S LEHKOSTÍ PŘENÉST VLAK NA JINOU KOLEJ

Vydáno 24.11.2017

Výhybky patří mezi neopomenutelné konstrukce, které najdeme na každém nádraží. Jaké jsou aktuální trendy, jak dlouho trvá jejich vývoj, jaká mají specifika a co vše lze udělat proto, by dosáhly vysoké odolnosti proti opotřebení a současně poskytly dostatečný komfort při přepravě cestujících jsme se zeptali generálního ředitele společnosti DT – Výhybkárna a strojírna, a.s. Marka Smolky.

 

Dodáváte na český i zahraniční trh mnoho druhů výhybek. Mohl byste je v základu popsat?

Výhybky můžeme zjednodušeně rozdělit na železniční a tramvajové. Z toho vyplývá také jejich vzájemná konstrukční odlišnost. Moderní železniční výhybkové konstrukce, které tvoří stěžejní výrobní program, dodáváme zejména na betonových pražcích, podle přání nabízíme výhybky montované i na pražce dřevěné, ocelové a plastové. Z pohledu konstrukce můžeme výhybky rozdělit na výhybky s pevnými nebo pohyblivými srdcovkami, s různým uspořádáním výměnové části, s různou úrovní vybavení příslušenstvím. Veškeré konstrukce zpracováváme podle mezinárodních standardů nebo specifických požadavků zákazníků. Vyrábíme také řadu komponent výhybek, které se liší tvarem, kvalitou použitých materiálů, technologií tepelného zpracování, tvary opracování pojížděných ploch. Snažíme se reagovat na aktuální trendy – momentálně roste zájem o konstrukce výhybek, které jsou vyráběny z tvrdých materiálů charakterizovaných svojí vysokou odolností proti opotřebení.

V Evropě i v České republice se stále častěji mluví o vysokorychlostních tratích. Navzdory tomu, že často zůstává jen u debat, je možné ve stručnosti popsat, jak se liší požadavky na výhybky právě pro vysokorychlostní tratě?

Základním rozdílem je samozřejmě geo­metrické uspořádání, které je v případě vysokorychlostní výhybky výrazně štíhlejší než pro běžně používané konvenční výhybky. Z tohoto rozdílu plynou také požadavky kladené na jednotlivé komponenty vysokorychlostní výhybky. Vycházíme zejména ze zohlednění provozních podmínek; u těchto tratí se předpokládá rychlost pojíždění v přímém směru až 350 km/h – s touto rychlostí jsou spojeny jevy, které se u běžných konstrukcí pojížděných koridorovou rychlostí 160 km/h neobjevují.

A jaké jevy to jsou?

Více informací očekáváme od v současnosti připravované technicko-provozní studie, která bude popisovat požadavky na vysokorychlostní železnici jako celek, včetně technických řešení jejích částí, tzn. také výhybek. Nyní pracujeme na precizaci technického zadání, které by mělo vycházet z požadavků této studie. Očekáváme, že bude požadováno použití výhybek s přechodnicí v odbočné větvi výhybky a se srdcovkou s pohyblivým hrotem, což společně nabízí vyšší komfort při přepravě cestujících.

Každá výhybka je jinak využívána z pohledu frekvence i zátěže. Jakým způsobem lze upravit výhybkovou konstrukci, aby se maximálně prodloužila životnost?

Základním předpokladem dlouhodobé životnosti výhybky je použití správné geometrie podle podmínek užití. Jedná se o volbu, která má zásadní vliv na budoucí náklady na údržbu během životního cyklu výhybky. Volba správné geometrie výhybky a použité jakosti materiálů by měla být zohledněna v průběhu zpracování projektové dokumentace. Abychom podpořili tuto myšlenku, rozhodli jsme se uspořádat letos na jaře pro projekční kanceláře seminář, kde jsme prezentovali a s projektanty diskutovali problémy, se kterými jsme se setkali při zpracování zakázek. Poukázali jsme také na poznatky z tratě s uvedením konkrétních provozních vlivů na životnost konstrukcí. Pro prodloužení životnosti výhybek nabízíme díly, které jsou určeny pro tratě s vyšším stupněm provozního zatížení. Jedná se zejména o srdcovky, jazyky a opornice, které patří k nejvíce namáhaným dílům výhybek a podléhají rychlejšímu opotřebení než zbývající části výhybky. Součástí opatření, která doporučujeme provádět spolu s výměnou nových dílů u provozovaných výhybek, je také úprava geometrické polohy koleje např. podbíjením. Cílem je omezit dynamické účinky vozidel, které způsobují nejrychlejší nárůst opotřebení.

Jakou roli ve funkčnosti výhybek hraje následná údržba a co se nejčastěji zanedbává?

Výhybka je přirozeně vlivem svého tvaru a uspořádání jednotlivých dílů – jazyků, opornic, srdcovky, pražců – nehomogenní prvek, který způsobuje zvýšené dynamické namáhání konstrukce koleje. To samozřejmě vyvolává častější požadavky na údržbu, které pro výhybky a výhybkové konstrukce vycházejí z předpisů provozovatele dráhy. Efektivnost prováděné údržby samozřejmě závisí na řadě faktorů, například na frekvenci, včasnosti, kvalitě vybavení a provedení servisních prací a také na výši finančních prostředků, které jsou pro tuto činnost vyčleněny. Správně prováděná údržba je významným faktorem, který bezprostředně ovlivňuje funkčnost, dlouhodobou životnost a spolehlivost výhybek.

Můžete popsat odlišnosti výhybek regionálních tratí a výhybkových zařízení pro například podnikové vlečky?

Tyto výhybky se v podstatě neliší a jsou podobně jako v jiných případech přizpůsobeny podmínkám užití a případným specifickým požadavkům zákazníků.

Kolik ročně investujete do výzkumu a vývoje a kterým směrem se ubírá vývoj ve vašem oboru?

Zaměření a výše investic do výzkumu a vývoje patří ke strategickým informacím v každé společnosti, které nejsou zveřejňovány. Prozradit mohu snad jen to, že při řešení využíváme nástrojů projektového řízení a že doba řešení projektů je na rozdíl od jiných oborů výrazně delší.

Projekty mají dlouhodobý charakter s dobou realizace, jež se pohybuje běžně mezi pěti až deseti lety podle složitosti řešené problematiky. Nedílnou součástí projektů jsou etapy provozního ověřování, které slouží k validaci navrženého řešení v reálných provozních podmínkách. Činnosti a rozhodnutí přijatá ve VaV jsou pro společnost z pohledu udržení konkurenceschopnosti velice důležitá. Přispívají k získávání nových poznatků, které jsou pak uplatňovány v konstrukci, technologii, výrobním procesu a jsou určující pro budoucnost naší společnosti.

Jaké hlavní trendy sledujete v kategorii tramvajových výhybek?

Podobně jako u železničních výhybek a výhybkových konstrukcí nestojí stranou inovací ani tramvajové výhybky. Změny vycházejí z požadavků zákazníků, které jsou vzhledem k variabilitě řešení pro různé dopravní podniky často velmi odlišné. Při poptávkách výhybek se stále častěji setkáváme s environmentálními požadavky, které mají za cíl omezit hluk a vibrace způsobené provozem vozidel tramvajové dopravy. Vyžadována jsou také řešení, od kterých zákazník očekává prodloužení intervalů údržby, delší životnost a spolehlivost.

Objevují se také požadavky od zákazníků na zvýšení úrovně zabezpečení výhybek při provozu. Samostatnou kapitolou jsou zahraniční zakázky, kde se snažíme plně respektovat přání zákazníka, případně mu doporučit naše vyzkoušená řešení.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

TOP Rozhovory

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Vydáno 22.12.2017

Mirek Topolánek se pro Svět průmyslu vyjadřuje nejen k otázkám přijetí eura, imigrační politiky, ale také k motivům své kandidatury a svým šancím v boji o post prezidenta České republiky uspět.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Další zprávy

OCENĚNÍ JE SIGNÁLEM DOBRÉ PRÁCE

OCENĚNÍ JE SIGNÁLEM DOBRÉ PRÁCE

Vydáno 12.4.2018

Společnosti PKS stavby v současné době patří k předním stavebním společnostem v oboru pozemního stavitelství v České republice, zaměstnává na tři stovky lidí a daří se jí opakovaně tvořit roční obrat kolem 1,5 miliardy korun. „Dokážeme to s konstantním kádrem zkušených lidí bez překotných personálních změn a výkyvů,“ říká Jaroslav Kladiva.

TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

Vydáno 11.4.2018

Plzeň se rozhodla, že se stane stoprocentním vlastníkem klíčového podniku Vodárna Plzeň. Přechod od původního vlastníka trval osm let. „Nutnost změny majetkových poměrů u společnosti Vodárna Plzeň logicky vyplynula z podmínek u dotačních titulů na vodohospodářské projekty, “ uvedl k důvodům odkoupení akcií od francouzské společnosti Veolia Ludvík Nesnídal.

NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

Vydáno 9.4.2018

Jsou tři problémy, které brzdí rozvoj stavebnictví. Pomalé schvalovací procesy, které prodlužují stavby i o několik let, a ekologičtí aktivisté. Ten největší problém však přináší ekonomický rozvoj – nedostatek kvalifikovaných pracovníků. S touto překážkou musí bojovat také slovenská společnost SMS a.s.

SVITAP JE SPOLEČNOST, KTERÁ UMÍ VŠE OD SPORTOVNÍ HALY PO UTĚRKU

SVITAP JE SPOLEČNOST, KTERÁ UMÍ VŠE OD SPORTOVNÍ HALY PO UTĚRKU

Vydáno 6.4.2018

„Naše výrobky se využívají ve stavebnictví, zemědělství, v oděvním průmyslu, produkujeme materiál, ze kterého se vyrábějí boty či šijí uniformy. Recyklujeme plasty a z nich vyrábíme páskové tkaniny. Je toho opravdu hodně,“ říká generální ředitel firmy SVITAP J. H. J. spol. s r. o. Jan Heřmanský.

INOVACE JSOU KLÍČEM K PROSPERITĚ FIRMY

INOVACE JSOU KLÍČEM K PROSPERITĚ FIRMY

Vydáno 5.4.2018

Mürdter Dvořák, lisovna, spol. s r.o. se díky nejmodernějším výrobním technologiím a vzdělávání svých zaměstnanců stále drží na špici v oboru vstřikování a konečné úpravy plastů především do automobilového průmyslu.

JE HLAD PO ŘEMESLNÍCÍCH, ZAMĚSTNAVATELÉ PRAKTICKY NEMAJÍ ŠANCI TENTO TREND ZMĚNIT

JE HLAD PO ŘEMESLNÍCÍCH, ZAMĚSTNAVATELÉ PRAKTICKY NEMAJÍ ŠANCI TENTO TREND ZMĚNIT

Vydáno 3.4.2018

„Vzhledem k omezenému počtu kvalifikovaných výrobních dělníků na trhu práce a volnému pohybu pracovních sil v rámci Evropské unie dochází ke konkurenčnímu boji zaměstnavatelů o tyto omezené kapacity kvalitních dělnických profesí. Zaměstnavatelé prakticky nemají šanci tento trend změnit,“ říká předseda představenstva akciové společnosti Axis Ivo Stráník.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem