Brexit? Prošli jsme už horšími časy

Vydáno 14.6.2017

Tradiční výrobce traktorů věří, že případné zhoršení obchodních podmínek pro export do Británie ustojí.

 

Společnost ZETOR TRACTORS a.s. představuje v zahraničí své nové přírůstky. Zároveň chystá pátou modelovou řadu, kterou chce prezentovat v  listopadu tohoto roku. Těžiště odbytu společnosti je v zahraničí a firma stále hledá nové zákazníky po celém světě. O Velkou Británii jako důležitý cíli svého exportu strach nemá. „Prošli jsme různými historickými událostmi, přečkali těžké časy a prozatím jsme to vždy zvládli,“ řekl Světu průmyslu ředitel finančního úseku společnosti Lukáš Krejčíř.

Společnost Zetor Tractors je velmi exportně orientovaná. Jak velká část produkce směřuje do zahraničí a jaké jsou výhledy pro vývoz v tomto a příštím roce?

Máte pravdu. Většina produkce společnosti je určena na export, přičemž více než 80 procent tržeb plyne právě z těchto prodejů. Aktuálně ZETOR spolupracuje s partnery na více než 40 trzích světa. Ambicí společnosti je využívat potenciál nových trhů, jen v loňském roce jsme vstoupili například do Íránu, Myanmaru, v letošním roce pak do Izraele. Mohu potvrdit, že jednáme i s dalšími partnery v rámci Asie a Afriky.

Česká národní banka nedávno ukončila kurzový závazek. Nakolik vám více než tříletá podpora exportu pomáhala?

Jakožto exportně orientované společnosti nám samozřejmě slabší a také stabilní kurz koruny v posledních třech letech výrazně pomohl.

Bylo třeba se výrazně zajistit před změnou kurzu, nebo váš byznys včetně nákupu probíhá většinově v eurech či dolarech?

Větší část tržeb má společnost přirozeně zajištěnu pomocí nákupu a investic v cizí měně, ale během posledních tří měsíců jsme se částečně „dozajistili“ také pomocí bankovních finančních instrumentů.

Ve Velké Británii jste nedávno prezentovali nový přírůstek v portfoliu – MAJOR HS. Jak byl tento traktor na tomto náročném trhu přijat?

Traktor MAJOR HS jsme představili na největším britském zemědělském veletrhu LAMMA 2017. První dojem a reakce na inovovaný design a nové a praktické funkce byl velmi pozitivní. Ucelený obrázek o tom, jak budou zákazníci hodnotit náš traktor, budeme mít až za několik měsíců, jakmile budou dokončeny předváděcí akce ve Velké Británii, které zde stále ještě probíhají. Předpokládáme, že kompletní informace budeme mít k dispozici v říjnu, jakmile skončí naše hlavní událost v terénu, kterou je ZETOR TRACTOR SHOW 2017.

Velká Británie oficiálně iniciovala proces vystoupení z EU. Ohrozí brexit vaše obchodní aktivity v této ostrovní zemi?

ZETOR je silná mezinárodní společnost s fantastickou historií. Prošli jsme různými historickými událostmi, přečkali těžké časy a prozatím jsme to vždy zvládli. Věříme tedy, že brexit pro nás nebude nikterak zásadní, stejně jako pro konkurenci, a to především proto, že samotný proces vystoupení z EU není prozatím znám. Nicméně tento proces může mít zásadní vliv na britskou libru, dovozní předpisy atd. Mohlo by tedy dojít ke ztížení a zpřísnění podmínek dovozu a distribuce našich traktorů. Ale s těmito podmínkami se případně budou muset vypořádat také ostatní konkurenční výrobci traktorů, protože většina traktorů se do Velké Británie dováží. V tuto chvíli se již připravujeme na různé varianty obchodního prostředí a s jasnějšími podmínkami vystoupení Velké Británie z EU budeme krok za krokem upravovat naši strategii. Jsme přesvědčeni, že dokážeme svou pozici na trhu obhájit a že ZETOR ve Velké Británii zůstane.

Na konci března jste oznámili novou spolupráci s Izraelem a Jordánskem. Jaké dodávky zde budou realizovány?

Spolupráce je teprve v začátcích, tudíž se prozatím jedná zhruba o desítky kusů traktorů. Část dodávky již byla realizována a na další nyní evidujeme objednávky. Do oblasti jsou dováženy traktory s výkonem od 80 do 150 koní, tedy modelové řady MAJOR, PROXIMA a FORTERRA. V rámci izraelského trhu platí legislativa srovnatelná se západním světem, a tak budou na trhy dodávány stroje, které splňují emisní řešení STAGE IV.

Co má izraelský partner na starosti?

Izraelský partner prostřednictvím svých poboček a obchodní sítě zajišťuje nejen prodej traktorů, ale zároveň pozornost věnuje zajištění kvalitního a plynulého fungování poprodejního servisu pro zákazníky. Farmáři a zemědělci tak mají k dispozici kompletní služby spojené s prodejem nových strojů, jejich servisem a nákupem originálních náhradních dílů.

Jaké traktory z hlediska vybavení, motorizace či příslušenství jsou na Blízkém východě nejžádanější?

V této lokalitě jsou nejžádanější středně vybavené stroje a poptávka je také po agregacích. Z  portfolia značky ZETOR se jedná především o traktory z modelové řady PROXIMA. Ta je oblíbená především pro svou nízkou spotřebu, dlouhodobou životnost a odolnost.

Jaké novinky v produktech či službách, investice nebo změny ve společnosti chystáte pro letošní rok?

Pokud se jedná o novinky v produktech, tak v listopadu letošního roku se chystáme představit náš nový stroj na veletrhu v německém Hannoveru. Zatím bychom neradi prozrazovali bližší informace o tomto produktu, jen naznačíme, že se bude jednat o pátou modelovou řadu. A pokud se podíváme blíže do naší společnosti, pak aktuálně hledáme nové kolegy do výroby na pozice brusičů, obráběčů kovů nebo pracovníky na montáže a rozhodně jsou pro nás zajímaví také uchazeči, kteří by našli uplatnění ve vývoji a výzkumu.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem