Lite #9

Vydáno 21.8.2017 Lite

Co Vy a ekologie? Teoreticky i prakticky.

Tomáš Hron

finanční ředitel ve skupině TART

Člověk, jako živočišný druh, je vysoce invazivní a prokazatelně zatím způsobil nejvíce ekologických škod ze všech živočichů. Jediné živočišné druhy, jejichž počet jedinců se blíží našemu počtu, jsou hospodářská zvířata. Ostatní jsme „zminimalizovali“ na nutné zlo. Nemám rád „ekoteroristy“, ale připouštím, že jejich extrémní činy postupem času nás všechny více a více přibližují k ohleduplnějšímu přístupu k přírodě a k uvědomění si, že se musíme změnit, nemáme-li zemi postupně zahubit. Nicméně zatím jsme viděli minimum rozumných řešení, tedy řešení, jejichž výsledný efekt by k něčemu přispěl. Například biopaliva. Najednou se všude objevila žlutá pole s řepkou. V kuchyni řepkový olej však začal nahrazovat palmový olej. V rozvojových zemích začali kácet zbytky pralesů, aby vysadili palmy, které však produkují oproti pralesu významně méně kyslíku. Tedy dobrá snaha, výsledek žalostný. V podstatě jako vždy, když se dobrého nápadu chytí politici, kteří nedomyslí celkové dopady. A co já prakticky? Snažím se minimalizovat svůj dopad na přírodu. Mám (téměř) nízkoenergetický dům, vzorně třídím (bohužel ne všechno je potom kam dát) a v poslední době se stávám dobrovolně nedobrovolným kutilem, který se snaží zachránit porouchané elektro přístroje (vysoušeč bot, varná konvice, fén, apod.). Je zajímavé, že stačí jedna tepelná pojistka za pár korun, aby přístroj sloužil minimálně stejnou dobu, místo toho, abych všechen ten plast vyhodil.

Vladimír Vaňo

hlavní ekonom skupiny Sberbank Europe AG ve Vídni

Usilujem sa na minimum obmedziť používanie papiera, ak je to možné, cestujem verejnou dopravou/vlakom.

Daniel Adamka

generální ředitel, Arriva ČR

Elektrický pohon je dle mého názoru budoucnost městské dopravy proto je Arriva největší provozovatel elektrických autobusů v ČR a budeme se snažit stále podporovat ekologické druhy dopravy ve městech.

Petr Dufek

analytik finančních trhů ČSOB

Osobně s ekologií problém nemám, možná ona má problém se mnou. Mám diesel a neměnil bych… zatím. Ale recykluji, jak jen mi stále plné kontejnery dovolí. Jinak občas nad ekologií i přemýšlím. Třeba nakolik jsou současné módní ekologické věci a technologie vlastně ekologické. Tyto myšlenky mě napadají především, když svým neekologickým vozem se spotřebou 5,2 litrů jedu kolem „nekonečných“ lánů řepky, kukuřice a slunečnice. Anebo když si koupím ekologicky šetrný výrobek s písmenkem „A“ a nejlépe hned několika plusy. Mohu se z něj hned těšit a zároveň už začít přemýšlet, kam ho ekologicky vyhodím, až krátce po záruční lhůtě vypoví svoji ekologickou službu.

Daniel Zabek

výkonný ředitel, Printo, spol. s r. o.

Naše společnost splňuje požadavky normy ISO 14001 snižující dopady naší činnosti na životní prostředí a právě dokončujeme certifikaci FSC (Forest Stewardship Council) podporující lesní hospodaření šetrné k přírodě a místním lidem. V osobním životě bych se označil za pokrytce, kterému je sympatická celá řada „zelených“ aktivit, ale který přitom za sebou zanechává uhlíkovou stopu jako yeti.

Marek Čížek

výkonný ředitel, Faurecia Exhaust Systems s.r.o.

„Ekologie je velmi diskutované téma – je jedno, zda se bavíme o kontroverzní otázce globálního oteplování, nebo o odpadech a recyklaci. Z mé pozice ředitele závodu se věnuji ekologii s cílem optimálního využití vstupních zdrojů. Zaměřuji se na co nejlepší využití vstupního materiálu (snížení odpadu), zároveň s tím pracujeme na implementaci prostředků a zařízení vedoucích ke snížení spotřeby elektrické energie. Jako příklad mohu uvést výrobu ohýbaných trubek, kde z odpadového materiálu, který byl standardně recyklován, dnes vytváříme další dílec, který spotřebováváme v naší další výrobě. Elektrickou energii šetříme využitím alternativních zdrojů a také se zaměřujeme na snížení spotřeby používáním efektivních zařízení, například úsporné kompresorové jednotky, rekuperační jednotky odvodu vzduchu z výrobní haly pro využití odpadního tepla atd. Když se podívám na vývoj našich produktů, tak ten je celkově zaměřen na ekologii, snížení emisí, výrobu v zeleném závodě – toto vše je u nás jako u výrobců výfukových sestav zaměřeno zejména na používání alternativních materiálů, využívání tepelné energie výfukových plynů a snižování hmotnosti našich výrobků, které vede ke snižování spotřeby, a tím ke snížení zátěže pro životní prostředí. Toto je téma, o kterém by se mohly vést hodinové diskuse, podložené fakty. Ekologie je každodenní součástí naší práce; není to ta nucená součást, ale stává se samozřejmostí a to je ta správná cesta k dosažení úspěchu.“