NENÁPADNĚ, ALE VE VELKÉM

Vydáno 29.11.2017

„Nejraději si pamatuji projekty, o kterých jsem moc neslyšel – to znamená, že proběhly k všeobecné spokojenosti, “ říká Igor Vlk, vedoucí závodu IDEAL AUTOMOTIVE Bor, s.r.o.

 

Produkce společnosti Ideal Automotive je možná z pohledu koncového zákazníka nenápadná, nicméně jistě silně ovlivňuje pocity estetické, ale například i hlukové. Mohl byste říct laikovi, jaké jsou největší rozdíly právě při použití různých úrovní materiálů?

My na webové stránce prezentujeme naši produkci poměrně názorně a například z jednoznačné vizualizace automobilu může i běžný řidič pochopit, kterou část vozu vybavujeme. Z pohledu materiálů jednoduše řečeno existují dvě zásadní úrovně. Dilaminát je komfortnější, lehčí, má své výhody, ale co se týká například propustnosti hluku, je výhodnější použití materiálu Pegulight® (netkaná textilie), který je robustnější a masivnější, tedy i odolnější vůči hluku. Volba parametrů, a tedy i materiálu je na zákazníkovi.
Specializujeme se na textilní podlahové obložení, obložení zavazadlového prostoru, obložení dveří a obložení sedadel a samozřejmě má naše práce také vliv na hladinu hluku v kabině. Nicméně srovnání, kde je izolace hluku nejúčinnější, nemáme.

Mezi vaše klienty patří opravdu nejprémiovější světové značky vozů. Zákazníci jsou u většiny dílů pro tyto vozy zvyklí na ruční výrobu. V čem se liší produkce pro tyto luxusní vozy?

Naše technologie se pro různé úrovně automobilů neliší. Rozdíly jsou spíše v pojetí zakázek podle jejich objemu. Ve velkých sériích formujeme díly automatickou cestou, pro maloobjemové zakázky používáme ruční formování, které je flexibilnější a operativnější při rychlých výměnách. Nicméně konečný výsledek je stejný nezávisle na způsobu formování.

Která část procesu konkrétního nového projektu je pro optimální nastavení nejdůležitější?

Nedávno jsme rozjížděli nový projekt pro auta vyšší třídy. Opět jsme si ověřili, že komponenty nejsou ničím nové, umíme je, děláme je – zákazníci se liší v přáních a požadavcích. Tato konkrétní zakázka byla doladěná do detailů, se kterými se třeba u jiného klienta nepotkáme.
Zákazníci k nám jezdí kontrolovat předsériové výrobky a při prezentacích konkrétních dílců konzultujeme naplnitelnost představ a usměrňujeme požadavky do proveditelných mezí. Je samozřejmě důležité, aby obchodní a technické oddělení domluvilo parametry se zákazníkem předem, aby se prostě prodalo to, co se vyrobí. Zatím se vždy i složitější zakázky doladily ke spokojenosti zákazníka.

Stane se, že odběratel na základě vašich doporučení opřených o zkušenosti výrazně změní původní plány a výsledné řešení se od původního návrhu radikálně odkloní?

Obchodní jednání ohledně každého projektu probíhají centrálně v Německu; obchodníci jsou samozřejmě zkušení a ve spolupráci s technickým úsekem nabídnou optimální řešení včetně doporučení našich top variant. K nám se dostanou až výsledná zadání včetně dohodnutých parametrů zakázky. Některé projekty je náročnější doladit na obchodem dohodnutou úroveň, nicméně daří se a klienti jsou spokojení. Každopádně do české pobočky se zákazník dostane až při prezentaci předsériových produktů.

Při vývoji produktů pro nové vozy musí fungovat součinnost s automobilkou – máte speciální týmy, které zejména v zadávací části řeší projekt v centrálách automobilek?

Jak jsem říkal, součinnost obchodních zástupců s klientem i přípravu výroby řeší centrální německý tým. My pak v rámci konkrétních zakázek komunikujeme s projektovými manažery v Německu. V Česku působí koordinátoři jednotlivých projektů, kteří dohlížejí na implementaci technologických přípravků do výroby a předsériovou výrobu.
Také vývoj je globální a je centralizován v Německu. Centralizace vývoje a obecně nových projektů je logická a nutná – jen v Česku je pět závodů, loni jsme otevřeli novou továrnu v Malackách na Slovensku, na jaře přibyla pobočka v Polsku. Takže přidělování zakázek a jejich návaznost a propojení na logistiku a různé technologické úrovně poboček musí podléhat jednomu centrálnímu vedení.
V továrně v Boru jsou zástupci vývoje, kteří jsou projektově odpovědní za výrobu pro jednotlivé značky nebo podle náročnosti projektu i pro jeden konkrétní model vozu. Tito projektoví manažeři jsou v denním kontaktu s odpovědnými pracovníky automobilek, aby byla koordinace optimální. V počátku projektu jde zejména o technologické doladění nástrojů a přípravků výrobních, ale i například kontrolních. Je potřeba vše vyzkoušet a nastavit, aby pak v sériové výrobě vše plynule běželo s kvalitními výstupy.

Chystá se v tomto odvětví revoluční řešení například ve sféře 3D tisku nebo nanotechnologií?

Vývoj jde určitě obecně stále dál a my se snažíme kopírovat požadavky zákazníků.
Bohužel v našem segmentu jde hodně o cenu, takže asi v blízké budoucnosti nečekejme žádné extrémní výkyvy a neexistují ani prognózy nových materiálů. Dokážu si představit velké výhody 3D tisku nástrojů a přípravků například na výsek našich dílců, ale tyto dodávky řešíme externě, takže vývoj neznám.
Konzervativnosti segmentu odpovídá i to, že máme aktuálně na několik let dopředu nasmlouvanou výrobu se stávajícími materiály. Výhodou nejen ekonomickou je, že si koberce pro výseky vyrábíme v Německu sami, takže bychom i na případné nové trendy uměli reagovat rychle.

Dobře organizovaná infrastruktura umožňuje recyklaci vysoce kvalitních zpracovaných zbytkových materiálů.

Každý výsek má nutně určitou míru zbytků, naše továrny umí tento výrobní odpad znovu zapracovat do produkce. Je otázkou jednání se zákazníky, kolik procent recyklátu je možné pro daný projekt použít. Je to samozřejmě o ceně.

Jdou cítit výkyvy a tlaky na cenu i ve vašem segmentu?

Určitě je tlak na naše ceny permanentní, každý rok jsme nuceni hledat možnosti snížení nákladů a cen pro klienty. Nicméně například v oblasti materiálu nelze jít za jisté hranice, protože ten pak ztrácí důležité parametry pro výrobu, ale i užitné hodnoty ve finálním výrobku, v autě.
Kvalita použitého materiálu silně ovlivňuje také výrobní komfort, zejména tváření, a minimalizuje se tak výskyt chyb, které je drahé kontrolovat, ale ještě dražší řešit v případném reklamačním řízení.
U nás jdou proti sobě růst fixních nákladů a mezd, a proti tomu tlak na snižování cen produkce, takže každý rok řešíme velké optimalizace a hledáme úspory. Z vnějšího prostředí nám pomůže jen pád ceny ropy. V našem segmentu je reálnou vidinou snížení nákladů cesta Průmyslu 4.0. Znamenalo by to ohromné investice do plně automatických linek, ale v důsledku i reálné snížení cen a eliminaci lidské chyby. Nejde primárně o snižování počtu personálu, ale o tlak na jeho kvalifikaci, celkově tím pádem na efektivitu.
My musíme o posílení automatizace přemýšlet hned s dalšími novými projekty a posuzováním jejich rentability.

Utkvěl Vám některý vůz nebo projekt v paměti?

Já si nejraději pamatuji projekty, o kterých slyším minimálně – to totiž znamená, že tiše a bezproblémově všechno funguje po celou dobu výroby a všichni jsou spokojení.

 

(T. P.)

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

Vydáno 18.9.2018

„Český letecký průmysl má ohromný potenciál a jsem nesmírně rád, že mohu být jeho součástí a aktivně přispívat k jeho rozvoji,“ říká Milan Šlapák, prezident společnosti General Electric pro Českou a Slovenskou republiku a programový ředitel společnosti GE Aviation Czech.

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

Vydáno 14.9.2018

„L-39NG je pro Aero Vodochody novým začátkem, který nás posouvá zpět mezi světovou třídu producentů vlastních proudových letadel,“ řekl Světu průmyslu Giuseppe Giordo, prezident a výkonný ředitel společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl velmi dobrý a mohly za to hlavně rostoucí ceny surovin, které umožnily investiční činnost v těžebním a zpracovatelském průmyslu. Také se dařilo v energetice klasické i obnovitelné a v kolejových vozidlech,“ říká Antonín Růžička, generální ředitel WIKOV INDUSTRY.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

Vydáno 7.9.2018

„Dodnes není jednoduché prosazovat některé prvky automatizace, zejména když mají nahradit rutinní zaběhnuté činnosti. Možná je to také trochu české specifikum, přece jen jsme konzervativnější než některé jiné země,“ říká Vladislava Česáková, výkonná ředitelka a členka představenstva společnosti ZAT a.s.

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

Vydáno 4.9.2018

Hrají všemi barvami, mají dřevěné i kamenné dekory a vyrábí je společnost Kronospan, evropský lídr v produkci dřevotřískových desek. „Materiál budoucnosti pro náš obor je použité dřevo. Jeho zpracováním pomáháme životnímu prostředí,“ říká Sylva Krechlerová, jednatelka společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

Vydáno 30.8.2018

„Naše mikroskopy se podílejí na výzkumu všech nejdiskutovanějších záležitostí týkajících se zdraví lidí. V průmyslu je zase pěkným příkladem chytrý telefon. Když si představíte jeho vývoj, tak téměř na každém kroku se podílela naše technologie,“ říká Hynek Peřina, generální ředitel společnosti Thermo Fisher Scientific.

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem