Lite #21

Vydáno 13.11.2017 Lite

Vidíte v elektromobilitě budoucnost? Nebo to vidíte jinak? Zejména v momentě, kdy elektromobilita již není synonymem „zeleného“ pohonu.

Radek Strouhal

generální ředitel, TATRA TRUCKS a.s.

„Elektromobilita je jistě zajímavá, ale k jejímu reálnému masovému rozšíření stále chybí vyřešit velkou spoustu otazníků. Zatím pořád více věřím hybridnímu pohonu, například s využitím vodíku.“

Roman Šmucler

prezident České stomatologické komory, majitel institutu estetické medicíny Asklepion

„Neumím expertně říct, který pohon automobilů je nejlepší, ale jako rodiči a chodci se mi líbí, že elektromobily nesmrdí podobně jako tramvaj a trolejbus. Už aby bylo v Praze víc elektromotorů než dieselmotorů!“

Josef Sláma

generální ředitel, Renishaw Česká republika.

„V horizontu nejbližších 10 let bude budoucnost jednoznačně patřit spalovacím motorům spalujícím různé druhy pohonných hmot a také elektromobilitě. Elektřina z nejrůznějších důvodů prozatím spalovací motory jistě nepřeválcuje. Z pohledu struktury českého průmyslu to je dobrá zpráva. Elektromobily nepotřebují mnoho z těch dílů a součástek, jejichž produkce je důležitá pro strojírenský průmysl v naší zemi.“

Mojmír Čapka

generální ředitel, BRISK Tábor a.s.

„Budoucnost elektromobility vidím jako jednu z možností v rámci vývoje alternativních pohonů. Jsem přesvědčen, že ještě zdaleka nebyly vyčerpány inovativní možnosti spalovacích motorů včetně dieselů. Světové automobilky i nadále investují do vývoje spalovacích motorů značné prostředky, i když se většinou každá z nich prezentuje i vývojem elektromobility, ale i dalších alternativních pohonů. S přihlédnutím k současným technickým parametrům elektromobilů a dalším složitostem s jejich zavedením jsou názory některých politiků, že spalovací motory čeká brzký konec, mimo realitu.“

Petr Novák

ředitel a jednatel, Koyo Bearings Česká republika s.r.o.

„V elektromobilitě vidím budoucnost, ale jen do určité míry. Zatím s sebou přináší několik velkých problémů, které musí být před masivním zavedením vyřešeny. Jedná se především o problémy s bateriemi, které jsou složeny z nedostatkových kovů, jako je lithium nebo kobalt. Taky samotný provoz v některých zemích není tak ekologický, jak by se mohlo zdát. Provoz elektromobilů je třeba v Číně sice čistý, ovšem problematická je výroba samotné elektřiny, která se tam získává v naprosté většině z uhlí. A tak je to v mnoha dalších zemích, absolutně ekologickou výjimku tvoří snad jen Norsko. Problémy přetrvávají i s recyklací elektrobaterií apod.“

Petr Dufek

analytik finančních trhů ČSOB

„Vidím, jen nevím, jestli budou elektrická auta tím hlavním proudem, který nahradí tradiční spalovací motory. Tlak na jejich prosazení je velký a bude nepochybně ještě sílit. Nakonec exekutiva dokáže téměř vždy ta ‚správná‘ ekologická řešení prosadit. Stačí si vzpomenout na biopaliva nebo solární elektrárny. Já ale vlastně pořád nevím, jak ekologické je auto na elektřinu z pohledu výroby, vlastního provozu a nakonec i likvidace. Ale to je asi jedno. Nyní jde o to, prosadit v EU minimální kvóty na výrobu těchto ekologických aut a spotřebitele motivovat, aby si tato auta kupovali. Mám jen trochu obavy, že s tou motivací k ‚ekologickému‘ chování to opravdu moc neumíme. Ještěže je vždy po ruce daňový poplatník, který vždy tyto ušlechtilé záměry zaplatí.“

Marek Čížek

výkonný ředitel, Faurecia Exhaust Systems s.r.o.

„Svou otázkou míříte do diskutovaného tématu, že jezdit dopravním prostředkem s dieselovým nebo benzinovým motorem je více zatěžující než jezdit elektromobilem. Na první pohled ano, málokdo totiž vidí za elektromobilem jadernou nebo tepelnou elektrárnu, která jistě není tak zelená a čistá. Elektromobilita nebude mít dramatický nástup v příštích 10 letech. Ano, vidíme pokles aplikací s dieselovým motorem a zvýšený nástup benzinů. Tuto mezeru na trhu zcela zaplní vozy s hybridním pohonem. Zde vidím trend a strmý nástup, který je již dnes reálný a aktuální. Naše blízká budoucnost je hybridní pohon. Přesto stále vidím budoucnost v elektromobilitě, která je z mého pohledu jasná. Stále více a více řešíme váhu jednotlivých součástí vozu, celková hmotnost se snižuje s cílem zachování pevnostních vlastností vozu, důležitých pro bezpečnost cestujících. Již dnes je časté používání kompozitových materiálů a toto nebude součástí jen prémiových vozů. Tyto materiály jsou váhově na zcela jiné úrovni než současné materiály. Nové trendy jsou i v uchovávání elektrické energie, to je stále ještě největší překážka elektromobility – efektivní, dlouhodobé a cenově dostupné uchování elektrické energie je velká výzva do budoucna. Jakmile se toto podaří vyřešit, nástup elektromobility bude viditelný, přesto neočekávám, že by do 15 až 20 let vystřídaly dnešní vozy elektromobily.“

Michael Moureček

mnohonásobný mistr ČR v silniční cyklistice, zakladatel společnosti Festka Bicycles

„Mám osobní zkušenost s hybridními vozy BMW a jako uživatel jsem velmi spokojený. Když chci, využívám ‚zelenou‘ energii, nejsem omezen dojezdem či dobíjením, neb se stále mohu spolehnout na spalovací motor. Dohlednou budoucnost vidím v hybridních řešeních. Zatím nevidím čistě elektrické řešení, které by naplnilo mé potřeby.“

Daniel Zabek

výkonný ředitel, Printo, spol. s r. o.

„Domnívám se, že spalovací motory, hlavně naftové a především ty bez filtru pevných částic, mají nemalý podíl na smogových situacích ve velkých městech. Elektromobilitu proto považuji za jednu z cest, jak zlepšit ovzduší v těchto aglomeracích. Ideálně pokud energie pochází z jádra nebo z obnovitelných zdrojů. Ale je možné, že Cimrmanův známý slogan bude třeba změnit na ‚Budoucnost patří hydrogeniu!’“

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

Vydáno 2.11.2018

Společnost Cromodora Wheels rozšiřuje výrobní kapacity a pracuje na vývoji, což ji každoročně stojí mnoho milionů eur. Aktuálně se chystá adaptovat technologii flow forming. „Díky ní budeme schopní vyrábět lehčí hliníková kola, která jsou poptávána zejména pro vozy vyšších kategorií,“ říká generální ředitel René Hilscher.

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

Vydáno 30.10.2018 Komerční sdělení

„Naše firma kombinuje několik konzultačních a inženýrských oborů, které málokdy najdete ‚pod jednou střechou‘. Vlastními silami pokryjeme technické konzultace v úvodu projektu, máme vlastní tým projektantů, cenových expertů a specialistů nákupu, týmy pro řízení výstavby a samozřejmě i týmy pro řízení celého projektu. To je unikátní mix, kterým disponuje jen málokdo,“ říká Jan Bobek, ředitel Business Developmentu společnosti.

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

Vydáno 19.10.2018

Motor TJ150 je již pátým členem rodiny proudových motorů, které vzešly od vývojářů z První brněnské strojírny. „V tomto segmentu leteckých motorů patříme ke světovým lídrům,“ říká Milan Macholán, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem