Projekt Hedvábná stezka může zvýšit přepravu po železnici

Vydáno 3.10.2017

Posledních deset let je železniční nákladní doprava na Slovensku plně liberalizována a v současné době zde působí 42 dopravců, kteří mají platnou licenci k provozování dopravy na železničních drahách. „Pro domácí i zahraniční dopravce je vytvořen prostor pro nediskriminační přístup k železniční infrastruktuře,“ říká Martin Vozár, generální ředitel akciové společnosti Železničná spoločnosť Cargo Slovakia.

 

Jak vnímáte současný zájem o železnici v rámci Evropy?

Železniční nákladní doprava je obecně považována za výhodnější oproti silniční dopravě při přepravách vysokých objemů zboží na velké vzdálenosti. V Evropě má stále důležité místo, i když její podíl na přepravním trhu od konce minulého století klesal. Je předpoklad, že v rámci železniční nákladní dopravy v budoucnu poroste rychleji ta mezinárodní než vnitrostátní, a to v důsledku využívání jejích výhod při dlouhých vzdálenostech. Ať už se podíváme např. na přepravy surovin ve směru východ–západ v obrovských objemech, nebo na stále rostoucí intermodální přepravu mezi Asií a Evropou, přepravní trh o železnici stojí. I proto se budují železniční koridory a zavádějí jednotné technické specifikace, aby se podmínky pro toky zboží napříč Evropou zjednodušily.

Je kapacita železnice na Slovensku dostatečná a umožňuje grafikon plnohodnotné začlenění nákladní dopravy?

Kapacita železničních tratí na Slovensku, které spravuje ŽSR – správce železniční infrastruktury –, je proporčně dostatečná. Přestože v současné době probíhá intenzivní modernizace koridorových tratí, která má negativní dopad na vozby především nákladních vlaků (odklony jízd vlaků, odřeknutí vlaků, zpoždění vlaků atd.), nevidíme ve střednědobém a dlouhodobém horizontu hrozby, které by mohly zapříčinit nedostatečnou propustnost železničních tratí.

Už jste naznačil, že železnice sehrává důležitou roli při dopravě zboží napříč zeměmi. Jak se díváte na projekt Hedvábná stezka?

Vzhledem ke stávající globalizaci a predikci růstu ekonomiky se předpokládá nárůst intenzity přeprav ve všech módech dopravy v EU. Pozitivním faktorem, který má potenciál na zvyšování objemů přeprav po železnici, je i projekt Hedvábná stezka, jehož reálné ambice jsou diverzifikovat současné dopravní proudy z Asie (především z Číny a Jižní Koreje) do Evropy z námořní na železniční dopravu. Uvedený záměr je velkou výzvou i pro společnost ZSSK CARGO, která má eminentní zájem participovat na těchto přepravách. V rámci aktivit v projektu Hedvábná stezka jsme schopni nabídnout provozně-technické kapacity na našich pracovištích na rozhraní širokého rozchodu a normálního rozchodu. A také komplexní logistické zabezpečení těchto přeprav. V této souvislosti bych připomněl, že Slovensko je už nyní součástí tří evropských železničních koridorů pro nákladní dopravu.

Kdo jsou klíčoví zákazníci a cílová odvětví pro vaši společnost?

Výkony ZSSK CARGO jsou výrazně závislé na stavu odvětví hutnictví na Slovensku i v okolních zemích. Téměř dvě třetiny objemu přeprav realizovaných naší společností tvoří přepravy související s hutnictvím, ať už jde o vstupní suroviny jako železná ruda, uhlí, šrot, dolomit, nebo o produkci kovů, strusku, příp. koks. Je zřejmé, že rozhodujícím odvětvím pro nás je hutnictví s téměř dvoutřetinovým podílem. Přepravy pro další odvětví jako petrochemie, energetika, dřevařská výroba, automotive, stavebnictví atd. dosahují už mnohem menších podílů. Ke klíčovým zákazníkům patří zejména ocelárny v SR, ČR, Rakousku, Maďarsku a Rumunsku, slovenské teplárny a elektrárny, petrochemické a dřevozpracující podniky, automobilky apod.

Daří se vaší společnosti po ekonomické stránce?

Poslední období se neslo v duchu plnění úkolů vládou schváleného dokumentu o konsolidaci železničního odvětví. V době přípravy návrhu vládních opatření dosahoval dluh státního železničního nákladního dopravce asi 450 milionů eur a nenabízelo se mnoho řešení, jak se závazků vůči státu (splacení návratné finanční výpomoci z roku 2009), vůči správci infrastruktury – ŽSR či dalším věřitelům zbavit. Odprodej majetku se jevil jako jedna z mála možných a korektních operací pro snížení zadlužení ZSSK CARGO do roku 2016 na úroveň 30 procent v porovnání se stavem k 31. prosinci 2012.

Součástí tohoto procesu bylo založení dvou dceřiných společností – Cargo Wagon, a.s., pro oblast managementu parku nákladních vozů a ZSSK CARGO Intermodal, a.s., pro oblast realizace intermodální přepravy.

Ano, do těch měli kapitálově a investičně vstoupit renomovaní partneři a získat většinový podíl. Vyhlášené dvoukolové mezinárodní výběrové řízení na vstup kvalifikovaného investora do dceřiné společnosti ZSSK CARGO Intermodal bylo ukončeno bez výběru kvalifikovaného investora, jelikož se nepodařilo dosáhnout očekávané ceny. V případě společnosti Cargo Wagon proběhl celý proces úspěšně. V polovině května 2015 podepsalo ZSSK CARGO se společností AAE Wagon smlouvu o úplatném převodu a následném zpětném nájmu dopravních prostředků. Na tomto základě prodala své dceřiné společnosti Cargo Wagon 12 342 vozů a zpětně si pronajala 8 216 vozů na osm let. Po ukončení transakce byly výnosy z prodeje nákladních vozů (216,6 milionu eur) a výnosy z prodeje 66procentního podílu akcií (sedm milionů eur) použity na snižování celkového dluhu ZSSK CARGO.

Jak se tedy vyvíjí celkový dluh společnosti?

Celkový dluh ZSSK CARGO (včetně finančních leasingů) klesl následovně: K 31. prosinci 2012 dosahoval 447 milionů eur, o čtyři roky později dosáhl 116 milionů eur, což je 26 procent vůči roku 2012. Společnost za rok 2014 dosáhla hospodářského výsledku před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) ve výši 70,1 milionu eur. Vzhledem k vysokým odpisům, úrokům z úvěrů i opravným položkám na nevyužívaný majetek byl celkový hospodářský výsledek ztráta ve výši 5,5 milionu eur. Za rok 2015 dosáhla společnost zisku ve výši 77 000 eur, bohužel výkyvy na světových trzích ovlivnily i přepravy společnosti a způsobily výpadek tržeb z důvodu výpadku dovozu surovin nebo vývozu hotové produkce zejména v hutních podnicích.

Ovlivnily vás také sankce EU vůči Rusku?

Měly negativní dopad hlavně na vývoz automobilů a dovoz komponentů na jejich výrobu. Tyto se alespoň z části podařilo nahradit novými přepravami. Společnost nedosáhla plánovaného objemu přeprav a navzdory vozbě na delší přepravní vzdálenosti nebyl splněn plánovaný přepravní výkon v čistých tunových kilometrech. ZSSK CARGO získalo dodatečné tržby z přepravy na částečné eliminování výpadku objemu přeprav při srovnatelných fixních nákladech.

Na druhé straně nebylo dosaženo takové úspory variabilních nákladů, jaká by byla při uvedeném výpadku objemu přeprav v tunách a nezměněné průměrné přepravní vzdálenosti. V roce 2016 ZSSK CARGO zaznamenalo také kladný hospodářský výsledek, vykázalo zisk ve výši 123 000 eur. Tohoto výsledku se podařilo dosáhnout zejména díky nižším nákladům.

To, co popisujete, svědčí o poměrně turbulentním vývoji. Jaké máte výhledy do budoucna?

Společnost zpracovala strategický plán ZSSK CARGO do roku 2022 stanovující další rozvoj firmy ve střednědobém horizontu, a to ve všech rozhodujících oblastech firmy.

V oblasti obchodních aktivit chceme udržet tržní podíl na slovenském železničním nákladním trhu, stabilizovat přepravní výkon a pokračovat v realizaci přeprav jednotlivých vozových zásilek. Dále hodláme investovat do modernizace a obnovy vozového parku, technologií a lidských zdrojů (vzhledem k rostoucímu průměrnému věku zaměstnanců se musíme zaměřit především na provozně-technický personál). Výsledkem bude společnost schopná poskytovat kvalitní služby, společnost konkurenceschopná na mezinárodním přepravním trhu, společnost přinášející hodnotu svému akcionáři.

Vraťme se ještě k celkovému trhu. Jak se bude podle Vás vyvíjet železnice do budoucna i ve vztahu k dalším přepravním módům a environmentálním požadavkům?

V posledních desetiletích nastal výrazný rozmach silniční nákladní dopravy, a to nejen na Slovensku, ale v celé Evropě. Bylo a je nutné reagovat na důsledky tohoto rozvoje, ať už z pohledu dosažení udržitelného rozvoje silniční dopravy, z pohledu environmentálního apod. Tomu se přizpůsobuje i dopravní politika Evropské unie, a také Slovenska. Záměrem EU deklarovaným v Bílé knize (Doprava 2050) je mimo jiné „do roku 2030 převést 30 procent silniční nákladní dopravy nad 300 km na jiné druhy dopravy, např. na železniční nebo vodní dopravu, a do roku 2050 by měl tento přesun představovat více než 50 procent“.

 

ŽELEZNIČNÍ NÁKLADNÍ DOPRAVA BUDOUCNOST MÁ, SAMOTNÁ LEGISLATIVNÍ PODPORA VŠAK PERSPEKTIVU NEZAJISTÍ

 

Je to realistické?

Chybí ještě plná aplikace Zásad státní dopravní politiky SR, zejména v oblasti harmonizace podmínek podnikání pro jednotlivé druhy dopravy, kde má železniční doprava zpoplatněných 100 procent dopravní cesty a silniční doprava jen asi 15 procent, jakož i v oblasti internalizace externích nákladů. Vzniklé náklady by měli nést jejich původci – ať už jde o znečišťování životního prostředí nebo důsledky nehod. Zvýšilo by to konkurenceschopnost železniční dopravy. Při porovnávání silniční a železniční dopravy je třeba zmínit i specifikum železnice. Na více místech v Evropě – konkrétně u nás na ukrajinsko-slovenské hranici – dochází ke styku dvou různých železničních rozchodů a přepravních práv, což vyžaduje zajištění překládky zboží a komerčních úkonů.

Železniční nákladní doprava budoucnost určitě má. Samotná legislativní podpora však perspektivu nezajistí. Železniční dopravci musí ve vlastním zájmu zvyšovat kvalitu, a to nejen formou modernizace mobilního parku, ale také v oblasti poskytovaných služeb. Je třeba nabídnout zákazníkům takovou přidanou hodnotu, která je přesvědčí, že právě železniční doprava je pro ně správným řešením.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

Vydáno 18.9.2018

„Český letecký průmysl má ohromný potenciál a jsem nesmírně rád, že mohu být jeho součástí a aktivně přispívat k jeho rozvoji,“ říká Milan Šlapák, prezident společnosti General Electric pro Českou a Slovenskou republiku a programový ředitel společnosti GE Aviation Czech.

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

Vydáno 14.9.2018

„L-39NG je pro Aero Vodochody novým začátkem, který nás posouvá zpět mezi světovou třídu producentů vlastních proudových letadel,“ řekl Světu průmyslu Giuseppe Giordo, prezident a výkonný ředitel společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl velmi dobrý a mohly za to hlavně rostoucí ceny surovin, které umožnily investiční činnost v těžebním a zpracovatelském průmyslu. Také se dařilo v energetice klasické i obnovitelné a v kolejových vozidlech,“ říká Antonín Růžička, generální ředitel WIKOV INDUSTRY.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

Vydáno 7.9.2018

„Dodnes není jednoduché prosazovat některé prvky automatizace, zejména když mají nahradit rutinní zaběhnuté činnosti. Možná je to také trochu české specifikum, přece jen jsme konzervativnější než některé jiné země,“ říká Vladislava Česáková, výkonná ředitelka a členka představenstva společnosti ZAT a.s.

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

Vydáno 4.9.2018

Hrají všemi barvami, mají dřevěné i kamenné dekory a vyrábí je společnost Kronospan, evropský lídr v produkci dřevotřískových desek. „Materiál budoucnosti pro náš obor je použité dřevo. Jeho zpracováním pomáháme životnímu prostředí,“ říká Sylva Krechlerová, jednatelka společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

Vydáno 30.8.2018

„Naše mikroskopy se podílejí na výzkumu všech nejdiskutovanějších záležitostí týkajících se zdraví lidí. V průmyslu je zase pěkným příkladem chytrý telefon. Když si představíte jeho vývoj, tak téměř na každém kroku se podílela naše technologie,“ říká Hynek Peřina, generální ředitel společnosti Thermo Fisher Scientific.

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem