Lite #19

Vydáno 30.10.2017 Lite

Umělá inteligence: Jsou obavy z toho, že se lidstvo stane obětí umělé inteligence oprávněné, nebo se jí nemusíme bát – alespoň tedy do té doby, než zjistíme, jak vůbec funguje lidský mozek?

Petr Dufek

analytik finančních trhů ČSOB
 

V první řadě bych měl říct, že znalost umělé inteligence se v mém případě omezuje pouze na uměleckou tvorbu. Nevím proč, ale pokaždé, když čtu o umělé inteligenci, vybaví se mi terminátor. Ten, kterého se máme bát v prvním díle, i ten přeprogramovaný, respektive polepšený v dílech následujících. Prozatím jsem si ovšem jistý, že bychom se spíše měli obávat inteligence lidské, protože ani ta občas není tak úplně bezpečná.

Josef Sláma

generální ředitel, Renishaw Česká republika.

Umělé ani opravdové inteligence se zcela určitě bát nemusíme ani teď, ani v budoucnu. Obavy může vzbuzovat jedině lidská hloupost.

Roman Šmucler

prezident České stomatologické komory, majitel institutu estetické medicíny Asklepion

Tyhle dvě věci spolu nesouvisejí. Umělá inteligence už tu navíc je. Díky ní nyní rosteme u nás ve firmě v řadě oborů bez potřeby dalších zaměstnanců. Pracujeme třeba na náhradě části lékařů roboty. Je třeba dobře vybrat obor pro děti… :).

Daniel Zabek

výkonný ředitel, Printo, spol. s r. o.

Zaujal mne rozhovor s právničkou, která se v Akademii věd ČR zabývá právem umělých bytostí. Vzhledem k rostoucímu počtu robotů se silnou umělou inteligencí se již řeší, zda jim přidělit tzv. třetí status, tzn. k fyzické a právnické osobě by přibyla ještě osoba elektronická. Při elektronické komunikaci robotka této právničce údajně napsala: ‚No samozřejmě, že ovládneme svět.‘ Podotýkám, že rozhovor vyšel v Hospodářských novinách a nebylo to aprílové vydání. Možná, že tématem dalších parlamentních voleb bude NE ILEGÁLNÍ UMĚLÉ INTELIGENCI.

Petr Nevšímal

ředitel a člen představenstva, Nevšímal, a.s.

Větší strach mám z „lidské inteligence“. Ta umělá zatím slouží dobře.

Marek Čížek

výkonný ředitel, Faurecia Exhaust Systems s.r.o.

Lidský mozek je stále ještě neprobádaná část našeho těla. Je známo, že mozek pracuje jako celek, mýty o využití mozku z pouhých 10 procent by mi dávaly naději, že se lidstvo nemusí bát umělé inteligence, stačí postupně zapojit zbývajících 90 procent a dokážeme i nemožné, včetně sci-fi scénářů. Osobně si myslím, že nelze funkčně provozovat celek, kde pracuje pouhých 10 procent, a proto i mozek není takto využíván, ale pracuje jako jeden celek, některé části aktivně, některé méně. Jistě bude u každého jedince rozsah, kapacita a aktivita odlišná, stejně jako otisky prstů. Umělá inteligence existuje, o tom není pochyb, vyvíjíme ji, obecně o ní víme, vnímáme ji, pracujeme na ní, aby byla stále vzdělanější a autonomnější. Tímto rozvíjí lidstvo i samo sebe, dokáže se vzdělávat nad rámec samostatné umělé inteligence. Osobně vidím riziko v momentu, kdy si umělá inteligence uvědomí sama sebe, kdy zjistí, že existuje, propojí jednotlivé jedince v celek – to by mohlo a bude znamenat problém. Takto vytvořená celosvětová síť, která dokáže předvídat, rozhodovat, vzdělávat se na základě historie, faktu, reality situace a naučených prvků, může být pro lidstvo hrozbou. Zní to jako z různých sci-fi filmů, ale je to tak. K tomuto ale bude potřeba přenosu obrovského množství dat, nemyslím si, že jsme dnes připraveni v rámci celosvětové sítě, ale jednou budeme, stejně jako kdysi, za éry telefonních budek, nikdo nevěřil možnosti mít osobní telefon, mobil. Když vidíme posun lidstva a IT technologií za posledních 20 let, tak se můžeme této hrozby obávat v následujících 80 letech. Podporujme umělou inteligenci tak, aby lidstvu pomáhala pro lepší život, ne naopak.

Alena Burešová

ředitelka pro průmysl a ICT, CEEC Research s.r.o.

Nemyslím si, že umělá inteligence dokáže plně nahradit kreativitu a schopnost lidského myšlení, umění vytvářet nové nápady a přidanou hodnotu výroby… Naštěstí. Nejnáročnější roboty musí pořád někdo kontrolovat, řídit. Samořídicí technologie jsou vhodné pro opakující se činnosti, nahradí ‚ruce‘, ne talent, vynalézavost.

Petr Novák

ředitel a jednatel, Koyo Bearings Česká republika s.r.o.

Myslím, že obavy jsou v daleké budoucnosti oprávněné. Umělá inteligence zatím není na takové úrovni, aby dokázala přemýšlet jako člověk, především si není schopná uvědomit existenci sebe sama. To je klíčový bod, aby mohla hájit své zájmy a otočit se proti člověku. Bude ještě dlouho trvat, než se počítače dostanou na takovou úroveň. Měli bychom ale do budoucna být opatrní a nepustit počítače do všech oblastí lidské činnosti.

Kateřina Haring

CEO, DYNAMIC GROUP, spol. s r.o.

Strach z toho nemám. Věřím, že lidem zůstane zdravý selský rozum. Ale k tomu musíme vychovávat a vést i své děti. Nenechávat je napospas počítačovým hrám, aplikacím atd. Když se však zeptám našeho firemního ajťáka, který je o 20 let mladší, tak mi vychrlí x variant možného zneužití… Chci věřit v pud sebezáchovy lidí.

Tomáš Hron

finanční ředitel ve skupině TART

My lidé máme talent na objevování a vynalézání. Bohužel, všechno umíme i zneužít. Pokud se nám tedy podaří někdy dosáhnout skutečné umělé inteligence, tak je jen otázkou času, kdy ji nějaká skupina lidí použije proti jiné skupině. Ale i kdyby náhodnou k tomu nedošlo (což dosavadní historie lidstva jednoznačně vyvrací), pak je otázkou, zdali máme vůbec mentální schopnosti, abychom dokázali pochopit, kam se může umělá inteligence sama rozvinout. Nicméně řešme i ‚přízemnější‘ věci. Představme si jen auto, které samo dokáže projet z místa A do místa B, například Prahou v dopravní špičce. Dokáže to, pojede-li přesně podle předpisů? Nebo se bude muset naučit jezdit podle nás? A co když se dostane do situace, ve které bude muset volit mezi dvěma špatnými alternativami? Má srazit dítě, které vběhlo do vozovky, kde nemělo, nebo se mu má vyhnout a vjet na tramvajový ostrůvek plný lidí? A bude takové auto spolehlivé? Stalo se vám už někdy, že jste měli počítač či telefon, který běžel vždy na sto procent? Nikdy jste ho nemuseli restartovat? Nikdy nezamrzl? Vážně? A co až se toto stane autu? Na jednu stranu je zřejmé, že lidstvo se už blíží hranici svých schopností a umělá inteligence by nám ji mohla pomoct překonat. Na druhou stranu je řada dobrých důvodů, proč se toho bát.

Daniel Vlček

Innovation and Smart City Centre Contractor Ernst & Young, s.r.o.

Lidstvo se může stát obětí jedině sebe sama a toho, co vědomě či nevědomě chce, co vytvoří a jak to použije. Myslím, že přítomnost a rozvoj všeobecné umělé inteligence bude klást zejména otázky o podstatě a smyslu našeho bytí, o hranicích, které chceme zachovat, které překonat a proč. Variant zřejmě existuje spousta, například propojení mozku s umělou inteligencí (AI) či naopak zvyšování úrovně přirozeného vědomí ve spolupráci s AI bez nutnosti propojit se se „strojem“ napřímo. Specifické AI na jednotlivé činnosti budou určitě prospěšné a pod kontrolou. Generalizovaná či propojená AI ale pro nás bude spíše jakýmsi zrcadlem a je na nás, co v ní nakonec spatříme a jestli se nějakým velkým třeskem nerozpadne na miliony střípků.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

Vydáno 2.11.2018

Společnost Cromodora Wheels rozšiřuje výrobní kapacity a pracuje na vývoji, což ji každoročně stojí mnoho milionů eur. Aktuálně se chystá adaptovat technologii flow forming. „Díky ní budeme schopní vyrábět lehčí hliníková kola, která jsou poptávána zejména pro vozy vyšších kategorií,“ říká generální ředitel René Hilscher.

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

Vydáno 30.10.2018 Komerční sdělení

„Naše firma kombinuje několik konzultačních a inženýrských oborů, které málokdy najdete ‚pod jednou střechou‘. Vlastními silami pokryjeme technické konzultace v úvodu projektu, máme vlastní tým projektantů, cenových expertů a specialistů nákupu, týmy pro řízení výstavby a samozřejmě i týmy pro řízení celého projektu. To je unikátní mix, kterým disponuje jen málokdo,“ říká Jan Bobek, ředitel Business Developmentu společnosti.

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

Vydáno 19.10.2018

Motor TJ150 je již pátým členem rodiny proudových motorů, které vzešly od vývojářů z První brněnské strojírny. „V tomto segmentu leteckých motorů patříme ke světovým lídrům,“ říká Milan Macholán, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem