Kontrakt s Airbusem zajišťuje práci minimálně na deset let dopředu

Vydáno 21.7.2017

V současné době kuchyňkami vybavujeme přibližně padesát Airbusů měsíčně a toto číslo bude narůstat.

 

ZODIAC GALLEYS EUROPE S.R.O. je českou pobočkou společnosti Zodiac Aerospace, která patří ke světové špičce v oblasti leteckého vybavení, a to jak pro komerční, regionální i obchodní letadla, tak pro helikoptéry, nebo dokonce vesmírné programy. Plzeňský podnik se specializuje na výrobu leteckých kuchyněk, stal se jejich exkluzivním dodavatelem pro letouny řady A320 společnosti Airbus. O tom, jak by mohla tato spolupráce v nejbližších letech vypadat, a o tom, jak se do ní promítá současná situace na trhu práce, se Světem průmyslu hovořila HR manažerka společnosti Dana Schwobová.

Jste výhradní dodavatel úsporných kuchyňských modulů pro Airbus A320. Loni jste pokořili hranici tisíce vyrobených kusů. Kolik setů ročně vyrobíte a jakého čísla máte v plánu dosáhnout?

V současné době kuchyňkami vybavujeme přibližně padesát Airbusů měsíčně. Toto číslo úměrně narůstá s počtem vyrobených letounů. Do budoucna by to podle přepravce mohlo být až šedesát tři letadel měsíčně. Protože jsme jeho výhradní dodavatel, plánujeme výrobu kuchyněk navýšit na stejné množství.

Vyrábíte výhradně pro Airbus, nebo i pro další zákazníky? Máte v portfoliu i jiné výrobky než kuchyňské moduly?

Vyrábíme hlavně pro Airbus. Pro jedno letadlo dodáváme obvykle jednu velkou kuchyni dozadu do letadla, jeden až dva moduly do přední části letadla a šatní skříně či přepážku mezi první a druhou třídu. Kromě toho vyrábíme odpočinkové místnosti pro posádku, které se používají při dlouhých letech u větších letadel A330. Jedná se o kontejner se šesti až osmi postelemi umístěný v zavazadlovém prostoru letadla.

Loni jste oznámili rozšíření výroby, se kterým souvisí i výstavba nové haly na Borských polích. V jaké fázi se tato investice nachází a lze uvést podrobnosti ohledně výše nákladů či strojního vybavení, které v hale bude? Plánujete v letošním roce ještě nějaké další rozsáhlé investice?

Hala navíc, kterou stavíme, je v těsné blízkosti současného závodu. Přesuneme tam výrobu prvních kusů a hlavně vznikne prostor pro velké oddělení inženýringu, které se nám výrazně rozrostlo. Konstruktéři a letečtí inženýři tak konečně budou mít odpovídající podmínky pro svoji práci, a to ve velmi moderních prostorách. Než totiž nový modul zavedeme do výroby, vývoj trvá většinou alespoň jeden rok. Tisícovka avizovaných kusů se datuje od roku 2012, kdy jsme pro tento výrobek získali certifikaci a stali se výhradním dodavatelem Airbusu.

Plánujeme, že bychom novou budovu mohli dostat k dispozici v červenci tohoto roku.

V minulých letech jste výrazně zvyšovali počty zaměstnanců a růst máte v plánu i nadále. Jaký je aktuální početní stav zaměstnanců a na kolik lidí by měl navýšit?

Největší rozšiřování už máme za sebou. V současné době u nás pracuje mezi dvanácti až třinácti sty zaměstnanci. V tomto čísle je zahrnuta i naše tuniská pobočka s přibližně 200 zaměstnanci (dodává standardizovaný modul, který v plzeňském závodě doupravují podle konkrétního přání zákazníka – pozn. autora) a dále ještě třicítka inženýrů v Holandsku (jsou součástí firemního vývojového inženýringu) a patnáct lidí ve Field servisech v německém Hamburku a francouzském Toulouse. Celkově tedy nyní kuchyňky vyrábíme s 1 240 zaměstnanci a předpokládáme jich ještě asi do stovky v letošním roce přijmout.

 

„Nejvíce využijeme zaměření zámečník, elektrikář nebo truhlář, ale zájem máme také o manuálně zručné zaměstnance, které jsme schopni zaučit.“ 

Dana Schwobová

 

Jedná se výhradně o „kmenové zaměstnance“, nebo využíváte i služby agentur?

Většina zaměstnanců je kmenových, ale díky rychlému nárůstu v loňském roce jsme byli nuceni přibrat do výroby také zaměstnance agenturní, kterých u nás nyní pracuje asi 150. Tento počet plánujeme do budoucna postupně snižovat.

Avizujete poptávku po technicky vzdělaných lidech. Kterých konkrétních profesí se váš zájem týká a v jakých úsecích výroby by se u vás uplatnili?

Hledáme především techniky, jednak pro výrobu, kde nejvíce využijeme zaměření zámečník, elektrikář nebo truhlář, ale zájem máme také o manuálně zručné zaměstnance, které jsme schopni zaučit. V nevýrobních pozicích potřebujeme nejvíce konstruktéry, projektové manažery a certifikační inženýry.

Při současné situaci na trhu práce, obzvlášť v regionech se silným zastoupením průmyslu, má řada firem problémy kvalitní zaměstnance najít a udržet. Jak se v tomto ohledu daří vaší společnosti? Máte nějaký osvědčený postup?

Snažíme se oslovovat nové a nové uchazeče, dát o sobě vědět nejen v Plzni. Připravili jsme a rozbíháme novou PR kampaň s názvem Děláme do letadel. Je přátelštější a postavená na propagaci zajímavé práce v leteckém průmyslu. Speciální náborové metody nemáme, spíše se snažíme zaujmout drobnými odlišnostmi a na konkrétních případech vysvětlit, čím se naše výroba odlišuje například od automobilového průmyslu, který je daleko rozšířenější.

Co nově příchozím nabízíte? A jaké motivační či rozvojové programy máte zavedené pro stávající zaměstnance, například v oblasti talent managementu?

Stejně jako ostatní firmy se stále více potýkáme se zvyšující se konkurencí na trhu práce. U nově příchozích zaměstnanců sázíme na nabídku zajímavé práce v atraktivním prostředí leteckého průmyslu a značku úspěšné společnosti. Stávajícím zaměstnancům přidáváme nové benefity. V loňském roce jsme například přidali kafeterii s volnočasovými aktivitami, podporujeme teambuildingové a sportovní akce, které pomáhají budovat přátelskou atmosféru na pracovišti. Nabízíme také  širokou škálu rozvojových a vzdělávacích programů.

Generace mileniánů či tzv. generace Y má mnohdy jiné požadavky na styl práce než generace předchozí. Pociťujete to i ve vaší společnosti? Máte k „mladé generaci“ zaměstnanců nějaký specifický přístup?

Mladší generace je trochu odlišná v přístupu k práci i požadavcích na odměnu. Rádi by měli např. volnou pracovní dobu, což však u výrobních pracovníků bohužel není možné. Generaci mileniánů se snažíme oslovit novým, přátelským pojetím náborové kampaně a atraktivitou práce pro letecký průmysl. Ne každý může říci, že vyrábí interiéry do letadel, a vidět výsledek své práce, když letí na dovolenou. Na cestu si ještě může vzít tematické designové tričko, které si vybral při startu kampaně Děláme do letadel, aby bylo vidět, že patří „do aerospace“.

Spolupracujete se středními nebo vysokými školami jako možným zdrojem budoucích zaměstnanců?

Nabízíme praxe ve výrobě pro studenty elektrotechnického a strojního učiliště, prezentujeme společnost při dnech otevřených dveří na středních technických školách, účastníme se veletrhů pracovních příležitostí na univerzitách. V posledním roce zintenzivňujeme spolupráci s technickými vysokými školami v Plzni a Brně (a chystáme se i do Prahy). Nabízíme studentům témata pro bakalářské a diplomové práce. Ročně pak několik absolventů nastupuje do našeho kmenového stavu.

Vidíte v personální oblasti nějaké výrazné výzvy, hrozby či příležitosti, které bude nutné začít v blízké budoucnosti řešit?

Hrozbou je neustálý růst ekonomiky a růst nových firem, které přicházejí do regionu. Dochází ke zvyšování tlaku na mzdy, což je složité pro každou společnost. Je to do budoucna výzva, jak si dobré pracovníky udržet, aby nepřecházeli za novými příležitostmi k jinému zaměstnavateli.

Tím, že máme dlouhodobý kontrakt s Airbusem, máme na minimálně deset let dopředu zajištěnou práci, což je nezanedbatelná výhoda, kterou můžeme novým i stávajícím zaměstnancům v současné době nabídnout.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

TOP Rozhovory

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Vydáno 22.12.2017

Mirek Topolánek se pro Svět průmyslu vyjadřuje nejen k otázkám přijetí eura, imigrační politiky, ale také k motivům své kandidatury a svým šancím v boji o post prezidenta České republiky uspět.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Další zprávy

KDO DLÁŽDÍ CESTU DO CZEXITOVÉHO PEKLA?

KDO DLÁŽDÍ CESTU DO CZEXITOVÉHO PEKLA?

Vydáno 17.4.2018

Pokud Česká republika vystoupí z Evropské unie, je to, jako bychom se dobrovolně střelili do nohy. Alespoň z ekonomického hlediska je tedy rozhodně rozumné czexit odmítat. Objevil se však v české veřejné debatě o něm jeden nešvar.

OCENĚNÍ JE SIGNÁLEM DOBRÉ PRÁCE

OCENĚNÍ JE SIGNÁLEM DOBRÉ PRÁCE

Vydáno 12.4.2018

Společnosti PKS stavby v současné době patří k předním stavebním společnostem v oboru pozemního stavitelství v České republice, zaměstnává na tři stovky lidí a daří se jí opakovaně tvořit roční obrat kolem 1,5 miliardy korun. „Dokážeme to s konstantním kádrem zkušených lidí bez překotných personálních změn a výkyvů,“ říká Jaroslav Kladiva.

TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

Vydáno 11.4.2018

Plzeň se rozhodla, že se stane stoprocentním vlastníkem klíčového podniku Vodárna Plzeň. Přechod od původního vlastníka trval osm let. „Nutnost změny majetkových poměrů u společnosti Vodárna Plzeň logicky vyplynula z podmínek u dotačních titulů na vodohospodářské projekty, “ uvedl k důvodům odkoupení akcií od francouzské společnosti Veolia Ludvík Nesnídal.

NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

Vydáno 9.4.2018

Jsou tři problémy, které brzdí rozvoj stavebnictví. Pomalé schvalovací procesy, které prodlužují stavby i o několik let, a ekologičtí aktivisté. Ten největší problém však přináší ekonomický rozvoj – nedostatek kvalifikovaných pracovníků. S touto překážkou musí bojovat také slovenská společnost SMS a.s.

SVITAP JE SPOLEČNOST, KTERÁ UMÍ VŠE OD SPORTOVNÍ HALY PO UTĚRKU

SVITAP JE SPOLEČNOST, KTERÁ UMÍ VŠE OD SPORTOVNÍ HALY PO UTĚRKU

Vydáno 6.4.2018

„Naše výrobky se využívají ve stavebnictví, zemědělství, v oděvním průmyslu, produkujeme materiál, ze kterého se vyrábějí boty či šijí uniformy. Recyklujeme plasty a z nich vyrábíme páskové tkaniny. Je toho opravdu hodně,“ říká generální ředitel firmy SVITAP J. H. J. spol. s r. o. Jan Heřmanský.

INOVACE JSOU KLÍČEM K PROSPERITĚ FIRMY

INOVACE JSOU KLÍČEM K PROSPERITĚ FIRMY

Vydáno 5.4.2018

Mürdter Dvořák, lisovna, spol. s r.o. se díky nejmodernějším výrobním technologiím a vzdělávání svých zaměstnanců stále drží na špici v oboru vstřikování a konečné úpravy plastů především do automobilového průmyslu.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem