STLAČENÍ NÁKLADŮ: CNG SE VYPLATÍ UŽ I BEZ DOTACE

Vydáno 24.1.2018

Veřejná doprava zejména ve větších městech by měla představovat hlavní pilíř, který lidé využívají pro cestování do zaměstnání, školy nebo za kulturou. „Aby byla dostatečně atraktivní, musí být cenově dostupná, poskytovat komfort cestujícím a také vykazovat nízké emise,“ říká Daniel Morys, předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava.

 

Společnost Dopravní podnik Ostrava patří k dopravcům, kteří mají velký počet vozů na alternativní pohon. Konkrétně jde o více než stovku autobusů s agregáty na stlačený zemní plyn (CNG).

Jaké máte dosavadní zkušenosti s tímto provozem?

Ve třetím roce od zahájení provozu CNG autobusů hodnotíme jejich provoz jako spolehlivý a výdaje na údržbu dosahují dokonce nižší úrovně, než jsme očekávali. Provozní náklady jsou výrazně nižší díky srovnatelné spotřebě s dieselovými verzemi a rozdílu v nákupních cenách pohonných hmot.

Na pořízení autobusů i plniček jste v minulosti čerpali dotaci. Je nyní už rentabilní pořizovat nové vozy bez veřejné podpory?

Při nejbližší obnově vozového parku, která bude zahrnovat až 50 nových CNG autobusů, budeme sice dotaci čerpat, ale již nyní víme, že by se v současném ekonomickém a legislativním prostředí vyplatilo i přímé pořízení. Potvrzením ekonomické výhodnosti provozu CNG autobusů je pak také plánovaná výstavba druhé plničky, kterou budeme stavět bez dotací, tedy z vlastních zdrojů.

Na čem je především závislá návratnost investice?

V této souvislosti je třeba si uvědomit, že aktuální ekonomická výhodnost se odvíjí od cen na trhu s palivy a od budoucí regulace daňové zátěže.

V souvislosti s plynem coby palivem se mluví nejen o CNG, ale také tekutém zemním plynu (LNG). Je to jen hudba vzdálené budoucnosti, nebo může být LNG vbrzku další alternativou?

Vše záleží na aktuálním vývoji státní energetické koncepce a následně trhu, což se odráží například právě ve zmiňovaném dočasném zvýhodňování vybraných druhů paliv. V podmínkách Dopravního podniku Ostrava se zmiňovanou alternativou LNG ale zatím nepočítáme.

Města se stále více poohlížejí také po vozidlech na elektrický, respektive akumulátorový pohon. Jaké plány máte v této souvislosti?

V ostravské městské hromadné dopravě provozujeme v současné době asi 55 procent vozidel z vozového parku na čistě elektrický pohon. Jde o tramvaje, trolejbusy nebo elektrobusy. Tento podíl chceme do budoucna navyšovat rozšiřováním sítě tramvajových tratí a linek, pořizováním parciálních trolejbusů s přidruženým bateriovým zdrojem a investicí do elektrobusů ve vyšších počtech.

Co aktuálně představuje největší úskalí pro rozvoj elektromobility v segmentu městské hromadné dopravy?

Jistou brzdu tvoří vyšší investiční náklady spočívající v potřebnosti vybudování infrastruktury, a to zejména v oblasti dobíjení, a vyšší pořizovací ceny vozidel. To vše se dá překonat pouze s konkrétní finanční podporou v podobě dotace nebo vyšší kompenzace. Na druhou stranu město a obyvatelé získávají dopravní prostředky s nižšími emisemi, což je důležité obzvláště ve městech jako Ostrava.

Do obnovy vozového parku investujete velké prostředky. Jaké výdaje směřují do komfortu cestujících?

Stále rozšiřujeme pokrytí svých zastávek internetovým signálem pomocí bezdrátové sítě. Aktuálně se kromě pilotních zastávek Karolina a Hranečník lze připojit také na zastávkách Svinov mosty, Vřesinská, Hulváky, Náměstí Republiky, Hlavní nádraží, Konzervatoř, Hlučínská, Mírové náměstí, Obchodní centrum a ÚMOb Jih. V plánu je zasíťování dalších osmi zastávek a tuto službu chceme poskytnout také přímo ve vozech městské hromadné dopravy. Kromě snahy o zvýšení komfortu pro cestující si od tohoto kroku slibujeme lepší informovanost cestujících o výlukách, jízdních řádech nebo nabízených službách. V neposlední řadě by mohlo dojít také k poklesu projevů vandalismu.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem