Trable s růstem

Vydáno 20.10.2017

Česká ekonomika nasadila v letošním roce až nezvykle vysoké tempo. Už v prvním čtvrtletí dosáhl ekonomický růst 3 % a ve druhém se vyšplhal dokonce k necelým 5 %. Nejde přitom o nějaký nahodilý výsledek nebo souhru příznivých okolností, a tak podobné tempo nejspíše uvidíme i ve druhém pololetí letošního roku. Nelze si však nevšimnout, že tento růst má své bariéry, které minimálně krátkodobě další růst české ekonomiky začnou efektivně brzdit. A tou největší se v tuto chvíli zdá nedostatek zaměstnanců, který se zrcadlí jednak v rekordní nabídce volných pracovních míst dosahující ak­tuálně 200 tisíc, jednak ve výrazně vyšším růstu mezd napříč téměř celou ekonomikou. Růst HDP spolu se mzdami sice zatím neroztočily inflační spirálu, nicméně už nyní porážejí odhady centrální banky a ta se jako první v rámci EU rozhodla odstartovat cyklus zvyšování úrokových sazeb. První krok je už za námi a další lze již brzy očekávat, zvlášť když koruna zůstává vůči vyšším sazbám netečná a ekonomický růst zatím rozhodně nepolevuje.

K výborným výsledkům pomáhá české ekonomice i v letošním roce především průmysl. Fakticky obstaral téměř polovinu letošního růstu HDP a dále posílil svoji pozici největšího tuzemského odvětví, ať už z pohledu podílu na přidané hodnotě, nebo jako největšího zaměstnavatele. Přitom druhé největší odvětví českého hospodářství – doprava, obchod, pohostinství – v první polovině roku přidalo k celkovému ekonomickému růstu jen tři desetiny procentního bodu z celkových 3,8 %. I bez nadsázky tak české hospodářství stojí a doslova i padá s vývojem v průmyslu, který navíc v čase dále posiluje, zejména díky excelentním výsledkům automobilového průmyslu a výroby elektrických strojů a zařízení, tedy oborů, které lze podle metodiky statistiků zahrnout pod jediné označení – strojírenství. A nakonec vlastně nejde jenom o první polovinu roku, protože průmysl takto „zajišťuje“ ekonomický růst ČR už čtvrtým rokem za sebou.

Není až takovým překvapením, že s rychlým růstem průmyslu založeném na vývozní expanzi a investicích přichází i nedostatek nových pracovníků. Průmyslové firmy jsou totiž nejenom odpovědné za výbornou kondici tuzemské ekonomiky, ale i spoluodpovědné za výrazný pokles nezaměstnanosti, respektive za rekordní zaměstnanost v celém hospodářství. Podle průzkumů statistického úřadu se dokonce nedostatek zaměstnanců stal druhou největší – stále se rozšiřující – bariérou pro další rozvoj tohoto odvětví. A nejde pouze o to, že by firmy nemohly sehnat kvalifikované pracovníky, i když i to je dlouhodobý problém vyplývající ze struktury tuzemského školství výrazně zaměřeného na humanitní vzdělávání a zajišťování maximálního počtu vysokoškoláků. Stále hůře je – jak napovídají statistiky volných pracovních míst – možné najít i nekvalifikované zaměstnance. Dokonce i v případě zajímavých mzdových podmínek podniky (například automobilky) musejí hledat v zahraničí, aby mohly pokračovat v naplňování rostoucích objednávek.

Rozšiřující se nesoulad mezi poptávkou po zaměstnancích a stávající řídnoucí nabídkou ze strany disponibilních nezaměstnaných nebo lidí ochotných migrovat či měnit zaměstnání nemůže vést k ničemu jinému než ke zvyšování mezd. A tak vedle překvapivě vysokého růstu HDP jsme ve druhém čtvrtletí zaregistrovali i neméně překvapivý vzestup průměrných a mediánových mezd, a to jak v nominálním, tak v reálném vyjádření. Průměrná mzda v ČR se meziročně zvýšila na 29 346 korun a byla o 7,6 % vyšší než ve stejném období loňského roku. Reálně (tedy po zohlednění inflace) znamená toto navýšení +5,3 %. Tak rychle rostly mzdy reálně naposledy v roce 2007. Mediánová mzda se navíc zvyšovala ještě rychleji (o 8,2 %), což znamená, že v ekonomice rostly rychleji nejnižší mzdy.

Zásluhu na současném rychlejším růstu mezd má především silný ekonomický růst vytvářející volná pracovní místa takřka rekordním tempem. Na trhu práce se prohlubuje nesoulad mezi dostupnými zaměstnanci a nabídkou míst, takže firmy jsou nuceny si stále více zaměstnance předcházet nebo přetahovat. Zapomenout nelze ani na faktor minimální mzdy, respektive zaručených mezd, které se letos zvyšovaly zhruba o 11 %. Nakonec zvýšení mezd v odvětví ubytování a stravování o téměř 16 % nelze zdůvodnit jen vyšší poptávkou po těchto službách, ale právě posunem minimální mzdy hojně využívané v této části ekonomiky. A stranou nezůstal ani veřejný sektor, kde se konkrétně ve veřejné správě přidávalo skoro 9 %, zatímco školství si téměř jako již tradičně musí na viditelnější vylepšení platů ještě chvíli počkat.

Mzdy v české ekonomice nasadily tempo, které se nejspíše udrží i ve zbytku letošního roku. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se zmírnil přetlak na trhu práce, a tak firmy budou muset o zaměstnance stále více „bojovat“. Pro zaměstnance to znamená další růst životní úrovně, respektive příležitostí pro vyšší spotřebu i investice. Je to ovšem i příležitost pro rychlejší růst cen, zvláště ve službách spojených s bydlením a vlastně všude tam, kde je možné rozšiřovat obchodní marže.  Firmám tento trend přináší především vyšší mzdové náklady a další znesnadnění hledání nových zaměstnanců. A možná i příležitost nebo spíš nutnost investovat do nových technologií. Při pohledu na strukturu absolventů středních škol však může současný nedostatek zaměstnanců jednou vypadat spíše jako drobná epizoda, na kterou se časem zapomene.

 

Petr Dufek
analytik finančních trhů ČSOB

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem