KONEC KLIK A OTLUČENÝCH DVEŘÍ

Vydáno 4.9.2017

Prémiový pocit vozu lze navodit ještě před usednutím za volant. Hmatový vjem otevírání zámků E-latch, přitažlivost přitahovače dveří pro tiché dovření, zabrzdění otevření dveří před překážkou – to je výsek umu technologického lídra vývoje a výroby automobilových zámků, společnosti KIEKERT. Více naznačil Ing. Petr Kuchyňa, ředitel společnosti KIEKERT-CS, s.r.o.

 

Zamknutý klíč s dítětem v autě je průšvih i v moderním pojetí.

 

Když se řekne automobilový zámek, hodně lidem určitě naskočí nějaký bezradný příběh s klíčem uvnitř auta, nejlépe s uvězněným dítětem a svízelnou situací, kdy voláme prodejce, servis nebo hasiče. Tady nám nedostupnost zámku nepomáhá. Neblíží se doba kulantního řešení, kdy bude např. záložní čip implantován pod kůži majitele? 

Musím všem rodičům i bezradným řidičům zdůraznit, že my nevyrábíme ovládání zámku, tedy ten klíček, který ztratíte nebo se zamkne v autě. My vyrábíme mechanismus, který udrží dveře zamčené. Kiekert prostě řeší zamčení dveří a jejich otevření pomocí kliky, nebo dokonce bez kliky. Řešení bezklikového otvírání je mimochodem důležitým prvkem našeho vývoje.

Takže si dokážu představit efektní a efektivní propojení takového řešení zámku a aplikace v mobilu nebo například s čipem v hodinkách. Každopádně filmové vylomení větracího trojúhelníkového okénka podobně jako v žiguli už situaci „zabouchnutého klíče“ neřeší.

 

Vývoj zámků proti vykradení? Co tak převychovat lidi?

 

Vývoj zámků oproti automobilovým zlodějům občas připomíná souboj antidopingových organizací a dopingových laboratoří, kdy doping je obvykle napřed. Tady jste napřed vy, ale zloději už také nekradou s páčidlem. Co s tím?

Možná by se vyplatilo převychovat lidi. Zámky samozřejmě jsou bezpečnější. A technologie zámků například pro převoz cenností jsou posunuty o další mechanická jištění. Takže narušení je takřka nemožné. Nicméně v každé si­tuaci je důležitý lidský element.

Český vývoj řeší zámky pro všechny nové čínské značky aut!

 

Kiekert je v daném oboru technologickým lídrem. CEO Karl Krause řekl, že „v celosvětové síti společnosti Kiekert je česká pobočka klíčovým motorem inovační síly a budoucího úspěchu společnosti“. Má opravdu český vývoj převahu v globálním pojetí společnosti?

Se čtyřiceti procenty je česká pobočka ve skupině Kiekert největší. S tím souvisí i síla českého vývoje. V Česku pracuje 80 vývojářů a konstruktérů, kteří průběžně řeší vývoj zámků a projektů na hranici sci-fi, ale také pragmatické úpravy výrobních linek.

Silnou výhodou je permanentní součinnost vývoje a výroby.

Nicméně vývoj je silně propojený i globálně. To v reálu znamená běžnou pravidelnou spolupráci a komunikaci napříč sesterskými firmami. Díky telekonferencím a on-line propojením není problém vytvořit akutně tým s kýmkoliv kdekoliv na světě. Takže na vývoji jednoho výrobku v jeden čas mohou spolupracovat čeští inženýři například s kolegy z Číny, Mexika a Německa.

 

Práce se studenty je opravdovou kooperací.

 

Existuje konkrétní spolupráce s technickými fakultami?

Standardně spolupracujeme na úrovni zadávání diplomových prací s tématy vývoje, ale také logistiky a kvality. Je běžnou praxí, že vybraní studenti se zájmem o obor spolupracují na reálných projektech na poloviční úvazek již při studiích a po završení vzdělání u nás zůstávají jako zaběhlí odborníci.

Existují také naprosto hmatatelné konstrukční výsledky vývoje spolupracujících fakult – například projekt i-protect s brzdicím systémem otevírání dveří, pokud je za nimi překážka, byl původně smělou studentskou ideou.

Takže nečekáme, že nám vzdělávací systém nebo stát nějak spolupráci s univerzitami zastřeší nebo usnadní – u nás to prostě funguje.

Jaké jsou zdroje námětů pro vývoj?

Výhodou vývoje úzce propojeného s výrobní linkou je, že reálné náměty přicházejí za chodu – tedy se začne logicky řešit vzniklý konstrukční problém, poptávka nebo přímo zadání od klienta nebo i například od zúčastněných studentů.

Proto se všechny návrhy a řešení vývoje úspěšně aplikují do výroby díky symbióze ve výrobním závodě velmi rychle.

 

I-protect zabrání vašemu dítěti trefit dveřmi sousední vůz nebo nákupní vozík.

 

Zaujal mne systém I-protect, který zabraňuje dveřím automobilu, aby neúmyslně narazily do překážky vedle auta. Je už tento prvek používán u konkrétních vozů? Je schopen detekovat např. sloupek nebo nákupní vozík na parkovišti?

V systému jsou propojeny vnější senzory a brzdy dveřních pantů – ty vždy otevírání dveří zamezí, pokud čidla naleznou jakoukoliv překážku.

Tento aktivní prvek je aktuálně nabízen automobilkám a je reálné jeho brzké zavedení do výroby. Potkáváme se s přáním aplikovat toto řešení povinně do starších aut, aby neotloukali jejich řidiči na parkovištích auta nová – nicméně nové technologie jsou drahé a obvykle jsou v počátku součástí výbavy vozů vyšších tříd.

Při vývoji produktů pro nový projekt / nové auto musí fungovat součinnost s automobilkou – máte speciální týmy, které zejména v zadávací části řeší projekt na centrálách automobilek, nebo naopak jezdí ony se svými komponenty do Přelouče?

Každý projekt nového zámku vyžaduje vždy unikátní řešení na míru. Každá automobilka má různé požadavky, každé dveře jsou jiné. Prvním návrhům tedy předchází návštěvy našich konstruktérů v automobilkách. Vývoj ale pokračuje i po úspěšném zavedení sériové výroby.

 

Kiekert je největším nečínským dodavatelem do čínských automobilek.

 

Od začátku roku vede pan Guglielmo Guastella globální odbyt skupiny Kiekert z německé centrály. Existuje nějaká míra obchodní autonomie i pro český Kiekert?

Globální fungování automobilek musí kopírovat nadnárodní obchod skupiny Kiekert. Rozhodnutí centrály automobilky rozhodne o dodavatelích pro celý svět nezávisle na místě výroby.

Například Kiekert se stal největším nečínským dodavatelem do čínských automobilek. Nutno podotknout, že vývoj zámků pro kompletně všechny nové čínské automobilové značky probíhá právě v Čechách.

Je v základním principu rozdíl mezi zámkem pro italský sporťák nebo levné malé auto?

V principu jsou zámky stejné – všechny musí dveře držet, zamknout a v případě zatáhnutí za kliku dveře otevřít – to ovšem optimálně také v případě nehody. Volitelné jsou samozřejmě další funkce zámku, například přitahovače, tedy automatické dovírání dveří. Nebo se dveře otevřou pouhým dotykem kliky, bez fyzického zatažení. Takže rozdíly v úrovních jsou, ale logika zůstává stejná.

Máte šanci zkoušet všechny finální výsledky vývoje všech projektů? Zkoušíte osobně  konkrétní fungování vašich dílů na konkrétních vozech?

Testování zámků není nic extrémně zábavného, je to také mnohočetné opakování konkrétních operací. Zavedení zámku do třísměnné výroby je dlouhodobý proces. Navíc vývoj zámku zařazením do sériové výroby prakticky teprve začíná.

 

NEZBÝVÁ NEŽ SI SPOLEČNĚ POPŘÁT RYCHLÉ MASOVÉ ZPŘÍSTUPNĚNÍ ZÁSADNÍCH INOVACÍ PRO NÁRODNÍ VOZOVÝ PARK. DÍKY NEOTLUČENÝM DVEŘÍM PŘIBYDE HODNĚ DOBRÉ NÁLADY.

 

Tomáš Pochop

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem