Lite #6

Vydáno 31.7.2017 Lite

Jaké nové úlohy budou mít lidé, až dojde k plné automatizaci/robotizaci výrobních linek?

 

 

Vladimír Vaňo

hlavní ekonom skupiny Sberbank Europe AG ve Vídni

„Výborná otázka. 60% pracovných pozícií generácie našich detí dnes ani len nepoznáme. Sociálne zručnosti a tvorivé myslenie patria medzi tie, ktoré budú azda tie najťažšie replikovatelné robotmi/umelou inteligenciou, otázka je, nakoľko sú to zručnosti, ktoré sa možno naučiť, respektive nakoľko ide o vec talentu, či intuície.“

Marek Čížek

výkonný ředitel, Faurecia Exhaust Systems s.r.o.

„4.0, zkratka, revoluce, terminus technicus, o kterém všichni mluví. Je jasné, že k tomu dojde i tam, kde si to dnes nedovedeme představit. Stejně, jako kdysi si málokdo představil internet v mobilu, což je dnes samozřejmost. Z mého pohledu v řadě případů lidé navrhují automatizaci opravdu tam, kde je to potřeba. Druhá řada je pouze automatizovaní současného plýtvání. Musíme si uvědomit, že řada lidí bude zahrnuta v procesu zlepšovaní automatických procesů, další řada lidí bude pracovat jako skupinový vedoucí – GAP leader stejně jako dnes, ale místo skupiny lidí povede skupinu cobotů, robotů, AGV, atd. Vždy bude potřeba lidská síla pro zajištění servisu automatických pracovišť. Hlavní úkoly lidí budou programování, optimalizace, zlepšování, servis a údržba automatických linek a pracovišť, od kterých všichni očekávají nepřetržitý provoz z důvodu návratnosti investic. Tím pádem servis a údržba těchto linek bude častější a v řadě případů i náročnější na lidské zdroje. V neposlední řadě mysleme na naši inteligenci, to bude vždy velká lidská úloha.“

Ladislav Šimek

zakladatel a majitel, SHIMEQ Air s.r.o.

„Žít.“

Antonín Růžička

generální ředitel, Wikov Industry a.s.

„Rutinní práce a fyzicky velmi namáhavé a nebezpečné či zdraví škodlivé práce budou robotizovány a automatizovány. To bude mít bezprostřední dopad na ztrátu zaměstnání mnoha nekvalifikovaných dělníků. I roboty a automaty je potřeba obsloužit a udržovat, takže část dělníků má šanci na rekvalifikaci tímto směrem. Důležitější je ale dopad do cen výrobků produkovaných roboty a automaty. Tyto by měly klesnout a tudíž se lidem v jejich rozpočtech uvolní prostředky pro spotřebu něčeho jiného. Jak víme, tak spotřeba je nekonečná a tudíž se budou objevovat nové služby a výrobky a ty absorbují uvolněnou pracovní sílu. Samozřejmě se všeobecně změní struktura trhu práce z pohledu kvalifikací. V malosériové a kusové výrobě, kde jsou výrazně vyšší požadavky na kvalifikaci dělníků, bude robotizace podstatně pozvolnější.“

Lukáš Kovanda

hlavní ekonom společnosti Cyrrus

„Já to nevím. Kdybych to věděl, nepíšu teď tento komentář a v tichosti realizuji svůj podnikatelský záměr, který zohlední nejnovější technologické postupy a v souvislosti s tím dá lidem dosud nepoznanou profesní roli. Plná automatizace nebo plná robotizace také zatím nijak důrazně na dveře neklepou. Čtvrtá průmyslová revoluce zatím existuje jen na papíře, ‚Průmysl 4.0‘ je prázdný pojem. Hospodářsky vyspělý svět se místo toho potýká s poměrně dramatickým zpomalováním růstu produktivity. Přitom technologická revoluce by se naopak měla vyznačovat jeho citelným zrychlováním. To, že nedochází k revoluční proměně, ale neznamená, že je průmysl prost evoluční změny. K té dochází. Ostatně automatizace a robotizace jsou procesy, které už běží řadu let, možná vlastně i desetiletí. A budou probíhat i nadále. Opět evolučně. Výrobní proces tak bude postupně zahrnovat více a více automatizovaných a robotizovaných postupů, avšak nebude to tak, že bychom se „přes noc“ ocitli jak ve scéně z filmu Blade Runner. Mimochodem, tento film z roku 1982 se odehrává v roce 2019. Už jsme podle něj měli mít létající auta a kolonizovat mimozemské světy. Místo toho po Praze stále jezdí červené tramvaje s původem na začátku 60. let a obecně to v ČR vypadá mnohem spíše jako v Nemocnici na kraji města než jako v Blade Runnerovi. I to naznačuje, jak moc budoucnost přeceňujeme. Vyhlížíme revoluce, ale většinou se musíme spokojit „jen“ s evolucí. A je to vlastně dobře. S evoluční změnou si ekonomika poradí snáze.“

Petr Novák

ředitel a jednatel, Koyo Bearings Česká republika s.r.o.

„Při zavádění každé technologické novinky už od průmyslové revoluce panovala obava, že stroje nahradí lidi, ti ztratí svou práci a zdroj obživy. Nikdy se to nestalo a jsem si jistý, že se to nestane ani tentokrát. Ubude pracovních míst s velmi rutinní prací a naopak vzniknou nové požadavky na sofistikovanější pozice, jako jsou programátoři, servisní pracovníci, technologové, konstruktéři apod. Lidé s nedostačující kvalifikací budou doškoleni, projdou rekvalifikačním kurzem nebo najdou své uplatnění v jiném sektoru než v průmyslu, třeba ve službách.“

Daniel Vlček

Innovation and Smart City Centre Contractor Ernst & Young, s.r.o.

„Obecně se blíží doba tvůrců, designérů, propojovačů a správců automatizovaných, virtuálních technologických řešení a umělé inteligence. Dokážu si představit, že robotizace může významně změnit podmínky práce pro třeba 50 % zaměstnanců ve výrobě, administrativních, právních, servisních, auditních a mnoha dalších službách. Pokud však budou podniky připraveny a budou nové věci implementovat postupně, většina lidí se může posunout na kreativnější pozice, které budou jakýmsi lidským mozkem a hlavním doplňkem pro automatizovanou výrobu či službu. Někde mě pobavily následující role a nové pozice, které kromě klasických programátorů zejména svět robotizace a umělé inteligence bude brzy vyžadovat. 1. Trenéři  (jazyk, modely učení chování stroje ve spolupráci s člověkem – profesní i etické, dále pak kulturní zvyklosti apod.) 2. Designéři (učení a hlídání stroje, kontext práce, návazné služby kolem komplexního výrobku, tvorba a editace výrobního či byznys procesu, kulturní kontext, hlídání vhodnosti použití stroje, přesnější lidská komunikace s finálním klientem ve vazbě na celý životní cyklus složitějšího výrobku, proces optimalizace daných úkolů ve výrobě či službě – často pouze lidské know how) 3. Moderátoři (etický a lidský rozměr ve vazbě na použité technologie, ekonomická hodnota použití strojů vs. volný čas lidí, vztahy a konflikty mezi stroji a jejich optimalizace apod.)“

Daniel Zabek

výkonný ředitel, Printo, spol. s r. o.

„Pokud k tomu dojde, tak  ti nejlepší z dosavadní obsluhy linek budou dohlížet na jejich hladký bezobslužný chod, ti průměrní se budou rekvalifikovat na pozice v terciální sféře, ti nejhorší budou doma nadávat na bílé límečky, … a obchodníci budou mít pořád stejnou honičku ty linky naplnit zakázkami :-).“

Petr Dufek

analytik finančních trhů ČSOB

„Záleží na tom, kteří. Určitě jiné úlohy budou mít ti, kteří je vlastní, a jiné úlohy budou ti ostatní :). Ale vážně, asi se bude muset časem najít nějaký kompromis, protože představa, že všichni nastoupí do služeb věnovaných péči o ostatní, asi není zcela reálná. A zapomenout nemůžeme ani na to, že role lidí se může odvíjet i od toho, zda a případně jak budou za svoji ‚práci‘ zdaňováni, jak se občas navrhuje. Takže možná jednou vysoké zdanění práce lidí nahradí vysoké zdanění práce robotů. Ale to už je trochu extrém.“

Tom Pochop

šéfeditor, Svět průmyslu

„Podle mne vyroste víc továren na kurvítka, aby se zkrátila doba životnosti produktů a mohlo se jich chrlit víc. Pak by se v té souvislosti mělo připomenout nezvládnuté hospodaření s odpadky. Tak možná řešení je, že lidi bez práce najdou také práci v továrnách na kurvítka a na ‚smart smetištích‘, až vzniknou ;). Každopádně to, že nežijeme v souvislostech dokazuje bublina s elektromobily – i pan Musk už potvrdil info, že nastal průšvih s akumulátory – je jich málo… Takže sice vzniknou nové pracovní pozice pro lidi v továrnách na akumulátory, ale také vzniknou nové války o Afriku, kde je většina potřebných kovů. To samozřejmě znamená migrační vlny, o kterých se nám teď nezdá. Ale vlastně tím pádem se udrží zaměstnanci ve všech zbrojařských firmách. Takže je to vlastně všechno bezva a nemusíme se bát, co bude s lidmi z automatizovaných linek. Ilumináti to mají vymyšlený v každé době ;)“

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem