NENÁPADNĚ, ALE VE VELKÉM

Vydáno 29.11.2017

„Nejraději si pamatuji projekty, o kterých jsem moc neslyšel – to znamená, že proběhly k všeobecné spokojenosti, “ říká Igor Vlk, vedoucí závodu IDEAL AUTOMOTIVE Bor, s.r.o.

 

Produkce společnosti Ideal Automotive je možná z pohledu koncového zákazníka nenápadná, nicméně jistě silně ovlivňuje pocity estetické, ale například i hlukové. Mohl byste říct laikovi, jaké jsou největší rozdíly právě při použití různých úrovní materiálů?

My na webové stránce prezentujeme naši produkci poměrně názorně a například z jednoznačné vizualizace automobilu může i běžný řidič pochopit, kterou část vozu vybavujeme. Z pohledu materiálů jednoduše řečeno existují dvě zásadní úrovně. Dilaminát je komfortnější, lehčí, má své výhody, ale co se týká například propustnosti hluku, je výhodnější použití materiálu Pegulight® (netkaná textilie), který je robustnější a masivnější, tedy i odolnější vůči hluku. Volba parametrů, a tedy i materiálu je na zákazníkovi.
Specializujeme se na textilní podlahové obložení, obložení zavazadlového prostoru, obložení dveří a obložení sedadel a samozřejmě má naše práce také vliv na hladinu hluku v kabině. Nicméně srovnání, kde je izolace hluku nejúčinnější, nemáme.

Mezi vaše klienty patří opravdu nejprémiovější světové značky vozů. Zákazníci jsou u většiny dílů pro tyto vozy zvyklí na ruční výrobu. V čem se liší produkce pro tyto luxusní vozy?

Naše technologie se pro různé úrovně automobilů neliší. Rozdíly jsou spíše v pojetí zakázek podle jejich objemu. Ve velkých sériích formujeme díly automatickou cestou, pro maloobjemové zakázky používáme ruční formování, které je flexibilnější a operativnější při rychlých výměnách. Nicméně konečný výsledek je stejný nezávisle na způsobu formování.

Která část procesu konkrétního nového projektu je pro optimální nastavení nejdůležitější?

Nedávno jsme rozjížděli nový projekt pro auta vyšší třídy. Opět jsme si ověřili, že komponenty nejsou ničím nové, umíme je, děláme je – zákazníci se liší v přáních a požadavcích. Tato konkrétní zakázka byla doladěná do detailů, se kterými se třeba u jiného klienta nepotkáme.
Zákazníci k nám jezdí kontrolovat předsériové výrobky a při prezentacích konkrétních dílců konzultujeme naplnitelnost představ a usměrňujeme požadavky do proveditelných mezí. Je samozřejmě důležité, aby obchodní a technické oddělení domluvilo parametry se zákazníkem předem, aby se prostě prodalo to, co se vyrobí. Zatím se vždy i složitější zakázky doladily ke spokojenosti zákazníka.

Stane se, že odběratel na základě vašich doporučení opřených o zkušenosti výrazně změní původní plány a výsledné řešení se od původního návrhu radikálně odkloní?

Obchodní jednání ohledně každého projektu probíhají centrálně v Německu; obchodníci jsou samozřejmě zkušení a ve spolupráci s technickým úsekem nabídnou optimální řešení včetně doporučení našich top variant. K nám se dostanou až výsledná zadání včetně dohodnutých parametrů zakázky. Některé projekty je náročnější doladit na obchodem dohodnutou úroveň, nicméně daří se a klienti jsou spokojení. Každopádně do české pobočky se zákazník dostane až při prezentaci předsériových produktů.

Při vývoji produktů pro nové vozy musí fungovat součinnost s automobilkou – máte speciální týmy, které zejména v zadávací části řeší projekt v centrálách automobilek?

Jak jsem říkal, součinnost obchodních zástupců s klientem i přípravu výroby řeší centrální německý tým. My pak v rámci konkrétních zakázek komunikujeme s projektovými manažery v Německu. V Česku působí koordinátoři jednotlivých projektů, kteří dohlížejí na implementaci technologických přípravků do výroby a předsériovou výrobu.
Také vývoj je globální a je centralizován v Německu. Centralizace vývoje a obecně nových projektů je logická a nutná – jen v Česku je pět závodů, loni jsme otevřeli novou továrnu v Malackách na Slovensku, na jaře přibyla pobočka v Polsku. Takže přidělování zakázek a jejich návaznost a propojení na logistiku a různé technologické úrovně poboček musí podléhat jednomu centrálnímu vedení.
V továrně v Boru jsou zástupci vývoje, kteří jsou projektově odpovědní za výrobu pro jednotlivé značky nebo podle náročnosti projektu i pro jeden konkrétní model vozu. Tito projektoví manažeři jsou v denním kontaktu s odpovědnými pracovníky automobilek, aby byla koordinace optimální. V počátku projektu jde zejména o technologické doladění nástrojů a přípravků výrobních, ale i například kontrolních. Je potřeba vše vyzkoušet a nastavit, aby pak v sériové výrobě vše plynule běželo s kvalitními výstupy.

Chystá se v tomto odvětví revoluční řešení například ve sféře 3D tisku nebo nanotechnologií?

Vývoj jde určitě obecně stále dál a my se snažíme kopírovat požadavky zákazníků.
Bohužel v našem segmentu jde hodně o cenu, takže asi v blízké budoucnosti nečekejme žádné extrémní výkyvy a neexistují ani prognózy nových materiálů. Dokážu si představit velké výhody 3D tisku nástrojů a přípravků například na výsek našich dílců, ale tyto dodávky řešíme externě, takže vývoj neznám.
Konzervativnosti segmentu odpovídá i to, že máme aktuálně na několik let dopředu nasmlouvanou výrobu se stávajícími materiály. Výhodou nejen ekonomickou je, že si koberce pro výseky vyrábíme v Německu sami, takže bychom i na případné nové trendy uměli reagovat rychle.

Dobře organizovaná infrastruktura umožňuje recyklaci vysoce kvalitních zpracovaných zbytkových materiálů.

Každý výsek má nutně určitou míru zbytků, naše továrny umí tento výrobní odpad znovu zapracovat do produkce. Je otázkou jednání se zákazníky, kolik procent recyklátu je možné pro daný projekt použít. Je to samozřejmě o ceně.

Jdou cítit výkyvy a tlaky na cenu i ve vašem segmentu?

Určitě je tlak na naše ceny permanentní, každý rok jsme nuceni hledat možnosti snížení nákladů a cen pro klienty. Nicméně například v oblasti materiálu nelze jít za jisté hranice, protože ten pak ztrácí důležité parametry pro výrobu, ale i užitné hodnoty ve finálním výrobku, v autě.
Kvalita použitého materiálu silně ovlivňuje také výrobní komfort, zejména tváření, a minimalizuje se tak výskyt chyb, které je drahé kontrolovat, ale ještě dražší řešit v případném reklamačním řízení.
U nás jdou proti sobě růst fixních nákladů a mezd, a proti tomu tlak na snižování cen produkce, takže každý rok řešíme velké optimalizace a hledáme úspory. Z vnějšího prostředí nám pomůže jen pád ceny ropy. V našem segmentu je reálnou vidinou snížení nákladů cesta Průmyslu 4.0. Znamenalo by to ohromné investice do plně automatických linek, ale v důsledku i reálné snížení cen a eliminaci lidské chyby. Nejde primárně o snižování počtu personálu, ale o tlak na jeho kvalifikaci, celkově tím pádem na efektivitu.
My musíme o posílení automatizace přemýšlet hned s dalšími novými projekty a posuzováním jejich rentability.

Utkvěl Vám některý vůz nebo projekt v paměti?

Já si nejraději pamatuji projekty, o kterých slyším minimálně – to totiž znamená, že tiše a bezproblémově všechno funguje po celou dobu výroby a všichni jsou spokojení.

 

(T. P.)

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem