Čistší svět podle společnosti Baumüller aneb pohony v souvislostech jak od mistra Leonarda

Vydáno 7.7.2017

Obraz renesanční firmy s vizionářským přesahem nám pomohl dokreslit Ing. Miroslav Zubr, jednatel společnosti BAUMÜLLER BRNO, s.r.o.

 

Kdyby se finální výrobky z automatických linek od firmy Baumüller barvily do žluta, svítila by planeta Země v galaxii jako druhé Slunce.

 

Lze bez nadsázky říct, že takovým cílovým portfoliem vládne málo firem.

 

Když se k tomu přidají smělé projekty automatizace a elektrifikace pohonů ze světa sci-fi, můžeme reálně věřit v lepší svět.

 

 

Čím by společnost Baumüller mohla nebo měla inspirovat svět průmyslu?

Bez dlouhého přemýšlení je to jednoznačně politika lidských zdrojů, personalistiky.

Za každým úspěchem je třeba vidět komplexní tým firmy, ten je ale na celém průřezu od generálního ředitele až po technika výroby skvěle veden personálním oddělením, jmenovitě filozofií špičkového šéfa HR.

 

Pouze pokud funguje HR, je firma na nejlepší cestě k úspěchu

 

Základní ingrediencí úspěšného fungování firmy je mít takové vedoucí pracovníky, kteří umí pomoci zaměstnancům podávat špičkové výkony.

Především HR manažer musí být mravně na výši, být tahounem, jít všem ostatním příkladem – když ne nikdo jiný, tak HR.

Pokud HR funguje, je firma na nejlepší cestě k úspěchu. Pokud je HR slabé nebo úmyslně zanedbávané ze strany vedení, tak je to otázka přežívání. Firma může být průměrná, bude dříve či později postavena před fakt, že ji personálně šikovnější firmy přerostou.

Nejvyšší manažer ve firmě je od toho, aby zaměstnancům pomohl v jejich práci. Generální ředitel není bůh, aby si za ním chodili všichni pro rady. Základem je, aby pomohl lidem dosahovat úspěchy.

Velkým pomocníkem komunikačním, ale i pro budování silné příslušnosti k firmě jsou sociální sítě. Tedy od filtrovaného a pro každou cílovou skupinu kreativně řešeného náboru na volné pozice přes budování firemního týmu až po prozaicky informační funkci – třeba pozvánka na ples. To vše je jednodušší, když je fungování na sítích aktivní.

To ovšem vyžaduje průběžnou aktualizaci, spíš vnímáme i u velkých firem absolutní absenci sociálních sítí. Cítíte obecně pokrok nebo tlak na vývoj působení HR oddělení ve výrobním průmyslu?

Spousta firem by to mohla dělat lépe. Mnohdy je úloha HR oddělení soustředěna na vyhledání a získání zaměstnanců – to by ale mělo být jen malou částí jeho funkce.

Bohužel je často opomíjeno nastavení, rozvoj a dodržování firemní kultury. HR je také čím dál tím více prvkem marketingu firmy navenek, což není jen o náboru lidí.

Nová doba nutí používat HR také nové podněty a média. Klasická náborová inzerce přestává fungovat, je třeba například rychle a kvalitně podchytit sociální sítě. Tím pádem musí být personální požadavky formulovány také zajímavě i s ohledy na konkrétní cílové skupiny.

Už zde lze budovat potenciál budoucí zaměstnanecké loajality, příslušnosti k firmě a vnitřní motivaci.

Často se podceňuje jasné stanovení pravomocí a především odpovědností. V nejasném prostředí se potom těžko hledá vnitřní motivace, což vede k odchodu kvalitních kvalifikovaných lidí.

 

Voňavá a čistá lodní říční doprava s velkou úsporou – není problém

Ekonomické a ekologické rolby pro hory – není problém

 

Produkce firmy Baumüller není také jen o ryzích pohonech ve smyslu motorů, ale zabývá se komplexními projekty. Máte z poslední doby v hlavě nějakou zajímavou komplexní zakázku?

Z těch komplexních projektů je v poslední době velmi zajímavý vývoj pohonů pro lodní průmysl. Podobnými projekty vznikají nové synergie. Adaptaci našich pohonů pro lodě například řeší holandská firma HSP – ti zapojí motor do systému měničů a řízení pro optimální provozuschopnost lodi.

Aktuálně se jedná zejména o lodní pohony plně elektrické nebo hybridní pro nákladní říční lodě s nákladem přesahujícím 60 tun. První testy nasazení hybridního pohonu vykazují úsporu paliva 40 % oproti původní klasické dieselové variantě. Nespornou výhodou je také okamžitý náběh krouticího momentu. To platí i pro zpětný chod, takže se výrazně zlepšují manévrovací schopnosti lodě. Díky přímému elektropohonu odpadá potřeba převodovky, tedy se zvyšuje komfort a z lodi mizí těžká součástka s potřebou výměny. Nejsou to věci laděné jen od stolu v laboratoři. Radost testovacích kapitánů ze zrychlené odezvy ovládání lodi potvrzuje správný směr vývoje.

 

Větrné elektrárny pro každou zahradu

 

To jsou úžasné zprávy, škoda že nemají pro povědomí a národní hrdost solidní prostor ve veřejnoprávních médiích.

Podobně zajímavý může být pro širokou veřejnost již aplikovaný projekt vývoje hybridního pohonu pro sněžné rolby. Benefitem je opět ekologický apel, ale také ekonomika díky velké úspoře.

Na německém trhu se lze pochlubit také vyšší účinností asynchronních motorů pro malé vodní elektrárny.

Ambiciózním projektem je výroba větrných elektráren pro soukromé objekty. Sloužily pro nabití článků uložených v domě – takový vlastní energetický zdroj by mohl fungovat jako ekonomické přilepšení rozpočtu domu, ale také jako psychologický prvek soběstačnosti.

 

Český vývoj není pozadu

 

Společnost Baumüller se opírá o vlastní silný vývoj. Má česká pobočka také svou laboratoř?

Vlastní vývoj v Česku velmi úspěšně funguje tři roky a už projektově řídí i část vývoje v Německu. Pracuje se zde především na vývoji reluktančních motorů, které jsou oproti klasickým asynchronním motorům méně výrobně náročné, tím pádem levnější. Vývoj probíhá na míru konkrétnímu zadání, čímž je v případě zdaru zajištěn odbyt motorů.

Zadání vývoje plynou i z obecné potřeby průběžného zvyšování kvality a ekonomiky elektromotorů. Zákazník chce elektromotor nejlevnější, nejúčinnější, s nejnižší spotřebou a nejmenším prostorem. S vlastním optimalizačním programem dochází k pokrokům i na stávajících motorech. Vývoj tedy také musí sledovat nejnovější trendy a materiály, proto se naši odborníci účastní mezinárodních konferencí. V Česku Baumüller silně spolupracuje s technickými fakultami.

Výrazným směrem snižování ztráty účinnosti elektromotoru je také zkoumání použití zcela nových materiálů, český vývoj nebude pozadu.

 

Zlaté české ruce za správnou cenu

 

Proč byla výroba elektromotorů pro Baumüller umístěna v ČR?

Jednak kvůli centrální poloze s přesahem na východní trhy, samozřejmě v kombinaci s cenou práce. To by nestačilo bez vysokého technického know-how, resp. šikovnosti lidí. Tento fakt navazuje na historii továren MEZ, původních moravských závodů pro výrobu elektromotorů. Mateřská centrála má také proto v české pobočce zaručenu 100% kvalitu, ale především nadprůměrnou efektivitu. Výroba ve Skalici není stěžejní jen ve smyslu elektropohonů, ale i složitějších výrobních dílů pro německé výroby. Cílem matky je portfolio produkce rozšířit, takže lze čekat investice a expanzi firmy.

 

Automatizace výroby základního kamene není jednoduchá

 

Obchodní aktivity podléhají centrálnímu řízení Baumüller, nebo má česká filiálka své autonomní obchodní pravomoci i za hranicemi státu?

V Česku existuje obchodní zastoupení, ale povaha pobočky je převážně výrobní. S tím se počítalo už při výběru státu pro první investici.

Také se uvažovala potřeba velkého podílu lidské práce. Jsme až tak prozákazničtí, že máme málo produktů pro velké série, tedy řešíme vysoký podíl variabilní výroby. V důsledku je to sice často naše konkurenční výhoda, protože jiným firmám nezapadá požadavek klienta do výrobního plánu.

Paradoxně tedy naše motory řeší automatizaci mnoha sfér průmyslu, ale robotizace některých výrobních procesů je stále ne­reálná. Nicméně kde to šlo, tam se mohutně zainvestovalo a ve výrobě se nenajdou nemoderní stroje.

Společnost Baumüller klade důraz na technickou podporu zákazníků, inženýring a servis. Jaký je servis v reálu?

Kdekoliv po světě jsou rozšířena servisní centra s týmy specialistů, takže každý zákazník vždy ví, koho v jaké situaci kontaktovat. Servisní týmy dojedou kamkoliv – výhoda je, že díky řízení elektromotorů je jednodušší jejich diagnostika. Tím pádem i řešení problémů přichází rychleji. Ostatně rozšíření propojení čidel motorů a servisních center posune diagnostiku také na vyšší úroveň. To bude problémům předcházet.

Be in motion – radí Baumüller také svým klientům

 

Vysoká technická úroveň, inovace, flexibilita a absolutní orientace na zákazníky jsou výraznými rysy filozofie firmy Baumüller. To vše ale nelze řešit bez aktivní účasti a vstřícné součinnosti odběratelské firmy. Je tedy vedlejším sdělením claimu vašeho loga „Be in motion“ žádost, aby byl v pohybu i samotný zadavatel?

Jsou zákazníci, kteří „jen chtějí něco dodat“. Samozřejmě nejsilnější výsledky přijdou při opravdu silné synergii po celou dobu vývoje projektu.

Nesmírně důležitá je komunikace, protože na té může ztroskotat už proces prvotního zadání projektu – příprava je často podceňovaná, což proces v počátku hodně brzdí.

Nutná je součinnost a odpovědnost konkrétních pracovníků na obou stranách.

Záleží také na tom, jakou variantu dodávky klient zamýšlí. Může to být koupě sólo motoru nebo až vývoj a implementace složité automatizované linky.

Baumüller vždy nabízí nejefektivnější řešení, někdy nastává problém s počáteční cenou. Bohužel i při jednoznačné rentabilitě někdy okamžité náklady rozhodují o investici, byť by návratnost dražší varianty byla velmi rychlá.

Velmi často to souvisí s rychlou obrátkou managementu, který pak neřeší dlouhodobou odpovědnost ani ekonomiku.

 

Stopa Baumüller, kam se člověk podívá

 

Bylo by zajímavé, kdyby se vaše reference prohloubily až na finální produkty linek s vašimi pohony. Vzpomeňte prosím namátkovým rozptylem výraznější výrobky se stopou Baumüller.

Nemáme zpětnou vazbu ani databázi, pro jaké konkrétní výrobce budou linky s našimi motory použity. Naše elektromotory jsou dále implementovány i do různých linek jinými firmami. Každopádně si například můžete být jisti naší stopou na každé PET láhvi.

Podobně je to s veškerými pilulkami, které jsou do různých tvarů lisovány s pomocí našich strojů.

Kam sahají reference nekonečného plastikářského průmyslu, neví snad ani firmy, které naše motory aplikovaly. Gigantickou představu jen uvedu tím, že jsou naše motory rozhodně napříč celého automotive průmyslu. Podobná situace jistě panuje v průmyslu tiskařském, obalovém a textilním. Jména oděvních značek s otiskem strojů Baumüller ale opravdu neznáme.

 

Parafrází na původní povel lodního kapitána přejeme firmě Baumüller: „Plnou elektřinou vpřed!“

 

Tomáš Pochop, foto: Mojmír Langer

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem