Češi v zahraničí: David Dosoudil/Thomas Cook Airlines UK

Vydáno 20.9.2017 letectví

Letos v březnu jsem oslavil 40. narozeniny. Vzděláním jsem gymnazista a nedokončený výpočetní informatik – vysokou školu jsem po čase opustil a vydal se cestou vzdělávání praxí a moderní literaturou. Posléze jsem se „rekvalifikoval“ na kariéru dopravního pilota, což je zhruba 18 měsíců základního leteckého výcviku a posléze „jen“ zbytek života kontinuálního vzdělávání a zkoušek. A jako pilot nyní působím ve Velké Británii.

Plynule a snad jako rodilý mluvčí hovořím česky, slovensky a anglicky (pravděpodobně navždy s přízvukem). Trochu rozumím a mluvím německy, španělsky, italsky a francouzsky, ale nejedná se o nikterak aktivní jazykovou znalost – spíše je to takový pozůstatek častého cestování po světě, zdvořilosti, fráze, turistické drobnosti.

Jsem v podstatě obrovský pohodář. Dokážu se ale obrovsky nadchnout pro cokoliv, co je pro mě z různých důvodů srdeční záležitost. Udělat všechno pro to, abych si na základě kvalitních informací formoval svůj názor a dozvěděl se nebo naučil něco nového. To řadu lidí překvapuje, někdy snad dokonce i irituje – podobné nadšení často nesdílejí, nebo pro ně prostě z mnoha důvodů nemají čas. A tak ten můj vnitřní pohodář navenek občas trochu zaniká ve vášnivé touze diskutovat. Nebo v nepochopení pro povrchní přístup k informacím. Nebo v prosté touze sdílet to nadšení s ostatními, kteří prostě úspěch někdy neodpouští.

 

Co máte rád?

Létání mi dává i přes nutnost neustálého sebevzdělávání překvapivě i spoustu volného času. Baví mě elektronika, výpočetní technika, síťové technologie, internet a tak nějak všechny ty hračky na baterky a aktivně se jim věnuji. Rád „tvořím“ nové věci a rozebírám staré, abych věděl, jak fungují, nebo jak fungovat přestaly.

S manželkou i mimo práci často cestujeme, rádi poznáváme nová místa a místní kulturu, život lidí ve světě. Spoustu času spolu trávíme také sportem – hlavně cyklistikou, běháním, lyžováním a chozením po horách.

V poslední době mě také oslovilo dění kolem moderní medicíny a Nutritional Science. Asi to souvisí s věkem a touhou mít možnost aktivně žít co nejdéle.

Nebojím se taky politiky a světového dění ani prezentovat svoje názory a aktivně diskutovat – což se ne vždy bohužel setkává s pochopením lidí kolem ;).

 

Co máte rád na zemi, ve které žijete?  

Životní pohodu, příležitosti pro ty, co se nebojí tvrdé práce a občasného neúspěchu, multikulturalismus, schopnost lidí bez emocí kultivovaně diskutovat a aktivně řešit problémy. Absenci závisti ve všech smyslech toho slova. Život tady je v podstatě náramně jednoduchý – stát neklade lidem zbytečné překážky a naopak se snaží být aktivně nápomocen. Příjemně mě v tomto tvrdém kapitalismu překvapila silná míra sociální solidarity a někdy až neuvěřitelného drajvu místních směrem k charitám a dalším dobrovolným činnostem.

A jednu věc už bych asi nikdy měnit nechtěl – míru svobody a úctu k fundamentálním zásadám demokracie.

 

Pro jakou společnost pracujete? 

Pracuji pro leteckou společnost Thomas Cook Airlines UK, což je britská dvorní aerolinka jedné z největších cestovních kanceláří na světě – Thomas Cook.

Ve společnosti jsem začal létat na jaře roku 2008 jako First Officer na srdečním Boeingu 757 a dálkovém 767. Několik zim jsem strávil „výpomocí“ u spřátelených společností, jako je Westjet v Kanadě nebo Condor v Německu.

Letošní rok byl do jisté míry zlomový – jednak u nás Boeingy pomalu končí, takže jsem prošel typovým výcvikem a přeškolením na řadu Airbus A320, a jednak jsem po letech čekání konečně dostal nabídku na pozici kapitána a v tuto chvíli dokončuji čtyřměsíční proces, kterým musím projít.

Do zahraničí jsem se rozhodl odejít z prostého důvodu – příležitost. V roce 2006, kdy jsem se pro tuto životní změnu rozhodl, byla Velká Británie v podstatě jedinou rozumnou variantou, jak s nějakou zárukou návratnosti investice na výcvik a jistoty uplatnění zahájit tuhle kariéru. Možnosti uplatnění jsou tady naprosto nesrovnatelné se střední Evropou. Vše usnadnila spolupráce společnosti Thomas Cook s výcvikovou organizací Oxford Aviation Training (dnešní výcvikový gigant CAE), které spolu otevřely výběrové řízení, do kterého jsem se přihlásil a jako jeden ze šesti kandidátů ten rok uspěl.

 

Co Vás na práci nejvíc baví? 

Největším lákadlem je pro mě asi ta výzva – nutnost zvládnout na profesio­nální úrovni znalosti z mnoha oborů, které se potkávají v průběhu bezpečného a efektivního letu. Baví mě učit se nové věci, posouvat se někam dál. Ať už to jsou klasické letecké obory jako strojařina, výpočetní technika, aerodynamika a meteorologie, nebo schopnost provádět kvalifikovaná rozhodnutí pod časovým stresem nebo za nedostatku úplných informací. Samozřejmě mě také baví taková ta klasická letecké lákadla – cestování po světě, možnost odpoutat se na pár hodin od života na zemi, užívat si nádherný výhled z kanceláře nebo poznávání nových lidí a spolupráce s nimi. Práce v týmu.

 

Jak vidíte svoji budoucnost?  

V tuto chvíli myslím krátkodobě – dělám všechno proto, abych dokončil upgrade na kapitána a stal se člověkem, na kterého se bude moci zcela spolehnout společnost, kolegové a hlavně cestující, kteří mi svěřují svoje životy. Časem mě čeká přeškolení na Airbus A330 a návrat na dálkové lety přes Atlantik a do Asie.

Mám rád naši společnost – svým způsobem nemá asi z hlediska různorodosti létání v podstatě obdoby, rozhodně ne z pohledu klasických dopravců. Proto pokud nebudu muset, budu dál odolávat vábení velkých světových aerolinek a jejich strojů vonících novotou, po kterých jsem možná dříve tak malinko pošilhával.

A také mám jasno v jedné věci – chci se stát britským občanem, pokud možno se zachováním toho českého. Snad naše vláda opět nezmění názor na duální občanství. Velká Británie nám dala za to desetiletí hodně a je to pro nás nový domov. Jsem v tomto směru otevřený do budoucna čemukoliv – žít si dokážu představit v mnoha zemích na světě, dokonce možná i na důchod zpátky doma (ten aktivní, rozhodně ne finanční). V nejbližší době to ale bude rozhodně tady ten zvláštní ostrov na západ od té smutně ztracené Evropy.

A po všech těch kariérních krocích už taky pomalu nastává čas na rodinu ;).

 

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

NENASKOČÍME-LI NA PALUBU, LOĎ PŘÍLEŽITOSTÍ ODPLUJE JINAM

NENASKOČÍME-LI NA PALUBU, LOĎ PŘÍLEŽITOSTÍ ODPLUJE JINAM

Vydáno 20.1.2020

„Pokud srovnáme plány rozvoje obnovitelných zdrojů pro produkci elektřiny v zemích V4, pak má Česko jednoznačně nejmenší ambice,“ říká v rozsáhlém rozhovoru pro Svět průmyslu Martin Sedlák ze Svazu moderní energetiky. Rozpovídal se také o cílech organizace, jejích dosavadních úspěších, ale také o osvětě veřejnosti, jaderných elektrárnách a stavu tuzemské energetiky.

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

Vydáno 10.1.2020

Příběh společnosti Alcaplast, výrobce sanitární techniky, kterou na jižní Moravě vybudovali Radka Prokopová s manželem Františkem Fabičovicem, vypadá pohádkově. Lídr oboru ve střední a východní Evropě si ale musel náročnou cestu na vrchol vyšlapat. „Náš segment je velice konkurenční, na trhu se potkáváme se světovými značkami a výrobci, proto musíme mít výrobky dotažené do posledního detailu,“ říká v rozhovoru výkonná ředitelka Alcaplastu.

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

Vydáno 8.1.2020

Až pojedete na prodloužený víkend do hotelového wellness a usednete tam do horké vířivky, je dost možné, že vám bude pohodlí zajišťovat výrobek od české firmy USSPA. Ta je totiž v oboru spa lídrem na českém trhu a velké jméno má i v rámci Evropy. „Při všech činnostech myslíme na nejpodstatnější věc: vířivky jsou pro zákazníkův užitek, jeho relaxaci a radost, to stojí na prvním místě,“ říká Kateřina Kadlecová.

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

Vydáno 6.1.2020

„Nejsem plnohodnotný kamioňák ani technický typ,“ říká o sobě Martina Šmídlová, která se téměř dvě dekády významně podílí na chodu společnosti Šmídl působící v kamionové přepravě. Největší problém oboru vidí především v nedostatku řidičů, budoucnost autonomních náklaďáků na silnicích je však podle ní stále vzdálená.

Zobrazit Více