Když budeme dodržovat vlastní principy, ostatní už půjde samo

Vydáno 12.7.2017

Orientujeme se především na potřeby zákazníků, nikoliv pouze na samotné projekty

 

Představitelé společnosti Nevšímal, která se zaměřuje na dodávky lehkých obvodových plášťů pro stavebnictví a prosklených i kovových konstrukcí do interié­rů, silně akcentují společenský rozměr podnikání, o kterém se příliš nehovoří. „Jako zástupci středně velké firmy na sebe přijímáme zodpovědnost za budoucnost naší země na všech úrovních,“ říká člen představenstva Petr Nevšímal.

 

V příštím roce oslaví vaše společnost čtvrt století na trhu. V jaké kondici firma je?

Postupně jsme se vyprofilovali na dodavatele lehkých obvodových plášťů s přidanou hodnotou. Ta spočívá v unikátním technickém řešení nebo ve službách, které poskytujeme zákazníkům. Další oblast, kterou se zabýváme, představují dodávky vnitřních prosklených a kovových konstrukcí do interiérů. Zde platí stejná filozofie jako u lehkých obvodových plášťů, to znamená unikátní řešení, které je většinou spojené s estetikou nebo se službou zákazníkovi.

Aktuální postavení na trhu nijak neřešíme, každopádně pracujeme na tom, abychom se stali významnou firmou pro český průmysl a naplňovali společenské očekávání. Je to jedna z odpovědí na otázku, proč to všechno děláme.

Co byly milníky ve vývoji společnosti?

Společnost vznikla od nuly, celých 25 let přirozeně roste a nelze definovat jednoznačný historický okamžik, který by ji převrátil vzhůru nohama. Pokud bych přece jen měl určit zásadní milníky, tak je to spojení s klíčovými lidmi, kteří do společnosti vstoupili a jsou synonymem rozvoje. Tito lidé tvoří firemní budoucnost a naštěstí jich stále přibývá. Cíle si můžete určit, jaké chcete, ale bez správných lidí je nikdy nenaplníte. Na druhou stranu někdy schopnosti lidí odkrývají možnosti, které vás samotné nenapadly. Mým úkolem je pouze vytvořit tvůrčí prostředí, neomezovat kreativitu a rozvoj pak přichází sám.

Kdo patří k vašim hlavním zákazníkům?

Našimi hlavními zákazníky jsou generální dodavatelé a investoři působící ve stavebním průmyslu. Důležití partneři se rekrutují také ze skupiny architektonických a projekčních kanceláří. Podporujeme synergii všech zúčastněných a to vede k naplnění cílů zakázek, tedy dodat dílo včas, kvalitně a ideálně v dobrém pracovním prostředí.

Na čem je postavena vaše strategie vůči zákazníkům?

Dlouhodobě se orientujeme na jejich potřeby, a nikoliv pouze na samotné projekty. Tím pádem realizujeme zakázky, u kterých nelze předem definovat jejich složitost a rozsah. Neustále pracujeme na nastavení firmy, aby tyto potřeby mohla plnit.

Další kategorii tvoří zakázky, které potřebujeme realizovat pro naplnění naší výroby a finančních cílů. Poslední kategorii tvoří zakázky, jež nazýváme výzvami a jež nás posouvají dále.

Proč je přijímáte a čím jsou pro vás důležité posledně zmíněné kontrakty?

Zakázky jsou specifické svou složitostí, rozsahem nebo působením na novém trhu. Každé dva roky musí firma přijmout novou výzvu. Aktuálně je to projekt na trhu ve Velké Británii, předtím to byl projekt Twin City v Bratislavě, který je zajímavý svým rozsahem (40 000 metrů čtverečních fasád), předtím to byl projekt Crystal v Praze na Vinohradské ulici specifický extrémní technickou složitostí.

Každá výzva se pojí s důvěrou zákazníků. Dostáváme zakázky, které jsou pro nás nové a s nimiž nemáme dostatek zkušeností, takže se zase dostáváme na začátek naší strategie, tedy plnění potřeb našich partnerů a budování důvěry. Neřekl bych, že to děláme účelově, spíše popisuji filozofii, kterou máme v genech a která je jedním ze základních ideových pilířů naší společnosti.

Kam směřují vaše investice?

Investice rozdělujeme do pěti úrovní a každá úroveň nese vlastní dlouhodobou strategii. Konkrétně investujeme do oblastí: výstavba (výrobní, skladovací a administrativní zázemí); výrobní technologie a logistické nástroje; Průmysl 4.0 – IT rozvoj, automatizace a robotizace procesů; vlastní vývoj produktů; vzdělávání. Každá disciplína souvisí s ostatními. Důležitá je správná koordinace a načasování v souvislosti s trhem a finančními možnostmi společnosti.

Využíváte dotace?

Prakticky ve všech investičních odvětvích nám pomáhají dotační tituly – ať už ze zdrojů EU, nebo z národních programů. Podpory si vážíme, snažíme se ji využívat maximálně efektivně a časem ji chceme zase vracet veřejnosti formou tvorby přidané hodnoty. Toto je mimochodem velké téma dnešní doby.

Stavebnictví se v poslední dekádě příliš nedaří. Jak hospodaříte vy?

Obrat společnosti se již čtvrtým rokem pohybuje kolem 350 milionů korun s EBITDOU mezi 10–20 miliony korun. Čísla jsou ovlivněna právě investicemi do různých aktivit a nezobrazují aktuální potenciál a hodnotu firmy. Což je vlastně jedno, protože zodpovídáme pouze sami sobě, ale velmi těžko se to vysvětluje bankám a zajišťovnám.

V jakém smyslu?

Tyto instituce potřebujeme právě pro plnění našich plánů. Banky vnímají naši firmu z pohledu obecné problematiky českého stavebního průmyslu. Taky je otázka, jaké jsou motivace zahraničních bank na podporu českého průmyslu v českých rukou. Odpověď podle mého spočívá v problematice přidané hodnoty naší práce. Každopádně směrujeme k postupnému zlepšování hospodářského výsledku. Je to aktuálně jedna z priorit pro další období a v minulosti jsme pro to již mnoho udělali.

Kde spatřujete největší příležitosti pro růst a rozvoj?

Chceme růst i nadále a společnost předat další generaci zdravou a s potenciálem dalšího rozvoje. Tento potenciál musí být zakořeněn právě ve firemních hodnotách. Jako zástupce druhé generace nyní přemýšlím, jak do společnosti integrovat třetí generaci a jak jí postupně předávat řízení. To říkám v situaci, kdy průměrný věk lidí v managementu dosahuje 37 roků. Je to jeden z našich úkolů v příštích 25 letech.

Je to největší výzva, které firma čelí?

Největší výzvy, kterým čelíme, zůstávají uvnitř společnosti a nepřicházejí zvenčí. Pokud budeme dodržovat principy, na kterých je společnost založena, tak ostatní už půjde samo. Konkurence nás posiluje, legislativu sledujeme a respektujeme, nové zákazníky získáváme díky dobře odváděné práci. Pokud práci nebudeme dobře odvádět, budeme zákazníky ztrácet. Často je pozitivní vnímání naší firmy skryto v detailu a na tyto detaily se chceme soustředit.

Uveďte nějaký příklad.

Zmíním náš servisní tým. Velmi často slýchávám od zákazníků chválu na kolegy ze servisu díky jejich lidskému a zodpovědnému přístupu. Velmi dobře komunikují naši firemní kulturu. Lidé pak s námi dělají rádi. Odkrývání nedostatků v detailech je jedna z aktuálních výzev.

Jaké trendy musíte jako firmy reflektovat?

Trendy v našem oboru jsou postupná profesionalizace, aplikace myšlenky Průmyslu 4.0 v podobě BIM (building information modelling – pozn. red.) a přesouvání stavební výroby maximálně mimo stavbu.

Z již řečeného vyplývá, že podstatní jsou pro vás zaměstnanci a způsob jejich činnosti ve firmě i navenek…

Jeden z cílů naší firmy je zodpovědnost vůči regionu, v kterém podnikáme. Opustili jsme myšlení ve stylu „když nám místní politici nic nepřinášejí, tak nebudeme v regionu aktivní“. Začínáme podporovat lokální aktivity ať už sportovní, nebo uměleckého charakteru. Obecně bych řekl, že jako zástupci středně velké firmy na sebe přijímáme zodpovědnost za budoucnost naší země na všech úrovních.

Jak je obtížené udržet kvalitní zaměstnance, kteří naplňují společenskou filozofii firmy?

Udržet kvalitní kolegy není až takový problém. Naše společenství funguje jako samočisticí organismus. Jedinci, kteří nezapadnou, automaticky odcházejí. Nevypovídá to o jejich kvalitě či nekvalitě, ale o tom, jak přijímají vysoké nároky práce a kolik jsou ochotni obětovat pro firmu. Již u přijímacích pohovorů se netajíme s tím, jaké nároky na kolegy klademe. Lidé nám chybějí pro téměř všechny pozice, ale nepodléháme šílenství přeplácení a slibování vzdušných zámků. Říkáme: hodně obětuj, staneš se součástí něčeho, co může dávat smysl, a pak teprve bude tvé úsilí odměněno.

Jak máte nastavenu politiku odměňování?

Finance jsou jen jeden z parametrů naší nabídky a dáváme si velký pozor, aby noví kolegové nedostali lepší podmínky než stávající.

V minulosti tomu tak nebylo a nepovažuji to za správné. Dále na manažerské pozice vychováváme vlastní lidi. To se v minulosti také vždy nedělo.

Kde získáváte mladé talenty?

Zahájili jsme program pro spolupráci s učilišti, středními školami v regionu a vysokými školami. Cílem je samozřejmě výchova odborníků pro naše potřeby, ale zároveň předávat již od mládí naši filozofii další generaci. Jdeme proti proudu a nechceme se smířit s aktuálním trendem, kam prý dnešní mládež směřuje. Osobně to nevidím tak černě. Naopak. Všechny tyto kroky vytvářejí personální politiku, na základě které dlouhodobě fungujeme.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

Vydáno 17.6.2019

Začalo to jednoduchými žertíky nudících se studentů. V současné době patří kyberzločin k těm nejnebezpečnějším, co může být. „Podle analýz FBI jde o organizovanou činnost, která svou rozsáhlostí bývá přirovnávána k pašování drog nebo k obchodování s bílým masem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu budoucí generální ředitel společnosti Avast Software s.r.o. Ondřej Vlček.

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

Vydáno 28.6.2019

Montážní linka je digitálně řízena, v některých částech podniku pracuje více robotů než lidí, materiál rozvážejí autonomní vozíky, k dosažení vyšší kvality napomáhá akustická a pachová laboratoř či unikátní vodní komora, díly na montážní linky putují z robotizovaného skladu, zaměstnanci se vzdělávají v moderním tréninkovém centru.

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

Vydáno 25.6.2019

„Jedním z hlavních cílů firmy Reisswolf je nabídnout zákazníkům bezpečnou likvidaci všech nosičů dat, jejich uložení, správu a případně digitalizaci v jednotném bezpečnostním standardu po celém světě. O kvalitě poskytovaných služeb svědčí i získané certifikáty od Národního bezpečnostního úřadu,“ říká Vlastimil Balín, ředitel společnosti REISSWOLF likvidace dokumentů a dat, s.r.o.

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

Vydáno 20.6.2019

„Jsme zcela soběstačná firma, dokážeme obsáhnout vše od prvotního konceptu přes konstrukční práce, výrobu dílů či svařenců, jejich nalakování až po finální montáž a zprovoznění u nás a instalaci u zákazníka včetně garančního záručního servisu. V podstatě na všechno máme vlastní oddělení, což představuje pro naše zákazníky vysoký standard,“ říká Martin Kouřil, ředitel společnosti Montana.

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem