Když budeme dodržovat vlastní principy, ostatní už půjde samo

Vydáno 12.7.2017

Orientujeme se především na potřeby zákazníků, nikoliv pouze na samotné projekty

 

Představitelé společnosti Nevšímal, která se zaměřuje na dodávky lehkých obvodových plášťů pro stavebnictví a prosklených i kovových konstrukcí do interié­rů, silně akcentují společenský rozměr podnikání, o kterém se příliš nehovoří. „Jako zástupci středně velké firmy na sebe přijímáme zodpovědnost za budoucnost naší země na všech úrovních,“ říká člen představenstva Petr Nevšímal.

 

V příštím roce oslaví vaše společnost čtvrt století na trhu. V jaké kondici firma je?

Postupně jsme se vyprofilovali na dodavatele lehkých obvodových plášťů s přidanou hodnotou. Ta spočívá v unikátním technickém řešení nebo ve službách, které poskytujeme zákazníkům. Další oblast, kterou se zabýváme, představují dodávky vnitřních prosklených a kovových konstrukcí do interiérů. Zde platí stejná filozofie jako u lehkých obvodových plášťů, to znamená unikátní řešení, které je většinou spojené s estetikou nebo se službou zákazníkovi.

Aktuální postavení na trhu nijak neřešíme, každopádně pracujeme na tom, abychom se stali významnou firmou pro český průmysl a naplňovali společenské očekávání. Je to jedna z odpovědí na otázku, proč to všechno děláme.

Co byly milníky ve vývoji společnosti?

Společnost vznikla od nuly, celých 25 let přirozeně roste a nelze definovat jednoznačný historický okamžik, který by ji převrátil vzhůru nohama. Pokud bych přece jen měl určit zásadní milníky, tak je to spojení s klíčovými lidmi, kteří do společnosti vstoupili a jsou synonymem rozvoje. Tito lidé tvoří firemní budoucnost a naštěstí jich stále přibývá. Cíle si můžete určit, jaké chcete, ale bez správných lidí je nikdy nenaplníte. Na druhou stranu někdy schopnosti lidí odkrývají možnosti, které vás samotné nenapadly. Mým úkolem je pouze vytvořit tvůrčí prostředí, neomezovat kreativitu a rozvoj pak přichází sám.

Kdo patří k vašim hlavním zákazníkům?

Našimi hlavními zákazníky jsou generální dodavatelé a investoři působící ve stavebním průmyslu. Důležití partneři se rekrutují také ze skupiny architektonických a projekčních kanceláří. Podporujeme synergii všech zúčastněných a to vede k naplnění cílů zakázek, tedy dodat dílo včas, kvalitně a ideálně v dobrém pracovním prostředí.

Na čem je postavena vaše strategie vůči zákazníkům?

Dlouhodobě se orientujeme na jejich potřeby, a nikoliv pouze na samotné projekty. Tím pádem realizujeme zakázky, u kterých nelze předem definovat jejich složitost a rozsah. Neustále pracujeme na nastavení firmy, aby tyto potřeby mohla plnit.

Další kategorii tvoří zakázky, které potřebujeme realizovat pro naplnění naší výroby a finančních cílů. Poslední kategorii tvoří zakázky, jež nazýváme výzvami a jež nás posouvají dále.

Proč je přijímáte a čím jsou pro vás důležité posledně zmíněné kontrakty?

Zakázky jsou specifické svou složitostí, rozsahem nebo působením na novém trhu. Každé dva roky musí firma přijmout novou výzvu. Aktuálně je to projekt na trhu ve Velké Británii, předtím to byl projekt Twin City v Bratislavě, který je zajímavý svým rozsahem (40 000 metrů čtverečních fasád), předtím to byl projekt Crystal v Praze na Vinohradské ulici specifický extrémní technickou složitostí.

Každá výzva se pojí s důvěrou zákazníků. Dostáváme zakázky, které jsou pro nás nové a s nimiž nemáme dostatek zkušeností, takže se zase dostáváme na začátek naší strategie, tedy plnění potřeb našich partnerů a budování důvěry. Neřekl bych, že to děláme účelově, spíše popisuji filozofii, kterou máme v genech a která je jedním ze základních ideových pilířů naší společnosti.

Kam směřují vaše investice?

Investice rozdělujeme do pěti úrovní a každá úroveň nese vlastní dlouhodobou strategii. Konkrétně investujeme do oblastí: výstavba (výrobní, skladovací a administrativní zázemí); výrobní technologie a logistické nástroje; Průmysl 4.0 – IT rozvoj, automatizace a robotizace procesů; vlastní vývoj produktů; vzdělávání. Každá disciplína souvisí s ostatními. Důležitá je správná koordinace a načasování v souvislosti s trhem a finančními možnostmi společnosti.

Využíváte dotace?

Prakticky ve všech investičních odvětvích nám pomáhají dotační tituly – ať už ze zdrojů EU, nebo z národních programů. Podpory si vážíme, snažíme se ji využívat maximálně efektivně a časem ji chceme zase vracet veřejnosti formou tvorby přidané hodnoty. Toto je mimochodem velké téma dnešní doby.

Stavebnictví se v poslední dekádě příliš nedaří. Jak hospodaříte vy?

Obrat společnosti se již čtvrtým rokem pohybuje kolem 350 milionů korun s EBITDOU mezi 10–20 miliony korun. Čísla jsou ovlivněna právě investicemi do různých aktivit a nezobrazují aktuální potenciál a hodnotu firmy. Což je vlastně jedno, protože zodpovídáme pouze sami sobě, ale velmi těžko se to vysvětluje bankám a zajišťovnám.

V jakém smyslu?

Tyto instituce potřebujeme právě pro plnění našich plánů. Banky vnímají naši firmu z pohledu obecné problematiky českého stavebního průmyslu. Taky je otázka, jaké jsou motivace zahraničních bank na podporu českého průmyslu v českých rukou. Odpověď podle mého spočívá v problematice přidané hodnoty naší práce. Každopádně směrujeme k postupnému zlepšování hospodářského výsledku. Je to aktuálně jedna z priorit pro další období a v minulosti jsme pro to již mnoho udělali.

Kde spatřujete největší příležitosti pro růst a rozvoj?

Chceme růst i nadále a společnost předat další generaci zdravou a s potenciálem dalšího rozvoje. Tento potenciál musí být zakořeněn právě ve firemních hodnotách. Jako zástupce druhé generace nyní přemýšlím, jak do společnosti integrovat třetí generaci a jak jí postupně předávat řízení. To říkám v situaci, kdy průměrný věk lidí v managementu dosahuje 37 roků. Je to jeden z našich úkolů v příštích 25 letech.

Je to největší výzva, které firma čelí?

Největší výzvy, kterým čelíme, zůstávají uvnitř společnosti a nepřicházejí zvenčí. Pokud budeme dodržovat principy, na kterých je společnost založena, tak ostatní už půjde samo. Konkurence nás posiluje, legislativu sledujeme a respektujeme, nové zákazníky získáváme díky dobře odváděné práci. Pokud práci nebudeme dobře odvádět, budeme zákazníky ztrácet. Často je pozitivní vnímání naší firmy skryto v detailu a na tyto detaily se chceme soustředit.

Uveďte nějaký příklad.

Zmíním náš servisní tým. Velmi často slýchávám od zákazníků chválu na kolegy ze servisu díky jejich lidskému a zodpovědnému přístupu. Velmi dobře komunikují naši firemní kulturu. Lidé pak s námi dělají rádi. Odkrývání nedostatků v detailech je jedna z aktuálních výzev.

Jaké trendy musíte jako firmy reflektovat?

Trendy v našem oboru jsou postupná profesionalizace, aplikace myšlenky Průmyslu 4.0 v podobě BIM (building information modelling – pozn. red.) a přesouvání stavební výroby maximálně mimo stavbu.

Z již řečeného vyplývá, že podstatní jsou pro vás zaměstnanci a způsob jejich činnosti ve firmě i navenek…

Jeden z cílů naší firmy je zodpovědnost vůči regionu, v kterém podnikáme. Opustili jsme myšlení ve stylu „když nám místní politici nic nepřinášejí, tak nebudeme v regionu aktivní“. Začínáme podporovat lokální aktivity ať už sportovní, nebo uměleckého charakteru. Obecně bych řekl, že jako zástupci středně velké firmy na sebe přijímáme zodpovědnost za budoucnost naší země na všech úrovních.

Jak je obtížené udržet kvalitní zaměstnance, kteří naplňují společenskou filozofii firmy?

Udržet kvalitní kolegy není až takový problém. Naše společenství funguje jako samočisticí organismus. Jedinci, kteří nezapadnou, automaticky odcházejí. Nevypovídá to o jejich kvalitě či nekvalitě, ale o tom, jak přijímají vysoké nároky práce a kolik jsou ochotni obětovat pro firmu. Již u přijímacích pohovorů se netajíme s tím, jaké nároky na kolegy klademe. Lidé nám chybějí pro téměř všechny pozice, ale nepodléháme šílenství přeplácení a slibování vzdušných zámků. Říkáme: hodně obětuj, staneš se součástí něčeho, co může dávat smysl, a pak teprve bude tvé úsilí odměněno.

Jak máte nastavenu politiku odměňování?

Finance jsou jen jeden z parametrů naší nabídky a dáváme si velký pozor, aby noví kolegové nedostali lepší podmínky než stávající.

V minulosti tomu tak nebylo a nepovažuji to za správné. Dále na manažerské pozice vychováváme vlastní lidi. To se v minulosti také vždy nedělo.

Kde získáváte mladé talenty?

Zahájili jsme program pro spolupráci s učilišti, středními školami v regionu a vysokými školami. Cílem je samozřejmě výchova odborníků pro naše potřeby, ale zároveň předávat již od mládí naši filozofii další generaci. Jdeme proti proudu a nechceme se smířit s aktuálním trendem, kam prý dnešní mládež směřuje. Osobně to nevidím tak černě. Naopak. Všechny tyto kroky vytvářejí personální politiku, na základě které dlouhodobě fungujeme.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem