KONEC KLIK A OTLUČENÝCH DVEŘÍ

Vydáno 4.9.2017

Prémiový pocit vozu lze navodit ještě před usednutím za volant. Hmatový vjem otevírání zámků E-latch, přitažlivost přitahovače dveří pro tiché dovření, zabrzdění otevření dveří před překážkou – to je výsek umu technologického lídra vývoje a výroby automobilových zámků, společnosti KIEKERT. Více naznačil Ing. Petr Kuchyňa, ředitel společnosti KIEKERT-CS, s.r.o.

 

Zamknutý klíč s dítětem v autě je průšvih i v moderním pojetí.

 

Když se řekne automobilový zámek, hodně lidem určitě naskočí nějaký bezradný příběh s klíčem uvnitř auta, nejlépe s uvězněným dítětem a svízelnou situací, kdy voláme prodejce, servis nebo hasiče. Tady nám nedostupnost zámku nepomáhá. Neblíží se doba kulantního řešení, kdy bude např. záložní čip implantován pod kůži majitele? 

Musím všem rodičům i bezradným řidičům zdůraznit, že my nevyrábíme ovládání zámku, tedy ten klíček, který ztratíte nebo se zamkne v autě. My vyrábíme mechanismus, který udrží dveře zamčené. Kiekert prostě řeší zamčení dveří a jejich otevření pomocí kliky, nebo dokonce bez kliky. Řešení bezklikového otvírání je mimochodem důležitým prvkem našeho vývoje.

Takže si dokážu představit efektní a efektivní propojení takového řešení zámku a aplikace v mobilu nebo například s čipem v hodinkách. Každopádně filmové vylomení větracího trojúhelníkového okénka podobně jako v žiguli už situaci „zabouchnutého klíče“ neřeší.

 

Vývoj zámků proti vykradení? Co tak převychovat lidi?

 

Vývoj zámků oproti automobilovým zlodějům občas připomíná souboj antidopingových organizací a dopingových laboratoří, kdy doping je obvykle napřed. Tady jste napřed vy, ale zloději už také nekradou s páčidlem. Co s tím?

Možná by se vyplatilo převychovat lidi. Zámky samozřejmě jsou bezpečnější. A technologie zámků například pro převoz cenností jsou posunuty o další mechanická jištění. Takže narušení je takřka nemožné. Nicméně v každé si­tuaci je důležitý lidský element.

Český vývoj řeší zámky pro všechny nové čínské značky aut!

 

Kiekert je v daném oboru technologickým lídrem. CEO Karl Krause řekl, že „v celosvětové síti společnosti Kiekert je česká pobočka klíčovým motorem inovační síly a budoucího úspěchu společnosti“. Má opravdu český vývoj převahu v globálním pojetí společnosti?

Se čtyřiceti procenty je česká pobočka ve skupině Kiekert největší. S tím souvisí i síla českého vývoje. V Česku pracuje 80 vývojářů a konstruktérů, kteří průběžně řeší vývoj zámků a projektů na hranici sci-fi, ale také pragmatické úpravy výrobních linek.

Silnou výhodou je permanentní součinnost vývoje a výroby.

Nicméně vývoj je silně propojený i globálně. To v reálu znamená běžnou pravidelnou spolupráci a komunikaci napříč sesterskými firmami. Díky telekonferencím a on-line propojením není problém vytvořit akutně tým s kýmkoliv kdekoliv na světě. Takže na vývoji jednoho výrobku v jeden čas mohou spolupracovat čeští inženýři například s kolegy z Číny, Mexika a Německa.

 

Práce se studenty je opravdovou kooperací.

 

Existuje konkrétní spolupráce s technickými fakultami?

Standardně spolupracujeme na úrovni zadávání diplomových prací s tématy vývoje, ale také logistiky a kvality. Je běžnou praxí, že vybraní studenti se zájmem o obor spolupracují na reálných projektech na poloviční úvazek již při studiích a po završení vzdělání u nás zůstávají jako zaběhlí odborníci.

Existují také naprosto hmatatelné konstrukční výsledky vývoje spolupracujících fakult – například projekt i-protect s brzdicím systémem otevírání dveří, pokud je za nimi překážka, byl původně smělou studentskou ideou.

Takže nečekáme, že nám vzdělávací systém nebo stát nějak spolupráci s univerzitami zastřeší nebo usnadní – u nás to prostě funguje.

Jaké jsou zdroje námětů pro vývoj?

Výhodou vývoje úzce propojeného s výrobní linkou je, že reálné náměty přicházejí za chodu – tedy se začne logicky řešit vzniklý konstrukční problém, poptávka nebo přímo zadání od klienta nebo i například od zúčastněných studentů.

Proto se všechny návrhy a řešení vývoje úspěšně aplikují do výroby díky symbióze ve výrobním závodě velmi rychle.

 

I-protect zabrání vašemu dítěti trefit dveřmi sousední vůz nebo nákupní vozík.

 

Zaujal mne systém I-protect, který zabraňuje dveřím automobilu, aby neúmyslně narazily do překážky vedle auta. Je už tento prvek používán u konkrétních vozů? Je schopen detekovat např. sloupek nebo nákupní vozík na parkovišti?

V systému jsou propojeny vnější senzory a brzdy dveřních pantů – ty vždy otevírání dveří zamezí, pokud čidla naleznou jakoukoliv překážku.

Tento aktivní prvek je aktuálně nabízen automobilkám a je reálné jeho brzké zavedení do výroby. Potkáváme se s přáním aplikovat toto řešení povinně do starších aut, aby neotloukali jejich řidiči na parkovištích auta nová – nicméně nové technologie jsou drahé a obvykle jsou v počátku součástí výbavy vozů vyšších tříd.

Při vývoji produktů pro nový projekt / nové auto musí fungovat součinnost s automobilkou – máte speciální týmy, které zejména v zadávací části řeší projekt na centrálách automobilek, nebo naopak jezdí ony se svými komponenty do Přelouče?

Každý projekt nového zámku vyžaduje vždy unikátní řešení na míru. Každá automobilka má různé požadavky, každé dveře jsou jiné. Prvním návrhům tedy předchází návštěvy našich konstruktérů v automobilkách. Vývoj ale pokračuje i po úspěšném zavedení sériové výroby.

 

Kiekert je největším nečínským dodavatelem do čínských automobilek.

 

Od začátku roku vede pan Guglielmo Guastella globální odbyt skupiny Kiekert z německé centrály. Existuje nějaká míra obchodní autonomie i pro český Kiekert?

Globální fungování automobilek musí kopírovat nadnárodní obchod skupiny Kiekert. Rozhodnutí centrály automobilky rozhodne o dodavatelích pro celý svět nezávisle na místě výroby.

Například Kiekert se stal největším nečínským dodavatelem do čínských automobilek. Nutno podotknout, že vývoj zámků pro kompletně všechny nové čínské automobilové značky probíhá právě v Čechách.

Je v základním principu rozdíl mezi zámkem pro italský sporťák nebo levné malé auto?

V principu jsou zámky stejné – všechny musí dveře držet, zamknout a v případě zatáhnutí za kliku dveře otevřít – to ovšem optimálně také v případě nehody. Volitelné jsou samozřejmě další funkce zámku, například přitahovače, tedy automatické dovírání dveří. Nebo se dveře otevřou pouhým dotykem kliky, bez fyzického zatažení. Takže rozdíly v úrovních jsou, ale logika zůstává stejná.

Máte šanci zkoušet všechny finální výsledky vývoje všech projektů? Zkoušíte osobně  konkrétní fungování vašich dílů na konkrétních vozech?

Testování zámků není nic extrémně zábavného, je to také mnohočetné opakování konkrétních operací. Zavedení zámku do třísměnné výroby je dlouhodobý proces. Navíc vývoj zámku zařazením do sériové výroby prakticky teprve začíná.

 

NEZBÝVÁ NEŽ SI SPOLEČNĚ POPŘÁT RYCHLÉ MASOVÉ ZPŘÍSTUPNĚNÍ ZÁSADNÍCH INOVACÍ PRO NÁRODNÍ VOZOVÝ PARK. DÍKY NEOTLUČENÝM DVEŘÍM PŘIBYDE HODNĚ DOBRÉ NÁLADY.

 

Tomáš Pochop

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

TOP Rozhovory

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Vydáno 22.12.2017

Mirek Topolánek se pro Svět průmyslu vyjadřuje nejen k otázkám přijetí eura, imigrační politiky, ale také k motivům své kandidatury a svým šancím v boji o post prezidenta České republiky uspět.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Další zprávy

OCENĚNÍ JE SIGNÁLEM DOBRÉ PRÁCE

OCENĚNÍ JE SIGNÁLEM DOBRÉ PRÁCE

Vydáno 12.4.2018

Společnosti PKS stavby v současné době patří k předním stavebním společnostem v oboru pozemního stavitelství v České republice, zaměstnává na tři stovky lidí a daří se jí opakovaně tvořit roční obrat kolem 1,5 miliardy korun. „Dokážeme to s konstantním kádrem zkušených lidí bez překotných personálních změn a výkyvů,“ říká Jaroslav Kladiva.

TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

Vydáno 11.4.2018

Plzeň se rozhodla, že se stane stoprocentním vlastníkem klíčového podniku Vodárna Plzeň. Přechod od původního vlastníka trval osm let. „Nutnost změny majetkových poměrů u společnosti Vodárna Plzeň logicky vyplynula z podmínek u dotačních titulů na vodohospodářské projekty, “ uvedl k důvodům odkoupení akcií od francouzské společnosti Veolia Ludvík Nesnídal.

NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

Vydáno 9.4.2018

Jsou tři problémy, které brzdí rozvoj stavebnictví. Pomalé schvalovací procesy, které prodlužují stavby i o několik let, a ekologičtí aktivisté. Ten největší problém však přináší ekonomický rozvoj – nedostatek kvalifikovaných pracovníků. S touto překážkou musí bojovat také slovenská společnost SMS a.s.

SVITAP JE SPOLEČNOST, KTERÁ UMÍ VŠE OD SPORTOVNÍ HALY PO UTĚRKU

SVITAP JE SPOLEČNOST, KTERÁ UMÍ VŠE OD SPORTOVNÍ HALY PO UTĚRKU

Vydáno 6.4.2018

„Naše výrobky se využívají ve stavebnictví, zemědělství, v oděvním průmyslu, produkujeme materiál, ze kterého se vyrábějí boty či šijí uniformy. Recyklujeme plasty a z nich vyrábíme páskové tkaniny. Je toho opravdu hodně,“ říká generální ředitel firmy SVITAP J. H. J. spol. s r. o. Jan Heřmanský.

INOVACE JSOU KLÍČEM K PROSPERITĚ FIRMY

INOVACE JSOU KLÍČEM K PROSPERITĚ FIRMY

Vydáno 5.4.2018

Mürdter Dvořák, lisovna, spol. s r.o. se díky nejmodernějším výrobním technologiím a vzdělávání svých zaměstnanců stále drží na špici v oboru vstřikování a konečné úpravy plastů především do automobilového průmyslu.

JE HLAD PO ŘEMESLNÍCÍCH, ZAMĚSTNAVATELÉ PRAKTICKY NEMAJÍ ŠANCI TENTO TREND ZMĚNIT

JE HLAD PO ŘEMESLNÍCÍCH, ZAMĚSTNAVATELÉ PRAKTICKY NEMAJÍ ŠANCI TENTO TREND ZMĚNIT

Vydáno 3.4.2018

„Vzhledem k omezenému počtu kvalifikovaných výrobních dělníků na trhu práce a volnému pohybu pracovních sil v rámci Evropské unie dochází ke konkurenčnímu boji zaměstnavatelů o tyto omezené kapacity kvalitních dělnických profesí. Zaměstnavatelé prakticky nemají šanci tento trend změnit,“ říká předseda představenstva akciové společnosti Axis Ivo Stráník.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem