NA RŮSTOVÉ VLNĚ S MODELY ATECA A KAROQ

Vydáno 29.1.2018

Automobilové jedničce na českém trhu se velmi daří. Profitují z toho také dodavatelé. Jedním z nich je společnost KLEIN automotive, která aktuálně chystá rozšíření výroby na jednom ze svých robotizovaných pracovišť. „Cílem nákupu nového zařízení je zvýšení naší produkce pro modely Karoq a Ateca,“ říká ředitel společnosti Radek Hansmann.

 

Ke konci roku jste dokončili výběrové řízení na nové robotizované pracoviště. Zakázku zrealizuje společnost ABB. Co bude mít výrobní zařízení na starosti?

Zařízení budou svařovat sloupky karoserií pro modely Škoda Karoq a Seat Ateca montované ve společnosti Škoda Auto v Kvasinách. Oba modely vozů jsou v prodejích velmi úspěšné a byli jsme Seatem a později i Škodou poptáni na dodávku vyššího počtu těchto dílů, než bylo původně plánováno. Provedli jsme kapacitní propočty a připravili varianty řešení, z nichž jediná možná, s ohledem na zvýšený počet plánovaných prodejů vozů, bylo realizovat nákup dalších zařízení. V podstatě se jedná o nákup duplicitních zařízení.

Jak rychle se ve vašem odvětví prosazuje robotizace?

Velmi rychle, v podstatě již několik let probíhá. Je ale pravdou, že v poslední době se vlivem nedostatku pracovní síly na trhu práce a nároků na kvalitu a opakovatelnost výroby tempo zavádění robotů a kobotů do výrobních procesů zrychluje. Při nákupu jakéhokoliv strojního zařízení zvažujeme, zda doplnění robotem, případně kolaborativním robotem, nepřinese zvýšení produktivity, a tím i zrychlení návratnosti investice.

Nedávno jste implementovali nový systém MES/MOM. Jak tento systém přispívá k vyšší efektivitě výroby?

Tyto systémy jsou nasazovány do výroby s primárním cílem sbírat podrobná data o výrobě na strojních zařízeních a poskytovat výstupy pro optimalizaci. Ideální je stav, kdy stroj nebo strojní zařízení slouží pouze svému hlavnímu účelu, tedy výrobě. Takový případ však nikdy nenastane. Poruchy stroje, odstávky za účelem seřízení, úklidu zařízení a podobně snižují jeho reálnou využitelnost.

Na základě výstupů z MES systémů jsme ale schopni všechny takové ztrátové časy identifikovat a rozhodovat se, zda a jakým způsobem je budeme eliminovat. Navíc jsou výstupy ze systému velmi dobře využitelné pro nastavení pozitivní motivace operátorů a týmů zajišťujících provoz.

Platí, že každý ztrátový čas by se měl eliminovat?

Může se stát, že náklady na odstranění některých ztrátových časů jsou vyšší než reálná přidaná hodnota vytvořená strojem za danou časovou jednotku úspory. Pokud tomu tak je, nemá ekonomický smysl do eliminace investovat.

Systém přináší data spíše pro interní použití. Jak se vyvíjí požadavek na výměnu dat ze strany vašich odběratelů?

Nijak překotně. Nejdůležitější datový tok mezi námi a našimi zákazníky představuje systém příjmu informací a požadavků zákazníků na dodávky dílů. Standardně probíhá automaticky a elektronickou cestou s dvěma základními parametry – kdy a kolik dílů zákazník požaduje dodat.

Výměna dat v ostatních oblastech je zúžena na jednotlivé přenosy technických dat (výkresů a modelů dílů) pro účely poptávkových řízení nebo realizace technických změn dílů, případně výměny dat z kontroly kvalitativních parametrů dodávaných dílů. Pro tyto účely využívá většina našich zákazníků své portály, kam data vkládáme.

Chystáte pro příští rok větší investice?

Pro rok 2018 plánujeme pořízení dvou vícevřetenových soustružnických automatů. V současné době realizujeme výběrová řízení. Cílem investice je rozšíření kapacitních možností pro nové projekty obráběných dílů pro naše stávající zákazníky a také vyšší produktivita stávající výroby. Objemově se bude jednat o investici v řádu několika desítek milionů korun.

Zahájili jste technickou přípravu výroby pro Škoda Spaceback a Cross­over. Jak dlouho trvá a co obnáší tato příprava?

Přípravu na sériovou produkci dílů pro nový model Škoda jsme zahájili letos na sklonku léta. Ovšem fáze nabídek a cenových jednání probíhala již na počátku letošního roku. Cenotvorba a technická příprava výroby spolu úzce souvisejí, protože výslednou cenu dílu ovlivňuje především volba vhodné technologie výroby, a ta musí být jasná již v této rané fázi.

Standardně pro lisované a svařované komponenty trvá technická příprava výroby celý rok. Zahrnuje fáze návrhu technologií lisování a svařování, kontrolních metod a logistiky. Součástí přípravy jsou výběrová řízení na subdodavatele materiálů, lisovacích nástrojů, strojních a kontrolních zařízení. Závěrem je pak proces vzorkování a schvalování vzorků zákazníkem.

Získali jste v poslední době nějaké další zajímavé zakázky?

Ano, realizujeme přípravu výroby několika menších projektů pro zákazníky Benteler, Tokai Rika a Keihin.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

Vydáno 18.9.2018

„Český letecký průmysl má ohromný potenciál a jsem nesmírně rád, že mohu být jeho součástí a aktivně přispívat k jeho rozvoji,“ říká Milan Šlapák, prezident společnosti General Electric pro Českou a Slovenskou republiku a programový ředitel společnosti GE Aviation Czech.

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

Vydáno 14.9.2018

„L-39NG je pro Aero Vodochody novým začátkem, který nás posouvá zpět mezi světovou třídu producentů vlastních proudových letadel,“ řekl Světu průmyslu Giuseppe Giordo, prezident a výkonný ředitel společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl velmi dobrý a mohly za to hlavně rostoucí ceny surovin, které umožnily investiční činnost v těžebním a zpracovatelském průmyslu. Také se dařilo v energetice klasické i obnovitelné a v kolejových vozidlech,“ říká Antonín Růžička, generální ředitel WIKOV INDUSTRY.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

Vydáno 7.9.2018

„Dodnes není jednoduché prosazovat některé prvky automatizace, zejména když mají nahradit rutinní zaběhnuté činnosti. Možná je to také trochu české specifikum, přece jen jsme konzervativnější než některé jiné země,“ říká Vladislava Česáková, výkonná ředitelka a členka představenstva společnosti ZAT a.s.

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

Vydáno 4.9.2018

Hrají všemi barvami, mají dřevěné i kamenné dekory a vyrábí je společnost Kronospan, evropský lídr v produkci dřevotřískových desek. „Materiál budoucnosti pro náš obor je použité dřevo. Jeho zpracováním pomáháme životnímu prostředí,“ říká Sylva Krechlerová, jednatelka společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

Vydáno 30.8.2018

„Naše mikroskopy se podílejí na výzkumu všech nejdiskutovanějších záležitostí týkajících se zdraví lidí. V průmyslu je zase pěkným příkladem chytrý telefon. Když si představíte jeho vývoj, tak téměř na každém kroku se podílela naše technologie,“ říká Hynek Peřina, generální ředitel společnosti Thermo Fisher Scientific.

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem