Lite #21

Vydáno 13.11.2017 Lite

Vidíte v elektromobilitě budoucnost? Nebo to vidíte jinak? Zejména v momentě, kdy elektromobilita již není synonymem „zeleného“ pohonu.

Radek Strouhal

generální ředitel, TATRA TRUCKS a.s.

„Elektromobilita je jistě zajímavá, ale k jejímu reálnému masovému rozšíření stále chybí vyřešit velkou spoustu otazníků. Zatím pořád více věřím hybridnímu pohonu, například s využitím vodíku.“

Roman Šmucler

prezident České stomatologické komory, majitel institutu estetické medicíny Asklepion

„Neumím expertně říct, který pohon automobilů je nejlepší, ale jako rodiči a chodci se mi líbí, že elektromobily nesmrdí podobně jako tramvaj a trolejbus. Už aby bylo v Praze víc elektromotorů než dieselmotorů!“

Josef Sláma

generální ředitel, Renishaw Česká republika.

„V horizontu nejbližších 10 let bude budoucnost jednoznačně patřit spalovacím motorům spalujícím různé druhy pohonných hmot a také elektromobilitě. Elektřina z nejrůznějších důvodů prozatím spalovací motory jistě nepřeválcuje. Z pohledu struktury českého průmyslu to je dobrá zpráva. Elektromobily nepotřebují mnoho z těch dílů a součástek, jejichž produkce je důležitá pro strojírenský průmysl v naší zemi.“

Mojmír Čapka

generální ředitel, BRISK Tábor a.s.

„Budoucnost elektromobility vidím jako jednu z možností v rámci vývoje alternativních pohonů. Jsem přesvědčen, že ještě zdaleka nebyly vyčerpány inovativní možnosti spalovacích motorů včetně dieselů. Světové automobilky i nadále investují do vývoje spalovacích motorů značné prostředky, i když se většinou každá z nich prezentuje i vývojem elektromobility, ale i dalších alternativních pohonů. S přihlédnutím k současným technickým parametrům elektromobilů a dalším složitostem s jejich zavedením jsou názory některých politiků, že spalovací motory čeká brzký konec, mimo realitu.“

Petr Novák

ředitel a jednatel, Koyo Bearings Česká republika s.r.o.

„V elektromobilitě vidím budoucnost, ale jen do určité míry. Zatím s sebou přináší několik velkých problémů, které musí být před masivním zavedením vyřešeny. Jedná se především o problémy s bateriemi, které jsou složeny z nedostatkových kovů, jako je lithium nebo kobalt. Taky samotný provoz v některých zemích není tak ekologický, jak by se mohlo zdát. Provoz elektromobilů je třeba v Číně sice čistý, ovšem problematická je výroba samotné elektřiny, která se tam získává v naprosté většině z uhlí. A tak je to v mnoha dalších zemích, absolutně ekologickou výjimku tvoří snad jen Norsko. Problémy přetrvávají i s recyklací elektrobaterií apod.“

Petr Dufek

analytik finančních trhů ČSOB

„Vidím, jen nevím, jestli budou elektrická auta tím hlavním proudem, který nahradí tradiční spalovací motory. Tlak na jejich prosazení je velký a bude nepochybně ještě sílit. Nakonec exekutiva dokáže téměř vždy ta ‚správná‘ ekologická řešení prosadit. Stačí si vzpomenout na biopaliva nebo solární elektrárny. Já ale vlastně pořád nevím, jak ekologické je auto na elektřinu z pohledu výroby, vlastního provozu a nakonec i likvidace. Ale to je asi jedno. Nyní jde o to, prosadit v EU minimální kvóty na výrobu těchto ekologických aut a spotřebitele motivovat, aby si tato auta kupovali. Mám jen trochu obavy, že s tou motivací k ‚ekologickému‘ chování to opravdu moc neumíme. Ještěže je vždy po ruce daňový poplatník, který vždy tyto ušlechtilé záměry zaplatí.“

Marek Čížek

výkonný ředitel, Faurecia Exhaust Systems s.r.o.

„Svou otázkou míříte do diskutovaného tématu, že jezdit dopravním prostředkem s dieselovým nebo benzinovým motorem je více zatěžující než jezdit elektromobilem. Na první pohled ano, málokdo totiž vidí za elektromobilem jadernou nebo tepelnou elektrárnu, která jistě není tak zelená a čistá. Elektromobilita nebude mít dramatický nástup v příštích 10 letech. Ano, vidíme pokles aplikací s dieselovým motorem a zvýšený nástup benzinů. Tuto mezeru na trhu zcela zaplní vozy s hybridním pohonem. Zde vidím trend a strmý nástup, který je již dnes reálný a aktuální. Naše blízká budoucnost je hybridní pohon. Přesto stále vidím budoucnost v elektromobilitě, která je z mého pohledu jasná. Stále více a více řešíme váhu jednotlivých součástí vozu, celková hmotnost se snižuje s cílem zachování pevnostních vlastností vozu, důležitých pro bezpečnost cestujících. Již dnes je časté používání kompozitových materiálů a toto nebude součástí jen prémiových vozů. Tyto materiály jsou váhově na zcela jiné úrovni než současné materiály. Nové trendy jsou i v uchovávání elektrické energie, to je stále ještě největší překážka elektromobility – efektivní, dlouhodobé a cenově dostupné uchování elektrické energie je velká výzva do budoucna. Jakmile se toto podaří vyřešit, nástup elektromobility bude viditelný, přesto neočekávám, že by do 15 až 20 let vystřídaly dnešní vozy elektromobily.“

Michael Moureček

mnohonásobný mistr ČR v silniční cyklistice, zakladatel společnosti Festka Bicycles

„Mám osobní zkušenost s hybridními vozy BMW a jako uživatel jsem velmi spokojený. Když chci, využívám ‚zelenou‘ energii, nejsem omezen dojezdem či dobíjením, neb se stále mohu spolehnout na spalovací motor. Dohlednou budoucnost vidím v hybridních řešeních. Zatím nevidím čistě elektrické řešení, které by naplnilo mé potřeby.“

Daniel Zabek

výkonný ředitel, Printo, spol. s r. o.

„Domnívám se, že spalovací motory, hlavně naftové a především ty bez filtru pevných částic, mají nemalý podíl na smogových situacích ve velkých městech. Elektromobilitu proto považuji za jednu z cest, jak zlepšit ovzduší v těchto aglomeracích. Ideálně pokud energie pochází z jádra nebo z obnovitelných zdrojů. Ale je možné, že Cimrmanův známý slogan bude třeba změnit na ‚Budoucnost patří hydrogeniu!’“

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl velmi dobrý a mohly za to hlavně rostoucí ceny surovin, které umožnily investiční činnost v těžebním a zpracovatelském průmyslu. Také se dařilo v energetice klasické i obnovitelné a v kolejových vozidlech,“ říká Antonín Růžička, generální ředitel WIKOV INDUSTRY.

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Vydáno 17.8.2018

„Rok 2017 byl rokem nového motoru GE Catalyst. Otevřeli jsme novou montážní linku, novou instrumentační laboratoř, sestavili jsme první prototyp motoru,“ říká Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH.

Rostislav Khýr, MANN + HUMMEL (CZ)

Rostislav Khýr, MANN + HUMMEL (CZ)

Vydáno 16.8.2018

„Minulý rok byl konsolidačním rokem, kdy jsme se připravovali na nové projekty, které letos nabíhají do výroby a jež nám přinesou výrazné zvýšení výroby v následujících letech. Z pohledu tržeb a ziskovosti to byl rok stabilní,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel MANN + HUMMEL (CZ) v.o.s.

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl ve znamení pokračující realizace projektu NIM Express pro Deutche Bahn. Jedná se o referenční zakázku vozových souprav pro osobní dopravu na vysokorychlostní trati Norimberk–Ingolstadt–Mnichov,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti ŠKODA VAGONKA a.s.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

Vydáno 7.9.2018

„Dodnes není jednoduché prosazovat některé prvky automatizace, zejména když mají nahradit rutinní zaběhnuté činnosti. Možná je to také trochu české specifikum, přece jen jsme konzervativnější než některé jiné země,“ říká Vladislava Česáková, výkonná ředitelka a členka představenstva společnosti ZAT a.s.

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

Vydáno 4.9.2018

Hrají všemi barvami, mají dřevěné i kamenné dekory a vyrábí je společnost Kronospan, evropský lídr v produkci dřevotřískových desek. „Materiál budoucnosti pro náš obor je použité dřevo. Jeho zpracováním pomáháme životnímu prostředí,“ říká Sylva Krechlerová, jednatelka společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

Vydáno 30.8.2018

„Naše mikroskopy se podílejí na výzkumu všech nejdiskutovanějších záležitostí týkajících se zdraví lidí. V průmyslu je zase pěkným příkladem chytrý telefon. Když si představíte jeho vývoj, tak téměř na každém kroku se podílela naše technologie,“ říká Hynek Peřina, generální ředitel společnosti Thermo Fisher Scientific.

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem