KONEC KLIK A OTLUČENÝCH DVEŘÍ

Vydáno 4.9.2017

Prémiový pocit vozu lze navodit ještě před usednutím za volant. Hmatový vjem otevírání zámků E-latch, přitažlivost přitahovače dveří pro tiché dovření, zabrzdění otevření dveří před překážkou – to je výsek umu technologického lídra vývoje a výroby automobilových zámků, společnosti KIEKERT. Více naznačil Ing. Petr Kuchyňa, ředitel společnosti KIEKERT-CS, s.r.o.

 

Zamknutý klíč s dítětem v autě je průšvih i v moderním pojetí.

 

Když se řekne automobilový zámek, hodně lidem určitě naskočí nějaký bezradný příběh s klíčem uvnitř auta, nejlépe s uvězněným dítětem a svízelnou situací, kdy voláme prodejce, servis nebo hasiče. Tady nám nedostupnost zámku nepomáhá. Neblíží se doba kulantního řešení, kdy bude např. záložní čip implantován pod kůži majitele? 

Musím všem rodičům i bezradným řidičům zdůraznit, že my nevyrábíme ovládání zámku, tedy ten klíček, který ztratíte nebo se zamkne v autě. My vyrábíme mechanismus, který udrží dveře zamčené. Kiekert prostě řeší zamčení dveří a jejich otevření pomocí kliky, nebo dokonce bez kliky. Řešení bezklikového otvírání je mimochodem důležitým prvkem našeho vývoje.

Takže si dokážu představit efektní a efektivní propojení takového řešení zámku a aplikace v mobilu nebo například s čipem v hodinkách. Každopádně filmové vylomení větracího trojúhelníkového okénka podobně jako v žiguli už situaci „zabouchnutého klíče“ neřeší.

 

Vývoj zámků proti vykradení? Co tak převychovat lidi?

 

Vývoj zámků oproti automobilovým zlodějům občas připomíná souboj antidopingových organizací a dopingových laboratoří, kdy doping je obvykle napřed. Tady jste napřed vy, ale zloději už také nekradou s páčidlem. Co s tím?

Možná by se vyplatilo převychovat lidi. Zámky samozřejmě jsou bezpečnější. A technologie zámků například pro převoz cenností jsou posunuty o další mechanická jištění. Takže narušení je takřka nemožné. Nicméně v každé si­tuaci je důležitý lidský element.

Český vývoj řeší zámky pro všechny nové čínské značky aut!

 

Kiekert je v daném oboru technologickým lídrem. CEO Karl Krause řekl, že „v celosvětové síti společnosti Kiekert je česká pobočka klíčovým motorem inovační síly a budoucího úspěchu společnosti“. Má opravdu český vývoj převahu v globálním pojetí společnosti?

Se čtyřiceti procenty je česká pobočka ve skupině Kiekert největší. S tím souvisí i síla českého vývoje. V Česku pracuje 80 vývojářů a konstruktérů, kteří průběžně řeší vývoj zámků a projektů na hranici sci-fi, ale také pragmatické úpravy výrobních linek.

Silnou výhodou je permanentní součinnost vývoje a výroby.

Nicméně vývoj je silně propojený i globálně. To v reálu znamená běžnou pravidelnou spolupráci a komunikaci napříč sesterskými firmami. Díky telekonferencím a on-line propojením není problém vytvořit akutně tým s kýmkoliv kdekoliv na světě. Takže na vývoji jednoho výrobku v jeden čas mohou spolupracovat čeští inženýři například s kolegy z Číny, Mexika a Německa.

 

Práce se studenty je opravdovou kooperací.

 

Existuje konkrétní spolupráce s technickými fakultami?

Standardně spolupracujeme na úrovni zadávání diplomových prací s tématy vývoje, ale také logistiky a kvality. Je běžnou praxí, že vybraní studenti se zájmem o obor spolupracují na reálných projektech na poloviční úvazek již při studiích a po završení vzdělání u nás zůstávají jako zaběhlí odborníci.

Existují také naprosto hmatatelné konstrukční výsledky vývoje spolupracujících fakult – například projekt i-protect s brzdicím systémem otevírání dveří, pokud je za nimi překážka, byl původně smělou studentskou ideou.

Takže nečekáme, že nám vzdělávací systém nebo stát nějak spolupráci s univerzitami zastřeší nebo usnadní – u nás to prostě funguje.

Jaké jsou zdroje námětů pro vývoj?

Výhodou vývoje úzce propojeného s výrobní linkou je, že reálné náměty přicházejí za chodu – tedy se začne logicky řešit vzniklý konstrukční problém, poptávka nebo přímo zadání od klienta nebo i například od zúčastněných studentů.

Proto se všechny návrhy a řešení vývoje úspěšně aplikují do výroby díky symbióze ve výrobním závodě velmi rychle.

 

I-protect zabrání vašemu dítěti trefit dveřmi sousední vůz nebo nákupní vozík.

 

Zaujal mne systém I-protect, který zabraňuje dveřím automobilu, aby neúmyslně narazily do překážky vedle auta. Je už tento prvek používán u konkrétních vozů? Je schopen detekovat např. sloupek nebo nákupní vozík na parkovišti?

V systému jsou propojeny vnější senzory a brzdy dveřních pantů – ty vždy otevírání dveří zamezí, pokud čidla naleznou jakoukoliv překážku.

Tento aktivní prvek je aktuálně nabízen automobilkám a je reálné jeho brzké zavedení do výroby. Potkáváme se s přáním aplikovat toto řešení povinně do starších aut, aby neotloukali jejich řidiči na parkovištích auta nová – nicméně nové technologie jsou drahé a obvykle jsou v počátku součástí výbavy vozů vyšších tříd.

Při vývoji produktů pro nový projekt / nové auto musí fungovat součinnost s automobilkou – máte speciální týmy, které zejména v zadávací části řeší projekt na centrálách automobilek, nebo naopak jezdí ony se svými komponenty do Přelouče?

Každý projekt nového zámku vyžaduje vždy unikátní řešení na míru. Každá automobilka má různé požadavky, každé dveře jsou jiné. Prvním návrhům tedy předchází návštěvy našich konstruktérů v automobilkách. Vývoj ale pokračuje i po úspěšném zavedení sériové výroby.

 

Kiekert je největším nečínským dodavatelem do čínských automobilek.

 

Od začátku roku vede pan Guglielmo Guastella globální odbyt skupiny Kiekert z německé centrály. Existuje nějaká míra obchodní autonomie i pro český Kiekert?

Globální fungování automobilek musí kopírovat nadnárodní obchod skupiny Kiekert. Rozhodnutí centrály automobilky rozhodne o dodavatelích pro celý svět nezávisle na místě výroby.

Například Kiekert se stal největším nečínským dodavatelem do čínských automobilek. Nutno podotknout, že vývoj zámků pro kompletně všechny nové čínské automobilové značky probíhá právě v Čechách.

Je v základním principu rozdíl mezi zámkem pro italský sporťák nebo levné malé auto?

V principu jsou zámky stejné – všechny musí dveře držet, zamknout a v případě zatáhnutí za kliku dveře otevřít – to ovšem optimálně také v případě nehody. Volitelné jsou samozřejmě další funkce zámku, například přitahovače, tedy automatické dovírání dveří. Nebo se dveře otevřou pouhým dotykem kliky, bez fyzického zatažení. Takže rozdíly v úrovních jsou, ale logika zůstává stejná.

Máte šanci zkoušet všechny finální výsledky vývoje všech projektů? Zkoušíte osobně  konkrétní fungování vašich dílů na konkrétních vozech?

Testování zámků není nic extrémně zábavného, je to také mnohočetné opakování konkrétních operací. Zavedení zámku do třísměnné výroby je dlouhodobý proces. Navíc vývoj zámku zařazením do sériové výroby prakticky teprve začíná.

 

NEZBÝVÁ NEŽ SI SPOLEČNĚ POPŘÁT RYCHLÉ MASOVÉ ZPŘÍSTUPNĚNÍ ZÁSADNÍCH INOVACÍ PRO NÁRODNÍ VOZOVÝ PARK. DÍKY NEOTLUČENÝM DVEŘÍM PŘIBYDE HODNĚ DOBRÉ NÁLADY.

 

Tomáš Pochop

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem