RYCHLÁ DOBA, TRYSKOVÁ MODERNIZACE

Vydáno 18.9.2017 TOP Rozhovory

Kdyby se sestavoval světový žebříček ikonických letadel, Albatros by zaujal vysokou pozici. L-39 a bojovější bratr L-159 jsou masově využívány na všech kontinentech k výcviku i v bojových situacích. Důkazem popularity byla akční pilotáž Jamesem Bondem, ale také podobně dechberoucí akrobatické akce Breitling Jet Teamu. Jak přichází na svět nová generace Albatrosu – L-39NG a aktuální dění popsal Giuseppe Giordo, prezident a CEO společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

 

Společnost AERO Vodochody byla v roce 2016 velmi úspěšná. Více než padesát procent obratu tvořil armádní byznys a jeho objem chcete díky letounům L-39 a L-159 stále navyšovat. Dodávky komponentů pro komerční letectví, například pro Airbus, Boeing nebo Bombardier zůstanou na stávající úrovni?

Loňský rok byl velice výjimečný, pokud jde o hospodářské výsledky, ale rovněž velmi významný s ohledem na dosažení zásadních změn v daném odvětví a byznysu. Po mnoha letech jsme loni vygenerovali většinu našich výnosů z armádních zakázek. A je nutné připustit, že z důvodu celosvětové bezpečnostní situace bude význam armádní výroby v letectví v příštích letech ještě narůstat. Proto se více zaměřujeme právě na armádní zakázky. Naším cílem je posílit roli společnosti AERO jako výrobce vlastních letounů, který bude lídrem trhu cvičných letounů a lehkých bitevníků. Dalším důležitým segmentem je odvětví tzv. MRO, které spočívá v realizaci generálních oprav a poskytování servisu na letounech L-39, L-59 a L-159.

 

Albatros, Alca, ale také kokpity pro Černé jestřáby

 

Třetím pilířem je výroba leteckých celků pro nejvýznamnější mezinárodní společnosti – světové výrobce letadel –, kterou chceme také dále rozvíjet. Vítáme nové možnosti spolupráce, zajímají nás však složitější a komplexnější montáže. V zásadě je naší strategií pokračovat v těch výrobních programech, které nám přinesou novou technologii a budou dávat ekonomický smysl. Pokračujeme proto ve strategických programech, jako je spolupráce se společností Bombardier na programu CSeries, kde navyšujeme výrobu. Letos jsme zahájili sériovou výrobu leteckých celků pro vojenský dopravní letoun KC-390 brazilského výrobce Embraer. Rovněž jsme prodloužili náš kontrakt na kokpity Black Hawk se společností Sikorsky Aircraft Corporation, která nyní náleží do obchodní skupiny Lockheed Martin.

Spojili jste armádní a civilní vývoj. Znamená to, že se budou i modely L-39NG a L-159 svou podstatou přibližovat? 

Role letounů L-39 a L-159 se částečně překrývají, jejich rozdílnosti proto chceme zachovat. Sloučení našeho inženýringu do jednoho oddělení je součástí procesu změn v naší nové organizační struktuře. Cílem této změny je dosáhnout co nejlepšího využití našich inženýrů. Máme inženýry jak pro armádní segment, tak pro spolupráci s výrobci letadel. Nyní můžeme lépe využívat našich kapacit na nejdůležitější projekty. Výhodou je také to, že znalosti získané při spolupráci se světovými výrobci letadel můžeme využít také pro armádní odvětví a naopak.

 

Před dvaceti lety James Bond bravurně pilotoval Albatros, příště to bude L-39NG

 

Letoun L-39NG představuje novou generaci moderního a úsporného cvičného letounu (pro základní i pokročilý výcvik) založeného na legendárním prověřeném a spolehlivém letounu L-39 Albatros. Je konstruován v souladu s aktuálními a budoucími potřebami vzdušných sil po celém světě. Avionika letounu je připravena na výcvik budoucích pilotů čtvrté a páté generace letounů a může být dále přizpůsobována potřebám a požadavkům zákazníků. Letoun je rovněž vybaven širokým spektrem simulačních technologií s možností integrace s high-tech výcvikovými simulačními centry, a tím se samozřejmě zvyšuje účinnost výcviku. Rovněž dokáže plnit další funkce, a to jako lehký bojový letoun určený k přímé letecké podpoře, pozemním zásahům a vzdušnému průzkumu.

L-159 je hlavně lehký bojový letoun. Ať již potřebujete letecky zasáhnout pozici nepřítele, provádět přímou leteckou podporu, nebo prozkoumat hranice, bude vždy dobrou volbou. Tento v boji prověřený, lehký, hbitý a dobře vybavený letoun s vysokým stupněm bojové životnosti je schopen zastávat mnoho funkcí. Za zmínku stojí nedávný úspěch letounů L-159 vlastněných iráckou armádou během bojů proti islamistům. Kromě toho jej lze využívat k výcviku nových pilotů pro pokročilé nadzvukové bojové letouny. Americká společnost Draken International, která pořídila 21 letounů L-159, s nimi zajišťuje výcvik pro složky armády USA, ministerstvo obrany a jejich spojence po celém světě.

 

L-159 – jedna z možných odpovědí na nové krize

 

Existují nové hrozby a novodobí protivníci, to také obnáší nové bojové taktiky a výzvy. Právě letoun L-159 se jeví jako adekvátní prvek moderních strategií. Probíhají modernizace také tohoto bitevníku?

Souhlasíme s tím, že operační scénáře a úkoly se v průběhu času změnily, což je právě ten důvod, proč se zaměřujeme více na armádní odvětví, neboť lehké bojové letouny mají nyní na trhu lepší uplatnění. U letounu L-159 došlo k mnoha vylepšením.

Nově vyráběné L-159 budou vybaveny novou avionikou. Vyvinuli jsme technologii tzv. mokrého křídla s nádrží integrovanou přímo v křídle. Bude mít schopnost doplňovat palivo za letu. Tato řešení dohromady zvýší jeho dosah a výdrž ve vzduchu. Existují ale i další vlastnosti, kterými lze modernizovat standardní konfiguraci L-159. Některé z nich je možné implementovat díky naší spolupráci s českou armádou. Například vybavujeme kokpity víceúčelovými obrazovkami. Toto vylepšení je založeno na specifických potřebách českých vzdušných sil.

Albatros a Alca jsou jistě po co celém světě vnímány také jako jedny z nejkrásnějších letadel tohoto segmentu. Máte pocit, že aspekt designu pomáhá v rozhodování zákazníka?

Je obtížné říci, nakolik je u letadel vnější vzhled významným atributem, ale rozhodnutí zákazníka je vždy založeno hlavně na technických parametrech, operačních schopnostech a ceně. Design těchto letounů se zdá být nadčasový. Na nové generaci Albatrosu jsme udělali řadu změn, takže budou ještě krásnější.

Reálná vystoupení armádních a akrobatických skupin jsou velmi silným marketingovým nástrojem. Jak tento segment podporujete?

Samozřejmě jsme velice pyšní na to, že akrobatické skupiny jako Breitling, Black Diamond nebo Patriots létají s našimi letouny. Dokazuje to jejich variabilitu a manévrovací schopnosti. Nyní zintenzivňujeme spolupráci s těmito zákazníky, neboť jejich vystoupení jsou pro nás tou nejlepší reklamou.

 

Náročné manévry výcviku i světové akrobacie zvládá lehce – jako albatros

 

Budete těmto klientům nabízet také L-39NG? Asi by bylo zajímavé vidět a porovnat obě verze při společném vystoupení.

Na základě jejich zájmu jednáme o nové generaci L-39 také s akrobatickými týmy.

Jaké jsou vlastně hlavní benefity L-39NG?

Naším cílem bylo zachovat některé charakteristiky legendárního Albatrosu, jako jsou nízké provozní náklady, vysoká spolehlivost, snadná manipulace a robustní konstrukce, doplněné mnoha nejmodernějšími technologiemi. Kromě vylepšení, která jsem již zmínil, se jedná o digitální avioniku, pro lepší účinnost výcviku integrovanou do skleněného překrytu kokpitu. Dále jde o    nový systém katapultace, jednodílný překryt kabiny a zvýšený posed v zadní části kokpitu pro lepší výhled atd. Rovněž jsme změnili konstrukci, která tak může mít životnost až 15 000 letových hodin.

Ve srovnání s dalšími konkurenty má L-39NG mnoho výhod včetně nižších provozních nákladů, a kromě toho je také flexibilnější. Lze jej využít pro všechny fáze výcviku pilotů. Pro potenciálního zákazníka znamená silnou výhodu.

Má už verze NG nějaké jméno? Budete se držet tradice pojmenování podle mořských ptáků, nebo to bude prostě nový Albatros?

Určitě budeme chtít zachovat návaznost na tuto legendu, protože se jednalo o nesmírně úspěšný letoun. Označení L-39 nezmizí.

Bylo vždy vzrušující vidět pilotovat Jamese Bonda český bitevník v akčních scénách. Víte co nebo kdo bylo za tímto speciálním umístěním Albatrosa do filmu „Zítřek nikdy neumírá“?

L-39 byl jedním z nejrozšířenějších letounů na trhu a jak zmiňujete, má krásnou konstrukci. Mám za to, že kombinace těchto dvou prvků pravděpodobně byla hlavním důvodem. Mimochodem v prosinci to bude přesně dvacet let od premiéry filmu Zítřek nikdy neumírá.

Plánujete do nějakého nového filmu také product placement L-39NG?

Protože k tomu v minulosti již došlo, nebyl bych nijak překvapený, že nás někdo s takovým nápadem znovu osloví.

 

Tomáš Pochop
foto: Luděk Krušinský

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem