Lite #21

Vydáno 13.11.2017 Lite

Vidíte v elektromobilitě budoucnost? Nebo to vidíte jinak? Zejména v momentě, kdy elektromobilita již není synonymem „zeleného“ pohonu.

Radek Strouhal

generální ředitel, TATRA TRUCKS a.s.

„Elektromobilita je jistě zajímavá, ale k jejímu reálnému masovému rozšíření stále chybí vyřešit velkou spoustu otazníků. Zatím pořád více věřím hybridnímu pohonu, například s využitím vodíku.“

Roman Šmucler

prezident České stomatologické komory, majitel institutu estetické medicíny Asklepion

„Neumím expertně říct, který pohon automobilů je nejlepší, ale jako rodiči a chodci se mi líbí, že elektromobily nesmrdí podobně jako tramvaj a trolejbus. Už aby bylo v Praze víc elektromotorů než dieselmotorů!“

Josef Sláma

generální ředitel, Renishaw Česká republika.

„V horizontu nejbližších 10 let bude budoucnost jednoznačně patřit spalovacím motorům spalujícím různé druhy pohonných hmot a také elektromobilitě. Elektřina z nejrůznějších důvodů prozatím spalovací motory jistě nepřeválcuje. Z pohledu struktury českého průmyslu to je dobrá zpráva. Elektromobily nepotřebují mnoho z těch dílů a součástek, jejichž produkce je důležitá pro strojírenský průmysl v naší zemi.“

Mojmír Čapka

generální ředitel, BRISK Tábor a.s.

„Budoucnost elektromobility vidím jako jednu z možností v rámci vývoje alternativních pohonů. Jsem přesvědčen, že ještě zdaleka nebyly vyčerpány inovativní možnosti spalovacích motorů včetně dieselů. Světové automobilky i nadále investují do vývoje spalovacích motorů značné prostředky, i když se většinou každá z nich prezentuje i vývojem elektromobility, ale i dalších alternativních pohonů. S přihlédnutím k současným technickým parametrům elektromobilů a dalším složitostem s jejich zavedením jsou názory některých politiků, že spalovací motory čeká brzký konec, mimo realitu.“

Petr Novák

ředitel a jednatel, Koyo Bearings Česká republika s.r.o.

„V elektromobilitě vidím budoucnost, ale jen do určité míry. Zatím s sebou přináší několik velkých problémů, které musí být před masivním zavedením vyřešeny. Jedná se především o problémy s bateriemi, které jsou složeny z nedostatkových kovů, jako je lithium nebo kobalt. Taky samotný provoz v některých zemích není tak ekologický, jak by se mohlo zdát. Provoz elektromobilů je třeba v Číně sice čistý, ovšem problematická je výroba samotné elektřiny, která se tam získává v naprosté většině z uhlí. A tak je to v mnoha dalších zemích, absolutně ekologickou výjimku tvoří snad jen Norsko. Problémy přetrvávají i s recyklací elektrobaterií apod.“

Petr Dufek

analytik finančních trhů ČSOB

„Vidím, jen nevím, jestli budou elektrická auta tím hlavním proudem, který nahradí tradiční spalovací motory. Tlak na jejich prosazení je velký a bude nepochybně ještě sílit. Nakonec exekutiva dokáže téměř vždy ta ‚správná‘ ekologická řešení prosadit. Stačí si vzpomenout na biopaliva nebo solární elektrárny. Já ale vlastně pořád nevím, jak ekologické je auto na elektřinu z pohledu výroby, vlastního provozu a nakonec i likvidace. Ale to je asi jedno. Nyní jde o to, prosadit v EU minimální kvóty na výrobu těchto ekologických aut a spotřebitele motivovat, aby si tato auta kupovali. Mám jen trochu obavy, že s tou motivací k ‚ekologickému‘ chování to opravdu moc neumíme. Ještěže je vždy po ruce daňový poplatník, který vždy tyto ušlechtilé záměry zaplatí.“

Marek Čížek

výkonný ředitel, Faurecia Exhaust Systems s.r.o.

„Svou otázkou míříte do diskutovaného tématu, že jezdit dopravním prostředkem s dieselovým nebo benzinovým motorem je více zatěžující než jezdit elektromobilem. Na první pohled ano, málokdo totiž vidí za elektromobilem jadernou nebo tepelnou elektrárnu, která jistě není tak zelená a čistá. Elektromobilita nebude mít dramatický nástup v příštích 10 letech. Ano, vidíme pokles aplikací s dieselovým motorem a zvýšený nástup benzinů. Tuto mezeru na trhu zcela zaplní vozy s hybridním pohonem. Zde vidím trend a strmý nástup, který je již dnes reálný a aktuální. Naše blízká budoucnost je hybridní pohon. Přesto stále vidím budoucnost v elektromobilitě, která je z mého pohledu jasná. Stále více a více řešíme váhu jednotlivých součástí vozu, celková hmotnost se snižuje s cílem zachování pevnostních vlastností vozu, důležitých pro bezpečnost cestujících. Již dnes je časté používání kompozitových materiálů a toto nebude součástí jen prémiových vozů. Tyto materiály jsou váhově na zcela jiné úrovni než současné materiály. Nové trendy jsou i v uchovávání elektrické energie, to je stále ještě největší překážka elektromobility – efektivní, dlouhodobé a cenově dostupné uchování elektrické energie je velká výzva do budoucna. Jakmile se toto podaří vyřešit, nástup elektromobility bude viditelný, přesto neočekávám, že by do 15 až 20 let vystřídaly dnešní vozy elektromobily.“

Michael Moureček

mnohonásobný mistr ČR v silniční cyklistice, zakladatel společnosti Festka Bicycles

„Mám osobní zkušenost s hybridními vozy BMW a jako uživatel jsem velmi spokojený. Když chci, využívám ‚zelenou‘ energii, nejsem omezen dojezdem či dobíjením, neb se stále mohu spolehnout na spalovací motor. Dohlednou budoucnost vidím v hybridních řešeních. Zatím nevidím čistě elektrické řešení, které by naplnilo mé potřeby.“

Daniel Zabek

výkonný ředitel, Printo, spol. s r. o.

„Domnívám se, že spalovací motory, hlavně naftové a především ty bez filtru pevných částic, mají nemalý podíl na smogových situacích ve velkých městech. Elektromobilitu proto považuji za jednu z cest, jak zlepšit ovzduší v těchto aglomeracích. Ideálně pokud energie pochází z jádra nebo z obnovitelných zdrojů. Ale je možné, že Cimrmanův známý slogan bude třeba změnit na ‚Budoucnost patří hydrogeniu!’“

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem