NENÁPADNĚ, ALE VE VELKÉM

Vydáno 29.11.2017

„Nejraději si pamatuji projekty, o kterých jsem moc neslyšel – to znamená, že proběhly k všeobecné spokojenosti, “ říká Igor Vlk, vedoucí závodu IDEAL AUTOMOTIVE Bor, s.r.o.

 

Produkce společnosti Ideal Automotive je možná z pohledu koncového zákazníka nenápadná, nicméně jistě silně ovlivňuje pocity estetické, ale například i hlukové. Mohl byste říct laikovi, jaké jsou největší rozdíly právě při použití různých úrovní materiálů?

My na webové stránce prezentujeme naši produkci poměrně názorně a například z jednoznačné vizualizace automobilu může i běžný řidič pochopit, kterou část vozu vybavujeme. Z pohledu materiálů jednoduše řečeno existují dvě zásadní úrovně. Dilaminát je komfortnější, lehčí, má své výhody, ale co se týká například propustnosti hluku, je výhodnější použití materiálu Pegulight® (netkaná textilie), který je robustnější a masivnější, tedy i odolnější vůči hluku. Volba parametrů, a tedy i materiálu je na zákazníkovi.
Specializujeme se na textilní podlahové obložení, obložení zavazadlového prostoru, obložení dveří a obložení sedadel a samozřejmě má naše práce také vliv na hladinu hluku v kabině. Nicméně srovnání, kde je izolace hluku nejúčinnější, nemáme.

Mezi vaše klienty patří opravdu nejprémiovější světové značky vozů. Zákazníci jsou u většiny dílů pro tyto vozy zvyklí na ruční výrobu. V čem se liší produkce pro tyto luxusní vozy?

Naše technologie se pro různé úrovně automobilů neliší. Rozdíly jsou spíše v pojetí zakázek podle jejich objemu. Ve velkých sériích formujeme díly automatickou cestou, pro maloobjemové zakázky používáme ruční formování, které je flexibilnější a operativnější při rychlých výměnách. Nicméně konečný výsledek je stejný nezávisle na způsobu formování.

Která část procesu konkrétního nového projektu je pro optimální nastavení nejdůležitější?

Nedávno jsme rozjížděli nový projekt pro auta vyšší třídy. Opět jsme si ověřili, že komponenty nejsou ničím nové, umíme je, děláme je – zákazníci se liší v přáních a požadavcích. Tato konkrétní zakázka byla doladěná do detailů, se kterými se třeba u jiného klienta nepotkáme.
Zákazníci k nám jezdí kontrolovat předsériové výrobky a při prezentacích konkrétních dílců konzultujeme naplnitelnost představ a usměrňujeme požadavky do proveditelných mezí. Je samozřejmě důležité, aby obchodní a technické oddělení domluvilo parametry se zákazníkem předem, aby se prostě prodalo to, co se vyrobí. Zatím se vždy i složitější zakázky doladily ke spokojenosti zákazníka.

Stane se, že odběratel na základě vašich doporučení opřených o zkušenosti výrazně změní původní plány a výsledné řešení se od původního návrhu radikálně odkloní?

Obchodní jednání ohledně každého projektu probíhají centrálně v Německu; obchodníci jsou samozřejmě zkušení a ve spolupráci s technickým úsekem nabídnou optimální řešení včetně doporučení našich top variant. K nám se dostanou až výsledná zadání včetně dohodnutých parametrů zakázky. Některé projekty je náročnější doladit na obchodem dohodnutou úroveň, nicméně daří se a klienti jsou spokojení. Každopádně do české pobočky se zákazník dostane až při prezentaci předsériových produktů.

Při vývoji produktů pro nové vozy musí fungovat součinnost s automobilkou – máte speciální týmy, které zejména v zadávací části řeší projekt v centrálách automobilek?

Jak jsem říkal, součinnost obchodních zástupců s klientem i přípravu výroby řeší centrální německý tým. My pak v rámci konkrétních zakázek komunikujeme s projektovými manažery v Německu. V Česku působí koordinátoři jednotlivých projektů, kteří dohlížejí na implementaci technologických přípravků do výroby a předsériovou výrobu.
Také vývoj je globální a je centralizován v Německu. Centralizace vývoje a obecně nových projektů je logická a nutná – jen v Česku je pět závodů, loni jsme otevřeli novou továrnu v Malackách na Slovensku, na jaře přibyla pobočka v Polsku. Takže přidělování zakázek a jejich návaznost a propojení na logistiku a různé technologické úrovně poboček musí podléhat jednomu centrálnímu vedení.
V továrně v Boru jsou zástupci vývoje, kteří jsou projektově odpovědní za výrobu pro jednotlivé značky nebo podle náročnosti projektu i pro jeden konkrétní model vozu. Tito projektoví manažeři jsou v denním kontaktu s odpovědnými pracovníky automobilek, aby byla koordinace optimální. V počátku projektu jde zejména o technologické doladění nástrojů a přípravků výrobních, ale i například kontrolních. Je potřeba vše vyzkoušet a nastavit, aby pak v sériové výrobě vše plynule běželo s kvalitními výstupy.

Chystá se v tomto odvětví revoluční řešení například ve sféře 3D tisku nebo nanotechnologií?

Vývoj jde určitě obecně stále dál a my se snažíme kopírovat požadavky zákazníků.
Bohužel v našem segmentu jde hodně o cenu, takže asi v blízké budoucnosti nečekejme žádné extrémní výkyvy a neexistují ani prognózy nových materiálů. Dokážu si představit velké výhody 3D tisku nástrojů a přípravků například na výsek našich dílců, ale tyto dodávky řešíme externě, takže vývoj neznám.
Konzervativnosti segmentu odpovídá i to, že máme aktuálně na několik let dopředu nasmlouvanou výrobu se stávajícími materiály. Výhodou nejen ekonomickou je, že si koberce pro výseky vyrábíme v Německu sami, takže bychom i na případné nové trendy uměli reagovat rychle.

Dobře organizovaná infrastruktura umožňuje recyklaci vysoce kvalitních zpracovaných zbytkových materiálů.

Každý výsek má nutně určitou míru zbytků, naše továrny umí tento výrobní odpad znovu zapracovat do produkce. Je otázkou jednání se zákazníky, kolik procent recyklátu je možné pro daný projekt použít. Je to samozřejmě o ceně.

Jdou cítit výkyvy a tlaky na cenu i ve vašem segmentu?

Určitě je tlak na naše ceny permanentní, každý rok jsme nuceni hledat možnosti snížení nákladů a cen pro klienty. Nicméně například v oblasti materiálu nelze jít za jisté hranice, protože ten pak ztrácí důležité parametry pro výrobu, ale i užitné hodnoty ve finálním výrobku, v autě.
Kvalita použitého materiálu silně ovlivňuje také výrobní komfort, zejména tváření, a minimalizuje se tak výskyt chyb, které je drahé kontrolovat, ale ještě dražší řešit v případném reklamačním řízení.
U nás jdou proti sobě růst fixních nákladů a mezd, a proti tomu tlak na snižování cen produkce, takže každý rok řešíme velké optimalizace a hledáme úspory. Z vnějšího prostředí nám pomůže jen pád ceny ropy. V našem segmentu je reálnou vidinou snížení nákladů cesta Průmyslu 4.0. Znamenalo by to ohromné investice do plně automatických linek, ale v důsledku i reálné snížení cen a eliminaci lidské chyby. Nejde primárně o snižování počtu personálu, ale o tlak na jeho kvalifikaci, celkově tím pádem na efektivitu.
My musíme o posílení automatizace přemýšlet hned s dalšími novými projekty a posuzováním jejich rentability.

Utkvěl Vám některý vůz nebo projekt v paměti?

Já si nejraději pamatuji projekty, o kterých slyším minimálně – to totiž znamená, že tiše a bezproblémově všechno funguje po celou dobu výroby a všichni jsou spokojení.

 

(T. P.)

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

Vydáno 29.4.2019

Město staví developeři. I naše metropole rostla především díky soukromému kapitálu. Tak vznikly nejen oblíbené čtvrti, jako jsou Vinohrady nebo Ořechovka, ale třeba i současná Waltrovka či Florentinum, které nesou značku Penta. „Zodpovědnost za to, jak Praha vypadá, je velká, jsme si toho vědomi a snažíme se podle toho chovat,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Palička, výkonný ředitel pro Českou republiku ve společnosti Penta Real Estate.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

Vydáno 10.5.2019 Komerční sdělení

Provádí vodoinstalační a topenářské práce, rozvody plynu, ale také odstraňují usazeniny z technologických zařízení. Přerovská firma G R N, s.r.o., patří ve svém oboru ke zkušeným hráčům, přestože vznikla až na počátku třetího tisíciletí. „Mezi našimi klienty jsou státní organizace jako Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo zemědělství,“ prozradil Rudolf Gerža.

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Vydáno 9.5.2019

Již od nadcházejícího roku bude společnost Bosch klimaticky zcela neutrální. Od roku 2020 již více než 400 závodů Bosch po celém světě za sebou nebude zanechávat žádnou uhlíkovou stopu. Bosch je tak prvním velkým průmyslovým podnikem, který tento ambiciózní cíl zrealizuje za zhruba jeden rok. „Přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu, a proto jednáme právě teď,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

Vydáno 7.5.2019

„Těším se na tu dobu, kdy budu vědět, že tramvaj mi přijede za minutu a další spoj na ni perfektně naváže a neujede mi, že si v aplikaci budu moct předplatit kupon na jízdné,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem