AKVIZICE JSOU ZKRATKY NA NOVÉ TRHY

Vydáno 5.10.2017

Příjemný dotek jemného kapesníkového papíru nebo mírné šustění novinového papíru. To jsou vjemy, které ve spotřebitelích vyvolávají produkty, jež proudí z výrobních strojů společnosti Papcel. Rozhovor s předsedou představenstva společnosti Davidem Dostálem ale ukazuje, že tento byznys je velmi tvrdý. O tom ostatně svědčí počet akvizic, které Papcel v poslední době realizoval.

 

Za rok 2014 jste uváděli tržby pod jednu miliardu, letos chcete docílit dvou miliard a v roce 2020 plánujete obrat tři miliardy. Jak toho chcete dosáhnout?

V minulých letech jsme realizovali několik akvizic s cílem rozšířit technické možnosti, získat dodatečné know-how a postupně oslovit zákazníky, které jsme neoslovili. Díky nákupům firem jsme vstoupili na nové trhy, a tak budeme generovat další obrat.

Firem, které jste převzali, bylo více. Můžete je připomenout?

V loňském roce jsme koupili společnost GapCon Tissue ve Veroně, která je etablovaným výrobcem papírové technologie se silnou základnou zákazníků nejen v Evropě, ale také Asii a Jižní Americe. V rámci dodávek tissue technologií jako jeden z mála dodavatelů nabízí velmi unikátní koncepci řešení umístění botkového lisu v lisové části papírenského stroje.

Počítáme, že budeme schopni dodávat tissue stroje v hodnotě 30–50 mi­lionů eur ročně.

V Itálii to však v poslední době není jediná akvizice…

V dubnu letošního roku jsme odkoupili firmu PMT Italia se sídlem v Pinerolu, která byla součástí největší papírenské skupiny.

Díky tomuto kroku jsme výrazně rozšířili výrobní potenciál s nejvýkonnějšími stroji a technickými řešeními nad pět metrů šířky, díky čemuž můžeme oslovit ty nejnáročnější zákazníky. Společnost PMT je světově známým výrobcem a specialistou v oblasti dodávek technologií pro výrobu grafických papírů a papírů pro výrobu obalových materiálů. Odkupem společnosti dochází k rozšíření týmu pracovníků celé skupiny o více než 70 nových zaměstnanců.

V poslední době jste zakoupili také italskou firmu Comecart, francouzskou společnost ABK Machinery nebo španělského výrobce Gorostidi. Proč jdete cestou akvizic, a nikoliv budování vlastních výrobních závodů?

Naším cílem není ani tak získat výrobní kapacity, ale dosáhnout trhů, na kterých jsme nebyli. Dále jsou důležitá technická řešení, jejichž vývoj je velmi nákladný. A v neposlední řadě mluvíme o velmi zkušených lidech. Díky tomu jsme se mohli posunout technicky i obchodně hodně dopředu. A pokud bychom vše realizovali ve vlastní režii, trvalo by to možná pět, možná deset let.

Kolik jste do akvizic vložili prostředků?

Přibližně 15 milionů eur.

Jaké jsou pro vás nejzajímavější trhy?

Bez ohledu na to, kam aktuálně dodáváme, velmi roste Asie. Jde o populačně silný kontinent, proto sem také směřují největší investice.

Vaše projekty dosahují úrovně desítek milionů eur. Můžete zmínit zajímavé reference z poslední doby?

V rámci skupiny je jedním z největších aktuálních projektů dodávka stroje tapetových a dekoračních papírů do Ruska, na které jsme spolupracovali s Českou exportní bankou. Projekt dosáhl hodnoty 40 milionů eur. Na konci roku bude stroj uvedený do provozu. Obdobný projekt na klíč jsme nedávno realizovali v Bělorusku, měl hodnotu 70 milionů eur. V Indii rekonstruujeme dva velké pětimetrové stroje na výrobu tiskových a psacích papírů. Aktuálně také dodáváme tiskové stroje na výrobu hygienických papírů do Indonésie, Saúdské Arábie nebo Bolívie.

Trendem v průmyslu je vyšší produktivita. Platí to i pro váš obor?

I v papírenském průmyslu se směřuje k vyšší produktivitě. Čím jsou stroje rychlejší a širší, tím vyrobí více, a tím se sníží produkční náklady. Co se týká dalších trendů, tak s novým spotřebitelským chováním v konzumaci médií se snižuje spotřeba novinových papírů a stagnuje zájem o tiskové nebo psací papíry. Přicházejí rovněž aplikace nových technologií včetně nanotechnologií. Papír tím získává nové užitné vlastnosti jako nepropustnost nebo vyšší odolnost v tlaku či otěru.

Může se díky tomu papír dostat do jiných oblastí použití?

Určitě se začínají objevovat nové aplikace v nábytkářském průmyslu, kdy lze na papír natisknout imitace dřeva nebo zajímavé barvy. Nahrazuje to originální materiály s cílem zlevnit celkovou výrobu.

Představují některé materiály postavené na papíru, například speciální bariérové obaly, alternativy k plastu?

Rozhodně. Papír má výhodu v tom, že staví na obnovitelných zdrojích. Dá se až pětkrát recyklovat, systém sběru dosahuje vysoké účinnosti a zlepšuje se i recyklovatelnost zmiňovaných kombinovaných materiálů. Papír je degradovatelný a v přírodě po něm nezůstávají žádné stopy. To o plastu rozhodně neplatí. Stačí, když se podíváte na množství plastových odpadů na pobřeží jakéhokoliv moře. Rozumná spotřeba dřeva a v návaznosti papíru dává možnost toto znečištění významně omezit.

Na druhou stranu samotné výrobní provozy celulózek bývají dost energeticky náročné…

To je pravda, vedlejším produktem při výrobě celulózy je značné množství tepelné energie, která vzniká spalováním kůry a zahuštěných výluhů. Nejmodernější provozovny celulózek jsou prakticky energeticky soběstačné, nebo pracují s přebytkem energie.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem