Trable s růstem

Vydáno 20.10.2017

Česká ekonomika nasadila v letošním roce až nezvykle vysoké tempo. Už v prvním čtvrtletí dosáhl ekonomický růst 3 % a ve druhém se vyšplhal dokonce k necelým 5 %. Nejde přitom o nějaký nahodilý výsledek nebo souhru příznivých okolností, a tak podobné tempo nejspíše uvidíme i ve druhém pololetí letošního roku. Nelze si však nevšimnout, že tento růst má své bariéry, které minimálně krátkodobě další růst české ekonomiky začnou efektivně brzdit. A tou největší se v tuto chvíli zdá nedostatek zaměstnanců, který se zrcadlí jednak v rekordní nabídce volných pracovních míst dosahující ak­tuálně 200 tisíc, jednak ve výrazně vyšším růstu mezd napříč téměř celou ekonomikou. Růst HDP spolu se mzdami sice zatím neroztočily inflační spirálu, nicméně už nyní porážejí odhady centrální banky a ta se jako první v rámci EU rozhodla odstartovat cyklus zvyšování úrokových sazeb. První krok je už za námi a další lze již brzy očekávat, zvlášť když koruna zůstává vůči vyšším sazbám netečná a ekonomický růst zatím rozhodně nepolevuje.

K výborným výsledkům pomáhá české ekonomice i v letošním roce především průmysl. Fakticky obstaral téměř polovinu letošního růstu HDP a dále posílil svoji pozici největšího tuzemského odvětví, ať už z pohledu podílu na přidané hodnotě, nebo jako největšího zaměstnavatele. Přitom druhé největší odvětví českého hospodářství – doprava, obchod, pohostinství – v první polovině roku přidalo k celkovému ekonomickému růstu jen tři desetiny procentního bodu z celkových 3,8 %. I bez nadsázky tak české hospodářství stojí a doslova i padá s vývojem v průmyslu, který navíc v čase dále posiluje, zejména díky excelentním výsledkům automobilového průmyslu a výroby elektrických strojů a zařízení, tedy oborů, které lze podle metodiky statistiků zahrnout pod jediné označení – strojírenství. A nakonec vlastně nejde jenom o první polovinu roku, protože průmysl takto „zajišťuje“ ekonomický růst ČR už čtvrtým rokem za sebou.

Není až takovým překvapením, že s rychlým růstem průmyslu založeném na vývozní expanzi a investicích přichází i nedostatek nových pracovníků. Průmyslové firmy jsou totiž nejenom odpovědné za výbornou kondici tuzemské ekonomiky, ale i spoluodpovědné za výrazný pokles nezaměstnanosti, respektive za rekordní zaměstnanost v celém hospodářství. Podle průzkumů statistického úřadu se dokonce nedostatek zaměstnanců stal druhou největší – stále se rozšiřující – bariérou pro další rozvoj tohoto odvětví. A nejde pouze o to, že by firmy nemohly sehnat kvalifikované pracovníky, i když i to je dlouhodobý problém vyplývající ze struktury tuzemského školství výrazně zaměřeného na humanitní vzdělávání a zajišťování maximálního počtu vysokoškoláků. Stále hůře je – jak napovídají statistiky volných pracovních míst – možné najít i nekvalifikované zaměstnance. Dokonce i v případě zajímavých mzdových podmínek podniky (například automobilky) musejí hledat v zahraničí, aby mohly pokračovat v naplňování rostoucích objednávek.

Rozšiřující se nesoulad mezi poptávkou po zaměstnancích a stávající řídnoucí nabídkou ze strany disponibilních nezaměstnaných nebo lidí ochotných migrovat či měnit zaměstnání nemůže vést k ničemu jinému než ke zvyšování mezd. A tak vedle překvapivě vysokého růstu HDP jsme ve druhém čtvrtletí zaregistrovali i neméně překvapivý vzestup průměrných a mediánových mezd, a to jak v nominálním, tak v reálném vyjádření. Průměrná mzda v ČR se meziročně zvýšila na 29 346 korun a byla o 7,6 % vyšší než ve stejném období loňského roku. Reálně (tedy po zohlednění inflace) znamená toto navýšení +5,3 %. Tak rychle rostly mzdy reálně naposledy v roce 2007. Mediánová mzda se navíc zvyšovala ještě rychleji (o 8,2 %), což znamená, že v ekonomice rostly rychleji nejnižší mzdy.

Zásluhu na současném rychlejším růstu mezd má především silný ekonomický růst vytvářející volná pracovní místa takřka rekordním tempem. Na trhu práce se prohlubuje nesoulad mezi dostupnými zaměstnanci a nabídkou míst, takže firmy jsou nuceny si stále více zaměstnance předcházet nebo přetahovat. Zapomenout nelze ani na faktor minimální mzdy, respektive zaručených mezd, které se letos zvyšovaly zhruba o 11 %. Nakonec zvýšení mezd v odvětví ubytování a stravování o téměř 16 % nelze zdůvodnit jen vyšší poptávkou po těchto službách, ale právě posunem minimální mzdy hojně využívané v této části ekonomiky. A stranou nezůstal ani veřejný sektor, kde se konkrétně ve veřejné správě přidávalo skoro 9 %, zatímco školství si téměř jako již tradičně musí na viditelnější vylepšení platů ještě chvíli počkat.

Mzdy v české ekonomice nasadily tempo, které se nejspíše udrží i ve zbytku letošního roku. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se zmírnil přetlak na trhu práce, a tak firmy budou muset o zaměstnance stále více „bojovat“. Pro zaměstnance to znamená další růst životní úrovně, respektive příležitostí pro vyšší spotřebu i investice. Je to ovšem i příležitost pro rychlejší růst cen, zvláště ve službách spojených s bydlením a vlastně všude tam, kde je možné rozšiřovat obchodní marže.  Firmám tento trend přináší především vyšší mzdové náklady a další znesnadnění hledání nových zaměstnanců. A možná i příležitost nebo spíš nutnost investovat do nových technologií. Při pohledu na strukturu absolventů středních škol však může současný nedostatek zaměstnanců jednou vypadat spíše jako drobná epizoda, na kterou se časem zapomene.

 

Petr Dufek
analytik finančních trhů ČSOB

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem