KAUZA: Baterie, nebo vodík?

Vydáno 12.2.2018 kauza

Ing. Aleš Doucek, specialista na vodíkové technologie, ÚJV Řež

Elektromobilita zažívá v posledních letech velký rozmach – ať již se jedná o škálu dostupných modelů nebo hustotu dobíjecí infrastruktury. Tento trend je patrný jak ve světě, tak v Česku. To, co uživatele trápí, je relativně nízký dojezd, spotřeba energie na vytápění či klimatizování vozu a delší doba nabíjení. V tomto ohledu může vodíkový pohon přinést několik výhod. Jedná se totiž také o elektrický pohon, což znamená, že lokálně jsou vodíková auta zcela bezemisní. Na rozdíl od bateriových elektromobilů však tankování vodíku zabere maximálně pět minut. Vodíkový pohon umožňuje též delší dojezdy. Automobily, které jsou dnes ve výrobě (např. Toyota Mirai a Hyundai ix35 FC), disponují dojezdem přes 500 kilometrů na jedno natankování.

Na veletrhu CES 2018 v Las Vegas byl v lednu představen nový model Hyundai Nexo se semiautonomním řízením. (Semiautonomní řízení = asistent pro jízdu v kolonách druhé generace – automaticky udržuje zvolenou rychlost a odstup od vozu před sebou a jemnými zásahy do řízení udržuje vůz ve správné poloze v jízdním pruhu – pozn. redakce.) Bude to první model automobilky, kde se semiautonomní řízení bude testovat. Uvedení na trh je plánováno v roce 2021. Předpokládaný dojezd na jedno natankování je až 800 kilometrů.

Další, méně viditelnou výhodou vodíkového pohonu je menší zatěžování elektrizační soustavy. Vodík totiž může být vyráběn průběžně (ať již z elektřiny, nebo chemickou úpravou jiných paliv) a v potřebnou chvíli natankován. Eliminuje se tedy potřeba využití rychlonabíjecích stanic, kde jeden stojan vyžaduje příkon přes 100 kW. V případě stanic, kde by se vozidla souběžně nabíjela, by to znamenalo značnou zátěž elektrizační soustavy a hrozila by její nestabilita.

V oblasti vodíkové mobility byla po dlouhou dobu hlavní brzdou nedostatečná tankovací infrastruktura. To se však postupně mění. V sousedním Německu bude do roku 2023 vybudováno 400 plnicích stanic a bude tak zajištěna základní průjezdnost celého území našeho souseda, v ČR se Ministerstvo dopravy rozhodlo podpořit dotací více než pět plnicích stanic v nejbližších dvou letech, což by mělo v našich podmínkách přinést základní impulz pro rozvoj vodíkové mobility.

Důležité též je, že o vodík jako součást elektromobility se začaly zajímat provozovatelé veřejné dopravy. Obecně totiž platí – čím větší a těžší vozidlo, tím obtížnější je zajistit jeho napájení pouze z akumulátorů. Autobusy jsou k nasazení již připraveny a je jen otázkou času, kdy se ekonomika provozu dostane na akceptovatelnou míru. Přínos vodíkového pohonu ve veřejné dopravě je totiž zřejmý: tichý bezemisní provoz.

 

BATERIOVÝ POHON

+ dostupnost modelů
+ škála dobíjecích zařízení
– krátký dojezd
– delší doba nabíjení, velká zátež elektrizační soustavy

 

VODÍKOVÝ POHON

+ krátká doba tankování
+ delší dojezd
– nedostatečná infrastruktura, potíže s uskladněním 
– na jeho výrobu se musí vyvinout energie

 

 

Roman Šmucler

Majitel institutu estetické medicíny Asklepion, prezident ČSK

BATERIE: 80%
VODÍK: 20%

Nejsem v tom odborník, ale elektroauta jezdí kolem nás a přibývá jich. V Česku vyrábíme nadmíru elektřiny. Možná bude prostor i pro vodík, ale baterie vedou tohoto času na body. 

Peter Köhler

Generální ředitel, LEO Express

BATERIE: 50%
VODÍK: 50%

Elektrika je lepší pro menší vozidla, kola, koloběžky, motorky, případně i lehké automobily. Pro krátký dojezd pak pomůžou supervýkonné kondenzátory pro tramvaje, trolejbusy, případně i pro vlaky – to už se používá. Kondenzátor je možné nabít rychleji než baterii.
Pro větší vozidla a větší vzdálenosti nevidím problém v tom, použít více nebezpečný, ale zároveň ekologický vodík. Může se vyrábět elektrolýzou na místě, na větší vzdálenosti dopravovat plynovody. Problém lithiových baterií je jejich nákladná výroba, která podle některých studií vytvoří více emisí, než pak uspoří elektroauto.
Summa summarum: Tyto dvě technologie mají různé aplikace a jsou potřeba obě. Ve vlakové/tramvajové oblasti mají baterky smysl, protože je tam nízké tření, například baterie Tesly, tj. cca 100 kWh, stačí pro dojezd/posun vlaku cca 10 km při nižší rychlosti.

Vladimír Vaňo

Ekonom, CentralNic Group PLC

BATERIE: 50%
VODÍK: 50%

Budúcnosť prepravy a cestovania môže byť v dlhodobom horizonte spojená aj s revolučnými zmenami nielen pokiaľ ide o vlastníctvo osobných dopravných prostriedkov, ale aj v postoji a v prístupe k využívaniu verejnej dopravy. Zároveň netreba zabúdať na to, že čoraz viac pracovných pozícií budúcnosti si vo väčšej miere než doteraz nebude vyžadovať nevyhnutnú fyzickú prítomnosť zamestnanca na konkrétnom mieste, a teda ani nevyhnutnosť každodenného presunu.

Petr Novák

Ředitel a jednatel, Koyo Bearings Česká republika s.r.o.

BATERIE: 70%
VODÍK: 30%

Myslím si, že palivem budoucnosti je spíše elektřina z baterií než vodík. K výrobě vodíku se také používá elektřina (např. v případě elektrolýzy z vody) nebo se používají přímo fosilní paliva, jako je to u nejpoužívanější technologie získávání vodíku – reformingu ze zemního plynu. Energeticky náročné je také jeho zkapalnění a obtíže přináší jeho uskladnění v tlakových nádobách v tekutém stavu. Elektrický pohon má také svá negativa, především obrovskou ekologickou zátěž způsobenou těžbou, likvidací nebo v lepším případě recyklací kovů, které jsou v bateriích používány. Nebo také samotnou výrobu elektřiny např. z uhlí, kterou těžko můžeme označit za „zelenou“, jak jsou v médiích propagovány elektromobily. Myslím si ale, že se baterie budou rychle vylepšovat, bude se prodlužovat dojezd, zrychlovat nabíjení a snižovat cena elektromobilů. To umožní jejich masivní rozšíření.

Radek Strouhal

Generální ředitel a místopředseda představenstva, TATRA TRUCKS a.s.

BATERIE: 20%
VODÍK: 80%

Vodík mi dává mnohem větší smysl. Lze ho skladovat, netrpí na výkyvy počasí a neomezuje tak řidiče. Jeho nevýhodou je, že zatím není tak sexy jako elektromobilita, kterou dnes média značně glorifikují. Nikdo už neřeší dopady na rozvodné sítě, dopady likvidace baterií a omezení, která baterie zatím ani vzdáleně nepřekonala, jako například vliv nízkých teplot. Elektromobily mi dávají smysl maximálně na lokální přepravy především ve městech, jinak prostě věřím vodíku.

Antonín Růžička

Generální ředitel, Wikov Industry a.s.

BATERIE: 40%
VODÍK: 60%

Baterie jsou vysoce hořlavé a obsahují řadu drahých kovů a agresivních chemikálií. Jejich výroba a likvidace bude s ohledem na ochranu životního prostředí poměrně nákladná. Zároveň růst spotřeby elektrické energie související s masivnějším rozvojem elektromobility není zrovna v souladu se současným trendem upouštění od fosilních a nukleárních energetických zdrojů. Ani distribuční soustava není dimenzována na to, aby si lidé po příjezdu z práce začali masivně dobíjet baterie svých aut. 
Naopak decentralizované energetické zdroje v podobě větrných farem jsou mnohem příznivější pro konverzi zelené energie do podoby vodíku. Vodík má velmi malou molekulu, a je tudíž potíž s jeho uchováním, ale tady věřím, že způsob utěsnění vodíkových článků a nádrží se podaří elegantně vyřešit. Pro vodík hovoří i delší dojezd automobilů a rychlost tankování.

Miroslav Macek

Publicista, překladatel, komentátor a stomatolog

BATERIE: 0%
VODÍK: 0%

Jsem přesvědčen, že budoucnost se bude ubírat jinou cestou, a to cestou řízené fúze. 

Marek Čížek

Výkonný ředitel, Faurecia Exhaust Systems s.r.o.

BATERIE: 90%
VODÍK: 10%

Vodíkový pohon je velice zajímavý, ale jak již uvádíte, nestabilita tohoto prvku, obtížné skladování a drahé získávání zatlačuje tento typ pohonu do pozadí. Motor, který by spaloval kapalný vodík, by musel být speciálně upraven a přizpůsoben. Tím určujícím trendem bude pohon, který využívá baterie – stavba baterií, složení a kapacita se neustále vyvíjejí a zlepšují, dodavatelé dílčích prvků do automotive se orientují na využívání všech zbytkových energií právě pro nabíjení baterií. To dává velkou výhodu tomuto pohonu a prodlužuje dojezdovou dráhu. Z mého pohledu je elektromobilita využívající baterie jako zdroj pohonu opravdu určujícím trendem dnešní doby. Zde se ale můžeme dostat zpět k vodíku, když místo klasických baterií budeme využívat vodíkové články – pohon, který je například značně rozšířen v Německu.  

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem