Letecký průmysl je pro srdcaře, ne pro přizdisráče.

Vydáno 19.9.2017

Běžel maraton na všech kontinentech – sněhem, lesem, prérií, po ledovci, pouští a po Čínské zdi. V minus třiceti stupních a po osmi hodinách doběhl do cíle i na severním pólu. Přes sedm let úspěšně řídil největšího výrobce cvičných proudových letounů na světě Aero Vodochody, zároveň byl prezidentem Českého svazu leteckého průmyslu. V té době kvůli časové tísni vrcholového manažera nazouval běžecké boty hlavně v noci. Během svého působení v Aeru si svět letadel zamiloval. Dnes se pod jeho vlastníma rukama a v jeho vlastní společnosti SHIMEQ Air znovu rodí dvacet let starý projekt dvoumístného ultralehkého letadla Qualt 200 L. Zahájením výroby vrtulníku sesterské společnosti Dropper chce hodit rukavici světové konkurenci vrtulníků v kategorii do 600 kg. Pilotní průkaz ho kdykoli vynese nad mraky každodnu, jehož součástí jsou i montérky a dlouhé hodiny v dílně. Plánuje pořízení pilotního průkazu na vrtulník, má rád rozmanitost a říká: „Letecký průmysl je pro srdcaře, ne pro přizdisráče.“ Příběhu by teď slušela vsuvka o naplněném snu malého kluka, který chtěl vidět svět z výšky. Tak to ale nebylo…

K letadlům máte vztah, začal jste létat jako pilot, láká vás tento druh byznysu. Kdy se tahle vášeň začala rodit?

Můj vůbec první kontakt s leteckým průmyslem byl ve společnosti Technometra Radotín v roce 2007. Tam se nám po vstupu do vedení společnosti podařilo obnovit tradiční výrobu podvozků pro menší letadla, která se v předchozích letech s poklesem produkce letadel přesunula spíše do oblasti dodávek a výroby dílů. Technometra byla 100% dceřinou společností Aera Vodochody, kam jsem nastoupil v lednu 2009 a od září téhož roku jsem zastával funkci prezidenta společnosti až do svého odchodu v květnu 2015. Pilotní průkaz jsem si udělal právě v době, kdy jsem byl ve Vodochodech, letadla jsou pro mne dnes srdcovou záležitostí.

Vaše zásluhy o stabilizaci Aera Vodochody jsou nepopiratelné – za Vašeho působení narostl počet zaměstnanců o osm set, firma se dostala dlouhodobě do zisku, stál jste za zahájením vývoje nové generace cvičného letounu i za odprodejem nepoužívaných bitevníků do Iráku a USA. Na jaké úspěchy jste obzvlášť hrdý?

V oblasti vojenských programů to byla jednoznačně záchrana vojenského programu jako takového. Ať už šlo o prosazení projektu cvičných letounů L-39NG (následovník úspěšného Albatrosu), či prodej bitevníků L-159 na dva kontinenty dvěma různým zákazníkům – v to už nikdo nevěřil.

V rámci civilního programu jsem hrdý na to, že se Aero podařilo zapsat u všech významných světových výrobců jako společnost vysoké a vyspělé komplexity dodávek. Velmi podstatné bylo, že s kaž­dým programem se Aero naučilo nové technologie, nové postupy, získávali jsme zkušenost, jak se řídí mezinárodní letecké projekty a posouvali se technologicky výš a dál.

O odprodej nepoužívaných bitevníků se snažilo vedení Aera Vodochody dlouho před Vaším nástupem do funkce prezidenta společnosti – neúspěšně. Jak se Vám to podařilo?

 

Sto padesát devítky byly ležáky a všichni si mysleli, že jsou neprodejné – je zadostiučinění, že se to podařilo.

 

Roli možná hrálo i štěstí, ale především jsme dělali věci trochu jinak. Nejdůležitější bylo zanalyzovat, pro koho jsou bitevníky užitečné. Irák se mi jevil jako nejvhodnější. Konkurence byla ale obrovská, ani ne tak v počtu, jako v rivalitě. Navíc drtivá většina tendrů historicky nebyla zakončena standardně – uzavřením smlouvy. Na Iráku jsem začal pracovat ihned po svém nástupu do Aera a nakonec se nám podařilo prodat letadla nad rámec tendru, o který se bojovalo přes pět let.

Je to o to cennější, že Česká republika nemá takový politický vliv jako například USA nebo Rusko – z toho pohledu je český výrobce v tomto oboru vždy v nevýhodě. Ona totiž obtížná prodejnost L-159 nikdy nesouvisela s tím, že by produkt nebyl dobrý.

V polovině července oznámila ČEB, že podpoří vývoj L-39NG. Tento dnes úspěšný program, který se má stát jedním z nosných výrobních projektů Aera, jste za svého působení velmi tvrdě prosadil právě Vy. V čem spatřujete jeho úspěch?

 

Nebylo jednoduché program třicet devítky prosadit, kdybych se o to pokusil dřív, akcionáři by zahájili řízení o zbavení svéprávnosti.

 

Projekt přišel ve správnou dobu s absolutně správným produktem. V té době se všichni zabývali vývojem nejlepšího letadla, ale to nejlepší není nutně to technologicky nejvyspělejší a nejmodernější. Nabídli jsme nejvhodnější model zákazníkovi, kterému staré Albatrosy začínají dosluhovat. Produkcí jsme se tak trefili lépe, než u L-159, které jsou bezesporu kvalitnějším produktem, ale program nových L-39 je v rámci konceptu postupné náhrady současné letky při zachování stejného stylu pilotáže a stejných aerodynamických vlastností pro zákazníka ideální.

V Aeru se Vám povedlo, na co jste sáhl. Z důvodu navýšení hodnoty projektu byl za Vás akcionářem dosazen zahraniční manažer s víceletou zkušeností v oblasti aerospace. S jakými pocity jste před více než rokem z Aera odcházel?

 

Raději bych odcházel ve chvíli, kdy by mi nad hlavou létala nová třicet devítka.

 

Mé pocity byly smíšené. Na jedné straně to byla radost a spokojenost nad tím, že jsme udělali užitečnou práci a posunuli Aero do světové špičky. Na druhou stranu to byl i pocit nedodělané práce – určitě by se mi lépe odcházelo v době, kdy by mi nad hlavou létala nová třicet devítka.

Dnes jste zpět ve svém rodišti v Ústí nad Labem, kde sídlí Vaše společnost SHIMEQ Air s.r.o. Vyrábíte kompozitové díly, oživil jste dvacet let starý projekt ultralehkého letadla Qualt 200 L. Letecký průmysl Vám tedy poslední zkušeností nijak nezhořkl…

Vůbec ne, naopak. Navíc bych chtěl působit ve svém rodném městě, které žádnou leteckou fabriku nemá. Řekl jsem si, že když doteď chodil Šimek k leteckým fabrikám, je na čase, aby teď letecká fabrika přišla za Šimkem.

Na konci loňského roku jste avizoval, že byste brzy rád vyráběl až čtyři ultralighty Qualt 200 L měsíčně; daří se Vám tyto plány naplňovat?

Projekt postupuje pomaleji, než bych rád, ale zároveň tempem, které mi zaručí, že jej neohrozím. Se smrtí hlavního konstruktéra se bohužel mnoho věcí výrazně zpomalilo. Reálně  vyrobíme první letadlo letos. Nyní se společnost zabývá výrobou kompozitů nejen pro letecký průmysl.

Pro koho bude letadlo určeno a jaká bude jeho hlavní konkurenční výhoda?

Qualt 200 L je hobby letadlo a jeho použití bych neomezil regionálně. Je vhodné na cestu do práce či služební cesty. Zejména při současném stavu české infrastruktury a cestovních nákladů, které jsou v kombinaci s cenou ušetřeného času jednoznačně na straně našeho letadla. Dalším typickým vlastníkem může být americký či australský farmář. Konkurovat bude primárně cenou a sekundárně zajímavým technologickým vybavením, které otevře zajímavé možnosti i v oblasti military či paramilitary (např. ostraha hranic či národních parků).

Navzdory tomu, že budoucnost patří bezpilotním projektům, si právě tato letadla můžou najít svůj specifický trh.

Pracujete také na atraktivním projektu Dropper. Dvoumístný vrtulník v kategorii do 600 kg má ambice konkurovat světově oblíbeným Robinsonům. Jakými benefity vyzbrojíte Droppera proti Robinsonovi do tržního boje?

Vrtulník Robinson je velice starý koncept a nemá základní novodobé vybavení – pro Vaši představu mu např. chybí klimatizace. Dále má velké bezpečnostní problémy, není velkým tajemstvím, že jich ročně spadne poněkud hodně.

My chceme nabídnout koncept z tohoto století, plánujeme být výrazně levnější jak v pořizovacích, tak provozních nákladech a především bezpečnější. Do našeho vrtulníku budeme instalovat padákové systémy a integrací dodatečného pohonu, který umožní nouzové přistání, dvojnásobně posílíme jeho bezpečnost.

Věříme, se si najde cestu do pilotních výcviků, kde nízké pořizovací a provozní náklady v kombinaci se zvýšenou bezpečností jsou klíčové vlastnosti.

Kdy Dropper spatří světlo světa a kdo jej vyrobí?

Dropper bude staticky představen v září.

Koncept vrtulníku je hotový a výroba prvních dílů Dropperu již běží. Kompozitové díly pro vrtulník bude vyrábět SHIMEQ Air v Ústí a další partneři/dodavatelé projektu, které dnes nemůžu ještě jmenovat, jsou zatím rovněž z České republiky. Statický (neletový) kus bude představen již v září tohoto roku.

Jak hledáte pro své projekty kvalifikované zaměstnance?

Hlavním problémem Ústí nad Labem je fakt, že není tradičním výrobcem letecké techniky, je to tedy regionální záležitost. Z logických důvodů kvalifikovaná pracovní síla na trhu prostě není a není bohužel ani v oblasti kompozitové výroby. Já se rozhodl situaci prolomit – primárně tím, že do Ústí kvalifikované lidi přivedeme, ale také budeme pracoval se schopnými lidmi, kteří tu jsou a zatím v letecké branži nepůsobili.

Bez nadsázky lze říct, že se leteckému průmyslu dlouhodobě v České republice daří. V čem spatřujete příčinu úspěchu a vidíte hrozby např. v podobě odklonu výroby na levnější východní trhy?

 

Smart solution – západní kvalita za téměř východní ceny.

 

Obecně lze říci, že české letectví je na vyspělé západní úrovni, ale čerpáme zde z levnějších mezd. Je to neoddiskutovatelná výhoda, která bude ještě poměrně dlouhou dobu fungovat.

 

Mnoho světových výrobců letecké techniky má za sebou neúspěšné projekty v Číně.

 

Nedostatek kvalifikované pracovní síly bude mít za následek nárůst mezd, což je jev na první pohled negativní, protože snižuje konkurenceschopnost leteckých výrobců, ale také povede ke stabilizaci na trhu práce a navrácení „mozků“ ze zahraničí či zamezení jejich dalšího odlivu nejen do zahraničí. Pokud budeme umět své zaměstnance dobře zaplatit a navíc jim nabídneme sexy práci, nebudou mít tendenci odcházet. Zatím jsme těžili především z toho, že Češi nejsou příliš mobilní pracovní síla. Navíc nárůst mezd v leteckém průmyslu např. v Číně je větší než u nás – musíme tedy posuzovat i dynamiku nárůstu, ne absolutní hodnoty.

 

Potenciální hrozby existují, ale nejsou bezprostřední.

 

Mnoho světových výrobců letecké techniky má za sebou neúspěšné projekty v Číně. Potenciální zpoždění projektu má pak daleko fatálnější následky než o něco vyšší hodinová cena práce v ČR. Můžu s naprostou jistotou tvrdit, že kvalifikovanost českého pracovníka je stále vyšší než čínského pracovníka. Po očekávaném uvolnění legislativních bariér v oblasti malého letectví bude Čína primárně nasycovat svůj vlastní trh. Ale také se budou muset čeští letečtí výrobci začít prosazovat za standardní světové ceny a nejen růst na dumpingových dlouhodobě neudržitelných cenách.

 

Na žádném mezinárodním letišti na světě dnes nenajdete letadlo bez českých dílů.

 

Kde budou Vaše projekty v horizontu pěti let?

To je moc těžká otázka. S jistotou nevím, ale budu rád, když si SHIMEQ Air najde pozici silného výrobce kompozitových dílů, nejen v oblasti letectví… Uvidíme také, jak se povede projekt našeho vznášedla SHIMQANSEN, které už úspěšně testujeme a chystáme se připravit další modely. Dropper bude zaujímat určité procento na světovém trhu a bude zavedeným produktem bez dětských nemocí, pramenících z nedůvěry.

Nemám žádný byznysplán. Spousta lidí vám bude tvrdit, že má všechno včetně strategie, ale většinou to funguje tak, že v momentě, kdy se jim něco podaří, tak zpětně prohlásí, že to byl jejich záměr od začátku. S ohledem na to, že veškeré výše uvedené plány jsou poměrně finančně náročné, rozhodně budu pro jejich realizaci hledat investory.

 

Kdybych mohl dát dohromady zajímavé lidi, které jsem za svůj profesní život potkal, vím, že bych dokázal téměř cokoliv.

 

 

Kateřina Ševčíková Urbanová
foto: Luděk Krušinský

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem