Lite #9

Vydáno 21.8.2017 Lite

Co Vy a ekologie? Teoreticky i prakticky.

Tomáš Hron

finanční ředitel ve skupině TART

Člověk, jako živočišný druh, je vysoce invazivní a prokazatelně zatím způsobil nejvíce ekologických škod ze všech živočichů. Jediné živočišné druhy, jejichž počet jedinců se blíží našemu počtu, jsou hospodářská zvířata. Ostatní jsme „zminimalizovali“ na nutné zlo. Nemám rád „ekoteroristy“, ale připouštím, že jejich extrémní činy postupem času nás všechny více a více přibližují k ohleduplnějšímu přístupu k přírodě a k uvědomění si, že se musíme změnit, nemáme-li zemi postupně zahubit. Nicméně zatím jsme viděli minimum rozumných řešení, tedy řešení, jejichž výsledný efekt by k něčemu přispěl. Například biopaliva. Najednou se všude objevila žlutá pole s řepkou. V kuchyni řepkový olej však začal nahrazovat palmový olej. V rozvojových zemích začali kácet zbytky pralesů, aby vysadili palmy, které však produkují oproti pralesu významně méně kyslíku. Tedy dobrá snaha, výsledek žalostný. V podstatě jako vždy, když se dobrého nápadu chytí politici, kteří nedomyslí celkové dopady. A co já prakticky? Snažím se minimalizovat svůj dopad na přírodu. Mám (téměř) nízkoenergetický dům, vzorně třídím (bohužel ne všechno je potom kam dát) a v poslední době se stávám dobrovolně nedobrovolným kutilem, který se snaží zachránit porouchané elektro přístroje (vysoušeč bot, varná konvice, fén, apod.). Je zajímavé, že stačí jedna tepelná pojistka za pár korun, aby přístroj sloužil minimálně stejnou dobu, místo toho, abych všechen ten plast vyhodil.

Vladimír Vaňo

hlavní ekonom skupiny Sberbank Europe AG ve Vídni

Usilujem sa na minimum obmedziť používanie papiera, ak je to možné, cestujem verejnou dopravou/vlakom.

Daniel Adamka

generální ředitel, Arriva ČR

Elektrický pohon je dle mého názoru budoucnost městské dopravy proto je Arriva největší provozovatel elektrických autobusů v ČR a budeme se snažit stále podporovat ekologické druhy dopravy ve městech.

Petr Dufek

analytik finančních trhů ČSOB

Osobně s ekologií problém nemám, možná ona má problém se mnou. Mám diesel a neměnil bych… zatím. Ale recykluji, jak jen mi stále plné kontejnery dovolí. Jinak občas nad ekologií i přemýšlím. Třeba nakolik jsou současné módní ekologické věci a technologie vlastně ekologické. Tyto myšlenky mě napadají především, když svým neekologickým vozem se spotřebou 5,2 litrů jedu kolem „nekonečných“ lánů řepky, kukuřice a slunečnice. Anebo když si koupím ekologicky šetrný výrobek s písmenkem „A“ a nejlépe hned několika plusy. Mohu se z něj hned těšit a zároveň už začít přemýšlet, kam ho ekologicky vyhodím, až krátce po záruční lhůtě vypoví svoji ekologickou službu.

Daniel Zabek

výkonný ředitel, Printo, spol. s r. o.

Naše společnost splňuje požadavky normy ISO 14001 snižující dopady naší činnosti na životní prostředí a právě dokončujeme certifikaci FSC (Forest Stewardship Council) podporující lesní hospodaření šetrné k přírodě a místním lidem. V osobním životě bych se označil za pokrytce, kterému je sympatická celá řada „zelených“ aktivit, ale který přitom za sebou zanechává uhlíkovou stopu jako yeti.

Marek Čížek

výkonný ředitel, Faurecia Exhaust Systems s.r.o.

„Ekologie je velmi diskutované téma – je jedno, zda se bavíme o kontroverzní otázce globálního oteplování, nebo o odpadech a recyklaci. Z mé pozice ředitele závodu se věnuji ekologii s cílem optimálního využití vstupních zdrojů. Zaměřuji se na co nejlepší využití vstupního materiálu (snížení odpadu), zároveň s tím pracujeme na implementaci prostředků a zařízení vedoucích ke snížení spotřeby elektrické energie. Jako příklad mohu uvést výrobu ohýbaných trubek, kde z odpadového materiálu, který byl standardně recyklován, dnes vytváříme další dílec, který spotřebováváme v naší další výrobě. Elektrickou energii šetříme využitím alternativních zdrojů a také se zaměřujeme na snížení spotřeby používáním efektivních zařízení, například úsporné kompresorové jednotky, rekuperační jednotky odvodu vzduchu z výrobní haly pro využití odpadního tepla atd. Když se podívám na vývoj našich produktů, tak ten je celkově zaměřen na ekologii, snížení emisí, výrobu v zeleném závodě – toto vše je u nás jako u výrobců výfukových sestav zaměřeno zejména na používání alternativních materiálů, využívání tepelné energie výfukových plynů a snižování hmotnosti našich výrobků, které vede ke snižování spotřeby, a tím ke snížení zátěže pro životní prostředí. Toto je téma, o kterém by se mohly vést hodinové diskuse, podložené fakty. Ekologie je každodenní součástí naší práce; není to ta nucená součást, ale stává se samozřejmostí a to je ta správná cesta k dosažení úspěchu.“

 

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem