NA RŮSTOVÉ VLNĚ S MODELY ATECA A KAROQ

Vydáno 29.1.2018

Automobilové jedničce na českém trhu se velmi daří. Profitují z toho také dodavatelé. Jedním z nich je společnost KLEIN automotive, která aktuálně chystá rozšíření výroby na jednom ze svých robotizovaných pracovišť. „Cílem nákupu nového zařízení je zvýšení naší produkce pro modely Karoq a Ateca,“ říká ředitel společnosti Radek Hansmann.

 

Ke konci roku jste dokončili výběrové řízení na nové robotizované pracoviště. Zakázku zrealizuje společnost ABB. Co bude mít výrobní zařízení na starosti?

Zařízení budou svařovat sloupky karoserií pro modely Škoda Karoq a Seat Ateca montované ve společnosti Škoda Auto v Kvasinách. Oba modely vozů jsou v prodejích velmi úspěšné a byli jsme Seatem a později i Škodou poptáni na dodávku vyššího počtu těchto dílů, než bylo původně plánováno. Provedli jsme kapacitní propočty a připravili varianty řešení, z nichž jediná možná, s ohledem na zvýšený počet plánovaných prodejů vozů, bylo realizovat nákup dalších zařízení. V podstatě se jedná o nákup duplicitních zařízení.

Jak rychle se ve vašem odvětví prosazuje robotizace?

Velmi rychle, v podstatě již několik let probíhá. Je ale pravdou, že v poslední době se vlivem nedostatku pracovní síly na trhu práce a nároků na kvalitu a opakovatelnost výroby tempo zavádění robotů a kobotů do výrobních procesů zrychluje. Při nákupu jakéhokoliv strojního zařízení zvažujeme, zda doplnění robotem, případně kolaborativním robotem, nepřinese zvýšení produktivity, a tím i zrychlení návratnosti investice.

Nedávno jste implementovali nový systém MES/MOM. Jak tento systém přispívá k vyšší efektivitě výroby?

Tyto systémy jsou nasazovány do výroby s primárním cílem sbírat podrobná data o výrobě na strojních zařízeních a poskytovat výstupy pro optimalizaci. Ideální je stav, kdy stroj nebo strojní zařízení slouží pouze svému hlavnímu účelu, tedy výrobě. Takový případ však nikdy nenastane. Poruchy stroje, odstávky za účelem seřízení, úklidu zařízení a podobně snižují jeho reálnou využitelnost.

Na základě výstupů z MES systémů jsme ale schopni všechny takové ztrátové časy identifikovat a rozhodovat se, zda a jakým způsobem je budeme eliminovat. Navíc jsou výstupy ze systému velmi dobře využitelné pro nastavení pozitivní motivace operátorů a týmů zajišťujících provoz.

Platí, že každý ztrátový čas by se měl eliminovat?

Může se stát, že náklady na odstranění některých ztrátových časů jsou vyšší než reálná přidaná hodnota vytvořená strojem za danou časovou jednotku úspory. Pokud tomu tak je, nemá ekonomický smysl do eliminace investovat.

Systém přináší data spíše pro interní použití. Jak se vyvíjí požadavek na výměnu dat ze strany vašich odběratelů?

Nijak překotně. Nejdůležitější datový tok mezi námi a našimi zákazníky představuje systém příjmu informací a požadavků zákazníků na dodávky dílů. Standardně probíhá automaticky a elektronickou cestou s dvěma základními parametry – kdy a kolik dílů zákazník požaduje dodat.

Výměna dat v ostatních oblastech je zúžena na jednotlivé přenosy technických dat (výkresů a modelů dílů) pro účely poptávkových řízení nebo realizace technických změn dílů, případně výměny dat z kontroly kvalitativních parametrů dodávaných dílů. Pro tyto účely využívá většina našich zákazníků své portály, kam data vkládáme.

Chystáte pro příští rok větší investice?

Pro rok 2018 plánujeme pořízení dvou vícevřetenových soustružnických automatů. V současné době realizujeme výběrová řízení. Cílem investice je rozšíření kapacitních možností pro nové projekty obráběných dílů pro naše stávající zákazníky a také vyšší produktivita stávající výroby. Objemově se bude jednat o investici v řádu několika desítek milionů korun.

Zahájili jste technickou přípravu výroby pro Škoda Spaceback a Cross­over. Jak dlouho trvá a co obnáší tato příprava?

Přípravu na sériovou produkci dílů pro nový model Škoda jsme zahájili letos na sklonku léta. Ovšem fáze nabídek a cenových jednání probíhala již na počátku letošního roku. Cenotvorba a technická příprava výroby spolu úzce souvisejí, protože výslednou cenu dílu ovlivňuje především volba vhodné technologie výroby, a ta musí být jasná již v této rané fázi.

Standardně pro lisované a svařované komponenty trvá technická příprava výroby celý rok. Zahrnuje fáze návrhu technologií lisování a svařování, kontrolních metod a logistiky. Součástí přípravy jsou výběrová řízení na subdodavatele materiálů, lisovacích nástrojů, strojních a kontrolních zařízení. Závěrem je pak proces vzorkování a schvalování vzorků zákazníkem.

Získali jste v poslední době nějaké další zajímavé zakázky?

Ano, realizujeme přípravu výroby několika menších projektů pro zákazníky Benteler, Tokai Rika a Keihin.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem