Čistší svět podle společnosti Baumüller aneb pohony v souvislostech jak od mistra Leonarda

Vydáno 7.7.2017

Obraz renesanční firmy s vizionářským přesahem nám pomohl dokreslit Ing. Miroslav Zubr, jednatel společnosti BAUMÜLLER BRNO, s.r.o.

 

Kdyby se finální výrobky z automatických linek od firmy Baumüller barvily do žluta, svítila by planeta Země v galaxii jako druhé Slunce.

 

Lze bez nadsázky říct, že takovým cílovým portfoliem vládne málo firem.

 

Když se k tomu přidají smělé projekty automatizace a elektrifikace pohonů ze světa sci-fi, můžeme reálně věřit v lepší svět.

 

 

Čím by společnost Baumüller mohla nebo měla inspirovat svět průmyslu?

Bez dlouhého přemýšlení je to jednoznačně politika lidských zdrojů, personalistiky.

Za každým úspěchem je třeba vidět komplexní tým firmy, ten je ale na celém průřezu od generálního ředitele až po technika výroby skvěle veden personálním oddělením, jmenovitě filozofií špičkového šéfa HR.

 

Pouze pokud funguje HR, je firma na nejlepší cestě k úspěchu

 

Základní ingrediencí úspěšného fungování firmy je mít takové vedoucí pracovníky, kteří umí pomoci zaměstnancům podávat špičkové výkony.

Především HR manažer musí být mravně na výši, být tahounem, jít všem ostatním příkladem – když ne nikdo jiný, tak HR.

Pokud HR funguje, je firma na nejlepší cestě k úspěchu. Pokud je HR slabé nebo úmyslně zanedbávané ze strany vedení, tak je to otázka přežívání. Firma může být průměrná, bude dříve či později postavena před fakt, že ji personálně šikovnější firmy přerostou.

Nejvyšší manažer ve firmě je od toho, aby zaměstnancům pomohl v jejich práci. Generální ředitel není bůh, aby si za ním chodili všichni pro rady. Základem je, aby pomohl lidem dosahovat úspěchy.

Velkým pomocníkem komunikačním, ale i pro budování silné příslušnosti k firmě jsou sociální sítě. Tedy od filtrovaného a pro každou cílovou skupinu kreativně řešeného náboru na volné pozice přes budování firemního týmu až po prozaicky informační funkci – třeba pozvánka na ples. To vše je jednodušší, když je fungování na sítích aktivní.

To ovšem vyžaduje průběžnou aktualizaci, spíš vnímáme i u velkých firem absolutní absenci sociálních sítí. Cítíte obecně pokrok nebo tlak na vývoj působení HR oddělení ve výrobním průmyslu?

Spousta firem by to mohla dělat lépe. Mnohdy je úloha HR oddělení soustředěna na vyhledání a získání zaměstnanců – to by ale mělo být jen malou částí jeho funkce.

Bohužel je často opomíjeno nastavení, rozvoj a dodržování firemní kultury. HR je také čím dál tím více prvkem marketingu firmy navenek, což není jen o náboru lidí.

Nová doba nutí používat HR také nové podněty a média. Klasická náborová inzerce přestává fungovat, je třeba například rychle a kvalitně podchytit sociální sítě. Tím pádem musí být personální požadavky formulovány také zajímavě i s ohledy na konkrétní cílové skupiny.

Už zde lze budovat potenciál budoucí zaměstnanecké loajality, příslušnosti k firmě a vnitřní motivaci.

Často se podceňuje jasné stanovení pravomocí a především odpovědností. V nejasném prostředí se potom těžko hledá vnitřní motivace, což vede k odchodu kvalitních kvalifikovaných lidí.

 

Voňavá a čistá lodní říční doprava s velkou úsporou – není problém

Ekonomické a ekologické rolby pro hory – není problém

 

Produkce firmy Baumüller není také jen o ryzích pohonech ve smyslu motorů, ale zabývá se komplexními projekty. Máte z poslední doby v hlavě nějakou zajímavou komplexní zakázku?

Z těch komplexních projektů je v poslední době velmi zajímavý vývoj pohonů pro lodní průmysl. Podobnými projekty vznikají nové synergie. Adaptaci našich pohonů pro lodě například řeší holandská firma HSP – ti zapojí motor do systému měničů a řízení pro optimální provozuschopnost lodi.

Aktuálně se jedná zejména o lodní pohony plně elektrické nebo hybridní pro nákladní říční lodě s nákladem přesahujícím 60 tun. První testy nasazení hybridního pohonu vykazují úsporu paliva 40 % oproti původní klasické dieselové variantě. Nespornou výhodou je také okamžitý náběh krouticího momentu. To platí i pro zpětný chod, takže se výrazně zlepšují manévrovací schopnosti lodě. Díky přímému elektropohonu odpadá potřeba převodovky, tedy se zvyšuje komfort a z lodi mizí těžká součástka s potřebou výměny. Nejsou to věci laděné jen od stolu v laboratoři. Radost testovacích kapitánů ze zrychlené odezvy ovládání lodi potvrzuje správný směr vývoje.

 

Větrné elektrárny pro každou zahradu

 

To jsou úžasné zprávy, škoda že nemají pro povědomí a národní hrdost solidní prostor ve veřejnoprávních médiích.

Podobně zajímavý může být pro širokou veřejnost již aplikovaný projekt vývoje hybridního pohonu pro sněžné rolby. Benefitem je opět ekologický apel, ale také ekonomika díky velké úspoře.

Na německém trhu se lze pochlubit také vyšší účinností asynchronních motorů pro malé vodní elektrárny.

Ambiciózním projektem je výroba větrných elektráren pro soukromé objekty. Sloužily pro nabití článků uložených v domě – takový vlastní energetický zdroj by mohl fungovat jako ekonomické přilepšení rozpočtu domu, ale také jako psychologický prvek soběstačnosti.

 

Český vývoj není pozadu

 

Společnost Baumüller se opírá o vlastní silný vývoj. Má česká pobočka také svou laboratoř?

Vlastní vývoj v Česku velmi úspěšně funguje tři roky a už projektově řídí i část vývoje v Německu. Pracuje se zde především na vývoji reluktančních motorů, které jsou oproti klasickým asynchronním motorům méně výrobně náročné, tím pádem levnější. Vývoj probíhá na míru konkrétnímu zadání, čímž je v případě zdaru zajištěn odbyt motorů.

Zadání vývoje plynou i z obecné potřeby průběžného zvyšování kvality a ekonomiky elektromotorů. Zákazník chce elektromotor nejlevnější, nejúčinnější, s nejnižší spotřebou a nejmenším prostorem. S vlastním optimalizačním programem dochází k pokrokům i na stávajících motorech. Vývoj tedy také musí sledovat nejnovější trendy a materiály, proto se naši odborníci účastní mezinárodních konferencí. V Česku Baumüller silně spolupracuje s technickými fakultami.

Výrazným směrem snižování ztráty účinnosti elektromotoru je také zkoumání použití zcela nových materiálů, český vývoj nebude pozadu.

 

Zlaté české ruce za správnou cenu

 

Proč byla výroba elektromotorů pro Baumüller umístěna v ČR?

Jednak kvůli centrální poloze s přesahem na východní trhy, samozřejmě v kombinaci s cenou práce. To by nestačilo bez vysokého technického know-how, resp. šikovnosti lidí. Tento fakt navazuje na historii továren MEZ, původních moravských závodů pro výrobu elektromotorů. Mateřská centrála má také proto v české pobočce zaručenu 100% kvalitu, ale především nadprůměrnou efektivitu. Výroba ve Skalici není stěžejní jen ve smyslu elektropohonů, ale i složitějších výrobních dílů pro německé výroby. Cílem matky je portfolio produkce rozšířit, takže lze čekat investice a expanzi firmy.

 

Automatizace výroby základního kamene není jednoduchá

 

Obchodní aktivity podléhají centrálnímu řízení Baumüller, nebo má česká filiálka své autonomní obchodní pravomoci i za hranicemi státu?

V Česku existuje obchodní zastoupení, ale povaha pobočky je převážně výrobní. S tím se počítalo už při výběru státu pro první investici.

Také se uvažovala potřeba velkého podílu lidské práce. Jsme až tak prozákazničtí, že máme málo produktů pro velké série, tedy řešíme vysoký podíl variabilní výroby. V důsledku je to sice často naše konkurenční výhoda, protože jiným firmám nezapadá požadavek klienta do výrobního plánu.

Paradoxně tedy naše motory řeší automatizaci mnoha sfér průmyslu, ale robotizace některých výrobních procesů je stále ne­reálná. Nicméně kde to šlo, tam se mohutně zainvestovalo a ve výrobě se nenajdou nemoderní stroje.

Společnost Baumüller klade důraz na technickou podporu zákazníků, inženýring a servis. Jaký je servis v reálu?

Kdekoliv po světě jsou rozšířena servisní centra s týmy specialistů, takže každý zákazník vždy ví, koho v jaké situaci kontaktovat. Servisní týmy dojedou kamkoliv – výhoda je, že díky řízení elektromotorů je jednodušší jejich diagnostika. Tím pádem i řešení problémů přichází rychleji. Ostatně rozšíření propojení čidel motorů a servisních center posune diagnostiku také na vyšší úroveň. To bude problémům předcházet.

Be in motion – radí Baumüller také svým klientům

 

Vysoká technická úroveň, inovace, flexibilita a absolutní orientace na zákazníky jsou výraznými rysy filozofie firmy Baumüller. To vše ale nelze řešit bez aktivní účasti a vstřícné součinnosti odběratelské firmy. Je tedy vedlejším sdělením claimu vašeho loga „Be in motion“ žádost, aby byl v pohybu i samotný zadavatel?

Jsou zákazníci, kteří „jen chtějí něco dodat“. Samozřejmě nejsilnější výsledky přijdou při opravdu silné synergii po celou dobu vývoje projektu.

Nesmírně důležitá je komunikace, protože na té může ztroskotat už proces prvotního zadání projektu – příprava je často podceňovaná, což proces v počátku hodně brzdí.

Nutná je součinnost a odpovědnost konkrétních pracovníků na obou stranách.

Záleží také na tom, jakou variantu dodávky klient zamýšlí. Může to být koupě sólo motoru nebo až vývoj a implementace složité automatizované linky.

Baumüller vždy nabízí nejefektivnější řešení, někdy nastává problém s počáteční cenou. Bohužel i při jednoznačné rentabilitě někdy okamžité náklady rozhodují o investici, byť by návratnost dražší varianty byla velmi rychlá.

Velmi často to souvisí s rychlou obrátkou managementu, který pak neřeší dlouhodobou odpovědnost ani ekonomiku.

 

Stopa Baumüller, kam se člověk podívá

 

Bylo by zajímavé, kdyby se vaše reference prohloubily až na finální produkty linek s vašimi pohony. Vzpomeňte prosím namátkovým rozptylem výraznější výrobky se stopou Baumüller.

Nemáme zpětnou vazbu ani databázi, pro jaké konkrétní výrobce budou linky s našimi motory použity. Naše elektromotory jsou dále implementovány i do různých linek jinými firmami. Každopádně si například můžete být jisti naší stopou na každé PET láhvi.

Podobně je to s veškerými pilulkami, které jsou do různých tvarů lisovány s pomocí našich strojů.

Kam sahají reference nekonečného plastikářského průmyslu, neví snad ani firmy, které naše motory aplikovaly. Gigantickou představu jen uvedu tím, že jsou naše motory rozhodně napříč celého automotive průmyslu. Podobná situace jistě panuje v průmyslu tiskařském, obalovém a textilním. Jména oděvních značek s otiskem strojů Baumüller ale opravdu neznáme.

 

Parafrází na původní povel lodního kapitána přejeme firmě Baumüller: „Plnou elektřinou vpřed!“

 

Tomáš Pochop, foto: Mojmír Langer

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem