S LEHKOSTÍ PŘENÉST VLAK NA JINOU KOLEJ

Vydáno 24.11.2017

Výhybky patří mezi neopomenutelné konstrukce, které najdeme na každém nádraží. Jaké jsou aktuální trendy, jak dlouho trvá jejich vývoj, jaká mají specifika a co vše lze udělat proto, by dosáhly vysoké odolnosti proti opotřebení a současně poskytly dostatečný komfort při přepravě cestujících jsme se zeptali generálního ředitele společnosti DT – Výhybkárna a strojírna, a.s. Marka Smolky.

 

Dodáváte na český i zahraniční trh mnoho druhů výhybek. Mohl byste je v základu popsat?

Výhybky můžeme zjednodušeně rozdělit na železniční a tramvajové. Z toho vyplývá také jejich vzájemná konstrukční odlišnost. Moderní železniční výhybkové konstrukce, které tvoří stěžejní výrobní program, dodáváme zejména na betonových pražcích, podle přání nabízíme výhybky montované i na pražce dřevěné, ocelové a plastové. Z pohledu konstrukce můžeme výhybky rozdělit na výhybky s pevnými nebo pohyblivými srdcovkami, s různým uspořádáním výměnové části, s různou úrovní vybavení příslušenstvím. Veškeré konstrukce zpracováváme podle mezinárodních standardů nebo specifických požadavků zákazníků. Vyrábíme také řadu komponent výhybek, které se liší tvarem, kvalitou použitých materiálů, technologií tepelného zpracování, tvary opracování pojížděných ploch. Snažíme se reagovat na aktuální trendy – momentálně roste zájem o konstrukce výhybek, které jsou vyráběny z tvrdých materiálů charakterizovaných svojí vysokou odolností proti opotřebení.

V Evropě i v České republice se stále častěji mluví o vysokorychlostních tratích. Navzdory tomu, že často zůstává jen u debat, je možné ve stručnosti popsat, jak se liší požadavky na výhybky právě pro vysokorychlostní tratě?

Základním rozdílem je samozřejmě geo­metrické uspořádání, které je v případě vysokorychlostní výhybky výrazně štíhlejší než pro běžně používané konvenční výhybky. Z tohoto rozdílu plynou také požadavky kladené na jednotlivé komponenty vysokorychlostní výhybky. Vycházíme zejména ze zohlednění provozních podmínek; u těchto tratí se předpokládá rychlost pojíždění v přímém směru až 350 km/h – s touto rychlostí jsou spojeny jevy, které se u běžných konstrukcí pojížděných koridorovou rychlostí 160 km/h neobjevují.

A jaké jevy to jsou?

Více informací očekáváme od v současnosti připravované technicko-provozní studie, která bude popisovat požadavky na vysokorychlostní železnici jako celek, včetně technických řešení jejích částí, tzn. také výhybek. Nyní pracujeme na precizaci technického zadání, které by mělo vycházet z požadavků této studie. Očekáváme, že bude požadováno použití výhybek s přechodnicí v odbočné větvi výhybky a se srdcovkou s pohyblivým hrotem, což společně nabízí vyšší komfort při přepravě cestujících.

Každá výhybka je jinak využívána z pohledu frekvence i zátěže. Jakým způsobem lze upravit výhybkovou konstrukci, aby se maximálně prodloužila životnost?

Základním předpokladem dlouhodobé životnosti výhybky je použití správné geometrie podle podmínek užití. Jedná se o volbu, která má zásadní vliv na budoucí náklady na údržbu během životního cyklu výhybky. Volba správné geometrie výhybky a použité jakosti materiálů by měla být zohledněna v průběhu zpracování projektové dokumentace. Abychom podpořili tuto myšlenku, rozhodli jsme se uspořádat letos na jaře pro projekční kanceláře seminář, kde jsme prezentovali a s projektanty diskutovali problémy, se kterými jsme se setkali při zpracování zakázek. Poukázali jsme také na poznatky z tratě s uvedením konkrétních provozních vlivů na životnost konstrukcí. Pro prodloužení životnosti výhybek nabízíme díly, které jsou určeny pro tratě s vyšším stupněm provozního zatížení. Jedná se zejména o srdcovky, jazyky a opornice, které patří k nejvíce namáhaným dílům výhybek a podléhají rychlejšímu opotřebení než zbývající části výhybky. Součástí opatření, která doporučujeme provádět spolu s výměnou nových dílů u provozovaných výhybek, je také úprava geometrické polohy koleje např. podbíjením. Cílem je omezit dynamické účinky vozidel, které způsobují nejrychlejší nárůst opotřebení.

Jakou roli ve funkčnosti výhybek hraje následná údržba a co se nejčastěji zanedbává?

Výhybka je přirozeně vlivem svého tvaru a uspořádání jednotlivých dílů – jazyků, opornic, srdcovky, pražců – nehomogenní prvek, který způsobuje zvýšené dynamické namáhání konstrukce koleje. To samozřejmě vyvolává častější požadavky na údržbu, které pro výhybky a výhybkové konstrukce vycházejí z předpisů provozovatele dráhy. Efektivnost prováděné údržby samozřejmě závisí na řadě faktorů, například na frekvenci, včasnosti, kvalitě vybavení a provedení servisních prací a také na výši finančních prostředků, které jsou pro tuto činnost vyčleněny. Správně prováděná údržba je významným faktorem, který bezprostředně ovlivňuje funkčnost, dlouhodobou životnost a spolehlivost výhybek.

Můžete popsat odlišnosti výhybek regionálních tratí a výhybkových zařízení pro například podnikové vlečky?

Tyto výhybky se v podstatě neliší a jsou podobně jako v jiných případech přizpůsobeny podmínkám užití a případným specifickým požadavkům zákazníků.

Kolik ročně investujete do výzkumu a vývoje a kterým směrem se ubírá vývoj ve vašem oboru?

Zaměření a výše investic do výzkumu a vývoje patří ke strategickým informacím v každé společnosti, které nejsou zveřejňovány. Prozradit mohu snad jen to, že při řešení využíváme nástrojů projektového řízení a že doba řešení projektů je na rozdíl od jiných oborů výrazně delší.

Projekty mají dlouhodobý charakter s dobou realizace, jež se pohybuje běžně mezi pěti až deseti lety podle složitosti řešené problematiky. Nedílnou součástí projektů jsou etapy provozního ověřování, které slouží k validaci navrženého řešení v reálných provozních podmínkách. Činnosti a rozhodnutí přijatá ve VaV jsou pro společnost z pohledu udržení konkurenceschopnosti velice důležitá. Přispívají k získávání nových poznatků, které jsou pak uplatňovány v konstrukci, technologii, výrobním procesu a jsou určující pro budoucnost naší společnosti.

Jaké hlavní trendy sledujete v kategorii tramvajových výhybek?

Podobně jako u železničních výhybek a výhybkových konstrukcí nestojí stranou inovací ani tramvajové výhybky. Změny vycházejí z požadavků zákazníků, které jsou vzhledem k variabilitě řešení pro různé dopravní podniky často velmi odlišné. Při poptávkách výhybek se stále častěji setkáváme s environmentálními požadavky, které mají za cíl omezit hluk a vibrace způsobené provozem vozidel tramvajové dopravy. Vyžadována jsou také řešení, od kterých zákazník očekává prodloužení intervalů údržby, delší životnost a spolehlivost.

Objevují se také požadavky od zákazníků na zvýšení úrovně zabezpečení výhybek při provozu. Samostatnou kapitolou jsou zahraniční zakázky, kde se snažíme plně respektovat přání zákazníka, případně mu doporučit naše vyzkoušená řešení.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem