KONEC KLIK A OTLUČENÝCH DVEŘÍ

Vydáno 4.9.2017

Prémiový pocit vozu lze navodit ještě před usednutím za volant. Hmatový vjem otevírání zámků E-latch, přitažlivost přitahovače dveří pro tiché dovření, zabrzdění otevření dveří před překážkou – to je výsek umu technologického lídra vývoje a výroby automobilových zámků, společnosti KIEKERT. Více naznačil Ing. Petr Kuchyňa, ředitel společnosti KIEKERT-CS, s.r.o.

 

Zamknutý klíč s dítětem v autě je průšvih i v moderním pojetí.

 

Když se řekne automobilový zámek, hodně lidem určitě naskočí nějaký bezradný příběh s klíčem uvnitř auta, nejlépe s uvězněným dítětem a svízelnou situací, kdy voláme prodejce, servis nebo hasiče. Tady nám nedostupnost zámku nepomáhá. Neblíží se doba kulantního řešení, kdy bude např. záložní čip implantován pod kůži majitele? 

Musím všem rodičům i bezradným řidičům zdůraznit, že my nevyrábíme ovládání zámku, tedy ten klíček, který ztratíte nebo se zamkne v autě. My vyrábíme mechanismus, který udrží dveře zamčené. Kiekert prostě řeší zamčení dveří a jejich otevření pomocí kliky, nebo dokonce bez kliky. Řešení bezklikového otvírání je mimochodem důležitým prvkem našeho vývoje.

Takže si dokážu představit efektní a efektivní propojení takového řešení zámku a aplikace v mobilu nebo například s čipem v hodinkách. Každopádně filmové vylomení větracího trojúhelníkového okénka podobně jako v žiguli už situaci „zabouchnutého klíče“ neřeší.

 

Vývoj zámků proti vykradení? Co tak převychovat lidi?

 

Vývoj zámků oproti automobilovým zlodějům občas připomíná souboj antidopingových organizací a dopingových laboratoří, kdy doping je obvykle napřed. Tady jste napřed vy, ale zloději už také nekradou s páčidlem. Co s tím?

Možná by se vyplatilo převychovat lidi. Zámky samozřejmě jsou bezpečnější. A technologie zámků například pro převoz cenností jsou posunuty o další mechanická jištění. Takže narušení je takřka nemožné. Nicméně v každé si­tuaci je důležitý lidský element.

Český vývoj řeší zámky pro všechny nové čínské značky aut!

 

Kiekert je v daném oboru technologickým lídrem. CEO Karl Krause řekl, že „v celosvětové síti společnosti Kiekert je česká pobočka klíčovým motorem inovační síly a budoucího úspěchu společnosti“. Má opravdu český vývoj převahu v globálním pojetí společnosti?

Se čtyřiceti procenty je česká pobočka ve skupině Kiekert největší. S tím souvisí i síla českého vývoje. V Česku pracuje 80 vývojářů a konstruktérů, kteří průběžně řeší vývoj zámků a projektů na hranici sci-fi, ale také pragmatické úpravy výrobních linek.

Silnou výhodou je permanentní součinnost vývoje a výroby.

Nicméně vývoj je silně propojený i globálně. To v reálu znamená běžnou pravidelnou spolupráci a komunikaci napříč sesterskými firmami. Díky telekonferencím a on-line propojením není problém vytvořit akutně tým s kýmkoliv kdekoliv na světě. Takže na vývoji jednoho výrobku v jeden čas mohou spolupracovat čeští inženýři například s kolegy z Číny, Mexika a Německa.

 

Práce se studenty je opravdovou kooperací.

 

Existuje konkrétní spolupráce s technickými fakultami?

Standardně spolupracujeme na úrovni zadávání diplomových prací s tématy vývoje, ale také logistiky a kvality. Je běžnou praxí, že vybraní studenti se zájmem o obor spolupracují na reálných projektech na poloviční úvazek již při studiích a po završení vzdělání u nás zůstávají jako zaběhlí odborníci.

Existují také naprosto hmatatelné konstrukční výsledky vývoje spolupracujících fakult – například projekt i-protect s brzdicím systémem otevírání dveří, pokud je za nimi překážka, byl původně smělou studentskou ideou.

Takže nečekáme, že nám vzdělávací systém nebo stát nějak spolupráci s univerzitami zastřeší nebo usnadní – u nás to prostě funguje.

Jaké jsou zdroje námětů pro vývoj?

Výhodou vývoje úzce propojeného s výrobní linkou je, že reálné náměty přicházejí za chodu – tedy se začne logicky řešit vzniklý konstrukční problém, poptávka nebo přímo zadání od klienta nebo i například od zúčastněných studentů.

Proto se všechny návrhy a řešení vývoje úspěšně aplikují do výroby díky symbióze ve výrobním závodě velmi rychle.

 

I-protect zabrání vašemu dítěti trefit dveřmi sousední vůz nebo nákupní vozík.

 

Zaujal mne systém I-protect, který zabraňuje dveřím automobilu, aby neúmyslně narazily do překážky vedle auta. Je už tento prvek používán u konkrétních vozů? Je schopen detekovat např. sloupek nebo nákupní vozík na parkovišti?

V systému jsou propojeny vnější senzory a brzdy dveřních pantů – ty vždy otevírání dveří zamezí, pokud čidla naleznou jakoukoliv překážku.

Tento aktivní prvek je aktuálně nabízen automobilkám a je reálné jeho brzké zavedení do výroby. Potkáváme se s přáním aplikovat toto řešení povinně do starších aut, aby neotloukali jejich řidiči na parkovištích auta nová – nicméně nové technologie jsou drahé a obvykle jsou v počátku součástí výbavy vozů vyšších tříd.

Při vývoji produktů pro nový projekt / nové auto musí fungovat součinnost s automobilkou – máte speciální týmy, které zejména v zadávací části řeší projekt na centrálách automobilek, nebo naopak jezdí ony se svými komponenty do Přelouče?

Každý projekt nového zámku vyžaduje vždy unikátní řešení na míru. Každá automobilka má různé požadavky, každé dveře jsou jiné. Prvním návrhům tedy předchází návštěvy našich konstruktérů v automobilkách. Vývoj ale pokračuje i po úspěšném zavedení sériové výroby.

 

Kiekert je největším nečínským dodavatelem do čínských automobilek.

 

Od začátku roku vede pan Guglielmo Guastella globální odbyt skupiny Kiekert z německé centrály. Existuje nějaká míra obchodní autonomie i pro český Kiekert?

Globální fungování automobilek musí kopírovat nadnárodní obchod skupiny Kiekert. Rozhodnutí centrály automobilky rozhodne o dodavatelích pro celý svět nezávisle na místě výroby.

Například Kiekert se stal největším nečínským dodavatelem do čínských automobilek. Nutno podotknout, že vývoj zámků pro kompletně všechny nové čínské automobilové značky probíhá právě v Čechách.

Je v základním principu rozdíl mezi zámkem pro italský sporťák nebo levné malé auto?

V principu jsou zámky stejné – všechny musí dveře držet, zamknout a v případě zatáhnutí za kliku dveře otevřít – to ovšem optimálně také v případě nehody. Volitelné jsou samozřejmě další funkce zámku, například přitahovače, tedy automatické dovírání dveří. Nebo se dveře otevřou pouhým dotykem kliky, bez fyzického zatažení. Takže rozdíly v úrovních jsou, ale logika zůstává stejná.

Máte šanci zkoušet všechny finální výsledky vývoje všech projektů? Zkoušíte osobně  konkrétní fungování vašich dílů na konkrétních vozech?

Testování zámků není nic extrémně zábavného, je to také mnohočetné opakování konkrétních operací. Zavedení zámku do třísměnné výroby je dlouhodobý proces. Navíc vývoj zámku zařazením do sériové výroby prakticky teprve začíná.

 

NEZBÝVÁ NEŽ SI SPOLEČNĚ POPŘÁT RYCHLÉ MASOVÉ ZPŘÍSTUPNĚNÍ ZÁSADNÍCH INOVACÍ PRO NÁRODNÍ VOZOVÝ PARK. DÍKY NEOTLUČENÝM DVEŘÍM PŘIBYDE HODNĚ DOBRÉ NÁLADY.

 

Tomáš Pochop

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

Vydáno 17.6.2019

Začalo to jednoduchými žertíky nudících se studentů. V současné době patří kyberzločin k těm nejnebezpečnějším, co může být. „Podle analýz FBI jde o organizovanou činnost, která svou rozsáhlostí bývá přirovnávána k pašování drog nebo k obchodování s bílým masem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu budoucí generální ředitel společnosti Avast Software s.r.o. Ondřej Vlček.

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

Vydáno 28.6.2019

Montážní linka je digitálně řízena, v některých částech podniku pracuje více robotů než lidí, materiál rozvážejí autonomní vozíky, k dosažení vyšší kvality napomáhá akustická a pachová laboratoř či unikátní vodní komora, díly na montážní linky putují z robotizovaného skladu, zaměstnanci se vzdělávají v moderním tréninkovém centru.

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

Vydáno 25.6.2019

„Jedním z hlavních cílů firmy Reisswolf je nabídnout zákazníkům bezpečnou likvidaci všech nosičů dat, jejich uložení, správu a případně digitalizaci v jednotném bezpečnostním standardu po celém světě. O kvalitě poskytovaných služeb svědčí i získané certifikáty od Národního bezpečnostního úřadu,“ říká Vlastimil Balín, ředitel společnosti REISSWOLF likvidace dokumentů a dat, s.r.o.

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

Vydáno 20.6.2019

„Jsme zcela soběstačná firma, dokážeme obsáhnout vše od prvotního konceptu přes konstrukční práce, výrobu dílů či svařenců, jejich nalakování až po finální montáž a zprovoznění u nás a instalaci u zákazníka včetně garančního záručního servisu. V podstatě na všechno máme vlastní oddělení, což představuje pro naše zákazníky vysoký standard,“ říká Martin Kouřil, ředitel společnosti Montana.

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem