Úspěch slaví robotické linky pro lakování hromadných dílů

Vydáno 7.6.2017 robotizace

Robotické linky využívají především společnosti, které hromadně lakují plastové interiérové a exteriérové díly automobilů.

 

„Od počátku jsme se zaměřili na poskytování služeb v oboru technologií a zařízení pro povrchové úpravy,“ řekl v interview pro Svět průmyslu Josef Kocián, ředitel firmy GALATEK a.s. Historie společnosti, zapsané do obchodního rejstříku v roce 1998 a sídlící v Ledči nad Sázavou, začala již v roce 1990, a to pod názvem GALATEK TECHNIK v.o.s. Dnes tvoří její výrobní program tyto produkty: kontinuální linky, lakovací automaty, lakovací kabiny, ruční pracoviště, před­úprava povrchu. Zaměstnává cca 120 lidí. Tržby za rok 2016 dosáhly výše 434 milionů korun (v roce 2015 více než 432 milionů korun). Vlastníkem je pět fyzických osob.

Co byste vyzvedl z vašeho výrobního programu?

Poslední dva roky úspěšně děláme robotické linky pro lakování hromadných dílů, především pro automobilový průmysl. Přínosné je to po stránce obchodní, ekonomické, technologické náročnosti. Jedná se o robotické linky pro společnosti typu Continental a podobně, které používají hromadné lakování plastových interiérových i exteriérových dílů především pro automobily.

Mohl byste připomenout nejdůležitější zakázky za rok 2016? V roce 2015 jich bylo 86, z toho u 19 z nich převyšovala cena hranici pěti milionů korun.

Přesná statistická čísla členění zakázek podle cenových hladin za rok 2016 ještě nemáme. Nicméně vyzvednu například zakázku pro zcela nový závod Volkswagen Poznaň, který vyrábí užitková vozidla. Dodali jsme tam dvě kompletní lakovny pro částečné lakování, zahrnující dvě lakovací kabiny s kompletní vzduchotechnikou, sušárny, přípravnu nátěrových hmot a osm otevřených pracovišť pro úpravy vozů před lakováním – ke kontrole kvality laku a k opravám laku. Rovněž upozorním na zakázku pro společnost SPPP Slovakia. Šlo o linku pro nanášení kapalných nátěrových hmot s automatickou předúpravou ionizací, ručním odmaštěním, stříkacími kabinami s vodním odlučováním s roboty, vytěkacími prostory a sušárnou, podlahovým dopravním systémem, barvovým hospodářstvím a zařízením pro záchyt a likvidaci plynných emisí.

A co aktuální zakázky? Vyčnívá nějaká?

Připomenu linku pro nanášení kapalných nátěrových hmot s odmašťovací, tryskací, metalizační a stříkací kabinou pro ruční stříkání nátěrových hmot, sušárnami, vytěkacími prostory, kompletní vzduchotechnikou, zařízením pro záchyt plynných emisí a dopravním systémem Power & Free pro společnost Faiveley Transport Czech.

Letos bychom rádi uspěli s dodávkami podobných technologií. Připravujeme zakázky do Ruska, ale konkrétně o nich nechci mluvit, protože termínově „stojí na vodě“, vznikají problémy s přípravami staveb, financemi, podepsal se i propad rublu, o složitých politicko-obchodních vztazích ani nemluvě.

Připomněl jste již konkrétní zákazníky. Kdo kupříkladu patří k vašim stálicím?

Mezi důležité standardní a stabilní partnery se řadí společnosti, jako jsou IVECO Czech Republic, Škoda Transportation, Dura Automotive CZ, Continental Automotive Czech Republic, Chart Ferox a další.

Jak vypadá poměr zakázek pro ČR, EU a svět?

Na tuto otázku nemohu přesně odpovědět, protože s daným souvisí tzv. přímý a nepřímý vývoz, jenž u nás hraje významnou roli. Příklady: do Ruska i do Francie vyvážíme prostřednictvím zahraničních firem nebo jejich zastoupení v tuzemsku či v Evropě. Takže záleží na tom, jak údaje „uchopíte“. Přesto připomenu, že přímý vývoz dosahuje přibližně 15–20 procent obratu, nepřímý vývoz se blíží polovině celkového obratu.

Čím vysvětlujete svůj úspěch?

Náš úspěch je podmíněn správnou volbou a důsledným naplňováním obchodní strategie, jejímž hlavním cílem je rozšířit portfolio dodávek společnostem v oblasti robotizovaných a plně automatizovaných systémů povrchové úpravy dílců v nejvyšší možné kvalitě.

Pokud vím, máte u vás výzkumné a vývojové pracoviště vybudované za cca 27 milionů korun. K čemu slouží a nakolik je přínosné?

Hned úvodem zdůrazním, že díky výzkumnému a vývojovému pracovišti jsme mohli začít dodávat robotické linky. Zde jsou přínosy: Za prvé – pracoviště zajišťuje nepřetržitý technický rozvoj výrobků ve vztahu k novým progresivním technologiím, snižování nákladů a minimalizaci dopadů na životní prostředí. Za druhé – součástí pracoviště jsou progresivní technologie předúpravy povrchu, jako je ožeh, tryskání sněhem (cryosnow) nebo ionizace. Za třetí – pracoviště umožňuje simulovat kontinuální či taktový provoz, k čemuž je vybaveno podvěsným i podlahovým power-free dopravníkem, s několika způsoby otáčení závěsů. Za čtvrté – pracoviště obohacuje laboratoř, vybavená nezbytnými přístroji k ověření základních parametrů provedených povrchových úprav. Jednou z nich je neustále se rozšiřující aplikace UV laků.

Kolik pozornosti věnujete investicím?

Část investic míří do personální oblasti, vzdělávání zaměstnanců, další do nákupu nových technologií pro výzkum a vývoj. Roční výše se v posledních letech pohybuje kolem jednoho procenta z obratu. Z dřívějších akcí upozorním na výstavbu kancelářských prostor: akutně jsme potřebovali získat místo pro projektanty, konstruktéry, technology, nabídkáře, což se nám podařilo zajistit z bývalých skladovacích prostor, a to za částku čtyři miliony korun. Z technologií připomenu nákup laseru, jenž zvládá pálení 3D profilů. V současné době, kdy děláme složitější výrobky, počítáme s určitým rozrůstáním, proto jsme koupili nevyužívaný sousední původní areál školy, na jehož pozemku vybudujeme novou halu, kde zajistíme předmontáž některých skupin produktů, čímž by se zjednodušila a urychlila následná instalace u zákazníků.

Většina firem v Česku si stěžuje na nedostatek kvalitních zaměstnanců. Týká se to i vás?

Působíme v regionu, kde fluktuace nezpůsobuje větší těžkosti, máme relativně stabilizovaný tým pracovníků, i když několik – většinou mladých – odejde, protože chtějí zkusit něco jiného. Přesto se teď objevuje problém, a to zejména v souvislosti s tzv. generační obměnou, jde zhruba o pět procent lidí, kteří odcházejí do důchodu. Tito zaměstnanci jsou zkušení, erudovaní, znají historii, praxi, podmínky oboru, takže nám budou citelně scházet. Výchova nových kádrů trvá dlouho. Odborníků na trhu v okolí zase tolik nepůsobí.

Monitorujete nasycenost českého, potažmo evropského trhu ve svém oboru?

Pochopitelně že danou věc monitorujeme, a to dlouhodobě. Trh je hodně nasycený ve standardních dodávkách lakovacích boxů a pracovišť, právě proto jsme chtěli utéct z daného pelotonu vybudováním výzkumného pracoviště – snažíme se dělat výrobky s vyšší přidanou hodnotou a technologickou úrovní, a tak se dostat do oblasti, kde ne všichni jsou schopni se udržet. Tam se oproti standardním zařízením počet konkurentů zmenšuje. Ještě před šesti lety jsme dodávkami nových lakoven obsadili 90 procent železničních opraven, dnes se tato kategorie stala „plonkovou“.

Na druhé straně – poslední dva roky došlo k velkému posunu u již zmiňovaných robotických linek, souvisí to se stále se zvyšujícím výkonem automobilek, jež vyžadují hromadné lakování řady dílů. Před pěti lety málokdo z nás dokázal podobný vývoj odhadnout.

Můžete srovnat hospodaření roků 2016 a 2017? V čem budou podobné a naopak odlišné?

Domnívám se, že oba roky se budou lišit. Rok 2016 byl pro nás vyrovnanější v tom, že na začátku roku jsme měli nasmlouvaných víc zakázek menšího charakteru, souviselo to s investicemi ze strany zákazníků. Rok 2017 se vyznačoval pomalejším startem, řada zakázek se teprve připravovala, což nám způsobilo určité problémy. V současné době jsme se už nadýchli a očekáváme, že od pololetí budeme ve standardním režimu. Předpokládám a doufám, že oproti minulosti přijdou zakázky většího rozsahu, objemu, technologicky složitější.

Jaké cíle si kladete jako ředitel firmy?

Na prvním místě stojí stabilizace personálu, protože – jak jsem říkal – vychovat kvalitní zaměstnance pro tento obor není jednoduché, nahradit přirozenou obměnu, vytvořit stabilní tým odborníků, kteří s námi budou spolupracovat roky, si vyžádá nemalé úsilí. Druhé místo patří investičním akcím, především bych rád zvládl rozšíření výrobních prostor, včetně zkušebních, což souvisí se zabezpečením stability firmy, nezbytným pro její následný rozvoj. Za třetí je nutné udržet přínosný vývoj, jenž se stává hybnou pákou společnosti, díky němu dokážeme bojovat o technologicky zajímavé a náročné projekty.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Vydáno 11.5.2020

Rozhovor s Petrem Galatíkem, jednatelem společnosti G3 s.r.o.   Za normálních okolností vyrábí lepidla, suché zipy nebo protiskluzné pásky. I společnost G3 však rychle zareagovala na situaci kolem koronaviru a částečně upravila výrobu – rozjela produkci ochranných štítů. „Ochranné pomůcky dodáváme všem potřebným, kteří nás osloví,“ říká Petr Galatík.   Vaše společnost je dodavatelem lepidel, […]

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Michalem Pecinou, provozně technickým ředitelem společnosti CAR4WAY:   „Stačí se online zaregistrovat, stáhnout naši aplikaci do mobilu, přihlásit se a vybrat auto. To si zarezervujete a za okamžik vám dorazí SMS s navigací. Dojdete k vozidlu, přiložíte čipovou kartu k čelnímu sklu, načež se automobil odemkne a je váš,“ popisuje Michal Pecina, jak fungují služby carsharingu. Sdílená mobilita je ve velkých […]

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Tomášem Kaplerem, zakladatelem a koordinátorem projektu CoroVent:   Neseděli, nekoukali a začali pracovat. Tým kolem zakladatele projektu CoroVent Tomáše Kaplera od března vyvíjí a vyrábí plicní ventilátory, které mají pomoci zachraňovat životy v době koronavirové pandemie. Jejich velká přednost? Dají se sestrojit za mnohonásobně nižší cenu než ostatní přístroje tohoto typu na trhu. „Náš ventilátor je vytvářený pro […]

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

Vydáno 3.4.2020

Rozhovor s Tomášem Kinčlem, odborným pracovníkem v pivovarství na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze   Stejně jako většině potravinářského průmyslu, ani pivovarnictví se nevyhnul trend automatizace. A není na tom nic špatného. „Hlavním přínosem automatizace pivovarů je standardnost. Zákazníci očekávají, že určitá značka bude chutnat vždy podobně,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Tomáš Kinčl.   […]

Zobrazit Více