Úspěch slaví robotické linky pro lakování hromadných dílů

Vydáno 7.6.2017

Robotické linky využívají především společnosti, které hromadně lakují plastové interiérové a exteriérové díly automobilů.

 

„Od počátku jsme se zaměřili na poskytování služeb v oboru technologií a zařízení pro povrchové úpravy,“ řekl v interview pro Svět průmyslu Josef Kocián, ředitel firmy GALATEK a.s. Historie společnosti, zapsané do obchodního rejstříku v roce 1998 a sídlící v Ledči nad Sázavou, začala již v roce 1990, a to pod názvem GALATEK TECHNIK v.o.s. Dnes tvoří její výrobní program tyto produkty: kontinuální linky, lakovací automaty, lakovací kabiny, ruční pracoviště, před­úprava povrchu. Zaměstnává cca 120 lidí. Tržby za rok 2016 dosáhly výše 434 milionů korun (v roce 2015 více než 432 milionů korun). Vlastníkem je pět fyzických osob.

Co byste vyzvedl z vašeho výrobního programu?

Poslední dva roky úspěšně děláme robotické linky pro lakování hromadných dílů, především pro automobilový průmysl. Přínosné je to po stránce obchodní, ekonomické, technologické náročnosti. Jedná se o robotické linky pro společnosti typu Continental a podobně, které používají hromadné lakování plastových interiérových i exteriérových dílů především pro automobily.

Mohl byste připomenout nejdůležitější zakázky za rok 2016? V roce 2015 jich bylo 86, z toho u 19 z nich převyšovala cena hranici pěti milionů korun.

Přesná statistická čísla členění zakázek podle cenových hladin za rok 2016 ještě nemáme. Nicméně vyzvednu například zakázku pro zcela nový závod Volkswagen Poznaň, který vyrábí užitková vozidla. Dodali jsme tam dvě kompletní lakovny pro částečné lakování, zahrnující dvě lakovací kabiny s kompletní vzduchotechnikou, sušárny, přípravnu nátěrových hmot a osm otevřených pracovišť pro úpravy vozů před lakováním – ke kontrole kvality laku a k opravám laku. Rovněž upozorním na zakázku pro společnost SPPP Slovakia. Šlo o linku pro nanášení kapalných nátěrových hmot s automatickou předúpravou ionizací, ručním odmaštěním, stříkacími kabinami s vodním odlučováním s roboty, vytěkacími prostory a sušárnou, podlahovým dopravním systémem, barvovým hospodářstvím a zařízením pro záchyt a likvidaci plynných emisí.

A co aktuální zakázky? Vyčnívá nějaká?

Připomenu linku pro nanášení kapalných nátěrových hmot s odmašťovací, tryskací, metalizační a stříkací kabinou pro ruční stříkání nátěrových hmot, sušárnami, vytěkacími prostory, kompletní vzduchotechnikou, zařízením pro záchyt plynných emisí a dopravním systémem Power & Free pro společnost Faiveley Transport Czech.

Letos bychom rádi uspěli s dodávkami podobných technologií. Připravujeme zakázky do Ruska, ale konkrétně o nich nechci mluvit, protože termínově „stojí na vodě“, vznikají problémy s přípravami staveb, financemi, podepsal se i propad rublu, o složitých politicko-obchodních vztazích ani nemluvě.

Připomněl jste již konkrétní zákazníky. Kdo kupříkladu patří k vašim stálicím?

Mezi důležité standardní a stabilní partnery se řadí společnosti, jako jsou IVECO Czech Republic, Škoda Transportation, Dura Automotive CZ, Continental Automotive Czech Republic, Chart Ferox a další.

Jak vypadá poměr zakázek pro ČR, EU a svět?

Na tuto otázku nemohu přesně odpovědět, protože s daným souvisí tzv. přímý a nepřímý vývoz, jenž u nás hraje významnou roli. Příklady: do Ruska i do Francie vyvážíme prostřednictvím zahraničních firem nebo jejich zastoupení v tuzemsku či v Evropě. Takže záleží na tom, jak údaje „uchopíte“. Přesto připomenu, že přímý vývoz dosahuje přibližně 15–20 procent obratu, nepřímý vývoz se blíží polovině celkového obratu.

Čím vysvětlujete svůj úspěch?

Náš úspěch je podmíněn správnou volbou a důsledným naplňováním obchodní strategie, jejímž hlavním cílem je rozšířit portfolio dodávek společnostem v oblasti robotizovaných a plně automatizovaných systémů povrchové úpravy dílců v nejvyšší možné kvalitě.

Pokud vím, máte u vás výzkumné a vývojové pracoviště vybudované za cca 27 milionů korun. K čemu slouží a nakolik je přínosné?

Hned úvodem zdůrazním, že díky výzkumnému a vývojovému pracovišti jsme mohli začít dodávat robotické linky. Zde jsou přínosy: Za prvé – pracoviště zajišťuje nepřetržitý technický rozvoj výrobků ve vztahu k novým progresivním technologiím, snižování nákladů a minimalizaci dopadů na životní prostředí. Za druhé – součástí pracoviště jsou progresivní technologie předúpravy povrchu, jako je ožeh, tryskání sněhem (cryosnow) nebo ionizace. Za třetí – pracoviště umožňuje simulovat kontinuální či taktový provoz, k čemuž je vybaveno podvěsným i podlahovým power-free dopravníkem, s několika způsoby otáčení závěsů. Za čtvrté – pracoviště obohacuje laboratoř, vybavená nezbytnými přístroji k ověření základních parametrů provedených povrchových úprav. Jednou z nich je neustále se rozšiřující aplikace UV laků.

Kolik pozornosti věnujete investicím?

Část investic míří do personální oblasti, vzdělávání zaměstnanců, další do nákupu nových technologií pro výzkum a vývoj. Roční výše se v posledních letech pohybuje kolem jednoho procenta z obratu. Z dřívějších akcí upozorním na výstavbu kancelářských prostor: akutně jsme potřebovali získat místo pro projektanty, konstruktéry, technology, nabídkáře, což se nám podařilo zajistit z bývalých skladovacích prostor, a to za částku čtyři miliony korun. Z technologií připomenu nákup laseru, jenž zvládá pálení 3D profilů. V současné době, kdy děláme složitější výrobky, počítáme s určitým rozrůstáním, proto jsme koupili nevyužívaný sousední původní areál školy, na jehož pozemku vybudujeme novou halu, kde zajistíme předmontáž některých skupin produktů, čímž by se zjednodušila a urychlila následná instalace u zákazníků.

Většina firem v Česku si stěžuje na nedostatek kvalitních zaměstnanců. Týká se to i vás?

Působíme v regionu, kde fluktuace nezpůsobuje větší těžkosti, máme relativně stabilizovaný tým pracovníků, i když několik – většinou mladých – odejde, protože chtějí zkusit něco jiného. Přesto se teď objevuje problém, a to zejména v souvislosti s tzv. generační obměnou, jde zhruba o pět procent lidí, kteří odcházejí do důchodu. Tito zaměstnanci jsou zkušení, erudovaní, znají historii, praxi, podmínky oboru, takže nám budou citelně scházet. Výchova nových kádrů trvá dlouho. Odborníků na trhu v okolí zase tolik nepůsobí.

Monitorujete nasycenost českého, potažmo evropského trhu ve svém oboru?

Pochopitelně že danou věc monitorujeme, a to dlouhodobě. Trh je hodně nasycený ve standardních dodávkách lakovacích boxů a pracovišť, právě proto jsme chtěli utéct z daného pelotonu vybudováním výzkumného pracoviště – snažíme se dělat výrobky s vyšší přidanou hodnotou a technologickou úrovní, a tak se dostat do oblasti, kde ne všichni jsou schopni se udržet. Tam se oproti standardním zařízením počet konkurentů zmenšuje. Ještě před šesti lety jsme dodávkami nových lakoven obsadili 90 procent železničních opraven, dnes se tato kategorie stala „plonkovou“.

Na druhé straně – poslední dva roky došlo k velkému posunu u již zmiňovaných robotických linek, souvisí to se stále se zvyšujícím výkonem automobilek, jež vyžadují hromadné lakování řady dílů. Před pěti lety málokdo z nás dokázal podobný vývoj odhadnout.

Můžete srovnat hospodaření roků 2016 a 2017? V čem budou podobné a naopak odlišné?

Domnívám se, že oba roky se budou lišit. Rok 2016 byl pro nás vyrovnanější v tom, že na začátku roku jsme měli nasmlouvaných víc zakázek menšího charakteru, souviselo to s investicemi ze strany zákazníků. Rok 2017 se vyznačoval pomalejším startem, řada zakázek se teprve připravovala, což nám způsobilo určité problémy. V současné době jsme se už nadýchli a očekáváme, že od pololetí budeme ve standardním režimu. Předpokládám a doufám, že oproti minulosti přijdou zakázky většího rozsahu, objemu, technologicky složitější.

Jaké cíle si kladete jako ředitel firmy?

Na prvním místě stojí stabilizace personálu, protože – jak jsem říkal – vychovat kvalitní zaměstnance pro tento obor není jednoduché, nahradit přirozenou obměnu, vytvořit stabilní tým odborníků, kteří s námi budou spolupracovat roky, si vyžádá nemalé úsilí. Druhé místo patří investičním akcím, především bych rád zvládl rozšíření výrobních prostor, včetně zkušebních, což souvisí se zabezpečením stability firmy, nezbytným pro její následný rozvoj. Za třetí je nutné udržet přínosný vývoj, jenž se stává hybnou pákou společnosti, díky němu dokážeme bojovat o technologicky zajímavé a náročné projekty.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem