U KONCE S DECHEM?

Vydáno 8.2.2018

Úspěchy české ekonomiky byly v loňském roce, podobně jako už v letech předcházejících, spojeny především s vynikajícím výkonem tuzemského průmyslu. A šlo samozřejmě především o ten automobilový, který představuje zhruba devět procent celé ekonomiky. O to více se na mysl tlačí otázka, jak dlouho ještě může česká ekonomika těžit z příznivého vývoje tohoto odvětví. Přece jen boom automobilového průmyslu trvá v Evropě už pět let a první známky nasycenosti se ve výsledcích registrací nových osobních vozů na některých dílčích trzích projevují už několik měsíců. Stojíme tedy už na konci expanze automobilového průmyslu?

 

Ještě než se podíváme na nejnovější čísla o registracích vozů, je třeba uvést, že sice jde o čísla, která mohou být ovlivněna netransparentními kroky některých prodejců či dokonce výrobců, avšak jsou to jediná srovnatelná čísla, která máme dlouhodobě k dispozici. Listopadové výsledky registrací (zjednodušeně prodejů) nových osobních automobilů na trzích zemí EU dopadly neslavně, když se počet registrovaných vozů tentokrát snížil o necelých pět procent. S tak slabým výsledkem se na mysl opět tlačí otázka, zda už poptávce po nových autech v EU definitivně nedošel dech. Nakonec trh posledních pět let hbitě rostl a z podstaty věci jednou za čas musí přijít korekce. Otázkou je, zda už k tomuto obratu skutečně dochází, nebo jde o krátký záchvěv způsobený děním jen v několika málo zemích.

Z výsledků za jednotlivé země EU vychází, že téměř polovina propadu jde primárně na vrub útlumu, kterým prochází trh britský (–14,4 procenta). Tam skutečně prodeje aut slábnou již delší dobu a za celý rok 2017 se tento trh zmenšil o 5,7 procenta. Na vině je nepochybně nejistota plynoucí z brexitu, která nutí k přehodnocování investic domácností i firem, nicméně stojí za to dodat, že tento trh rostl nepřetržitě už od roku 2012. Má tedy i určitý náskok vůči dalším velkým trhům a vlastně i celé EU. Druhou za propad „spoluzodpovědnou“ zemí je Nizozemsko s aktuálním výsledkem –50,6 procenta. Jde o trh, který se vlastně ještě ani pořádně neodlepil ode dna a padá už dva roky za sebou. Třetí v řadě je pak Belgie, kde jak se zdá trend míří k mírnému poklesu už více než půl roku. Mírný pokles má za sebou i Německo (aktuálně –1 procento), nicméně výsledky tohoto největšího evropského trhu zatím nenaznačují, že by se prodeje aut už dostaly do fáze útlumu. I tak se tam v roce 2017 prodalo nejvíce aut za posledních osm let a průzkumy mezi spotřebiteli svědčí o tom, že zájem o nové vozy ještě neopadá. A podobně vyznívají i výsledky z francouzského a italského trhu.

Růst evropského trhu za celý rok 2017 (+3,4 procenta) byl podle očekávání poloviční ve srovnání s výsledky roku 2016. Celkově se dá říct, že ačkoliv jsou prosincová čísla slabá, o recesi automobilového průmyslu je stále velmi předčasné hovořit. Nicméně pro letošní rok lze předpokládat, že se tempa prodejů budou pravděpodobně dále snižovat. Neměla by proto překvapit ani závěrečná „kladná nula“, a trh se tak zřejmě krátkodobě přiblíží stavu plné nasycenosti, i když to průzkumy mezi spotřebiteli zatím příliš nenaznačují. Samozřejmě ve výhodě nyní budou ti výrobci, kteří dokážou rychleji inovovat a vycházet vstříc poptávce po větších vozech SUV. Pro českou ekonomiku bude zpomalení evropské poptávky znamenat i menší prostor pro tuzemský růst. Na druhou stranu je však otázka, jestli vzhledem k naplněným kapacitám by měl tuzemský automobilový průmysl vůbec nějaké rezervy pro teoretickou expanzi.

 

Petr Dufek,
analytik finančních trhů ČSOB

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem