U KONCE S DECHEM?

Vydáno 8.2.2018

Úspěchy české ekonomiky byly v loňském roce, podobně jako už v letech předcházejících, spojeny především s vynikajícím výkonem tuzemského průmyslu. A šlo samozřejmě především o ten automobilový, který představuje zhruba devět procent celé ekonomiky. O to více se na mysl tlačí otázka, jak dlouho ještě může česká ekonomika těžit z příznivého vývoje tohoto odvětví. Přece jen boom automobilového průmyslu trvá v Evropě už pět let a první známky nasycenosti se ve výsledcích registrací nových osobních vozů na některých dílčích trzích projevují už několik měsíců. Stojíme tedy už na konci expanze automobilového průmyslu?

 

Ještě než se podíváme na nejnovější čísla o registracích vozů, je třeba uvést, že sice jde o čísla, která mohou být ovlivněna netransparentními kroky některých prodejců či dokonce výrobců, avšak jsou to jediná srovnatelná čísla, která máme dlouhodobě k dispozici. Listopadové výsledky registrací (zjednodušeně prodejů) nových osobních automobilů na trzích zemí EU dopadly neslavně, když se počet registrovaných vozů tentokrát snížil o necelých pět procent. S tak slabým výsledkem se na mysl opět tlačí otázka, zda už poptávce po nových autech v EU definitivně nedošel dech. Nakonec trh posledních pět let hbitě rostl a z podstaty věci jednou za čas musí přijít korekce. Otázkou je, zda už k tomuto obratu skutečně dochází, nebo jde o krátký záchvěv způsobený děním jen v několika málo zemích.

Z výsledků za jednotlivé země EU vychází, že téměř polovina propadu jde primárně na vrub útlumu, kterým prochází trh britský (–14,4 procenta). Tam skutečně prodeje aut slábnou již delší dobu a za celý rok 2017 se tento trh zmenšil o 5,7 procenta. Na vině je nepochybně nejistota plynoucí z brexitu, která nutí k přehodnocování investic domácností i firem, nicméně stojí za to dodat, že tento trh rostl nepřetržitě už od roku 2012. Má tedy i určitý náskok vůči dalším velkým trhům a vlastně i celé EU. Druhou za propad „spoluzodpovědnou“ zemí je Nizozemsko s aktuálním výsledkem –50,6 procenta. Jde o trh, který se vlastně ještě ani pořádně neodlepil ode dna a padá už dva roky za sebou. Třetí v řadě je pak Belgie, kde jak se zdá trend míří k mírnému poklesu už více než půl roku. Mírný pokles má za sebou i Německo (aktuálně –1 procento), nicméně výsledky tohoto největšího evropského trhu zatím nenaznačují, že by se prodeje aut už dostaly do fáze útlumu. I tak se tam v roce 2017 prodalo nejvíce aut za posledních osm let a průzkumy mezi spotřebiteli svědčí o tom, že zájem o nové vozy ještě neopadá. A podobně vyznívají i výsledky z francouzského a italského trhu.

Růst evropského trhu za celý rok 2017 (+3,4 procenta) byl podle očekávání poloviční ve srovnání s výsledky roku 2016. Celkově se dá říct, že ačkoliv jsou prosincová čísla slabá, o recesi automobilového průmyslu je stále velmi předčasné hovořit. Nicméně pro letošní rok lze předpokládat, že se tempa prodejů budou pravděpodobně dále snižovat. Neměla by proto překvapit ani závěrečná „kladná nula“, a trh se tak zřejmě krátkodobě přiblíží stavu plné nasycenosti, i když to průzkumy mezi spotřebiteli zatím příliš nenaznačují. Samozřejmě ve výhodě nyní budou ti výrobci, kteří dokážou rychleji inovovat a vycházet vstříc poptávce po větších vozech SUV. Pro českou ekonomiku bude zpomalení evropské poptávky znamenat i menší prostor pro tuzemský růst. Na druhou stranu je však otázka, jestli vzhledem k naplněným kapacitám by měl tuzemský automobilový průmysl vůbec nějaké rezervy pro teoretickou expanzi.

 

Petr Dufek,
analytik finančních trhů ČSOB

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem