Výrobní závod ve Strakonicích zavádí nové technologie pro celou skupinu DENIOS

Vydáno 5.6.2017

Nahrazení mechanické metody, kdy plechy stříhají hydraulické nůžky, přesným laserem umožnilo následovat trend lehkých konstrukcí.

 

DENIOS s.r.o. je dceřinou společností DENIOS AG, celosvětového producenta zařízení a prostředků pro skladování a manipulaci s nebezpečnými látkami, který na evropském trhu zaujímá jednu z vedoucích pozic. V prvopočátcích byla česká firma čistě výrobním závodem zpracovávajícím jednodušší zakázky pro mateřskou společnost. Postupem času se situace měnila, společnost se začala stále více prezentovat na českém trhu a posléze také na slovenském trhu, kde má dnes vlastní obchodní kancelář. Aktuální podíl obratu tvoří z cca 70 procent dodávky do skupiny DENIOS a z 30 procent dodávky na český a slovenský trh. Objem prodeje na tuzemském trhu se neustále zvětšuje, čímž narůstá i celkový objem prodejů.

Za důležitý milník v historii firmy označil jednatel Ing. Jan Matějka loňský rok, kdy se DENIOS s.r.o. přestěhoval do nově vybudovaného moderního závodu v průmyslové zóně Na Jelence ve Strakonicích. Investice včetně vybavení technologiemi přesáhla 200 milionů korun. Výrobní a skladovací plochy se rozkládají na sedmi tisících metrech čtverečních, další pozemky o rozloze více než 44 tisíc metrů čtverečních, kterými závod disponuje, znamenají do budoucna jistotu pro jeho růst. Tu představuje i zavádění moderních technologií.

Které produkty se těší největšímu zájmu zákazníků? Pro jaké prostředí nebo látky jsou nejčastěji určeny?

Co se týče standardní sériové výroby, jsou stěžejními především ocelové záchytné vany, jichž ročně vyrobíme více než 25 tisíc kusů, ať již v provedení lakovaném, nebo pozinkovaném. V oblasti mobilních skladovacích kontejnerů se jedná o projekty skladů nebezpečných látek, ale i sklady s požární odolností, sklady temperované, vyhřívané, chlazené.

Vychází se z toho, že pojem nebezpečné látky je poměrně široký, a z toho vyplývá i spektrum zákazníků. Téměř v každé firmě je nějaká nebezpečná látka. V poslední době se i v zemědělství začíná dbát na ekologii, takže tam se jedná o různá hnojiva a postřikové látky. V Čechách je pro nás nejdůležitější oblast automotive, většina dodavatelů a výrobců v automobilovém průmyslu jsou zákazníci naší společnosti. Dále je to strojírenský, lehký a chemický průmysl. Z potravinářství je to výroba nápojů, tedy pivovary a sodovkárny. Následují zemědělské podniky a montážní firmy. K zákazníkům patří například Plzeňský Prazdroj, a. s., ŠKODA AUTO a.s., Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o. či Continental a tak dále.

Čím se podle vás DENIOS odlišuje od jiných firem v oboru?

DENIOS je na evropském trhu 30 let, má výrobní závody jak v celé Evropě, tak v Americe, Číně a je založen na neustálém styku se svými zákazníky. V obchodních odděleních ve všech firmách skupiny nejsou pouze obchodníci, ale i obchodně-techničtí zástupci, jejichž prostřednictvím poskytuje zákazníkům zároveň poradenství, včetně telefonického.

U projektů se snažíme vycházet zákazníkům vstříc a v rámci technického poradenství jim navrhnout konkrétní individuální řešení s ohledem na jejich místní podmínky, požadavky a dbáme na to, aby tato řešení byla plně v souladu s platnou legislativou v České republice. Pokud zákazníkovi nevyhovuje standardní provedení, upraví se podle jeho potřeb, případně se na základě jeho požadavků vyprojektuje úplně nové. V kontaktu jsme i po dodávce zboží, nabízíme servisní služby, revize a podobné věci. Myslím si, že v této oblasti toto není zatím úplným standardem, většina firem působí pouze jako katalogoví prodejci standardních produktů i projektů. Asi nejlepším důkazem spokojenosti zákazníků je, že se na nás obracejí s dalšími projekty.

Nová výrobní hala má dvě rozporuplné stránky. Zaměstnancům přinesla komfortnější a zdravější prostředí, ale u občanů bydlících v dané lokalitě zvedla vlnu nevole. Jaké kroky jste podnikli pro spokojenost obou stran?

Nevole obyvatel v okolí byla uměle vyvolána jedním člověkem, který cítil potřebu se vyjádřit a který měl osobní obavy o to, že sem chce německá firma poslat nějakou hrozně špinavou výrobu. Nepřijal ani moje pozvání, aby se na nový závod přišel podívat. Rozšiřoval letáky a pokoušel se, řeknu to otevřeně, pošpinit jméno firmy DENIOS.

Jsme firma, která působí v oblasti ekologie, a myslím si, že by bylo vysoce nevhodné, aby naše výroba nebyla ekologická. Nový výrobní závod jsme vyprojektovali tak, aby splňoval veškeré požadavky legislativy, jedním z důležitých bodů bylo nahrazení převážné části mokrého lakování, tzn. s obsahem ředidel, novou práškovou lakovnou. Její zavedení odstranilo 70 až 80 procent zdrojů znečištění, což ale neznamená, že bychom v minulosti tyto látky vypouštěli do ovzduší, byly zachytávány v souladu s platnými předpisy. Z tohoto pohledu máme čisté svědomí, při všech kontrolách spojených s uvedením do zkušebního provozu a s kolaudováním, které proběhlo v prosinci 2016, jsme všechny požadavky na nás kladené splnili. Pro strakonické občany jsme připravili i den otevřených dveří. Akce se setkala s úspěchem, během sobotního dopoledne přišlo více než 400 lidí.

Disponuje závod i jinými moderními technologiemi? Je vybavení srovnatelné s ostatními společnostmi ve skupině?

Ano. Klasické stříhání plechů nůžkami jsme nahradili laserem, což je momentální trend, kdy se opouštějí složité svařované konstrukce a nahrazují se lehkými konstrukcemi, které jsou vytvořeny z přesných výpalků z laseru a ohnuty do složitějších přesných tvarů na moderních ohraňovacích lisech. Naše společnost tady ve Strakonicích je prvním výrobním závodem v celé skupině DENIOS, která tuto technologii nasadila do provozu, a slouží tak jako vzorový závod, jako předjezdec, kdy prošlapáváme cestu našim kolegům. Ani mateřská firma tyto technologie ještě nemá.

Nejžádanější profesí ve vaší společnosti je kvalifikovaný svářeč s praxí. Řešíte nadále jejich nedostatek změnou konstrukce výrobků?

I to je jeden z důvodů zavedení nové laserové technologie. Co se týče změny koncepce výrobků, tak dřív byly základem svařované konstrukce z těžkých profilů vyžadující manipulaci s těžkými výrobky. U nich se přešlo právě na přesné výpalky z laseru, kde jsou všechny otvory dopředu připravené a konstrukce se potom z těchto plechových dílů buď šroubuje, nebo nýtuje, či se nějakým způsobem zasouvá do sebe. Díly jsou dost často dopředu práškově lakované, takže se dají montovat čistě bez sváření, bez dodatečného lakování a konstrukce vypadá i poměrně hezky na to, že se jedná o průmyslový výrobek pro běžné použití.

Částečně jsme nedostatek svářečů vyřešili tím, že jsme na konci loňského roku neplánovaně zakoupili svářecího robota. Využíváme ho pro svařování záchytných van.

Pracovníky, které jsme potřebovali pro nový závod a pro zvýšení objemu výroby, se nám podařilo získat. Vzhledem ke znalosti pracovního trhu jsme je začali nabírat ještě ve starém výrobním závodě průběžně půl roku před stěhováním.

Pokud bychom nábor nechali na poslední chvíli, tak bychom asi neuspěli. Celkově se nám podařilo získat asi 25 nových pracovníků, čímž jsme se v celkovém počtu zaměstnanců přehoupli přes stovku. Měl bych ale představu o více i kvalitnějších zaměstnancích, neboť minimálně ti, co přicházejí, nejsou úplně ti nejlepší.

S jakými novinkami v produktovém portfoliu přijdete letos na trh?

Díky nasazení nových technologií teď připravujeme dva nové projekty, které půjdou už v průběhu dubna na evropský trh. Jedná se o nový mobilní sklad s požární odolností řady WFP, který budeme do skupiny DENIOS vyrábět zatím jako jediná firma v Evropě, nebo budeme pro sesterské firmy vyrábět komponenty, aby si je mohly samy smontovat.

Druhou výrobkovou řadou jsou menší sklady nebezpečných látek vyrobených také pomocí nové technologie, tzv. depot na nebezpečné látky SolidMaxx. V obou případech jde o náhrady stávajících výrobkových řad, které byly kompletně nově zkonstruo­vané. Teď probíhají procesy schvalování úřady v Německu i u nás.

Budete i v tomto roce pokračovat v rozvíjení orientace na konkrétního zákazníka a dodávání výrobků „na míru“?

Cílem na letošní rok je navýšení výroby oproti loňskému roku zhruba o 30 procent. Z aktuálních cílů je to uvést na trh nové výrobkové řady a v termínech i kvalitě případně zásobovat naše sesterské i mateřskou firmu, neboť jsme momentálně jediným výrobcem těchto dílů, a prohlubovat dál naši pozici na českém a slovenském trhu.