Lite #21

Vydáno 13.11.2017 Lite

Vidíte v elektromobilitě budoucnost? Nebo to vidíte jinak? Zejména v momentě, kdy elektromobilita již není synonymem „zeleného“ pohonu.

Radek Strouhal

generální ředitel, TATRA TRUCKS a.s.

„Elektromobilita je jistě zajímavá, ale k jejímu reálnému masovému rozšíření stále chybí vyřešit velkou spoustu otazníků. Zatím pořád více věřím hybridnímu pohonu, například s využitím vodíku.“

Roman Šmucler

prezident České stomatologické komory, majitel institutu estetické medicíny Asklepion

„Neumím expertně říct, který pohon automobilů je nejlepší, ale jako rodiči a chodci se mi líbí, že elektromobily nesmrdí podobně jako tramvaj a trolejbus. Už aby bylo v Praze víc elektromotorů než dieselmotorů!“

Josef Sláma

generální ředitel, Renishaw Česká republika.

„V horizontu nejbližších 10 let bude budoucnost jednoznačně patřit spalovacím motorům spalujícím různé druhy pohonných hmot a také elektromobilitě. Elektřina z nejrůznějších důvodů prozatím spalovací motory jistě nepřeválcuje. Z pohledu struktury českého průmyslu to je dobrá zpráva. Elektromobily nepotřebují mnoho z těch dílů a součástek, jejichž produkce je důležitá pro strojírenský průmysl v naší zemi.“

Mojmír Čapka

generální ředitel, BRISK Tábor a.s.

„Budoucnost elektromobility vidím jako jednu z možností v rámci vývoje alternativních pohonů. Jsem přesvědčen, že ještě zdaleka nebyly vyčerpány inovativní možnosti spalovacích motorů včetně dieselů. Světové automobilky i nadále investují do vývoje spalovacích motorů značné prostředky, i když se většinou každá z nich prezentuje i vývojem elektromobility, ale i dalších alternativních pohonů. S přihlédnutím k současným technickým parametrům elektromobilů a dalším složitostem s jejich zavedením jsou názory některých politiků, že spalovací motory čeká brzký konec, mimo realitu.“

Petr Novák

ředitel a jednatel, Koyo Bearings Česká republika s.r.o.

„V elektromobilitě vidím budoucnost, ale jen do určité míry. Zatím s sebou přináší několik velkých problémů, které musí být před masivním zavedením vyřešeny. Jedná se především o problémy s bateriemi, které jsou složeny z nedostatkových kovů, jako je lithium nebo kobalt. Taky samotný provoz v některých zemích není tak ekologický, jak by se mohlo zdát. Provoz elektromobilů je třeba v Číně sice čistý, ovšem problematická je výroba samotné elektřiny, která se tam získává v naprosté většině z uhlí. A tak je to v mnoha dalších zemích, absolutně ekologickou výjimku tvoří snad jen Norsko. Problémy přetrvávají i s recyklací elektrobaterií apod.“

Petr Dufek

analytik finančních trhů ČSOB

„Vidím, jen nevím, jestli budou elektrická auta tím hlavním proudem, který nahradí tradiční spalovací motory. Tlak na jejich prosazení je velký a bude nepochybně ještě sílit. Nakonec exekutiva dokáže téměř vždy ta ‚správná‘ ekologická řešení prosadit. Stačí si vzpomenout na biopaliva nebo solární elektrárny. Já ale vlastně pořád nevím, jak ekologické je auto na elektřinu z pohledu výroby, vlastního provozu a nakonec i likvidace. Ale to je asi jedno. Nyní jde o to, prosadit v EU minimální kvóty na výrobu těchto ekologických aut a spotřebitele motivovat, aby si tato auta kupovali. Mám jen trochu obavy, že s tou motivací k ‚ekologickému‘ chování to opravdu moc neumíme. Ještěže je vždy po ruce daňový poplatník, který vždy tyto ušlechtilé záměry zaplatí.“

Marek Čížek

výkonný ředitel, Faurecia Exhaust Systems s.r.o.

„Svou otázkou míříte do diskutovaného tématu, že jezdit dopravním prostředkem s dieselovým nebo benzinovým motorem je více zatěžující než jezdit elektromobilem. Na první pohled ano, málokdo totiž vidí za elektromobilem jadernou nebo tepelnou elektrárnu, která jistě není tak zelená a čistá. Elektromobilita nebude mít dramatický nástup v příštích 10 letech. Ano, vidíme pokles aplikací s dieselovým motorem a zvýšený nástup benzinů. Tuto mezeru na trhu zcela zaplní vozy s hybridním pohonem. Zde vidím trend a strmý nástup, který je již dnes reálný a aktuální. Naše blízká budoucnost je hybridní pohon. Přesto stále vidím budoucnost v elektromobilitě, která je z mého pohledu jasná. Stále více a více řešíme váhu jednotlivých součástí vozu, celková hmotnost se snižuje s cílem zachování pevnostních vlastností vozu, důležitých pro bezpečnost cestujících. Již dnes je časté používání kompozitových materiálů a toto nebude součástí jen prémiových vozů. Tyto materiály jsou váhově na zcela jiné úrovni než současné materiály. Nové trendy jsou i v uchovávání elektrické energie, to je stále ještě největší překážka elektromobility – efektivní, dlouhodobé a cenově dostupné uchování elektrické energie je velká výzva do budoucna. Jakmile se toto podaří vyřešit, nástup elektromobility bude viditelný, přesto neočekávám, že by do 15 až 20 let vystřídaly dnešní vozy elektromobily.“

Michael Moureček

mnohonásobný mistr ČR v silniční cyklistice, zakladatel společnosti Festka Bicycles

„Mám osobní zkušenost s hybridními vozy BMW a jako uživatel jsem velmi spokojený. Když chci, využívám ‚zelenou‘ energii, nejsem omezen dojezdem či dobíjením, neb se stále mohu spolehnout na spalovací motor. Dohlednou budoucnost vidím v hybridních řešeních. Zatím nevidím čistě elektrické řešení, které by naplnilo mé potřeby.“

Daniel Zabek

výkonný ředitel, Printo, spol. s r. o.

„Domnívám se, že spalovací motory, hlavně naftové a především ty bez filtru pevných částic, mají nemalý podíl na smogových situacích ve velkých městech. Elektromobilitu proto považuji za jednu z cest, jak zlepšit ovzduší v těchto aglomeracích. Ideálně pokud energie pochází z jádra nebo z obnovitelných zdrojů. Ale je možné, že Cimrmanův známý slogan bude třeba změnit na ‚Budoucnost patří hydrogeniu!’“

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem