ABB vylepšená abeceda globální automatizace

Vydáno 10.8.2017

Rychle se blíží doba, kdy plody chytré automatizace bude běžně poznávat a využívat i široká veřejnost. Přátelské roboty, rychlé nabíjení elektrobusů a další komplexně užitečné inovace popsala paní Tanja Vainio, generální ředitelka ABB v České republice.

 

ABB ABILITY – VĚDĚT VÍC, DĚLAT VÍC A DĚLAT TO LÉPE A SPOLEČNĚ

 

Co je podle vás v celosvětovém měřítku nejpraktičtější nebo nejužitečnější projekt ABB za uplynulých pět let?

První je ABB Ability. ABB Ability je naše sjednocené, meziodvětvové digitální portfolio, které zahrnuje všechno od zařízení přes periferie až po cloud a sestává ze zařízení, systémů, řešení služeb a platformy. ABB Ability propojuje naše zákazníky s možnostmi průmyslového internetu věcí a pro­střednictvím našich služeb a odborných znalostí dále proměňuje získaná data v reálním čase, „uzavírá kruh“ a ve skutečném světě vytváří hodnotu pro zákazníka. Zákazníkům umožňuje vědět víc, dělat víc a dělat to lépe a společně.

 

ROBOT YuMi, KTERÝ SE S LIDMI KAMARÁDÍ

 

Druhým příkladem je náš přelomový projekt v oblasti automatizace, robot YuMi. Portfolio ABB již obsahuje množství automatizačních řešení, která částečně využívají potenciál výrobní továrny budoucnosti. YuMi, náš nejvýraznější příklad, v mnoha výrobních závodech na celém světě spolupracuje bok po boku s lidskými kolegy bez klecí nebo plotů. YuMi využívá internet věcí (IoT) a je napojený na ekosystém on-line technologií, které umožňují sledovat, jak roboty fungují ve výrobě u zákazníka. Díky získaným datům máme všechny informace, které potřebujeme: od informace, kdy robot vyžaduje servis, až po identifikaci úkonů zabraňujících výpadku.

V neposlední řadě bych chtěla zmínit naši neustálou snahu rozvíjet naše lidi na všech úrovních. Když ABB v roce 2014 vyhlásilo strategii Next Level, bylo jasné, že schopnost dosáhnout cílů bude záviset na řadě faktorů: mimo jiné i na vysoce kvalifikovaných lidech s vysokým nasazením na celém světě, v podnicích nebo na pozicích, kde se vytváří obchodní rozvoj. Personální strategie ABB – základní součást podnikové strategie – vyzdvihuje ústřední a rozhodující význam, jaký při dosahování našich cílů mají lidé. Personální strategie vyjadřuje jednotící snahu ustavit ABB jako „místo, kde je dobré pracovat“ a vytyčuje devět priorit, které vyrůstají ze tří pilířů. Těmi jsou lidé, organizace a kultura.

 

RYCHLONABÍJECÍ STANICE PRO ELEKTROBUSY – BLÍZKÉ SETKÁNÍ S ČISTOU MHD

 

ABB je technologickým lídrem v oblasti elektrotechnických výrobků. Velké projekty výstavby metra v Indii nebo rychlonabíjecí stanice pro autobusy mají silný ekologický náboj. Dokážete si představit ekologickou veřejnou dopravu, která by se celosvětově vyplácela bez státních dotací nebo dotací z EU?

Naprosto dokážu! Vzhledem k tomu, že kvalita vzduchu v městských aglomeracích se v důsledku emisí CO2 a dalších znečišťujících látek stále zhoršuje, dopravní systém s nulovými emisemi je důležitým prostředkem pro zlepšení této nedobré situace. Autobusová doprava na fosilní paliva je například hlavním zdrojem emisí CO2. Každý den autobusy s neefektivními spalovacími motory na naftu najedou v celé Evropě miliony kilometrů. Není pochyb, že autobusové dopravní systémy s nulovými emisemi jsou schopné v městských oblastech zlepšit kvalitu vzduchu. Zejména když uvážíme, že elektrický autobus dokáže ve srovnání s dieselovým autobusem ročně předejít tvorbě 500 tun CO2.

Zároveň se rychle vyvíjejí technologie pro elektrické autobusy i nabíjecí technologie. Domnívám se tedy, že se současně projeví dva významné pohyby: obyvatelé měst bude stále více požadovat dopravu s nulovými emisemi a zároveň pro uspokojení tohoto požadavku budou vznikat finančně zajímavá řešení. Jsem velmi hrdá, že ABB je lídrem ve vývoji nejmodernějších nabíjecích řešení.

Jaký je váš názor na různé zdroje elektrické energie, pokud se bavíme o výhodách elektrifikace? Měli bychom srovnat uhlíkovou stopu elektrické energie v různých státech EU? Uhelné elektrárny jsou v Evropě stále velmi běžné (třebaže normy znečištění jsou stále přísnější).

Ve světě se pro výrobu elektrické energie využívá několika zdrojů. Skutečné náklady elektrické energie lze vypočítat obtížně. To proto, že je třeba uvážit celou řadu faktorů: náklady paliva, náklady výroby a také náklady na nápravu škod, které spalování paliva způsobuje na životním prostředí. Není tedy snadné určit, které z těchto různých zdrojů energie je nejlepší využívat. Všechny mají své dobré a své špatné stránky. Třebaže zastánci každého druhu zdroje energie vychvalují jeho přednosti, pravda je, že každý zdroj má své přínosy a nedostatky. Podle mě je potřebné společné, sladěné úsilí o změnu způsobu spotřeby energie a vytvoření rovnováhy mezi zdroji, z nichž ji čerpáme.

 

AUTOMATIZACE V DŮSLEDKU PRACOVNÍ MÍSTA VYTVÁŘÍ. JE ALE VHODNÉ MYSLET NA BUDOUCÍ KVALIFIKACE

 

Jaké nové úkoly budou mít lidé, až ABB plně zautomatizuje výrobu? Nemyslíte, že pro tuto situaci bude třeba vyvinout nové celosvětové pokyny nebo dokonce zákony? Zejména s ohledem na rychlý růst celosvětové populace (a také na to, že lidé ztrácejí kvalifikaci).

Když se podíváme do minulosti, pro automatizaci ve skutečnosti platí opak: automatizace pracovní místa vytváří. A nejenže vytváří více pracovních míst, ale vytváří zároveň místa lepší a bezpečnější. Ve výzkumu společnosti Metra Martech se dochází k závěru, že milion průmyslových robotů, které jsou v současnosti v provozu, přímo vedlo k vytvoření přibližně tří milionů pracovních míst. Vezměte si například německý automobilový průmysl, v němž zaměstnanost vzrostla o více než sedm procent a zároveň hustota robotů s hodnotou 1 100 robotů na 10 000 zaměstnanců byla vůbec nejvyšší v celém průmyslu.

Jako společnost, která využívá automatizace, však přitom musíme více přemýšlet o nových zaměstnáních, nikoli o nezaměstnanosti. A také musíme přemýšlet o přímé spolupráci lidí a strojů a o kvalifikaci, kterou pracovníci nyní potřebují a budou potřebovat v budoucnu. O kvalifikaci, která bude obnášet mnohem užší spolupráci lidí a strojů na pracovišti. Patří sem schopnosti, které jsou podstatně lidské, včetně řízení a rozvoje lidí a sociální a emocionální argumentace.

Přínosy pro firmy jsou celkem jasné: automatizace může významně přispět k nárůstu produktivity a ziskovosti. Pro tvůrce politik jsou úkoly mnohem složitější. Měli by uvítat příležitost ke zvýšení produktivity a růstového potenciálu ekonomiky, zavést politiky, podpořit investice a vytvořit tržní pobídky pro podporu neustálého pokroku a inovací. To obnáší modernizaci pravidel tak, aby držela krok s vývojem. Zároveň musejí rozvinout a inovovat politiku, která pracovníkům a institucím pomůže přizpůsobit se vlivu vývoje na zaměstnanost. Sem bude pravděpodobně patřit proměna výchovy a vzdělávání, příjmová podpora a záchytné sítě, a také podpora rekvalifikace. Ale především: zásadní význam bude mít zaměření na kvalifikace, které jsou potřebné k prosperitě v této nové éře, aby automatizace opravdu zůstala spojencem.

 

S ČESKÝM TRHEM PRÁCE JSME JAKO GLOBÁLNÍ SPOLEČNOST SPOKOJENI

 

Společnost ABB velmi podporuje zaměstnanost. Jak podle vás čeští zaměstnanci přijímají vaši personální filozofii a politiku? Můžete to srovnat se zkušenostmi z jiných států?

Pokud jde o srovnání personálních politik a filozofií, není to jen záležitost konkrétní země, ale celé kultury společnosti. Vzhledem k ní je srovnání pouze mezi zeměmi poněkud nesmyslné. Abych to ovšem nějak doložila: také zde v České republice jsme globální společnost, v našich podnicích v ČR zaměstnáváme lidi více než 30 národností a máme zde sedm výrobních závodů, čtyři výzkumná a vývojová centra a dvě inženýrská centra. Mohu říci, že s českým trhem práce a zdejšími kvalifikovanými lidmi jsme velmi spokojení.

Jak jsem již zmínila, lidé jsou ústředním prvkem naší strategie, i zde v České republice. V různých oblastech hledáme hlavně inženýry, kteří mají potenciál dalšího rozvoje svých schopností v odvětví průmyslu a energetiky. Zásadní význam mají i jazykové znalosti. Jsme globální společnost a naši inženýři jsou neustále ve styku s našimi podniky po celém světě, tudíž jazykové dovednosti mají zásadní význam. A tak doufám, že český stát bude i v budoucnu investovat do vysoce kvalitního vzdělání. Zároveň v souladu se strategií celé skupiny se nadále budeme snažit být na českém trhu atraktivním zaměstnavatelem.

V České republice mají velmi silný potenciál nanotechnologie. Máte nějaké návrhy na spolupráci, nebo jste již s českými specialisty na nanotechnologie nějaký projekt zahájili?

V ABB máme vlastní výzkumná a vývojová centra. Celosvětově máme sedm výzkumných center, více než 8 000 technologů a do výzkumu a vývoje investujeme 1,5 miliardy dolarů ročně. Tím zajišťujeme, že naše výrobky a služby jsou mezi nejlepšími na světě.

Jedním z těchto center je Podnikové výzkumné centrum ABB ve Švédsku. Sídlí ve Västerås, asi 100 kilometrů západně od Stockholmu, a zaměřuje se na nanotechnologie a pokročilé materiálové technologie. Společně s našimi kolegy v ostatních výzkumných a vývojových centrech vyvíjejí technologie pro budoucí výrobky a služby ABB.

Zároveň neustále hledáme partnery po celém světě, včetně České republiky, a máte naprosto pravdu, zajímavých potenciálních partnerů pro ABB je v České republice hodně.

 

ABB + MICROSOFT = TOP INOVACE NA ŠPIČKOVÉM CLOUDU

 

ABB velmi dobře dokáže prezentovat a komunikovat všechny výsledky, reference a plány. Považujete spolupráci se společností Microsoft hlavně za spojení lidí a myšlenek, nebo rovněž počítáte s marketingovým dopadem – možná i pro B2C segment?

ABB a společnost Microsoft vyhlásily strategické partnerství, jehož cílem je pomocí digitálních řešení pomoci zákazníkům z průmyslu vytvářet novou hodnotu. Zákazníci získají výhody z jedinečného spojení inteligentního cloudu Microsoft Azure a hlubokých odborných znalostí a rozsáhlého portfolia průmyslových řešení ABB.

Prvním příkladem je e-mobilita. Nabíjecí platforma pro elektrická vozidla s cloudem spojuje špičkové nabíjecí technologie ABB s nejmodernějšími cloudovými službami Microsoft. Toto spojení zaručuje zákazníkům ABB stabilitu, celosvětovou škálovatelnost a pokročilé řídicí funkce. Spolupráce bude rovněž pro podporu dalších inovací využívat schopnost strojového učení a prediktivní analýzy. Výkonnost a stabilita platformy jsou určující faktory pro úspěšný provoz moderní, datově orientované nabíjecí stanice pro elektrická vozidla.

Za druhé bych ráda zmínila Asset Health Center 3.0. Toto centrum poskytuje informace, na jejichž základě lze provádět přímé akce, a to díky propojení odborného a softwarového know-how ABB s řešením Microsoft Cortana a cloudovou platformou Azure. Asset Health Center 3.0 je klíčovou součástí přístupu ABB k řízení životního cyklu. V jeho rámci dodáváme celkové řešení pro řízení celkového cyklu životnosti instalovaných zařízení. Asset Health Center 3.0 se nyní dodává jako řešení „software jako služba“ (SaaS) a umožňuje jednodušší a rychlejší implementaci cloudové platformy Azure, lepší vizualizaci a analytické nástroje a také snazší integraci prediktivních modelů pomocí Cortana Intelligence.

 

PROPOJENÍ SPOLEČNOSTÍ ABB A MICROSOFT ZŘEJMĚ NEPŘINESE KONCOVÝM ZÁKAZNÍKŮM NOVÁ KAPESNÍ ZAŘÍZENÍ. NICMÉNĚ I ŠIROKÁ VEŘEJNOST V BĚŽNÉM ŽIVOTĚ VELMI BRZY POZNÁ EFEKTIVNÍ ŘEŠENÍ SPOLEČNÝCH PROJEKTŮ I VŠECH GLOBÁLNÍCH INOVACÍ ABB

 

Tomáš Pochop

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem