U KONCE S DECHEM?

Vydáno 8.2.2018 ekonomika

Úspěchy české ekonomiky byly v loňském roce, podobně jako už v letech předcházejících, spojeny především s vynikajícím výkonem tuzemského průmyslu. A šlo samozřejmě především o ten automobilový, který představuje zhruba devět procent celé ekonomiky. O to více se na mysl tlačí otázka, jak dlouho ještě může česká ekonomika těžit z příznivého vývoje tohoto odvětví. Přece jen boom automobilového průmyslu trvá v Evropě už pět let a první známky nasycenosti se ve výsledcích registrací nových osobních vozů na některých dílčích trzích projevují už několik měsíců. Stojíme tedy už na konci expanze automobilového průmyslu?

 

Ještě než se podíváme na nejnovější čísla o registracích vozů, je třeba uvést, že sice jde o čísla, která mohou být ovlivněna netransparentními kroky některých prodejců či dokonce výrobců, avšak jsou to jediná srovnatelná čísla, která máme dlouhodobě k dispozici. Listopadové výsledky registrací (zjednodušeně prodejů) nových osobních automobilů na trzích zemí EU dopadly neslavně, když se počet registrovaných vozů tentokrát snížil o necelých pět procent. S tak slabým výsledkem se na mysl opět tlačí otázka, zda už poptávce po nových autech v EU definitivně nedošel dech. Nakonec trh posledních pět let hbitě rostl a z podstaty věci jednou za čas musí přijít korekce. Otázkou je, zda už k tomuto obratu skutečně dochází, nebo jde o krátký záchvěv způsobený děním jen v několika málo zemích.

Z výsledků za jednotlivé země EU vychází, že téměř polovina propadu jde primárně na vrub útlumu, kterým prochází trh britský (–14,4 procenta). Tam skutečně prodeje aut slábnou již delší dobu a za celý rok 2017 se tento trh zmenšil o 5,7 procenta. Na vině je nepochybně nejistota plynoucí z brexitu, která nutí k přehodnocování investic domácností i firem, nicméně stojí za to dodat, že tento trh rostl nepřetržitě už od roku 2012. Má tedy i určitý náskok vůči dalším velkým trhům a vlastně i celé EU. Druhou za propad „spoluzodpovědnou“ zemí je Nizozemsko s aktuálním výsledkem –50,6 procenta. Jde o trh, který se vlastně ještě ani pořádně neodlepil ode dna a padá už dva roky za sebou. Třetí v řadě je pak Belgie, kde jak se zdá trend míří k mírnému poklesu už více než půl roku. Mírný pokles má za sebou i Německo (aktuálně –1 procento), nicméně výsledky tohoto největšího evropského trhu zatím nenaznačují, že by se prodeje aut už dostaly do fáze útlumu. I tak se tam v roce 2017 prodalo nejvíce aut za posledních osm let a průzkumy mezi spotřebiteli svědčí o tom, že zájem o nové vozy ještě neopadá. A podobně vyznívají i výsledky z francouzského a italského trhu.

Růst evropského trhu za celý rok 2017 (+3,4 procenta) byl podle očekávání poloviční ve srovnání s výsledky roku 2016. Celkově se dá říct, že ačkoliv jsou prosincová čísla slabá, o recesi automobilového průmyslu je stále velmi předčasné hovořit. Nicméně pro letošní rok lze předpokládat, že se tempa prodejů budou pravděpodobně dále snižovat. Neměla by proto překvapit ani závěrečná „kladná nula“, a trh se tak zřejmě krátkodobě přiblíží stavu plné nasycenosti, i když to průzkumy mezi spotřebiteli zatím příliš nenaznačují. Samozřejmě ve výhodě nyní budou ti výrobci, kteří dokážou rychleji inovovat a vycházet vstříc poptávce po větších vozech SUV. Pro českou ekonomiku bude zpomalení evropské poptávky znamenat i menší prostor pro tuzemský růst. Na druhou stranu je však otázka, jestli vzhledem k naplněným kapacitám by měl tuzemský automobilový průmysl vůbec nějaké rezervy pro teoretickou expanzi.

 

Petr Dufek,
analytik finančních trhů ČSOB

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

Vize digitálního závodu Continental

Vize digitálního závodu Continental

Vydáno 27.7.2021

Koncept digitálního závodu je pojem, který dnes řeší nespočet společností. Jakým způsobem se ,,mění“ společnost Continental Automotive Czech Republic? Jaké trendy udává závod v Brandýse nad Labem, jakožto nominovaný modelový závod pro digitalizaci? Zeptali jsme se Tomáše Vondráka, který jako první Čech usedl do vedení firmy a v současnosti zastává pozici Plant Manager (čtyř závodů […]

TECHNOLOGIE LIBS NA MARSU I V BRNĚ

TECHNOLOGIE LIBS NA MARSU I V BRNĚ

Vydáno 15.6.2021

Rozhovor s doc. Pavlem Pořízkou, Ph.D., vedoucím výzkumného týmu zabývajícího se laserovou spektroskopií, nejen o jejím využití, ale i o vlastním start-upu Lightigo. Úspěchy brněnských vědců s technologií LIBS tak zasahují do širokého spektra odvětví.   Interdisciplinární výzkum a vývoj kombinuje inženýrství, fyziku plazmatu, analytickou chemii, statistiku i například biologii. Jak je vůbec možné a náročné tohle […]

Apple a udržitelnost

Apple a udržitelnost

Vydáno 21.4.2021

Jak se dostat do Apple týmu v Kalifornii? Rozhovor s Honzou Dvorským nejen o jeho cestě vývojáře, ale také o ekologické udržitelnosti společnosti a problematice samotné. Společnost Apple zná jistě každý. Mohl byste nám stručně popsat, jak se tak mladý člověk jako vy dostal až do týmu v Kalifornii? Po vysoké škole na ČVUT v Praze jsem […]

Rozdíl mezi sci-fi a realitou bývá jen několik jednotek až desítek let

Rozdíl mezi sci-fi a realitou bývá jen několik jednotek až desítek let

Vydáno 17.2.2021

Superpočítače pomáhají s koronavirem, termojadernou fúzí, předpovědí počasí a klimatických změn, plánováním chirurgických zákroků nebo optimalizací výrobních procesů v průmyslu. „Srdcem a zároveň mozkem továrny budoucnosti bude superpočítač, který bude zpracovávat a analyzovat data ze všech kamer a senzorů a řídit chod celé továrny včetně vyhodnocování poruch a nutnosti údržby jednotlivých zařízení,“ říká profesor Tomáš […]

Zobrazit Více