Úspora materiálu i šetrnost k přírodě, to jsou hlavní výhody práškových barev

Vydáno 19.7.2017

Poptávka po práškovém lakování roste. Je to dáno aktuálními trendy i tlakem zákazníků, jejichž náročnost se neustále zvyšuje.

 

Práškové barvy – často si ani neuvědomujeme, jak moc nás obklopují a jak se s nimi den co den setkáváme doma, v práci nebo třeba v autě či při sportu. Své o tom ví Ing. Luděk Kudláček z opavského závodu společnosti Akzo Nobel Coatings CZ, a.s., která se v Česku na výrobu a prodej práškových barev specializuje. Jako dceřiná společnost nizozemské matky udává trend ve vývoji a „platí“ za světového lídra. Firma dodává průmyslovým zákazníkům po celém světě inovativní produkty především v rámci značek Interpon a Resicoat.

Jaká je vlastně podoba zastoupení Akzo Nobel v České republice?

Máme v Evropě osm výrobních závodů, v České republice je to Akzo Nobel Coa­tings se sídlem v Praze. Zastřešuje tzv. práškovou divizi (tj. opavský výrobní závod) a Deko (tedy divizi, která v Česku nemá výrobní závod, ale prodává barvy značek Hammerite, Luxol a další). Z opavského výrobního závodu dodáváme například pro francouzské, italské a španělské zákazníky.

Naopak významná část prodeje v našem regionu pochází z našich evropských závodů.

Lze již zveřejnit hospodářské výsledky za poslední rok? 

Oproti roku 2015 jsme prodali v loňském roce o 5 procent práškových barev více než v roce předcházejícím, podobně je to i v tržbách.

Můžete přiblížit značky Interpon a Resicoat? Podílíte se i na jejich vývoji a výzkumu?

Jsou to naše dvě jediné obchodní značky. Zatímco Resicoat patří mezi tzv. funkční prášky (s využitím například pro nástřiky elektroizolace či potrubí pro plynovody a ropovody – pozn. red.), barva Interpon, jejíž výrobu jsme v roce 1998 převzali od stejnojmenné firmy, má spíše dekorativní účel a v široké škále produktů ji dodáváme do nejrůznějších oblastí průmyslu či architektury. Děláme i vývoj, pokud například zákazník potřebuje upravit parametry barvy pro svou linku. Na vývoji novinek pak centrálně spolupracujeme s laboratořemi v Evropě, Americe nebo Asii.

Museli jste v uplynulých letech nějak výrazněji investovat nebo se rozšiřovat, či se k tomuto kroku teprve chystáte? O jak zásadní investici by se případně mělo jednat a co dalšího rozvoji firmy přinese?  

Od roku 2006, kdy jsme převzali opavský závod Balakom, který vyrábí práškové barvy od 70. let, se rok co rok investovalo. Po nutném zrenovování objektu jsme investovali hlavně do technologií a výrobních linek. Z počátečního jednoho tisíce tun barev jsme se tak dnes v objemu výroby dostali zhruba na desetinásobek. Jedna z posledních investic proběhla loni, dosáhla téměř dvou milionů eur. Týkala se linky, která vyrábí malé objemy šarží v krátké dodací lhůtě. Je v nově postavené hale v areálu závodu a pro výrobu jsme ji otevřeli prvního února letošního roku. Předtím firma průběžně navyšovala počet linek, na kterých vyrábí velkoobjemové šarže. Rádi bychom v tom samém objektu otevřeli ještě jednu takovou linku, místo na ni máme. Očekáváme orientaci na malého zákazníka a především zkrácení lhůt zákaznického servisu na garanci pěti dnů.

Prezentujete se jako výrobce inovativních řešení. Jakých například?

Jsme světovým lídrem Interponu jak ve světě, tak v Evropě. Snažíme se udávat tempo, vyvíjet nové technologie. V nabídce máme jak antimikrobiální nátěry (využitelné např. pro lakování nemocničních lůžek), tak například technologie s antistatickými vlastnostmi. Agresívní prostředí, vlhkost, mořská sůl nebo také stálost lesku a odstínu po dobu až 30 let – to všechno musí tyto nátěrové hmoty vydržet. My se snažíme je v tomto smyslu vyvíjet, zdokonalovat a přinést na trh. Někdy je to běh na dlouhou trať…

Jaký je váš současný dosah a do kterých odvětví práškové nátěrové hmoty dodáváte především?

Zákazníky dělíme do osmi hlavních skupin. Kromě dodavatelů v oblasti automotive (barvy se zde využívají pro nástřik nejrůznějších kovových částí na autě, dále k výrobě hliníkových kol či zemědělské a stavební techniky) mají naše barvy využití ve výpočetní technice (servery k počítačům), u výrobců bílé a regálové techniky, ve stavebnictví (budovy s hliníkovými profily). Dále jsou našimi odběrateli komerční lakovny, které pro své zákazníky lakují např. zahradní nábytek, různé kovové díly pro nábytek apod. Nabízíme jim efektivní nátěrové systémy a širokou škálu produktů pro nejrůznější aplikace.

Co je na vašich práškových barvách speciálního?

Obecně jsou práškové barvy úsporné produkty ve srovnání s mokrými formami nátěrů obsahujícími rozpouštědla. V tom tkví jejich hlavní výhoda. Druhá je ekologická – aplikují se speciálními pistolemi s elektrostatickým nábojem. Z 90 procent jsou to kovové součásti, které se vypalují. Při nanášení barvy nedochází ke ztrátám, protože zbylá barva se recykluje a beze zbytku spotřebuje. Nevýhodou je, že se nemůže použít na všechno, například dřevo je kvůli vypalování pro práškové barvy materiál nevhodný. Ale i na tom už pracujeme.

Po jakých produktech roste zákaznická poptávka, jaké jsou nejnovější trendy ve vašem oboru?

Poptávka po práškovém lakování obecně roste. Je to technologie s nespornými výhodami, spousta firem na ni přechází. V každém segmentu jsou různé trendy – nejviditelnější jsou například v architektuře. Před pěti lety bylo všechno ve vysokém lesku, teď trend směřuje k matnějším odstínům. Pro bílou techniku je zase požadavek, aby byl prášek odolný proti žloutnutí a oděru. Výrobce k tomu nutí tlak zákazníků, jejichž náročnost neustále roste.

V řadě pro architekturu jsou nyní aktuální „efekty“ – velmi hluboký mat, hedvábné nebo metalické povrchy. Ty se nyní snažíme vymyslet. Vyvinout tyto novinky může trvat měsíce i léta – oslovit a získat pro ně nového zákazníka pak i více než půl roku.

Další požadavek, na kterém pracujeme, je z automotive – vyšší antikorozní ochrana pro díly, které se práškují. Nejnovějším trendem je tzv. dry on dry technologie, tedy ušetřit jeden vypalovací cyklus a tím podstatně zkrátit čas při aplikaci barvy. I v tomto směru bychom rádi udávali trend ve vývoji.

Které další výzvy budou pro firmu v nejbližších pěti letech aktuální? 

Řeší se růst firmy, opavský závod nevyjímaje. Chceme udržet dosavadní vývoj a prodej rozšiřovat i nad rámec stanoveného regionu. V nevýrobních aktivitách chceme více pracovat na zaměstnanecké politice, aby byli lidé spokojení nejen s finanční, ale i firemní kulturou společnosti. V samotné Opavě pak budeme pokračovat mimo jiné v dosavadní podpoře handicapovaných lidí formou nejrůznějších projektů tak, jak se to s podporou mateřské společnosti v Amsterodamu děje doposud.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem