Elektromobilita radikálně ovlivní výrobce automobilů

Vydáno 26.7.2017

DGS Druckguss Systeme s.r.o. byla první privátní slévárnou v Československu po roce 1989

 

„Byli jsme první privátní slévárnou v Československu po roce 1989,“ zdůraznil v interview pro Svět průmyslu Luboš Pfohl, ředitel a jednatel DGS Druckguss Systeme s.r.o. Společnost, sídlící v Liberci, byla sice zapsaná do obchodního rejstříku v roce 2000, její historie se ale vztahuje již k roku 1990, kdy podnikatel František Svobodník založil firmu Alupress. V současné době se společnost zabývá výrobou přesných tlakově litých odlitků ze slitin hliníku, jejich opracováním, povrchovou úpravou a následnou montáží komponentů pro automobilový průmysl. Zajišťuje konstrukci a výrobu forem pro tlakové lití odlitků, včetně výroby střihových nástrojů a jednoúčelových zařízení. Zaměstnává přibližně 400 lidí. Tržby za rok 2016 dosáhly téměř 1,243 miliardy korun. Vlastníkem je švýcarská společnost DGS Druckguss Systeme AG.

Váš výrobní program představují odlitky. Kde je v autě můžeme vidět?

Všechny odlitky, ať již jde o konvenční, či strukturální díly, vyrábíme pro automobilový průmysl a jsou de facto schované pod karosérií čili na první pohled je nevidíte. Otevřete-li kapotu automobilu, konvenční hliníkové tlakově lité díly tvoří víko i blok motoru, jako další příklady poslouží olejová pumpa, klimatizace či alternátor.

Lze říct, jakých produktů vyrábíte nejvíc?

Početně nejvíc dodáváme montovaných sestav, například držák tlumiče pro firmu BASF, jenž se skládá ze spodního tělesa, víčka a dílu speciálně vyvinutého BASF pod názvem Cellasto. Tento materiál nahrazuje klasickou gumu a má lepší vlastnosti, třeba u odpružení. Sestavu, tvořenou ze tří dílů, rolujeme dohromady zastudena. Držáky tlumiče ovšem děláme rovněž pro VW, Toyotu, Volvo atd. Ročně vyrobíme přibližně sedm milionů kusů. K zajímavým produktům patří také kompletní olejové pumpy pro Daimler, podpěry motorů pro Audi, střešní nosiče pro Škodu Auto. Náš záběr je široký.

Platí stále, že ročně vyrobíte pět tisíc tun odlitků a sortiment tvoří přes 300 druhů dílů?

Za rok 2016 jsme vyrobili, a tedy i prodali, 5 800 tun odlitků. Co se týče aktivních položek dílů, těch máme „jenom“ 180, razantně jsme zoptimalizovali portfolio dílů i zákazníků.

Můžete uvést příklady konvenčních a strukturálních dílů?

Konvenční tlakový odlitek představuje například olejová pumpa motoru zhotovená z klasické slitiny DIN 226, vedle motoru jej najdeme i u pláště převodovky. Strukturální díly představují pokrok: dříve se u ocelových karosérií například podběh blatníku nýtoval a svařoval ze sedmi kusů, strukturální díl je v podstatě jeden, čímž odpadá montáž uvedených dílů. Přínosy jsou zřejmé: redukuje se hmotnost sestavy, váha podběhu je nižší o 30–40 procent, zvyšuje se pevnost, což potvrzují crashtesty. Zlepšuje se pružnost, mez tahu, kluzu… Zmíněné mechanické vlastnosti se vymykají konvenčním dílům a jsou de facto identické s hliníkovými profily, které společně s odlitky a výlisky tvoří celou karoserii automobilu.

Jak vyznívá tržní podíl jednotlivých produktů, tj. strukturální díly, konvenční díly, montáže?

Podíl strukturálních dílů každoročně roste, letos budou tvořit více než 53 procent z objemu tržeb, konvenční díly 45 procent a montáže dvě procenta. V případě montáží dostáváme od subdodavatelů jednotlivé vstupní materiály a „jen“ je montujeme dohromady. Příkladem může být řadicí páka pro VW.

Kolik procent produkce exportujete?

Aktuálně exportujeme 92 procent výrobků, pro ČR zbývá osm procent. Evropa je pro nás klíčovou destinací, z konkrétních zemí bych vyzvedl Německo (78 %), Maďarsko (5 %), Finsko (4 %), Švýcarsko (2 %), Polsko (1,5 %), ostatní (1,9 %). Mimo kontinent prakticky nevyvážíme.

 

„Když ukončíte jednání a zvednete se od stolu, každý by měl odcházet jako vítěz.“

Luboš Pfohl

 

Kdo jsou klíčoví zákazníci? Jste kapacitně plně vytíženi?

V současné době mezi klienty náleží první místo firmě Daimler, jež vede ať již u konvenčních, či strukturálních dílů, další pozice přísluší společnostem Audi a BASF. Z hlediska objemu zakázek mohu uvést, že na tři roky dopředu máme kapacity naplněné.

Můžete připomenout nejdůležitější investiční akce? Počítali jste s nákupem čtvrtého licího pracoviště, 3D měřením, druhým rentgenem…

Jak jste naznačil – zrealizovali jsme nákup, instalaci a uvedení do provozu čtvrtého kompletně automatizovaného licího pracoviště od firmy Bühler, pořídili tři CNC stroje od firem Chiron a Deckel Maho, koupili 3D měření od firmy Mitutoyo a druhý rentgen. V budoucnu počítáme s nákupem obráběcích CNC strojů, jednoúčelových zařízení pro montáže Helicoil atd. Pracujeme na projekčních pracích souvisejících s dalším rozšiřováním podniku v Liberci. Naše výrobní plochy se rozšíří o 10 000 m2, uplatnění zde najde 200 nových zaměstnanců a odhadované investice přesáhnou miliardu korun. V těchto nových prostorech plánujeme kompletní následné zpracování strukturálních dílů včetně expedice k našim zákazníkům. Zahájení výroby je stanoveno na konec roku 2019.

Jakou pozornost věnujete inovacím? Podílíte se také na vývoji produktů?

Samozřejmě víme, kdy automobilka začíná připravovat nástupce stávajícího modelu vozu, proto se s ní snažíme komunikovat hned v počátku, takže se dá říct, že třeba náš technický úsek a vývoj úzce spolupracuje s vývojovým oddělením zákazníka, probírá se a diskutuje konstrukce dílů s ohledem na životnost nástroje, mechanické vlastnosti a další opracování – s cílem minimalizovat náklady. Vycházíme přitom z našeho aktuálního know-how, produkce a projektů.

Plán na rok 2016 počítal s tržbami ve výši 1,25 miliardy korun. Podařilo se?
Skutečnost činila 1,243 miliardy korun, což je proti plánu odchylka minus dvě procenta, toto ale beru jako fakt, že plánujeme dobře. V minulém období jsme tržby navýšili oproti předchozímu roku o 26 procent, hlavním důvodem byl náběh výroby a dodávek strukturálních dílů zajišťovaných na třech strojích, a protože šlo o velké díly s následným opracováním se slušnou přidanou hodnotou, odrazilo se to přímo v prodejních cenách a celkových tržbách.

Nakolik se ve vašem oboru projevuje konkurence?
Konkurence je stále složitější a určitě větší. Pozorujeme, že malé firmy se spojují a snaží se využít synergických efektů, nabídnout zákazníkovi komplexní služby, tzn. od vývoje přes výrobu až po dodávky just in time, což vede k tlaku na targetové ceny, a to nejen u odlitků. Dalším rysem je kupování firem. Například Magna, která se zabývá například výrobou plastů pro automotive, koupila tlakovou slévárnu hliníku, čímž rozšířila portfolio produktů. Nadnárodní koncerny rozšiřují nabídku globálním zastoupením, proto mají lepší šanci u automobilek s novými aktivitami uspět.

Nedostatek kvalitních zaměstnanců je evergreen většiny firem v Česku. Týká se i vás?
Jsme součástí českého pracovního trhu, takže určité problémy s lidmi máme i my, nikoliv však na úrovni středního a vyššího managementu, tam evidujeme minimální fluktuaci. Ale u nižších článků rovněž složitě hledáme kvalitní zaměstnance a v nejbližší době se situace nejspíš nijak nezmění. U stávajících zaměstnanců zvyšujeme jejich kvalifikaci prostřednictvím školení na různých úrovních, nedávno jsme využili i dotaci z EU, a to u projektu Řízení a plánování kvality APQP.

Jaké vývojové trendy pozorujete?

Dnes každá firma hledí ne jen dva až tři roky dopředu, nýbrž dále do budoucna. Ve všech pádech se skloňuje elektromobilita, jež nesmírně ovlivní výrobce v automobilovém průmyslu, kupříkladu z pohledu konvenčních dílů. Představíte-li si elektroauto, tak v něm klasický motor prostě není, elektromotor je zhotovený z profilu, tudíž neobsahuje klasické tlakově lité odlitky. Podobně závažná témata představují carsharing a konektivita. Vzhledem k tomu, že celá Evropa je závislá na automotive, zmiňované věci radikálně ovlivní výrobce automobilů, pro podniky bude nejbližší období představovat velkou výzvu.

Na které úkoly se vy coby top manažer zaměříte?

Rád bych připomněl, že se nám povedlo de facto jako prvnímu v republice doopravdy zavést sériovou výrobu strukturálních dílů, čímž jsme naplnili svoji vizi. Proto ji v současné době přepracováváme. V rámci nejbližších strategických cílů se soustředíme na rozšíření výroby v Liberci, dále hodláme naplnit představu, kdy by poměr strukturálních dílů vůči konvenčním činil 60 ku 40 – avšak s podmínkou, že v případě konvenčních dílů nepůjde o „klasiku“ pro dieselové motory, protože ty se budou redukovat. Rozhodně se chceme zaměřit na vývoj. Vše totiž souvisí s rozvojem elektromobility, kvůli ní budeme muset klientům nabízet „sexy řešení“. Novým autům bude odpovídat jiná konstrukce, redukce hmotnosti, zvyšování kvality, respektování cen atd. Daná problematika se stává důležitou výzvou pro dodavatele v automobilovém průmyslu. Vyzvednu ještě jeden důležitý bod, a tím je budování firemní kultury. Soustředíme se na tři témata, jež jsme získali zpětnou vazbou od všech našich zaměstnanců: řešíme postavení jednotlivce, úlohu týmu, roli firmy a co je pro každý z vyjmenovaných článků nejdůležitější. Snažíme se u nás vytvořit podmínky, aby zaměstnanci, kteří jsou základem úspěchu, měli zájem a motivaci ve firmě pracovat, dokázali se s ní identifikovat, byli hrdí a viděli v ní jistotu pro sebe i své rodiny.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

Vydáno 17.6.2019

Začalo to jednoduchými žertíky nudících se studentů. V současné době patří kyberzločin k těm nejnebezpečnějším, co může být. „Podle analýz FBI jde o organizovanou činnost, která svou rozsáhlostí bývá přirovnávána k pašování drog nebo k obchodování s bílým masem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu budoucí generální ředitel společnosti Avast Software s.r.o. Ondřej Vlček.

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

Vydáno 28.6.2019

Montážní linka je digitálně řízena, v některých částech podniku pracuje více robotů než lidí, materiál rozvážejí autonomní vozíky, k dosažení vyšší kvality napomáhá akustická a pachová laboratoř či unikátní vodní komora, díly na montážní linky putují z robotizovaného skladu, zaměstnanci se vzdělávají v moderním tréninkovém centru.

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

Vydáno 25.6.2019

„Jedním z hlavních cílů firmy Reisswolf je nabídnout zákazníkům bezpečnou likvidaci všech nosičů dat, jejich uložení, správu a případně digitalizaci v jednotném bezpečnostním standardu po celém světě. O kvalitě poskytovaných služeb svědčí i získané certifikáty od Národního bezpečnostního úřadu,“ říká Vlastimil Balín, ředitel společnosti REISSWOLF likvidace dokumentů a dat, s.r.o.

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

Vydáno 20.6.2019

„Jsme zcela soběstačná firma, dokážeme obsáhnout vše od prvotního konceptu přes konstrukční práce, výrobu dílů či svařenců, jejich nalakování až po finální montáž a zprovoznění u nás a instalaci u zákazníka včetně garančního záručního servisu. V podstatě na všechno máme vlastní oddělení, což představuje pro naše zákazníky vysoký standard,“ říká Martin Kouřil, ředitel společnosti Montana.

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem