S LEHKOSTÍ PŘENÉST VLAK NA JINOU KOLEJ

Vydáno 24.11.2017

Výhybky patří mezi neopomenutelné konstrukce, které najdeme na každém nádraží. Jaké jsou aktuální trendy, jak dlouho trvá jejich vývoj, jaká mají specifika a co vše lze udělat proto, by dosáhly vysoké odolnosti proti opotřebení a současně poskytly dostatečný komfort při přepravě cestujících jsme se zeptali generálního ředitele společnosti DT – Výhybkárna a strojírna, a.s. Marka Smolky.

 

Dodáváte na český i zahraniční trh mnoho druhů výhybek. Mohl byste je v základu popsat?

Výhybky můžeme zjednodušeně rozdělit na železniční a tramvajové. Z toho vyplývá také jejich vzájemná konstrukční odlišnost. Moderní železniční výhybkové konstrukce, které tvoří stěžejní výrobní program, dodáváme zejména na betonových pražcích, podle přání nabízíme výhybky montované i na pražce dřevěné, ocelové a plastové. Z pohledu konstrukce můžeme výhybky rozdělit na výhybky s pevnými nebo pohyblivými srdcovkami, s různým uspořádáním výměnové části, s různou úrovní vybavení příslušenstvím. Veškeré konstrukce zpracováváme podle mezinárodních standardů nebo specifických požadavků zákazníků. Vyrábíme také řadu komponent výhybek, které se liší tvarem, kvalitou použitých materiálů, technologií tepelného zpracování, tvary opracování pojížděných ploch. Snažíme se reagovat na aktuální trendy – momentálně roste zájem o konstrukce výhybek, které jsou vyráběny z tvrdých materiálů charakterizovaných svojí vysokou odolností proti opotřebení.

V Evropě i v České republice se stále častěji mluví o vysokorychlostních tratích. Navzdory tomu, že často zůstává jen u debat, je možné ve stručnosti popsat, jak se liší požadavky na výhybky právě pro vysokorychlostní tratě?

Základním rozdílem je samozřejmě geo­metrické uspořádání, které je v případě vysokorychlostní výhybky výrazně štíhlejší než pro běžně používané konvenční výhybky. Z tohoto rozdílu plynou také požadavky kladené na jednotlivé komponenty vysokorychlostní výhybky. Vycházíme zejména ze zohlednění provozních podmínek; u těchto tratí se předpokládá rychlost pojíždění v přímém směru až 350 km/h – s touto rychlostí jsou spojeny jevy, které se u běžných konstrukcí pojížděných koridorovou rychlostí 160 km/h neobjevují.

A jaké jevy to jsou?

Více informací očekáváme od v současnosti připravované technicko-provozní studie, která bude popisovat požadavky na vysokorychlostní železnici jako celek, včetně technických řešení jejích částí, tzn. také výhybek. Nyní pracujeme na precizaci technického zadání, které by mělo vycházet z požadavků této studie. Očekáváme, že bude požadováno použití výhybek s přechodnicí v odbočné větvi výhybky a se srdcovkou s pohyblivým hrotem, což společně nabízí vyšší komfort při přepravě cestujících.

Každá výhybka je jinak využívána z pohledu frekvence i zátěže. Jakým způsobem lze upravit výhybkovou konstrukci, aby se maximálně prodloužila životnost?

Základním předpokladem dlouhodobé životnosti výhybky je použití správné geometrie podle podmínek užití. Jedná se o volbu, která má zásadní vliv na budoucí náklady na údržbu během životního cyklu výhybky. Volba správné geometrie výhybky a použité jakosti materiálů by měla být zohledněna v průběhu zpracování projektové dokumentace. Abychom podpořili tuto myšlenku, rozhodli jsme se uspořádat letos na jaře pro projekční kanceláře seminář, kde jsme prezentovali a s projektanty diskutovali problémy, se kterými jsme se setkali při zpracování zakázek. Poukázali jsme také na poznatky z tratě s uvedením konkrétních provozních vlivů na životnost konstrukcí. Pro prodloužení životnosti výhybek nabízíme díly, které jsou určeny pro tratě s vyšším stupněm provozního zatížení. Jedná se zejména o srdcovky, jazyky a opornice, které patří k nejvíce namáhaným dílům výhybek a podléhají rychlejšímu opotřebení než zbývající části výhybky. Součástí opatření, která doporučujeme provádět spolu s výměnou nových dílů u provozovaných výhybek, je také úprava geometrické polohy koleje např. podbíjením. Cílem je omezit dynamické účinky vozidel, které způsobují nejrychlejší nárůst opotřebení.

Jakou roli ve funkčnosti výhybek hraje následná údržba a co se nejčastěji zanedbává?

Výhybka je přirozeně vlivem svého tvaru a uspořádání jednotlivých dílů – jazyků, opornic, srdcovky, pražců – nehomogenní prvek, který způsobuje zvýšené dynamické namáhání konstrukce koleje. To samozřejmě vyvolává častější požadavky na údržbu, které pro výhybky a výhybkové konstrukce vycházejí z předpisů provozovatele dráhy. Efektivnost prováděné údržby samozřejmě závisí na řadě faktorů, například na frekvenci, včasnosti, kvalitě vybavení a provedení servisních prací a také na výši finančních prostředků, které jsou pro tuto činnost vyčleněny. Správně prováděná údržba je významným faktorem, který bezprostředně ovlivňuje funkčnost, dlouhodobou životnost a spolehlivost výhybek.

Můžete popsat odlišnosti výhybek regionálních tratí a výhybkových zařízení pro například podnikové vlečky?

Tyto výhybky se v podstatě neliší a jsou podobně jako v jiných případech přizpůsobeny podmínkám užití a případným specifickým požadavkům zákazníků.

Kolik ročně investujete do výzkumu a vývoje a kterým směrem se ubírá vývoj ve vašem oboru?

Zaměření a výše investic do výzkumu a vývoje patří ke strategickým informacím v každé společnosti, které nejsou zveřejňovány. Prozradit mohu snad jen to, že při řešení využíváme nástrojů projektového řízení a že doba řešení projektů je na rozdíl od jiných oborů výrazně delší.

Projekty mají dlouhodobý charakter s dobou realizace, jež se pohybuje běžně mezi pěti až deseti lety podle složitosti řešené problematiky. Nedílnou součástí projektů jsou etapy provozního ověřování, které slouží k validaci navrženého řešení v reálných provozních podmínkách. Činnosti a rozhodnutí přijatá ve VaV jsou pro společnost z pohledu udržení konkurenceschopnosti velice důležitá. Přispívají k získávání nových poznatků, které jsou pak uplatňovány v konstrukci, technologii, výrobním procesu a jsou určující pro budoucnost naší společnosti.

Jaké hlavní trendy sledujete v kategorii tramvajových výhybek?

Podobně jako u železničních výhybek a výhybkových konstrukcí nestojí stranou inovací ani tramvajové výhybky. Změny vycházejí z požadavků zákazníků, které jsou vzhledem k variabilitě řešení pro různé dopravní podniky často velmi odlišné. Při poptávkách výhybek se stále častěji setkáváme s environmentálními požadavky, které mají za cíl omezit hluk a vibrace způsobené provozem vozidel tramvajové dopravy. Vyžadována jsou také řešení, od kterých zákazník očekává prodloužení intervalů údržby, delší životnost a spolehlivost.

Objevují se také požadavky od zákazníků na zvýšení úrovně zabezpečení výhybek při provozu. Samostatnou kapitolou jsou zahraniční zakázky, kde se snažíme plně respektovat přání zákazníka, případně mu doporučit naše vyzkoušená řešení.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

Vydáno 29.4.2019

Město staví developeři. I naše metropole rostla především díky soukromému kapitálu. Tak vznikly nejen oblíbené čtvrti, jako jsou Vinohrady nebo Ořechovka, ale třeba i současná Waltrovka či Florentinum, které nesou značku Penta. „Zodpovědnost za to, jak Praha vypadá, je velká, jsme si toho vědomi a snažíme se podle toho chovat,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Palička, výkonný ředitel pro Českou republiku ve společnosti Penta Real Estate.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

Vydáno 10.5.2019 Komerční sdělení

Provádí vodoinstalační a topenářské práce, rozvody plynu, ale také odstraňují usazeniny z technologických zařízení. Přerovská firma G R N, s.r.o., patří ve svém oboru ke zkušeným hráčům, přestože vznikla až na počátku třetího tisíciletí. „Mezi našimi klienty jsou státní organizace jako Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo zemědělství,“ prozradil Rudolf Gerža.

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Vydáno 9.5.2019

Již od nadcházejícího roku bude společnost Bosch klimaticky zcela neutrální. Od roku 2020 již více než 400 závodů Bosch po celém světě za sebou nebude zanechávat žádnou uhlíkovou stopu. Bosch je tak prvním velkým průmyslovým podnikem, který tento ambiciózní cíl zrealizuje za zhruba jeden rok. „Přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu, a proto jednáme právě teď,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

Vydáno 7.5.2019

„Těším se na tu dobu, kdy budu vědět, že tramvaj mi přijede za minutu a další spoj na ni perfektně naváže a neujede mi, že si v aplikaci budu moct předplatit kupon na jízdné,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem