Lite #22

Vydáno 20.11.2017 Lite

Má být zdravotní péče stejná pro všechny, nebo byste si byli ochotni za lepší péči připlatit?

Luděk Drnec

obchodní ředitel pro ČR a Střední Evropu, DHL Express (Czech Republic) s.r.o.

Ochoten připlatit si jsem už dlouho, ale nikdo moje peníze nechce… Myslím, že kvůli tomu, že kdysi sociální demokrati usoudili, že dát do zdravotnictví více peněz přes soukromé připojištění není dobrý nápad…

David Dostál

generální ředitel, PAPCEL, a.s.

Zdravotní péče musí být všeobecně dostupná. Možnost připlatit za nadstandard by měla existovat stejně jako motivace pojištěnce dbát o své zdraví, kdy na základě výsledků preventivních prohlídek je pojištěnci stanovena výše pojištění. Mnoha lidem je zdravotní stav lhostejný, protože péče je zdarma, a to je špatné.

Mojmír Čapka

generální ředitel, BRISK Tábor a.s.

Měla by být stanovena kritéria standardní péče, resp. možnosti, rozsah nadstandardní péče. Standardní péče by měla být v zásadě hrazena ze zdravotního pojištění. Nadstandardní péče za příplatek by např. umožňovala výběr lékaře, zdravotního zařízení, rychlejší objednací termíny, nadstandardní samostatné pokoje, materiály atd. V praxi to v podstatě běžně funguje jako šedá ekonomika.

Roman Šmucler

prezident České stomatologické komory, majitel institutu estetické medicíny Asklepion

Na tuhle otázku si každý zodpoví sám, když zjistí, že třeba padesát tisíc korun, která má, by mu zachránilo život nebo že by měl mnohem méně bolesti po operaci. V Bruselu vůbec nechápou, co to tady s lidmi provádíme, že jim odpíráme možnost kvalitnější léčby jen proto, aby ostatní nezáviděli.

Antonín Růžička

generální ředitel, Wikov Industry a.s.

Myslím, že bychom měli mít možnost zdravotního připojištění, které by krylo náklady na nadstandardní péči. Ovšem za podmínky, že standardní péče bude mít velmi dobrou úroveň, a to bude těžké uhlídat.

Jaroslav Fabián

marketingový ředitel, ESET

Už několik let jsem spokojeným zákazníkem kliniky EUC Premium, kde za nadstandardní administrativní péči, minimální čekací doby a přístup k zákazníkovi jsem ochoten připlácet sobě i členům rodiny. Kvalita lékařské péče by měla být stejná pro všechny, avšak v případě potřeby je zejména doba čekání u lékaře službou, která si nadstandard zaslouží.

Petr Novák

ředitel a jednatel, Koyo Bearings Česká republika s.r.o.

Osobně bych dal lidem možnost si za nadstandardní péči připlatit. Stanovil bych určitý standard, který by byl plnohodnotný a pro pacienty bezpečný. Ten bych doplnil nadstandardem, kde by měli lidé možnost si připlatit např. za drahé unikátní léky, špičkové kloubní náhrady, za lépe vybavené pokoje apod. Pro nemocnice by to znamenalo dodatečný zdroj příjmů a pro pacienty, kteří si za nadstandard nebudou chtít připlatit nebo na něj nebudou mít, to nebude znamenat pokles standardu nemocniční péče. Samozřejmě je nutné systém dobře nastavit, především aby toho nezneužívaly zdravotní pojišťovny a své běžné produkty nezahrnovaly do nadstandardu.

Michal Mejstřík

ekonom, profesor, Institut ekonomických studií, Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy

Rád si za lepší produkty připlatím.

Tomáš Hron

finanční ředitel ve skupině TART

Jsem ještě schopen chápat, že v sociálně ‚spravedlivé‘ společnosti dochází k přerozdělování, a tak za významně větší příspěvek do společného rozpočtu dostávám stejnou službu jako ten, kdo přispívá průměrně nebo na příspěvek vůbec nemá. Přece jen jsou profese lépe a hůře placené, ale společenský přínos může být podobný. Ne každý má talent být špičkový hokejista, manažer, lékař… Považuji tedy za rozumné zajistit všem stejnou rozumnou základní péči, aby nikdo netrpěl, když to není nutné. Ale zatím jsem nenašel jediný rozumný argument, proč bych si nemohl připlatit za dražší kloubní náhradu, lepší péči o zuby… Vždyť tím, že připlatím, vlastně navíc přispívám na to, aby systém fungoval lépe.

Michael Moureček

mnohonásobný mistr ČR v silniční cyklistice, zakladatel společnosti Festka Bicycles

Osobně bych přivítal možnost vybrat si, kolik ze svého výdělku chci věnovat na svou zdravotní péči.

Marek Čížek

výkonný ředitel, Faurecia Exhaust Systems s.r.o.

Listina základních práv a svobod praví: ‚Každý má právo na ochranu zdraví.‘ Občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky za podmínek, které stanoví zákon. Systém zdravotnictví v České republice je jeden z nejvíce solidárních systémů. Výzkumy ukazují, že 80 procent občanů si přeje zachování stávajícího systému. Ano, základní zdravotní péče a služby by měly být stejné pro všechny. Systém výběru zdravotního pojištění je dnes nastaven způsobem, že si ve finále pacient v určitých oblastech platí zcela všechny služby a medikace. V jiných evropských zemích je standardní služba placená a za prémium si lze připlatit. Nejsem osoba pohybující se ve zdravotním segmentu, ale osobně vnímám velice špatně systém vybírání zdravotního pojištění a následné netransparentní přerozdělování daných prostředků. Na závěr bych dodal: jsem pro jasné specifikování standardních činností a medikací, které jsou hrazeny ze zdravotního pojištění tak, aby se každému dostalo kvalitní základní zdravotní péče. Ostatní úkony a medikace bych zahrnul do prémiových služeb za příplatek.
„Zdraví není vším, ale bez zdraví je všechno ničím.“ Arthur Schopenhauer

Ladislav Šimek

zakladatel a majitel, SHIMEQ Air s.r.o.

Ano/ano, obě části věty se nevylučují. Základní péče, samozřejmě můžeme diskutovat, co přesně základní péčí je, by měla být dostupná pro všechny. Naše společnost je založená na principu solidarity, ale ta má samozřejmě své meze. Nelze připustit to, aby byla zdravotní péče vnímána jako samozřejmost, jako něco automaticky nárokovatelného, ale jako něco, co je na základě rozhodnutí většiny společnosti solidárně poskytované i těm, kteří by si ji hradit nemohli. Na druhou stranu není žádný důvod pro to, aby ti, kdo zpravidla více přispívají těm, kteří přispívají méně nebo vůbec, si nemohli zaplatit takový standard služeb, který uznají za vhodný. Nejenže na to mají nárok, ale také to vylepší financování celého systému.

Daniel Zabek

výkonný ředitel, Printo, spol. s r. o.

Máme kvalitní systém zdravotní péče, ale i tak bych přivítal možnost si připlatit za ještě lepší. Na zdraví! Cheers! Alla salute! À votre santé! Prosit! ¡Salud!

Alena Burešová

ředitelka pro průmysl a ICT, CEEC Research s.r.o.

Bezplatná zdravotní péče by měla lidem zajistit vše potřebné v dostatečné kvalitě. Na druhou stranu – lidé by měli mít možnost připlatit si za tzv. nadstandard. Zde je ale třeba dát pozor, aby se to nezaměňovalo právě s tou dostatečnou kvalitou… Pod pojmem nadstandard si představuji např. samostatné pokoje v nemocnici, estetické hledisko medicíny např. v zubním lékařství, dobrovolnou preventivní péči o zdraví apod. Já osobně si ráda připlatím, o zdraví pečuji, je u mě na předním místě.

Petr Dufek

analytik finančních trhů ČSOB

Za zdravotní péči si připlácíme už dlouhá léta a bereme to jako fakt a příliš se nad tím už nepozastavujeme. Neříkám, že je to nejlepší varianta, ale funguje. Konkrétně třeba u zubaře. V případě problému si můžeme v rámci svých finančních možností a preferencí vybrat, jestli si pořídit implantáty, nebo třeba pojišťovnou placenou variantu vyndávacích zubů alias klapaček. Ty sice zapadají do teze o rovné či stejné péči pro všechny, ale stále se najdou tací, kteří chtějí něco praktičtějšího. Stejně tak se nepozastavujeme v případě operací očí, tak proč nemít možnost zvolit si variantu nějakého ‚nadstandardu‘ i jinde? Proč když existuje řešení nějakého zdravotního problému, které ovšem neplatí pojišťovna, by neměl mít pacient možnost jít touto cestou? Aby nebyl rovnější mezi ‚rovnými‘?

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

Vydáno 29.4.2019

Město staví developeři. I naše metropole rostla především díky soukromému kapitálu. Tak vznikly nejen oblíbené čtvrti, jako jsou Vinohrady nebo Ořechovka, ale třeba i současná Waltrovka či Florentinum, které nesou značku Penta. „Zodpovědnost za to, jak Praha vypadá, je velká, jsme si toho vědomi a snažíme se podle toho chovat,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Palička, výkonný ředitel pro Českou republiku ve společnosti Penta Real Estate.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

Vydáno 10.5.2019 Komerční sdělení

Provádí vodoinstalační a topenářské práce, rozvody plynu, ale také odstraňují usazeniny z technologických zařízení. Přerovská firma G R N, s.r.o., patří ve svém oboru ke zkušeným hráčům, přestože vznikla až na počátku třetího tisíciletí. „Mezi našimi klienty jsou státní organizace jako Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo zemědělství,“ prozradil Rudolf Gerža.

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Vydáno 9.5.2019

Již od nadcházejícího roku bude společnost Bosch klimaticky zcela neutrální. Od roku 2020 již více než 400 závodů Bosch po celém světě za sebou nebude zanechávat žádnou uhlíkovou stopu. Bosch je tak prvním velkým průmyslovým podnikem, který tento ambiciózní cíl zrealizuje za zhruba jeden rok. „Přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu, a proto jednáme právě teď,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

Vydáno 7.5.2019

„Těším se na tu dobu, kdy budu vědět, že tramvaj mi přijede za minutu a další spoj na ni perfektně naváže a neujede mi, že si v aplikaci budu moct předplatit kupon na jízdné,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem