U KONCE S DECHEM?

Vydáno 8.2.2018 ekonomika

Úspěchy české ekonomiky byly v loňském roce, podobně jako už v letech předcházejících, spojeny především s vynikajícím výkonem tuzemského průmyslu. A šlo samozřejmě především o ten automobilový, který představuje zhruba devět procent celé ekonomiky. O to více se na mysl tlačí otázka, jak dlouho ještě může česká ekonomika těžit z příznivého vývoje tohoto odvětví. Přece jen boom automobilového průmyslu trvá v Evropě už pět let a první známky nasycenosti se ve výsledcích registrací nových osobních vozů na některých dílčích trzích projevují už několik měsíců. Stojíme tedy už na konci expanze automobilového průmyslu?

 

Ještě než se podíváme na nejnovější čísla o registracích vozů, je třeba uvést, že sice jde o čísla, která mohou být ovlivněna netransparentními kroky některých prodejců či dokonce výrobců, avšak jsou to jediná srovnatelná čísla, která máme dlouhodobě k dispozici. Listopadové výsledky registrací (zjednodušeně prodejů) nových osobních automobilů na trzích zemí EU dopadly neslavně, když se počet registrovaných vozů tentokrát snížil o necelých pět procent. S tak slabým výsledkem se na mysl opět tlačí otázka, zda už poptávce po nových autech v EU definitivně nedošel dech. Nakonec trh posledních pět let hbitě rostl a z podstaty věci jednou za čas musí přijít korekce. Otázkou je, zda už k tomuto obratu skutečně dochází, nebo jde o krátký záchvěv způsobený děním jen v několika málo zemích.

Z výsledků za jednotlivé země EU vychází, že téměř polovina propadu jde primárně na vrub útlumu, kterým prochází trh britský (–14,4 procenta). Tam skutečně prodeje aut slábnou již delší dobu a za celý rok 2017 se tento trh zmenšil o 5,7 procenta. Na vině je nepochybně nejistota plynoucí z brexitu, která nutí k přehodnocování investic domácností i firem, nicméně stojí za to dodat, že tento trh rostl nepřetržitě už od roku 2012. Má tedy i určitý náskok vůči dalším velkým trhům a vlastně i celé EU. Druhou za propad „spoluzodpovědnou“ zemí je Nizozemsko s aktuálním výsledkem –50,6 procenta. Jde o trh, který se vlastně ještě ani pořádně neodlepil ode dna a padá už dva roky za sebou. Třetí v řadě je pak Belgie, kde jak se zdá trend míří k mírnému poklesu už více než půl roku. Mírný pokles má za sebou i Německo (aktuálně –1 procento), nicméně výsledky tohoto největšího evropského trhu zatím nenaznačují, že by se prodeje aut už dostaly do fáze útlumu. I tak se tam v roce 2017 prodalo nejvíce aut za posledních osm let a průzkumy mezi spotřebiteli svědčí o tom, že zájem o nové vozy ještě neopadá. A podobně vyznívají i výsledky z francouzského a italského trhu.

Růst evropského trhu za celý rok 2017 (+3,4 procenta) byl podle očekávání poloviční ve srovnání s výsledky roku 2016. Celkově se dá říct, že ačkoliv jsou prosincová čísla slabá, o recesi automobilového průmyslu je stále velmi předčasné hovořit. Nicméně pro letošní rok lze předpokládat, že se tempa prodejů budou pravděpodobně dále snižovat. Neměla by proto překvapit ani závěrečná „kladná nula“, a trh se tak zřejmě krátkodobě přiblíží stavu plné nasycenosti, i když to průzkumy mezi spotřebiteli zatím příliš nenaznačují. Samozřejmě ve výhodě nyní budou ti výrobci, kteří dokážou rychleji inovovat a vycházet vstříc poptávce po větších vozech SUV. Pro českou ekonomiku bude zpomalení evropské poptávky znamenat i menší prostor pro tuzemský růst. Na druhou stranu je však otázka, jestli vzhledem k naplněným kapacitám by měl tuzemský automobilový průmysl vůbec nějaké rezervy pro teoretickou expanzi.

 

Petr Dufek,
analytik finančních trhů ČSOB

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Vydáno 11.5.2020

Rozhovor s Petrem Galatíkem, jednatelem společnosti G3 s.r.o.   Za normálních okolností vyrábí lepidla, suché zipy nebo protiskluzné pásky. I společnost G3 však rychle zareagovala na situaci kolem koronaviru a částečně upravila výrobu – rozjela produkci ochranných štítů. „Ochranné pomůcky dodáváme všem potřebným, kteří nás osloví,“ říká Petr Galatík.   Vaše společnost je dodavatelem lepidel, […]

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Michalem Pecinou, provozně technickým ředitelem společnosti CAR4WAY:   „Stačí se online zaregistrovat, stáhnout naši aplikaci do mobilu, přihlásit se a vybrat auto. To si zarezervujete a za okamžik vám dorazí SMS s navigací. Dojdete k vozidlu, přiložíte čipovou kartu k čelnímu sklu, načež se automobil odemkne a je váš,“ popisuje Michal Pecina, jak fungují služby carsharingu. Sdílená mobilita je ve velkých […]

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Tomášem Kaplerem, zakladatelem a koordinátorem projektu CoroVent:   Neseděli, nekoukali a začali pracovat. Tým kolem zakladatele projektu CoroVent Tomáše Kaplera od března vyvíjí a vyrábí plicní ventilátory, které mají pomoci zachraňovat životy v době koronavirové pandemie. Jejich velká přednost? Dají se sestrojit za mnohonásobně nižší cenu než ostatní přístroje tohoto typu na trhu. „Náš ventilátor je vytvářený pro […]

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

Vydáno 3.4.2020

Rozhovor s Tomášem Kinčlem, odborným pracovníkem v pivovarství na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze   Stejně jako většině potravinářského průmyslu, ani pivovarnictví se nevyhnul trend automatizace. A není na tom nic špatného. „Hlavním přínosem automatizace pivovarů je standardnost. Zákazníci očekávají, že určitá značka bude chutnat vždy podobně,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Tomáš Kinčl.   […]

Zobrazit Více