RYCHLÁ DOBA, TRYSKOVÁ MODERNIZACE

Vydáno 18.9.2017 TOP Rozhovory

Kdyby se sestavoval světový žebříček ikonických letadel, Albatros by zaujal vysokou pozici. L-39 a bojovější bratr L-159 jsou masově využívány na všech kontinentech k výcviku i v bojových situacích. Důkazem popularity byla akční pilotáž Jamesem Bondem, ale také podobně dechberoucí akrobatické akce Breitling Jet Teamu. Jak přichází na svět nová generace Albatrosu – L-39NG a aktuální dění popsal Giuseppe Giordo, prezident a CEO společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

 

Společnost AERO Vodochody byla v roce 2016 velmi úspěšná. Více než padesát procent obratu tvořil armádní byznys a jeho objem chcete díky letounům L-39 a L-159 stále navyšovat. Dodávky komponentů pro komerční letectví, například pro Airbus, Boeing nebo Bombardier zůstanou na stávající úrovni?

Loňský rok byl velice výjimečný, pokud jde o hospodářské výsledky, ale rovněž velmi významný s ohledem na dosažení zásadních změn v daném odvětví a byznysu. Po mnoha letech jsme loni vygenerovali většinu našich výnosů z armádních zakázek. A je nutné připustit, že z důvodu celosvětové bezpečnostní situace bude význam armádní výroby v letectví v příštích letech ještě narůstat. Proto se více zaměřujeme právě na armádní zakázky. Naším cílem je posílit roli společnosti AERO jako výrobce vlastních letounů, který bude lídrem trhu cvičných letounů a lehkých bitevníků. Dalším důležitým segmentem je odvětví tzv. MRO, které spočívá v realizaci generálních oprav a poskytování servisu na letounech L-39, L-59 a L-159.

 

Albatros, Alca, ale také kokpity pro Černé jestřáby

 

Třetím pilířem je výroba leteckých celků pro nejvýznamnější mezinárodní společnosti – světové výrobce letadel –, kterou chceme také dále rozvíjet. Vítáme nové možnosti spolupráce, zajímají nás však složitější a komplexnější montáže. V zásadě je naší strategií pokračovat v těch výrobních programech, které nám přinesou novou technologii a budou dávat ekonomický smysl. Pokračujeme proto ve strategických programech, jako je spolupráce se společností Bombardier na programu CSeries, kde navyšujeme výrobu. Letos jsme zahájili sériovou výrobu leteckých celků pro vojenský dopravní letoun KC-390 brazilského výrobce Embraer. Rovněž jsme prodloužili náš kontrakt na kokpity Black Hawk se společností Sikorsky Aircraft Corporation, která nyní náleží do obchodní skupiny Lockheed Martin.

Spojili jste armádní a civilní vývoj. Znamená to, že se budou i modely L-39NG a L-159 svou podstatou přibližovat? 

Role letounů L-39 a L-159 se částečně překrývají, jejich rozdílnosti proto chceme zachovat. Sloučení našeho inženýringu do jednoho oddělení je součástí procesu změn v naší nové organizační struktuře. Cílem této změny je dosáhnout co nejlepšího využití našich inženýrů. Máme inženýry jak pro armádní segment, tak pro spolupráci s výrobci letadel. Nyní můžeme lépe využívat našich kapacit na nejdůležitější projekty. Výhodou je také to, že znalosti získané při spolupráci se světovými výrobci letadel můžeme využít také pro armádní odvětví a naopak.

 

Před dvaceti lety James Bond bravurně pilotoval Albatros, příště to bude L-39NG

 

Letoun L-39NG představuje novou generaci moderního a úsporného cvičného letounu (pro základní i pokročilý výcvik) založeného na legendárním prověřeném a spolehlivém letounu L-39 Albatros. Je konstruován v souladu s aktuálními a budoucími potřebami vzdušných sil po celém světě. Avionika letounu je připravena na výcvik budoucích pilotů čtvrté a páté generace letounů a může být dále přizpůsobována potřebám a požadavkům zákazníků. Letoun je rovněž vybaven širokým spektrem simulačních technologií s možností integrace s high-tech výcvikovými simulačními centry, a tím se samozřejmě zvyšuje účinnost výcviku. Rovněž dokáže plnit další funkce, a to jako lehký bojový letoun určený k přímé letecké podpoře, pozemním zásahům a vzdušnému průzkumu.

L-159 je hlavně lehký bojový letoun. Ať již potřebujete letecky zasáhnout pozici nepřítele, provádět přímou leteckou podporu, nebo prozkoumat hranice, bude vždy dobrou volbou. Tento v boji prověřený, lehký, hbitý a dobře vybavený letoun s vysokým stupněm bojové životnosti je schopen zastávat mnoho funkcí. Za zmínku stojí nedávný úspěch letounů L-159 vlastněných iráckou armádou během bojů proti islamistům. Kromě toho jej lze využívat k výcviku nových pilotů pro pokročilé nadzvukové bojové letouny. Americká společnost Draken International, která pořídila 21 letounů L-159, s nimi zajišťuje výcvik pro složky armády USA, ministerstvo obrany a jejich spojence po celém světě.

 

L-159 – jedna z možných odpovědí na nové krize

 

Existují nové hrozby a novodobí protivníci, to také obnáší nové bojové taktiky a výzvy. Právě letoun L-159 se jeví jako adekvátní prvek moderních strategií. Probíhají modernizace také tohoto bitevníku?

Souhlasíme s tím, že operační scénáře a úkoly se v průběhu času změnily, což je právě ten důvod, proč se zaměřujeme více na armádní odvětví, neboť lehké bojové letouny mají nyní na trhu lepší uplatnění. U letounu L-159 došlo k mnoha vylepšením.

Nově vyráběné L-159 budou vybaveny novou avionikou. Vyvinuli jsme technologii tzv. mokrého křídla s nádrží integrovanou přímo v křídle. Bude mít schopnost doplňovat palivo za letu. Tato řešení dohromady zvýší jeho dosah a výdrž ve vzduchu. Existují ale i další vlastnosti, kterými lze modernizovat standardní konfiguraci L-159. Některé z nich je možné implementovat díky naší spolupráci s českou armádou. Například vybavujeme kokpity víceúčelovými obrazovkami. Toto vylepšení je založeno na specifických potřebách českých vzdušných sil.

Albatros a Alca jsou jistě po co celém světě vnímány také jako jedny z nejkrásnějších letadel tohoto segmentu. Máte pocit, že aspekt designu pomáhá v rozhodování zákazníka?

Je obtížné říci, nakolik je u letadel vnější vzhled významným atributem, ale rozhodnutí zákazníka je vždy založeno hlavně na technických parametrech, operačních schopnostech a ceně. Design těchto letounů se zdá být nadčasový. Na nové generaci Albatrosu jsme udělali řadu změn, takže budou ještě krásnější.

Reálná vystoupení armádních a akrobatických skupin jsou velmi silným marketingovým nástrojem. Jak tento segment podporujete?

Samozřejmě jsme velice pyšní na to, že akrobatické skupiny jako Breitling, Black Diamond nebo Patriots létají s našimi letouny. Dokazuje to jejich variabilitu a manévrovací schopnosti. Nyní zintenzivňujeme spolupráci s těmito zákazníky, neboť jejich vystoupení jsou pro nás tou nejlepší reklamou.

 

Náročné manévry výcviku i světové akrobacie zvládá lehce – jako albatros

 

Budete těmto klientům nabízet také L-39NG? Asi by bylo zajímavé vidět a porovnat obě verze při společném vystoupení.

Na základě jejich zájmu jednáme o nové generaci L-39 také s akrobatickými týmy.

Jaké jsou vlastně hlavní benefity L-39NG?

Naším cílem bylo zachovat některé charakteristiky legendárního Albatrosu, jako jsou nízké provozní náklady, vysoká spolehlivost, snadná manipulace a robustní konstrukce, doplněné mnoha nejmodernějšími technologiemi. Kromě vylepšení, která jsem již zmínil, se jedná o digitální avioniku, pro lepší účinnost výcviku integrovanou do skleněného překrytu kokpitu. Dále jde o    nový systém katapultace, jednodílný překryt kabiny a zvýšený posed v zadní části kokpitu pro lepší výhled atd. Rovněž jsme změnili konstrukci, která tak může mít životnost až 15 000 letových hodin.

Ve srovnání s dalšími konkurenty má L-39NG mnoho výhod včetně nižších provozních nákladů, a kromě toho je také flexibilnější. Lze jej využít pro všechny fáze výcviku pilotů. Pro potenciálního zákazníka znamená silnou výhodu.

Má už verze NG nějaké jméno? Budete se držet tradice pojmenování podle mořských ptáků, nebo to bude prostě nový Albatros?

Určitě budeme chtít zachovat návaznost na tuto legendu, protože se jednalo o nesmírně úspěšný letoun. Označení L-39 nezmizí.

Bylo vždy vzrušující vidět pilotovat Jamese Bonda český bitevník v akčních scénách. Víte co nebo kdo bylo za tímto speciálním umístěním Albatrosa do filmu „Zítřek nikdy neumírá“?

L-39 byl jedním z nejrozšířenějších letounů na trhu a jak zmiňujete, má krásnou konstrukci. Mám za to, že kombinace těchto dvou prvků pravděpodobně byla hlavním důvodem. Mimochodem v prosinci to bude přesně dvacet let od premiéry filmu Zítřek nikdy neumírá.

Plánujete do nějakého nového filmu také product placement L-39NG?

Protože k tomu v minulosti již došlo, nebyl bych nijak překvapený, že nás někdo s takovým nápadem znovu osloví.

 

Tomáš Pochop
foto: Luděk Krušinský

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

TOP Rozhovory

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Vydáno 22.12.2017

Mirek Topolánek se pro Svět průmyslu vyjadřuje nejen k otázkám přijetí eura, imigrační politiky, ale také k motivům své kandidatury a svým šancím v boji o post prezidenta České republiky uspět.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Další zprávy

OCENĚNÍ JE SIGNÁLEM DOBRÉ PRÁCE

OCENĚNÍ JE SIGNÁLEM DOBRÉ PRÁCE

Vydáno 12.4.2018

Společnosti PKS stavby v současné době patří k předním stavebním společnostem v oboru pozemního stavitelství v České republice, zaměstnává na tři stovky lidí a daří se jí opakovaně tvořit roční obrat kolem 1,5 miliardy korun. „Dokážeme to s konstantním kádrem zkušených lidí bez překotných personálních změn a výkyvů,“ říká Jaroslav Kladiva.

TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

Vydáno 11.4.2018

Plzeň se rozhodla, že se stane stoprocentním vlastníkem klíčového podniku Vodárna Plzeň. Přechod od původního vlastníka trval osm let. „Nutnost změny majetkových poměrů u společnosti Vodárna Plzeň logicky vyplynula z podmínek u dotačních titulů na vodohospodářské projekty, “ uvedl k důvodům odkoupení akcií od francouzské společnosti Veolia Ludvík Nesnídal.

NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

Vydáno 9.4.2018

Jsou tři problémy, které brzdí rozvoj stavebnictví. Pomalé schvalovací procesy, které prodlužují stavby i o několik let, a ekologičtí aktivisté. Ten největší problém však přináší ekonomický rozvoj – nedostatek kvalifikovaných pracovníků. S touto překážkou musí bojovat také slovenská společnost SMS a.s.

SVITAP JE SPOLEČNOST, KTERÁ UMÍ VŠE OD SPORTOVNÍ HALY PO UTĚRKU

SVITAP JE SPOLEČNOST, KTERÁ UMÍ VŠE OD SPORTOVNÍ HALY PO UTĚRKU

Vydáno 6.4.2018

„Naše výrobky se využívají ve stavebnictví, zemědělství, v oděvním průmyslu, produkujeme materiál, ze kterého se vyrábějí boty či šijí uniformy. Recyklujeme plasty a z nich vyrábíme páskové tkaniny. Je toho opravdu hodně,“ říká generální ředitel firmy SVITAP J. H. J. spol. s r. o. Jan Heřmanský.

INOVACE JSOU KLÍČEM K PROSPERITĚ FIRMY

INOVACE JSOU KLÍČEM K PROSPERITĚ FIRMY

Vydáno 5.4.2018

Mürdter Dvořák, lisovna, spol. s r.o. se díky nejmodernějším výrobním technologiím a vzdělávání svých zaměstnanců stále drží na špici v oboru vstřikování a konečné úpravy plastů především do automobilového průmyslu.

JE HLAD PO ŘEMESLNÍCÍCH, ZAMĚSTNAVATELÉ PRAKTICKY NEMAJÍ ŠANCI TENTO TREND ZMĚNIT

JE HLAD PO ŘEMESLNÍCÍCH, ZAMĚSTNAVATELÉ PRAKTICKY NEMAJÍ ŠANCI TENTO TREND ZMĚNIT

Vydáno 3.4.2018

„Vzhledem k omezenému počtu kvalifikovaných výrobních dělníků na trhu práce a volnému pohybu pracovních sil v rámci Evropské unie dochází ke konkurenčnímu boji zaměstnavatelů o tyto omezené kapacity kvalitních dělnických profesí. Zaměstnavatelé prakticky nemají šanci tento trend změnit,“ říká předseda představenstva akciové společnosti Axis Ivo Stráník.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem