Úspěšné tažení tuzemských průmyslových firem

Vydáno 14.8.2017

Tuzemský průmysl zažívá další rekordní rok v řadě. V květnu se průmyslová výroba zvýšila o více než 8 %; po očištění o rozdílný počet pracovních dnů se tempo tohoto největšího tuzemského odvětví vyšplhalo na 10,7 %. A největší zásluhu na tomto excelentním výsledku měly opět automobilky, jejichž výroba se tentokrát zvýšila o 14,2 %. Těží z více než čtyři roky trvajícího oživení evropského automobilového trhu a díky své politice inovací si dokonce z evropského trhu ukrajují stále větší díl. Ale nejsou to pouze automobilky, kdo se může chlubit výbornými čísly. Příznivý rok také zažívají i strojaři a výrobci elektrických zařízení. Ostatně to bylo vidět už na květnovém exportu, který díky nim výrazně narostl. A jak je vidět na statistice nových zakázek nebo na průzkumech mezi nákupními manažery, expanze průmyslu bude pokračovat i v dalších měsících. Zakázkové knihy se tentokrát nejrychleji plní výrobcům elektrických zařízení, elektroniky a jako již tradičně i automobilkám.

Průmysl se však postupně stává obětí vlastního úspěchu. Boom tohoto našeho největšího a zároveň nejsilnějšího odvětví na sebe váže potřebu zaměstnávat stále více lidí a vlastně už jejich nedostatek se stal jednou z největších bariér pro další růst tohoto odvětví. Nicméně expanze v průmyslu jde na vrub především zvyšující se produktivitě práce, protože zaměstnanost v tomto odvětví není navzdory rekordnímu objemu produkce zdaleka na maximech. V roce 2008 před první recesí v průmyslu pracovalo ještě skoro o 100 tisíc lidí více než nyní, i když do jisté míry tento pohled zkresluje existence tzv. švarcsystému. Popírat ovšem růst produktivity práce rozhodně nelze.

Nedostatek zaměstnanců a výborné výsledky firem spolu dohromady vytvářejí příznivé podmínky pro rychlejší růst mezd. Meziroční tempo růstu průměrných mezd v průmyslu aktuálně dosahuje 9,2 %. Jde o číslo za jeden měsíc, nicméně je velmi pravděpodobné, že tempo zvyšování mezd v průmyslu zrychluje. Ještě v prvním čtvrtletí letošního roku přitom překonalo „jen“ 5 %. Situaci lze zjednodušeně shrnout takto: Kdo chce expandovat a plnit zakázky, bude muset letos svým zaměstnancům viditelněji přidat. I tak se ovšem bude muset často vypořádávat s nedostatkem zaměstnanců, jak ostatně každý měsíc naznačují statistiky volných pracovních míst. Pravidelně jim vévodí dělnické profese, ať už jde o kvalifikované či nekvalifikované zaměstnance. Navíc těchto míst neustále přibývá, zatímco možnosti českého trhu práce se soustavně zmenšují. Nezaměstnanost je rekordně nízká, lidí schopných ihned nastoupit do práce už není snad ani 150 tisíc, a možnosti využívání zahraničních pracovníků z Východu nejsou v důsledku byrokracie rovněž neomezené. Firmy se tak letos budou muset vedle posilující koruny vypořádat s problémem nedostatku zaměstnanců. A zřejmě nejenom v letošním roce. Zvlášť s ohledem na „produkci“ tuzemského školství, které se dlouhodobě odvrátilo od technických oborů ve prospěch humanitních či všeobecných. Ale to je už jiná kapitola.

Příznivé výsledky čekáme od průmyslu i v dalších měsících, i když zopakovat tempo okolo 10 % bude jen těžko možné. Přece jen v řadě průmyslových oborů se jede na doraz a prostoru pro další růst výroby už moc nezbývá. Ať už s ohledem na technologie, nebo na kapacity zaměstnanců. Průmysl si nicméně i nadále udrží roli hlavního motoru české ekonomiky, kterému sekundují další odvětví ekonomiky. Bohužel jenom sekundují.

Petr Dufek
analytik finančních trhů ČSOB

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem