Úspěch slaví robotické linky pro lakování hromadných dílů

Vydáno 7.6.2017

Robotické linky využívají především společnosti, které hromadně lakují plastové interiérové a exteriérové díly automobilů.

 

„Od počátku jsme se zaměřili na poskytování služeb v oboru technologií a zařízení pro povrchové úpravy,“ řekl v interview pro Svět průmyslu Josef Kocián, ředitel firmy GALATEK a.s. Historie společnosti, zapsané do obchodního rejstříku v roce 1998 a sídlící v Ledči nad Sázavou, začala již v roce 1990, a to pod názvem GALATEK TECHNIK v.o.s. Dnes tvoří její výrobní program tyto produkty: kontinuální linky, lakovací automaty, lakovací kabiny, ruční pracoviště, před­úprava povrchu. Zaměstnává cca 120 lidí. Tržby za rok 2016 dosáhly výše 434 milionů korun (v roce 2015 více než 432 milionů korun). Vlastníkem je pět fyzických osob.

Co byste vyzvedl z vašeho výrobního programu?

Poslední dva roky úspěšně děláme robotické linky pro lakování hromadných dílů, především pro automobilový průmysl. Přínosné je to po stránce obchodní, ekonomické, technologické náročnosti. Jedná se o robotické linky pro společnosti typu Continental a podobně, které používají hromadné lakování plastových interiérových i exteriérových dílů především pro automobily.

Mohl byste připomenout nejdůležitější zakázky za rok 2016? V roce 2015 jich bylo 86, z toho u 19 z nich převyšovala cena hranici pěti milionů korun.

Přesná statistická čísla členění zakázek podle cenových hladin za rok 2016 ještě nemáme. Nicméně vyzvednu například zakázku pro zcela nový závod Volkswagen Poznaň, který vyrábí užitková vozidla. Dodali jsme tam dvě kompletní lakovny pro částečné lakování, zahrnující dvě lakovací kabiny s kompletní vzduchotechnikou, sušárny, přípravnu nátěrových hmot a osm otevřených pracovišť pro úpravy vozů před lakováním – ke kontrole kvality laku a k opravám laku. Rovněž upozorním na zakázku pro společnost SPPP Slovakia. Šlo o linku pro nanášení kapalných nátěrových hmot s automatickou předúpravou ionizací, ručním odmaštěním, stříkacími kabinami s vodním odlučováním s roboty, vytěkacími prostory a sušárnou, podlahovým dopravním systémem, barvovým hospodářstvím a zařízením pro záchyt a likvidaci plynných emisí.

A co aktuální zakázky? Vyčnívá nějaká?

Připomenu linku pro nanášení kapalných nátěrových hmot s odmašťovací, tryskací, metalizační a stříkací kabinou pro ruční stříkání nátěrových hmot, sušárnami, vytěkacími prostory, kompletní vzduchotechnikou, zařízením pro záchyt plynných emisí a dopravním systémem Power & Free pro společnost Faiveley Transport Czech.

Letos bychom rádi uspěli s dodávkami podobných technologií. Připravujeme zakázky do Ruska, ale konkrétně o nich nechci mluvit, protože termínově „stojí na vodě“, vznikají problémy s přípravami staveb, financemi, podepsal se i propad rublu, o složitých politicko-obchodních vztazích ani nemluvě.

Připomněl jste již konkrétní zákazníky. Kdo kupříkladu patří k vašim stálicím?

Mezi důležité standardní a stabilní partnery se řadí společnosti, jako jsou IVECO Czech Republic, Škoda Transportation, Dura Automotive CZ, Continental Automotive Czech Republic, Chart Ferox a další.

Jak vypadá poměr zakázek pro ČR, EU a svět?

Na tuto otázku nemohu přesně odpovědět, protože s daným souvisí tzv. přímý a nepřímý vývoz, jenž u nás hraje významnou roli. Příklady: do Ruska i do Francie vyvážíme prostřednictvím zahraničních firem nebo jejich zastoupení v tuzemsku či v Evropě. Takže záleží na tom, jak údaje „uchopíte“. Přesto připomenu, že přímý vývoz dosahuje přibližně 15–20 procent obratu, nepřímý vývoz se blíží polovině celkového obratu.

Čím vysvětlujete svůj úspěch?

Náš úspěch je podmíněn správnou volbou a důsledným naplňováním obchodní strategie, jejímž hlavním cílem je rozšířit portfolio dodávek společnostem v oblasti robotizovaných a plně automatizovaných systémů povrchové úpravy dílců v nejvyšší možné kvalitě.

Pokud vím, máte u vás výzkumné a vývojové pracoviště vybudované za cca 27 milionů korun. K čemu slouží a nakolik je přínosné?

Hned úvodem zdůrazním, že díky výzkumnému a vývojovému pracovišti jsme mohli začít dodávat robotické linky. Zde jsou přínosy: Za prvé – pracoviště zajišťuje nepřetržitý technický rozvoj výrobků ve vztahu k novým progresivním technologiím, snižování nákladů a minimalizaci dopadů na životní prostředí. Za druhé – součástí pracoviště jsou progresivní technologie předúpravy povrchu, jako je ožeh, tryskání sněhem (cryosnow) nebo ionizace. Za třetí – pracoviště umožňuje simulovat kontinuální či taktový provoz, k čemuž je vybaveno podvěsným i podlahovým power-free dopravníkem, s několika způsoby otáčení závěsů. Za čtvrté – pracoviště obohacuje laboratoř, vybavená nezbytnými přístroji k ověření základních parametrů provedených povrchových úprav. Jednou z nich je neustále se rozšiřující aplikace UV laků.

Kolik pozornosti věnujete investicím?

Část investic míří do personální oblasti, vzdělávání zaměstnanců, další do nákupu nových technologií pro výzkum a vývoj. Roční výše se v posledních letech pohybuje kolem jednoho procenta z obratu. Z dřívějších akcí upozorním na výstavbu kancelářských prostor: akutně jsme potřebovali získat místo pro projektanty, konstruktéry, technology, nabídkáře, což se nám podařilo zajistit z bývalých skladovacích prostor, a to za částku čtyři miliony korun. Z technologií připomenu nákup laseru, jenž zvládá pálení 3D profilů. V současné době, kdy děláme složitější výrobky, počítáme s určitým rozrůstáním, proto jsme koupili nevyužívaný sousední původní areál školy, na jehož pozemku vybudujeme novou halu, kde zajistíme předmontáž některých skupin produktů, čímž by se zjednodušila a urychlila následná instalace u zákazníků.

Většina firem v Česku si stěžuje na nedostatek kvalitních zaměstnanců. Týká se to i vás?

Působíme v regionu, kde fluktuace nezpůsobuje větší těžkosti, máme relativně stabilizovaný tým pracovníků, i když několik – většinou mladých – odejde, protože chtějí zkusit něco jiného. Přesto se teď objevuje problém, a to zejména v souvislosti s tzv. generační obměnou, jde zhruba o pět procent lidí, kteří odcházejí do důchodu. Tito zaměstnanci jsou zkušení, erudovaní, znají historii, praxi, podmínky oboru, takže nám budou citelně scházet. Výchova nových kádrů trvá dlouho. Odborníků na trhu v okolí zase tolik nepůsobí.

Monitorujete nasycenost českého, potažmo evropského trhu ve svém oboru?

Pochopitelně že danou věc monitorujeme, a to dlouhodobě. Trh je hodně nasycený ve standardních dodávkách lakovacích boxů a pracovišť, právě proto jsme chtěli utéct z daného pelotonu vybudováním výzkumného pracoviště – snažíme se dělat výrobky s vyšší přidanou hodnotou a technologickou úrovní, a tak se dostat do oblasti, kde ne všichni jsou schopni se udržet. Tam se oproti standardním zařízením počet konkurentů zmenšuje. Ještě před šesti lety jsme dodávkami nových lakoven obsadili 90 procent železničních opraven, dnes se tato kategorie stala „plonkovou“.

Na druhé straně – poslední dva roky došlo k velkému posunu u již zmiňovaných robotických linek, souvisí to se stále se zvyšujícím výkonem automobilek, jež vyžadují hromadné lakování řady dílů. Před pěti lety málokdo z nás dokázal podobný vývoj odhadnout.

Můžete srovnat hospodaření roků 2016 a 2017? V čem budou podobné a naopak odlišné?

Domnívám se, že oba roky se budou lišit. Rok 2016 byl pro nás vyrovnanější v tom, že na začátku roku jsme měli nasmlouvaných víc zakázek menšího charakteru, souviselo to s investicemi ze strany zákazníků. Rok 2017 se vyznačoval pomalejším startem, řada zakázek se teprve připravovala, což nám způsobilo určité problémy. V současné době jsme se už nadýchli a očekáváme, že od pololetí budeme ve standardním režimu. Předpokládám a doufám, že oproti minulosti přijdou zakázky většího rozsahu, objemu, technologicky složitější.

Jaké cíle si kladete jako ředitel firmy?

Na prvním místě stojí stabilizace personálu, protože – jak jsem říkal – vychovat kvalitní zaměstnance pro tento obor není jednoduché, nahradit přirozenou obměnu, vytvořit stabilní tým odborníků, kteří s námi budou spolupracovat roky, si vyžádá nemalé úsilí. Druhé místo patří investičním akcím, především bych rád zvládl rozšíření výrobních prostor, včetně zkušebních, což souvisí se zabezpečením stability firmy, nezbytným pro její následný rozvoj. Za třetí je nutné udržet přínosný vývoj, jenž se stává hybnou pákou společnosti, díky němu dokážeme bojovat o technologicky zajímavé a náročné projekty.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem