Úspora materiálu i šetrnost k přírodě, to jsou hlavní výhody práškových barev

Vydáno 19.7.2017

Poptávka po práškovém lakování roste. Je to dáno aktuálními trendy i tlakem zákazníků, jejichž náročnost se neustále zvyšuje.

 

Práškové barvy – často si ani neuvědomujeme, jak moc nás obklopují a jak se s nimi den co den setkáváme doma, v práci nebo třeba v autě či při sportu. Své o tom ví Ing. Luděk Kudláček z opavského závodu společnosti Akzo Nobel Coatings CZ, a.s., která se v Česku na výrobu a prodej práškových barev specializuje. Jako dceřiná společnost nizozemské matky udává trend ve vývoji a „platí“ za světového lídra. Firma dodává průmyslovým zákazníkům po celém světě inovativní produkty především v rámci značek Interpon a Resicoat.

Jaká je vlastně podoba zastoupení Akzo Nobel v České republice?

Máme v Evropě osm výrobních závodů, v České republice je to Akzo Nobel Coa­tings se sídlem v Praze. Zastřešuje tzv. práškovou divizi (tj. opavský výrobní závod) a Deko (tedy divizi, která v Česku nemá výrobní závod, ale prodává barvy značek Hammerite, Luxol a další). Z opavského výrobního závodu dodáváme například pro francouzské, italské a španělské zákazníky.

Naopak významná část prodeje v našem regionu pochází z našich evropských závodů.

Lze již zveřejnit hospodářské výsledky za poslední rok? 

Oproti roku 2015 jsme prodali v loňském roce o 5 procent práškových barev více než v roce předcházejícím, podobně je to i v tržbách.

Můžete přiblížit značky Interpon a Resicoat? Podílíte se i na jejich vývoji a výzkumu?

Jsou to naše dvě jediné obchodní značky. Zatímco Resicoat patří mezi tzv. funkční prášky (s využitím například pro nástřiky elektroizolace či potrubí pro plynovody a ropovody – pozn. red.), barva Interpon, jejíž výrobu jsme v roce 1998 převzali od stejnojmenné firmy, má spíše dekorativní účel a v široké škále produktů ji dodáváme do nejrůznějších oblastí průmyslu či architektury. Děláme i vývoj, pokud například zákazník potřebuje upravit parametry barvy pro svou linku. Na vývoji novinek pak centrálně spolupracujeme s laboratořemi v Evropě, Americe nebo Asii.

Museli jste v uplynulých letech nějak výrazněji investovat nebo se rozšiřovat, či se k tomuto kroku teprve chystáte? O jak zásadní investici by se případně mělo jednat a co dalšího rozvoji firmy přinese?  

Od roku 2006, kdy jsme převzali opavský závod Balakom, který vyrábí práškové barvy od 70. let, se rok co rok investovalo. Po nutném zrenovování objektu jsme investovali hlavně do technologií a výrobních linek. Z počátečního jednoho tisíce tun barev jsme se tak dnes v objemu výroby dostali zhruba na desetinásobek. Jedna z posledních investic proběhla loni, dosáhla téměř dvou milionů eur. Týkala se linky, která vyrábí malé objemy šarží v krátké dodací lhůtě. Je v nově postavené hale v areálu závodu a pro výrobu jsme ji otevřeli prvního února letošního roku. Předtím firma průběžně navyšovala počet linek, na kterých vyrábí velkoobjemové šarže. Rádi bychom v tom samém objektu otevřeli ještě jednu takovou linku, místo na ni máme. Očekáváme orientaci na malého zákazníka a především zkrácení lhůt zákaznického servisu na garanci pěti dnů.

Prezentujete se jako výrobce inovativních řešení. Jakých například?

Jsme světovým lídrem Interponu jak ve světě, tak v Evropě. Snažíme se udávat tempo, vyvíjet nové technologie. V nabídce máme jak antimikrobiální nátěry (využitelné např. pro lakování nemocničních lůžek), tak například technologie s antistatickými vlastnostmi. Agresívní prostředí, vlhkost, mořská sůl nebo také stálost lesku a odstínu po dobu až 30 let – to všechno musí tyto nátěrové hmoty vydržet. My se snažíme je v tomto smyslu vyvíjet, zdokonalovat a přinést na trh. Někdy je to běh na dlouhou trať…

Jaký je váš současný dosah a do kterých odvětví práškové nátěrové hmoty dodáváte především?

Zákazníky dělíme do osmi hlavních skupin. Kromě dodavatelů v oblasti automotive (barvy se zde využívají pro nástřik nejrůznějších kovových částí na autě, dále k výrobě hliníkových kol či zemědělské a stavební techniky) mají naše barvy využití ve výpočetní technice (servery k počítačům), u výrobců bílé a regálové techniky, ve stavebnictví (budovy s hliníkovými profily). Dále jsou našimi odběrateli komerční lakovny, které pro své zákazníky lakují např. zahradní nábytek, různé kovové díly pro nábytek apod. Nabízíme jim efektivní nátěrové systémy a širokou škálu produktů pro nejrůznější aplikace.

Co je na vašich práškových barvách speciálního?

Obecně jsou práškové barvy úsporné produkty ve srovnání s mokrými formami nátěrů obsahujícími rozpouštědla. V tom tkví jejich hlavní výhoda. Druhá je ekologická – aplikují se speciálními pistolemi s elektrostatickým nábojem. Z 90 procent jsou to kovové součásti, které se vypalují. Při nanášení barvy nedochází ke ztrátám, protože zbylá barva se recykluje a beze zbytku spotřebuje. Nevýhodou je, že se nemůže použít na všechno, například dřevo je kvůli vypalování pro práškové barvy materiál nevhodný. Ale i na tom už pracujeme.

Po jakých produktech roste zákaznická poptávka, jaké jsou nejnovější trendy ve vašem oboru?

Poptávka po práškovém lakování obecně roste. Je to technologie s nespornými výhodami, spousta firem na ni přechází. V každém segmentu jsou různé trendy – nejviditelnější jsou například v architektuře. Před pěti lety bylo všechno ve vysokém lesku, teď trend směřuje k matnějším odstínům. Pro bílou techniku je zase požadavek, aby byl prášek odolný proti žloutnutí a oděru. Výrobce k tomu nutí tlak zákazníků, jejichž náročnost neustále roste.

V řadě pro architekturu jsou nyní aktuální „efekty“ – velmi hluboký mat, hedvábné nebo metalické povrchy. Ty se nyní snažíme vymyslet. Vyvinout tyto novinky může trvat měsíce i léta – oslovit a získat pro ně nového zákazníka pak i více než půl roku.

Další požadavek, na kterém pracujeme, je z automotive – vyšší antikorozní ochrana pro díly, které se práškují. Nejnovějším trendem je tzv. dry on dry technologie, tedy ušetřit jeden vypalovací cyklus a tím podstatně zkrátit čas při aplikaci barvy. I v tomto směru bychom rádi udávali trend ve vývoji.

Které další výzvy budou pro firmu v nejbližších pěti letech aktuální? 

Řeší se růst firmy, opavský závod nevyjímaje. Chceme udržet dosavadní vývoj a prodej rozšiřovat i nad rámec stanoveného regionu. V nevýrobních aktivitách chceme více pracovat na zaměstnanecké politice, aby byli lidé spokojení nejen s finanční, ale i firemní kulturou společnosti. V samotné Opavě pak budeme pokračovat mimo jiné v dosavadní podpoře handicapovaných lidí formou nejrůznějších projektů tak, jak se to s podporou mateřské společnosti v Amsterodamu děje doposud.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem