

„Nejsem plnohodnotný kamioňák ani technický typ,“ říká o sobě Martina Šmídlová, která se téměř dvě dekády významně podílí na chodu společnosti Šmídl působící v kamionové přepravě. Největší problém oboru vidí především v nedostatku řidičů, budoucnost autonomních náklaďáků na silnicích je však podle ní stále vzdálená.

Zobrazit Více