STLAČENÍ NÁKLADŮ: CNG SE VYPLATÍ UŽ I BEZ DOTACE

Vydáno 24.1.2018

Veřejná doprava zejména ve větších městech by měla představovat hlavní pilíř, který lidé využívají pro cestování do zaměstnání, školy nebo za kulturou. „Aby byla dostatečně atraktivní, musí být cenově dostupná, poskytovat komfort cestujícím a také vykazovat nízké emise,“ říká Daniel Morys, předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava.

 

Společnost Dopravní podnik Ostrava patří k dopravcům, kteří mají velký počet vozů na alternativní pohon. Konkrétně jde o více než stovku autobusů s agregáty na stlačený zemní plyn (CNG).

Jaké máte dosavadní zkušenosti s tímto provozem?

Ve třetím roce od zahájení provozu CNG autobusů hodnotíme jejich provoz jako spolehlivý a výdaje na údržbu dosahují dokonce nižší úrovně, než jsme očekávali. Provozní náklady jsou výrazně nižší díky srovnatelné spotřebě s dieselovými verzemi a rozdílu v nákupních cenách pohonných hmot.

Na pořízení autobusů i plniček jste v minulosti čerpali dotaci. Je nyní už rentabilní pořizovat nové vozy bez veřejné podpory?

Při nejbližší obnově vozového parku, která bude zahrnovat až 50 nových CNG autobusů, budeme sice dotaci čerpat, ale již nyní víme, že by se v současném ekonomickém a legislativním prostředí vyplatilo i přímé pořízení. Potvrzením ekonomické výhodnosti provozu CNG autobusů je pak také plánovaná výstavba druhé plničky, kterou budeme stavět bez dotací, tedy z vlastních zdrojů.

Na čem je především závislá návratnost investice?

V této souvislosti je třeba si uvědomit, že aktuální ekonomická výhodnost se odvíjí od cen na trhu s palivy a od budoucí regulace daňové zátěže.

V souvislosti s plynem coby palivem se mluví nejen o CNG, ale také tekutém zemním plynu (LNG). Je to jen hudba vzdálené budoucnosti, nebo může být LNG vbrzku další alternativou?

Vše záleží na aktuálním vývoji státní energetické koncepce a následně trhu, což se odráží například právě ve zmiňovaném dočasném zvýhodňování vybraných druhů paliv. V podmínkách Dopravního podniku Ostrava se zmiňovanou alternativou LNG ale zatím nepočítáme.

Města se stále více poohlížejí také po vozidlech na elektrický, respektive akumulátorový pohon. Jaké plány máte v této souvislosti?

V ostravské městské hromadné dopravě provozujeme v současné době asi 55 procent vozidel z vozového parku na čistě elektrický pohon. Jde o tramvaje, trolejbusy nebo elektrobusy. Tento podíl chceme do budoucna navyšovat rozšiřováním sítě tramvajových tratí a linek, pořizováním parciálních trolejbusů s přidruženým bateriovým zdrojem a investicí do elektrobusů ve vyšších počtech.

Co aktuálně představuje největší úskalí pro rozvoj elektromobility v segmentu městské hromadné dopravy?

Jistou brzdu tvoří vyšší investiční náklady spočívající v potřebnosti vybudování infrastruktury, a to zejména v oblasti dobíjení, a vyšší pořizovací ceny vozidel. To vše se dá překonat pouze s konkrétní finanční podporou v podobě dotace nebo vyšší kompenzace. Na druhou stranu město a obyvatelé získávají dopravní prostředky s nižšími emisemi, což je důležité obzvláště ve městech jako Ostrava.

Do obnovy vozového parku investujete velké prostředky. Jaké výdaje směřují do komfortu cestujících?

Stále rozšiřujeme pokrytí svých zastávek internetovým signálem pomocí bezdrátové sítě. Aktuálně se kromě pilotních zastávek Karolina a Hranečník lze připojit také na zastávkách Svinov mosty, Vřesinská, Hulváky, Náměstí Republiky, Hlavní nádraží, Konzervatoř, Hlučínská, Mírové náměstí, Obchodní centrum a ÚMOb Jih. V plánu je zasíťování dalších osmi zastávek a tuto službu chceme poskytnout také přímo ve vozech městské hromadné dopravy. Kromě snahy o zvýšení komfortu pro cestující si od tohoto kroku slibujeme lepší informovanost cestujících o výlukách, jízdních řádech nebo nabízených službách. V neposlední řadě by mohlo dojít také k poklesu projevů vandalismu.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem