PROČ V USA VYMÍRAJÍ PODNIKATELÉ?

Vydáno 15.12.2017 ekonomika

Ve Spojených státech povážlivě ubývá podnikatelů. Jejich podíl na celkové pracovní síle poklesl mezi lety 1988 a 2016 o šestnáct procent. Mizí plošně, tedy napříč prakticky všemi klíčovými sektory americké ekonomiky. Mizí navzdory vládním snahám o podporu podnikání, třeba těm uskutečňovaným prostřednictvím úřadu Small Business Administration. Co hůř, pokles podílu podnikatelů je znatelnější mezi Američany s vyšším vzděláním – v oněch uplynulých takřka třiceti letech činí 35 procent. Vzhledem k tomu, že mezi Američany s nižším vzděláním čítá od roku 1988 „pouze“ třináct procent, lze z tohoto titulu usuzovat na to, že dochází také k poklesu produktivity amerického podnikání. Právě proto, že rychleji se snižuje podíl podnikatelů s vyšší kvalifikací, tedy i s vyšší produktivitou.

Bezpochyby jde o závažný trend. O to závažnější, že ve sledovaném období od roku 1988 vzrostla v USA úroveň vzdělanosti. To by samo o sobě mělo vést k rozkvětu podnikatelství, jelikož více vzdělaných lidí značí ostřejší konkurenci mezi nimi v boji o pracovní místo, a tedy nižší mzdu v segmentu pracovníků s vyšší kvalifikací. Mělo by pak tedy být jednodušší opustit třeba „už ne zas až tak dobře placenou“ pozici v „korporátu“ a dát se právě na podnikání. I proto, že by takový nováčkovský podnikatel mohl díky popsané vyšší úrovni vzdělanosti a z ní plynoucí ostřejší konkurenci zaměstnávat kvalifikované lidi za pro něj přijatelnější mzdu. Jenže tak tomu bohužel není.

Ačkoli lze z vymírání podnikatelů v USA vinit důvody, s nimiž nic moc dělat nelze, od demografického stárnutí po nezvratnou technologickou změnu, ve skutečnosti je hlavní viník jen jeden: nárůst regulací.

Ne že by technologická změna neměla na podnikatele dopad. Jenže jejich podíl na celkové pracovní síle snižuje jen nepatrně. Dochází v jejím důsledku k růstu mezd pracovníků s vyšší kvalifikací, např. vývojářů nebo jiných specialistů v oblasti IT, kteří svoji produktivitu – a tedy cenu na pracovním trhu – umocňují právě schopností účinně využívat nejmodernější technologie. Pracovníci s nízkou kvalifikací současně mají z důvodu postupující technologické změny na pracovním trhu stále méně co nabídnout, pročež jejich mzda naopak klesá. Ve výsledku tak sice vysoce kvalifikovaní lidé pracují častěji jako zaměstnanci třeba pro „korporát“, protože by se nastoupením z povahy věci mnohem rizikovější podnikatelské dráhy připravili o relativně vysokou – relativně vyšší než před patnácti nebo třiceti lety – zaměstnaneckou mzdu. Avšak zároveň zaměstnanci s nízkou kvalifikací pociťují zmíněný pokles mezd, který jim nutně podnikání zatraktivňuje, jelikož přestoupením na podnikatelskou dráhu už neztratí tolik jako dříve. Stávají se z nich podnikatelé, takže celkově z důvodu technologického vývoje dochází ke zmíněné změně vzdělanostní a kvalifikační úrovně podnikatelů, avšak nikoli k zásadní změně jejich relativního početního stavu. Ten má na svědomí právě faktor, se kterým „něco dělat lze“, tedy stále striktnější regulace.

Jakákoli regulace firemní sféry podnikání zpravidla prodražuje. Malé a začínající firmy se s náklady, které v jejím důsledku vznikají, vypořádávají hůře než velké firmy či korporace. V USA například v posledních desetiletích znatelně vzrostly požadavky pro získání licence k vykonávání té či oné profesionální činnosti. Striktnější regulace v oblasti územního plánování zase v místech, jako je New York nebo San Francisco, dramaticky zvyšují ceny nemovitostí, tudíž i kancelářských prostor. Jejich ceny mohou být zejména právě pro malé a začínající firmy zásadní překážkou úspěšného rozvoje. A to jsou jenom dva příklady kontraproduktivních regulací za všechny.

Jestliže regulace přerůstají přes hlavu Američanům, co teprve nám tady v Evropě? Nepřerostly přes ni už dávno? Regulátory platí podnikatelé. Ze svých daní. Až vymřou podnikatelé, nebude mít podstatná část regulujících úředníků na chleba. Nebude mnohdy ani co regulovat. Ještě je čas strhnout vývoj jiným směrem. A je to i v zájmu úřadů. Ale čas běží.

 

Lukáš Kovanda
hlavní ekonom společnosti Cyrrus

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

Vydáno 10.1.2020

Příběh společnosti Alcaplast, výrobce sanitární techniky, kterou na jižní Moravě vybudovali Radka Prokopová s manželem Františkem Fabičovicem, vypadá pohádkově. Lídr oboru ve střední a východní Evropě si ale musel náročnou cestu na vrchol vyšlapat. „Náš segment je velice konkurenční, na trhu se potkáváme se světovými značkami a výrobci, proto musíme mít výrobky dotažené do posledního detailu,“ říká v rozhovoru výkonná ředitelka Alcaplastu.

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

Vydáno 8.1.2020

Až pojedete na prodloužený víkend do hotelového wellness a usednete tam do horké vířivky, je dost možné, že vám bude pohodlí zajišťovat výrobek od české firmy USSPA. Ta je totiž v oboru spa lídrem na českém trhu a velké jméno má i v rámci Evropy. „Při všech činnostech myslíme na nejpodstatnější věc: vířivky jsou pro zákazníkův užitek, jeho relaxaci a radost, to stojí na prvním místě,“ říká Kateřina Kadlecová.

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

Vydáno 6.1.2020

„Nejsem plnohodnotný kamioňák ani technický typ,“ říká o sobě Martina Šmídlová, která se téměř dvě dekády významně podílí na chodu společnosti Šmídl působící v kamionové přepravě. Největší problém oboru vidí především v nedostatku řidičů, budoucnost autonomních náklaďáků na silnicích je však podle ní stále vzdálená.

HOTELY BY MĚLY NABÍZET ZÁŽITEK, NIKOLIV SLUŽBU

HOTELY BY MĚLY NABÍZET ZÁŽITEK, NIKOLIV SLUŽBU

Vydáno 19.12.2019

„V dnešní době už lidé nechtějí pouze místo na přespání, ale také co nejautentičtější zážitek z místa, kde přebývají,“ tvrdí v rozhovoru pro Svět průmyslu Richard Valtr, který se svými kolegy po celém světě provozuje úspěšný hotelnický startup Mews. Podle něj by se recepční měli méně věnovat administrativě a více potřebám hosta.

Zobrazit Více