AKVIZICE JSOU ZKRATKY NA NOVÉ TRHY

Vydáno 5.10.2017 automatizace

Příjemný dotek jemného kapesníkového papíru nebo mírné šustění novinového papíru. To jsou vjemy, které ve spotřebitelích vyvolávají produkty, jež proudí z výrobních strojů společnosti Papcel. Rozhovor s předsedou představenstva společnosti Davidem Dostálem ale ukazuje, že tento byznys je velmi tvrdý. O tom ostatně svědčí počet akvizic, které Papcel v poslední době realizoval.

 

Za rok 2014 jste uváděli tržby pod jednu miliardu, letos chcete docílit dvou miliard a v roce 2020 plánujete obrat tři miliardy. Jak toho chcete dosáhnout?

V minulých letech jsme realizovali několik akvizic s cílem rozšířit technické možnosti, získat dodatečné know-how a postupně oslovit zákazníky, které jsme neoslovili. Díky nákupům firem jsme vstoupili na nové trhy, a tak budeme generovat další obrat.

Firem, které jste převzali, bylo více. Můžete je připomenout?

V loňském roce jsme koupili společnost GapCon Tissue ve Veroně, která je etablovaným výrobcem papírové technologie se silnou základnou zákazníků nejen v Evropě, ale také Asii a Jižní Americe. V rámci dodávek tissue technologií jako jeden z mála dodavatelů nabízí velmi unikátní koncepci řešení umístění botkového lisu v lisové části papírenského stroje.

Počítáme, že budeme schopni dodávat tissue stroje v hodnotě 30–50 mi­lionů eur ročně.

V Itálii to však v poslední době není jediná akvizice…

V dubnu letošního roku jsme odkoupili firmu PMT Italia se sídlem v Pinerolu, která byla součástí největší papírenské skupiny.

Díky tomuto kroku jsme výrazně rozšířili výrobní potenciál s nejvýkonnějšími stroji a technickými řešeními nad pět metrů šířky, díky čemuž můžeme oslovit ty nejnáročnější zákazníky. Společnost PMT je světově známým výrobcem a specialistou v oblasti dodávek technologií pro výrobu grafických papírů a papírů pro výrobu obalových materiálů. Odkupem společnosti dochází k rozšíření týmu pracovníků celé skupiny o více než 70 nových zaměstnanců.

V poslední době jste zakoupili také italskou firmu Comecart, francouzskou společnost ABK Machinery nebo španělského výrobce Gorostidi. Proč jdete cestou akvizic, a nikoliv budování vlastních výrobních závodů?

Naším cílem není ani tak získat výrobní kapacity, ale dosáhnout trhů, na kterých jsme nebyli. Dále jsou důležitá technická řešení, jejichž vývoj je velmi nákladný. A v neposlední řadě mluvíme o velmi zkušených lidech. Díky tomu jsme se mohli posunout technicky i obchodně hodně dopředu. A pokud bychom vše realizovali ve vlastní režii, trvalo by to možná pět, možná deset let.

Kolik jste do akvizic vložili prostředků?

Přibližně 15 milionů eur.

Jaké jsou pro vás nejzajímavější trhy?

Bez ohledu na to, kam aktuálně dodáváme, velmi roste Asie. Jde o populačně silný kontinent, proto sem také směřují největší investice.

Vaše projekty dosahují úrovně desítek milionů eur. Můžete zmínit zajímavé reference z poslední doby?

V rámci skupiny je jedním z největších aktuálních projektů dodávka stroje tapetových a dekoračních papírů do Ruska, na které jsme spolupracovali s Českou exportní bankou. Projekt dosáhl hodnoty 40 milionů eur. Na konci roku bude stroj uvedený do provozu. Obdobný projekt na klíč jsme nedávno realizovali v Bělorusku, měl hodnotu 70 milionů eur. V Indii rekonstruujeme dva velké pětimetrové stroje na výrobu tiskových a psacích papírů. Aktuálně také dodáváme tiskové stroje na výrobu hygienických papírů do Indonésie, Saúdské Arábie nebo Bolívie.

Trendem v průmyslu je vyšší produktivita. Platí to i pro váš obor?

I v papírenském průmyslu se směřuje k vyšší produktivitě. Čím jsou stroje rychlejší a širší, tím vyrobí více, a tím se sníží produkční náklady. Co se týká dalších trendů, tak s novým spotřebitelským chováním v konzumaci médií se snižuje spotřeba novinových papírů a stagnuje zájem o tiskové nebo psací papíry. Přicházejí rovněž aplikace nových technologií včetně nanotechnologií. Papír tím získává nové užitné vlastnosti jako nepropustnost nebo vyšší odolnost v tlaku či otěru.

Může se díky tomu papír dostat do jiných oblastí použití?

Určitě se začínají objevovat nové aplikace v nábytkářském průmyslu, kdy lze na papír natisknout imitace dřeva nebo zajímavé barvy. Nahrazuje to originální materiály s cílem zlevnit celkovou výrobu.

Představují některé materiály postavené na papíru, například speciální bariérové obaly, alternativy k plastu?

Rozhodně. Papír má výhodu v tom, že staví na obnovitelných zdrojích. Dá se až pětkrát recyklovat, systém sběru dosahuje vysoké účinnosti a zlepšuje se i recyklovatelnost zmiňovaných kombinovaných materiálů. Papír je degradovatelný a v přírodě po něm nezůstávají žádné stopy. To o plastu rozhodně neplatí. Stačí, když se podíváte na množství plastových odpadů na pobřeží jakéhokoliv moře. Rozumná spotřeba dřeva a v návaznosti papíru dává možnost toto znečištění významně omezit.

Na druhou stranu samotné výrobní provozy celulózek bývají dost energeticky náročné…

To je pravda, vedlejším produktem při výrobě celulózy je značné množství tepelné energie, která vzniká spalováním kůry a zahuštěných výluhů. Nejmodernější provozovny celulózek jsou prakticky energeticky soběstačné, nebo pracují s přebytkem energie.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

NENASKOČÍME-LI NA PALUBU, LOĎ PŘÍLEŽITOSTÍ ODPLUJE JINAM

NENASKOČÍME-LI NA PALUBU, LOĎ PŘÍLEŽITOSTÍ ODPLUJE JINAM

Vydáno 20.1.2020

„Pokud srovnáme plány rozvoje obnovitelných zdrojů pro produkci elektřiny v zemích V4, pak má Česko jednoznačně nejmenší ambice,“ říká v rozsáhlém rozhovoru pro Svět průmyslu Martin Sedlák ze Svazu moderní energetiky. Rozpovídal se také o cílech organizace, jejích dosavadních úspěších, ale také o osvětě veřejnosti, jaderných elektrárnách a stavu tuzemské energetiky.

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

Vydáno 10.1.2020

Příběh společnosti Alcaplast, výrobce sanitární techniky, kterou na jižní Moravě vybudovali Radka Prokopová s manželem Františkem Fabičovicem, vypadá pohádkově. Lídr oboru ve střední a východní Evropě si ale musel náročnou cestu na vrchol vyšlapat. „Náš segment je velice konkurenční, na trhu se potkáváme se světovými značkami a výrobci, proto musíme mít výrobky dotažené do posledního detailu,“ říká v rozhovoru výkonná ředitelka Alcaplastu.

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

Vydáno 8.1.2020

Až pojedete na prodloužený víkend do hotelového wellness a usednete tam do horké vířivky, je dost možné, že vám bude pohodlí zajišťovat výrobek od české firmy USSPA. Ta je totiž v oboru spa lídrem na českém trhu a velké jméno má i v rámci Evropy. „Při všech činnostech myslíme na nejpodstatnější věc: vířivky jsou pro zákazníkův užitek, jeho relaxaci a radost, to stojí na prvním místě,“ říká Kateřina Kadlecová.

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

Vydáno 6.1.2020

„Nejsem plnohodnotný kamioňák ani technický typ,“ říká o sobě Martina Šmídlová, která se téměř dvě dekády významně podílí na chodu společnosti Šmídl působící v kamionové přepravě. Největší problém oboru vidí především v nedostatku řidičů, budoucnost autonomních náklaďáků na silnicích je však podle ní stále vzdálená.

Zobrazit Více