KONEC KLIK A OTLUČENÝCH DVEŘÍ

Vydáno 4.9.2017

Prémiový pocit vozu lze navodit ještě před usednutím za volant. Hmatový vjem otevírání zámků E-latch, přitažlivost přitahovače dveří pro tiché dovření, zabrzdění otevření dveří před překážkou – to je výsek umu technologického lídra vývoje a výroby automobilových zámků, společnosti KIEKERT. Více naznačil Ing. Petr Kuchyňa, ředitel společnosti KIEKERT-CS, s.r.o.

 

Zamknutý klíč s dítětem v autě je průšvih i v moderním pojetí.

 

Když se řekne automobilový zámek, hodně lidem určitě naskočí nějaký bezradný příběh s klíčem uvnitř auta, nejlépe s uvězněným dítětem a svízelnou situací, kdy voláme prodejce, servis nebo hasiče. Tady nám nedostupnost zámku nepomáhá. Neblíží se doba kulantního řešení, kdy bude např. záložní čip implantován pod kůži majitele? 

Musím všem rodičům i bezradným řidičům zdůraznit, že my nevyrábíme ovládání zámku, tedy ten klíček, který ztratíte nebo se zamkne v autě. My vyrábíme mechanismus, který udrží dveře zamčené. Kiekert prostě řeší zamčení dveří a jejich otevření pomocí kliky, nebo dokonce bez kliky. Řešení bezklikového otvírání je mimochodem důležitým prvkem našeho vývoje.

Takže si dokážu představit efektní a efektivní propojení takového řešení zámku a aplikace v mobilu nebo například s čipem v hodinkách. Každopádně filmové vylomení větracího trojúhelníkového okénka podobně jako v žiguli už situaci „zabouchnutého klíče“ neřeší.

 

Vývoj zámků proti vykradení? Co tak převychovat lidi?

 

Vývoj zámků oproti automobilovým zlodějům občas připomíná souboj antidopingových organizací a dopingových laboratoří, kdy doping je obvykle napřed. Tady jste napřed vy, ale zloději už také nekradou s páčidlem. Co s tím?

Možná by se vyplatilo převychovat lidi. Zámky samozřejmě jsou bezpečnější. A technologie zámků například pro převoz cenností jsou posunuty o další mechanická jištění. Takže narušení je takřka nemožné. Nicméně v každé si­tuaci je důležitý lidský element.

Český vývoj řeší zámky pro všechny nové čínské značky aut!

 

Kiekert je v daném oboru technologickým lídrem. CEO Karl Krause řekl, že „v celosvětové síti společnosti Kiekert je česká pobočka klíčovým motorem inovační síly a budoucího úspěchu společnosti“. Má opravdu český vývoj převahu v globálním pojetí společnosti?

Se čtyřiceti procenty je česká pobočka ve skupině Kiekert největší. S tím souvisí i síla českého vývoje. V Česku pracuje 80 vývojářů a konstruktérů, kteří průběžně řeší vývoj zámků a projektů na hranici sci-fi, ale také pragmatické úpravy výrobních linek.

Silnou výhodou je permanentní součinnost vývoje a výroby.

Nicméně vývoj je silně propojený i globálně. To v reálu znamená běžnou pravidelnou spolupráci a komunikaci napříč sesterskými firmami. Díky telekonferencím a on-line propojením není problém vytvořit akutně tým s kýmkoliv kdekoliv na světě. Takže na vývoji jednoho výrobku v jeden čas mohou spolupracovat čeští inženýři například s kolegy z Číny, Mexika a Německa.

 

Práce se studenty je opravdovou kooperací.

 

Existuje konkrétní spolupráce s technickými fakultami?

Standardně spolupracujeme na úrovni zadávání diplomových prací s tématy vývoje, ale také logistiky a kvality. Je běžnou praxí, že vybraní studenti se zájmem o obor spolupracují na reálných projektech na poloviční úvazek již při studiích a po završení vzdělání u nás zůstávají jako zaběhlí odborníci.

Existují také naprosto hmatatelné konstrukční výsledky vývoje spolupracujících fakult – například projekt i-protect s brzdicím systémem otevírání dveří, pokud je za nimi překážka, byl původně smělou studentskou ideou.

Takže nečekáme, že nám vzdělávací systém nebo stát nějak spolupráci s univerzitami zastřeší nebo usnadní – u nás to prostě funguje.

Jaké jsou zdroje námětů pro vývoj?

Výhodou vývoje úzce propojeného s výrobní linkou je, že reálné náměty přicházejí za chodu – tedy se začne logicky řešit vzniklý konstrukční problém, poptávka nebo přímo zadání od klienta nebo i například od zúčastněných studentů.

Proto se všechny návrhy a řešení vývoje úspěšně aplikují do výroby díky symbióze ve výrobním závodě velmi rychle.

 

I-protect zabrání vašemu dítěti trefit dveřmi sousední vůz nebo nákupní vozík.

 

Zaujal mne systém I-protect, který zabraňuje dveřím automobilu, aby neúmyslně narazily do překážky vedle auta. Je už tento prvek používán u konkrétních vozů? Je schopen detekovat např. sloupek nebo nákupní vozík na parkovišti?

V systému jsou propojeny vnější senzory a brzdy dveřních pantů – ty vždy otevírání dveří zamezí, pokud čidla naleznou jakoukoliv překážku.

Tento aktivní prvek je aktuálně nabízen automobilkám a je reálné jeho brzké zavedení do výroby. Potkáváme se s přáním aplikovat toto řešení povinně do starších aut, aby neotloukali jejich řidiči na parkovištích auta nová – nicméně nové technologie jsou drahé a obvykle jsou v počátku součástí výbavy vozů vyšších tříd.

Při vývoji produktů pro nový projekt / nové auto musí fungovat součinnost s automobilkou – máte speciální týmy, které zejména v zadávací části řeší projekt na centrálách automobilek, nebo naopak jezdí ony se svými komponenty do Přelouče?

Každý projekt nového zámku vyžaduje vždy unikátní řešení na míru. Každá automobilka má různé požadavky, každé dveře jsou jiné. Prvním návrhům tedy předchází návštěvy našich konstruktérů v automobilkách. Vývoj ale pokračuje i po úspěšném zavedení sériové výroby.

 

Kiekert je největším nečínským dodavatelem do čínských automobilek.

 

Od začátku roku vede pan Guglielmo Guastella globální odbyt skupiny Kiekert z německé centrály. Existuje nějaká míra obchodní autonomie i pro český Kiekert?

Globální fungování automobilek musí kopírovat nadnárodní obchod skupiny Kiekert. Rozhodnutí centrály automobilky rozhodne o dodavatelích pro celý svět nezávisle na místě výroby.

Například Kiekert se stal největším nečínským dodavatelem do čínských automobilek. Nutno podotknout, že vývoj zámků pro kompletně všechny nové čínské automobilové značky probíhá právě v Čechách.

Je v základním principu rozdíl mezi zámkem pro italský sporťák nebo levné malé auto?

V principu jsou zámky stejné – všechny musí dveře držet, zamknout a v případě zatáhnutí za kliku dveře otevřít – to ovšem optimálně také v případě nehody. Volitelné jsou samozřejmě další funkce zámku, například přitahovače, tedy automatické dovírání dveří. Nebo se dveře otevřou pouhým dotykem kliky, bez fyzického zatažení. Takže rozdíly v úrovních jsou, ale logika zůstává stejná.

Máte šanci zkoušet všechny finální výsledky vývoje všech projektů? Zkoušíte osobně  konkrétní fungování vašich dílů na konkrétních vozech?

Testování zámků není nic extrémně zábavného, je to také mnohočetné opakování konkrétních operací. Zavedení zámku do třísměnné výroby je dlouhodobý proces. Navíc vývoj zámku zařazením do sériové výroby prakticky teprve začíná.

 

NEZBÝVÁ NEŽ SI SPOLEČNĚ POPŘÁT RYCHLÉ MASOVÉ ZPŘÍSTUPNĚNÍ ZÁSADNÍCH INOVACÍ PRO NÁRODNÍ VOZOVÝ PARK. DÍKY NEOTLUČENÝM DVEŘÍM PŘIBYDE HODNĚ DOBRÉ NÁLADY.

 

Tomáš Pochop

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

Vydáno 18.9.2018

„Český letecký průmysl má ohromný potenciál a jsem nesmírně rád, že mohu být jeho součástí a aktivně přispívat k jeho rozvoji,“ říká Milan Šlapák, prezident společnosti General Electric pro Českou a Slovenskou republiku a programový ředitel společnosti GE Aviation Czech.

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

Vydáno 14.9.2018

„L-39NG je pro Aero Vodochody novým začátkem, který nás posouvá zpět mezi světovou třídu producentů vlastních proudových letadel,“ řekl Světu průmyslu Giuseppe Giordo, prezident a výkonný ředitel společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl velmi dobrý a mohly za to hlavně rostoucí ceny surovin, které umožnily investiční činnost v těžebním a zpracovatelském průmyslu. Také se dařilo v energetice klasické i obnovitelné a v kolejových vozidlech,“ říká Antonín Růžička, generální ředitel WIKOV INDUSTRY.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

Vydáno 7.9.2018

„Dodnes není jednoduché prosazovat některé prvky automatizace, zejména když mají nahradit rutinní zaběhnuté činnosti. Možná je to také trochu české specifikum, přece jen jsme konzervativnější než některé jiné země,“ říká Vladislava Česáková, výkonná ředitelka a členka představenstva společnosti ZAT a.s.

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

Vydáno 4.9.2018

Hrají všemi barvami, mají dřevěné i kamenné dekory a vyrábí je společnost Kronospan, evropský lídr v produkci dřevotřískových desek. „Materiál budoucnosti pro náš obor je použité dřevo. Jeho zpracováním pomáháme životnímu prostředí,“ říká Sylva Krechlerová, jednatelka společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

Vydáno 30.8.2018

„Naše mikroskopy se podílejí na výzkumu všech nejdiskutovanějších záležitostí týkajících se zdraví lidí. V průmyslu je zase pěkným příkladem chytrý telefon. Když si představíte jeho vývoj, tak téměř na každém kroku se podílela naše technologie,“ říká Hynek Peřina, generální ředitel společnosti Thermo Fisher Scientific.

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem