Češi v zahraničí: David Dosoudil/Thomas Cook Airlines UK

Vydáno 20.9.2017

Letos v březnu jsem oslavil 40. narozeniny. Vzděláním jsem gymnazista a nedokončený výpočetní informatik – vysokou školu jsem po čase opustil a vydal se cestou vzdělávání praxí a moderní literaturou. Posléze jsem se „rekvalifikoval“ na kariéru dopravního pilota, což je zhruba 18 měsíců základního leteckého výcviku a posléze „jen“ zbytek života kontinuálního vzdělávání a zkoušek. A jako pilot nyní působím ve Velké Británii.

Plynule a snad jako rodilý mluvčí hovořím česky, slovensky a anglicky (pravděpodobně navždy s přízvukem). Trochu rozumím a mluvím německy, španělsky, italsky a francouzsky, ale nejedná se o nikterak aktivní jazykovou znalost – spíše je to takový pozůstatek častého cestování po světě, zdvořilosti, fráze, turistické drobnosti.

Jsem v podstatě obrovský pohodář. Dokážu se ale obrovsky nadchnout pro cokoliv, co je pro mě z různých důvodů srdeční záležitost. Udělat všechno pro to, abych si na základě kvalitních informací formoval svůj názor a dozvěděl se nebo naučil něco nového. To řadu lidí překvapuje, někdy snad dokonce i irituje – podobné nadšení často nesdílejí, nebo pro ně prostě z mnoha důvodů nemají čas. A tak ten můj vnitřní pohodář navenek občas trochu zaniká ve vášnivé touze diskutovat. Nebo v nepochopení pro povrchní přístup k informacím. Nebo v prosté touze sdílet to nadšení s ostatními, kteří prostě úspěch někdy neodpouští.

 

Co máte rád?

Létání mi dává i přes nutnost neustálého sebevzdělávání překvapivě i spoustu volného času. Baví mě elektronika, výpočetní technika, síťové technologie, internet a tak nějak všechny ty hračky na baterky a aktivně se jim věnuji. Rád „tvořím“ nové věci a rozebírám staré, abych věděl, jak fungují, nebo jak fungovat přestaly.

S manželkou i mimo práci často cestujeme, rádi poznáváme nová místa a místní kulturu, život lidí ve světě. Spoustu času spolu trávíme také sportem – hlavně cyklistikou, běháním, lyžováním a chozením po horách.

V poslední době mě také oslovilo dění kolem moderní medicíny a Nutritional Science. Asi to souvisí s věkem a touhou mít možnost aktivně žít co nejdéle.

Nebojím se taky politiky a světového dění ani prezentovat svoje názory a aktivně diskutovat – což se ne vždy bohužel setkává s pochopením lidí kolem ;).

 

Co máte rád na zemi, ve které žijete?  

Životní pohodu, příležitosti pro ty, co se nebojí tvrdé práce a občasného neúspěchu, multikulturalismus, schopnost lidí bez emocí kultivovaně diskutovat a aktivně řešit problémy. Absenci závisti ve všech smyslech toho slova. Život tady je v podstatě náramně jednoduchý – stát neklade lidem zbytečné překážky a naopak se snaží být aktivně nápomocen. Příjemně mě v tomto tvrdém kapitalismu překvapila silná míra sociální solidarity a někdy až neuvěřitelného drajvu místních směrem k charitám a dalším dobrovolným činnostem.

A jednu věc už bych asi nikdy měnit nechtěl – míru svobody a úctu k fundamentálním zásadám demokracie.

 

Pro jakou společnost pracujete? 

Pracuji pro leteckou společnost Thomas Cook Airlines UK, což je britská dvorní aerolinka jedné z největších cestovních kanceláří na světě – Thomas Cook.

Ve společnosti jsem začal létat na jaře roku 2008 jako First Officer na srdečním Boeingu 757 a dálkovém 767. Několik zim jsem strávil „výpomocí“ u spřátelených společností, jako je Westjet v Kanadě nebo Condor v Německu.

Letošní rok byl do jisté míry zlomový – jednak u nás Boeingy pomalu končí, takže jsem prošel typovým výcvikem a přeškolením na řadu Airbus A320, a jednak jsem po letech čekání konečně dostal nabídku na pozici kapitána a v tuto chvíli dokončuji čtyřměsíční proces, kterým musím projít.

Do zahraničí jsem se rozhodl odejít z prostého důvodu – příležitost. V roce 2006, kdy jsem se pro tuto životní změnu rozhodl, byla Velká Británie v podstatě jedinou rozumnou variantou, jak s nějakou zárukou návratnosti investice na výcvik a jistoty uplatnění zahájit tuhle kariéru. Možnosti uplatnění jsou tady naprosto nesrovnatelné se střední Evropou. Vše usnadnila spolupráce společnosti Thomas Cook s výcvikovou organizací Oxford Aviation Training (dnešní výcvikový gigant CAE), které spolu otevřely výběrové řízení, do kterého jsem se přihlásil a jako jeden ze šesti kandidátů ten rok uspěl.

 

Co Vás na práci nejvíc baví? 

Největším lákadlem je pro mě asi ta výzva – nutnost zvládnout na profesio­nální úrovni znalosti z mnoha oborů, které se potkávají v průběhu bezpečného a efektivního letu. Baví mě učit se nové věci, posouvat se někam dál. Ať už to jsou klasické letecké obory jako strojařina, výpočetní technika, aerodynamika a meteorologie, nebo schopnost provádět kvalifikovaná rozhodnutí pod časovým stresem nebo za nedostatku úplných informací. Samozřejmě mě také baví taková ta klasická letecké lákadla – cestování po světě, možnost odpoutat se na pár hodin od života na zemi, užívat si nádherný výhled z kanceláře nebo poznávání nových lidí a spolupráce s nimi. Práce v týmu.

 

Jak vidíte svoji budoucnost?  

V tuto chvíli myslím krátkodobě – dělám všechno proto, abych dokončil upgrade na kapitána a stal se člověkem, na kterého se bude moci zcela spolehnout společnost, kolegové a hlavně cestující, kteří mi svěřují svoje životy. Časem mě čeká přeškolení na Airbus A330 a návrat na dálkové lety přes Atlantik a do Asie.

Mám rád naši společnost – svým způsobem nemá asi z hlediska různorodosti létání v podstatě obdoby, rozhodně ne z pohledu klasických dopravců. Proto pokud nebudu muset, budu dál odolávat vábení velkých světových aerolinek a jejich strojů vonících novotou, po kterých jsem možná dříve tak malinko pošilhával.

A také mám jasno v jedné věci – chci se stát britským občanem, pokud možno se zachováním toho českého. Snad naše vláda opět nezmění názor na duální občanství. Velká Británie nám dala za to desetiletí hodně a je to pro nás nový domov. Jsem v tomto směru otevřený do budoucna čemukoliv – žít si dokážu představit v mnoha zemích na světě, dokonce možná i na důchod zpátky doma (ten aktivní, rozhodně ne finanční). V nejbližší době to ale bude rozhodně tady ten zvláštní ostrov na západ od té smutně ztracené Evropy.

A po všech těch kariérních krocích už taky pomalu nastává čas na rodinu ;).

 

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

Vydáno 17.6.2019

Začalo to jednoduchými žertíky nudících se studentů. V současné době patří kyberzločin k těm nejnebezpečnějším, co může být. „Podle analýz FBI jde o organizovanou činnost, která svou rozsáhlostí bývá přirovnávána k pašování drog nebo k obchodování s bílým masem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu budoucí generální ředitel společnosti Avast Software s.r.o. Ondřej Vlček.

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

Vydáno 28.6.2019

Montážní linka je digitálně řízena, v některých částech podniku pracuje více robotů než lidí, materiál rozvážejí autonomní vozíky, k dosažení vyšší kvality napomáhá akustická a pachová laboratoř či unikátní vodní komora, díly na montážní linky putují z robotizovaného skladu, zaměstnanci se vzdělávají v moderním tréninkovém centru.

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

Vydáno 25.6.2019

„Jedním z hlavních cílů firmy Reisswolf je nabídnout zákazníkům bezpečnou likvidaci všech nosičů dat, jejich uložení, správu a případně digitalizaci v jednotném bezpečnostním standardu po celém světě. O kvalitě poskytovaných služeb svědčí i získané certifikáty od Národního bezpečnostního úřadu,“ říká Vlastimil Balín, ředitel společnosti REISSWOLF likvidace dokumentů a dat, s.r.o.

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

Vydáno 20.6.2019

„Jsme zcela soběstačná firma, dokážeme obsáhnout vše od prvotního konceptu přes konstrukční práce, výrobu dílů či svařenců, jejich nalakování až po finální montáž a zprovoznění u nás a instalaci u zákazníka včetně garančního záručního servisu. V podstatě na všechno máme vlastní oddělení, což představuje pro naše zákazníky vysoký standard,“ říká Martin Kouřil, ředitel společnosti Montana.

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem